راه ترقی
توسعه تنها بندر اقیانوسی ایران، دستاورد برجام است
پنجشنبه 6 شهریور 1399 - 12:24:31 PM
ایرنا

راه ترقی- بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می رود که در سواحل استان سیستان و بلوچستان جای گرفته است. این بندر، ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس پیما را دارد و به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد چابهار، اهمیتی ویژه در تجارت خارجی کشور دارد. به دلیل اهمیت چابهار، از این منطقه به عنوان کریدور مهم بین‌المللی نام برده می‌شود که می‌تواند روسیه، آسیانه میانه و افغانستان را به آبهای آزاد و همچنین شبه قاره هندوستان متصل کند.

«بهروز آقایی» روز پنجشنبه با تشریح روند توسعه بندر چابهار گفت: سال گذشته 3.2 میلیون تن کالا در بندرچابهار تخلیه و بارگیری شد و امسال پیش بینی شده این میزان به 4.5 میلیون برسد.

وی با بیان اینکه بندر چابهار افتخار ملی است، گفت: چابهار بندری اطمینان‌بخش برای کشورمان است که می‌تواند در هر شرایطی نیازهای کشور را برآورده کند.

آغاز توسعه جدی بندر چابهار از سال 95

 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال 95 تلاش برای توسعه بندر چابهار جدی شد، خاطرنشان ساخت: نخستین کاری که برای تجهیز این بندر عملیاتی شد، اعمال تشویق ها و تخفیف‌های ویژه بود که سرعت گرفتن فعالیت این بندر را به دنبال داشت.

آقایی با بیان اینکه 203 هکتار اراضی دریا در بندر چابهار استحصال و 63 هکتار نیز بتن ریزی صورت گرفت، اضافه کرد: حدود یک هزار و 700 کیلومتر به مساحت اسکله‌ها اضافه شده است و لایروبی به میزان 15.8 میلیون متر مکعب انجام شد تا محدودیتی برای پذیرش کشتی ها نباشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یک هزار 470 متر موج شکن ایجاد شده است و اکنون چابهار، بندری است که 203 هکتار اراضی اضافه شده دارد.

وی افزود: 114 هکتار زون‌بندی در بندر انجام شده است و امسال 100 میلیارد بودجه برای قطعه بندی آنها لحاظ شده تا به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بخش ترمینال بندری 540 کانتینر یخچالی ایجاد شده که بزرگ‌ترین ترمینال یخچالی کانتینری کشور است.

آقایی گفت: هیچ قطعه‌ای در ساخت و سازهای این بندر از خارج وارد نشد و 14 استان در تامین قطعات آن سهیم بودند.

وی از خرید 30 دستگاه استراتژیک برای چابهار در فضای برجام خبرداد و گفت: در سال 96 تجهیزات عملیاتی بندر کامل شد و همزمان کشتی وارد این بندر شد. علاوه بر تجهیز بندر، به سرعت توافق نامه ایران، هند و افغانستان را در قسمت اقتصادی فعال کردیم که امروز مشهور به توافقنامه چابهار شده است.

آقایی ادامه داد: کشتی ترانزیتی از هند برای افغانستان از طریق چابهار وارد و 9 کشتی طور ویژه حمل کالا از هند به افغانستان به این بندر اعزام ارسال شد.

وی گفت: هشت کشتی ترانزیتی، کالاهای صادراتی هند به افغانستان را به چابهار منتقل کرده و چهار کشتی نیز کالاهای صادراتی افغانستان به چند کشور را از طریق بندر چابهار حمل کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه لازم انجام شده است، افزود: 403 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی دریافت شد و دوباره با اجازه رهبر معظم انقلاب 300 میلیون دلار دیگر برای شبکه ریلی چابهار اختصاص یافته است.

آقایی با بیان اینکه نخستین اپراتور خارجی در بندر چابهار فعال شده و فعالیت خوبی دارد، اظهار داشت: اکنون در چابهار مقرر شده که هزینه های متقابل در مرزها به صورت تخفیفات متقابل، عملیاتی شود و هر چقدر تخفیف در این بندر داده شده هندی‌ها مکلف به اعمال آن هستند.

وی افزود: ترمینال مسافری در این بندر راه اندازی و به طور کامل تجهیز شده و کارهای زیربنایی خوبی در این بندر صورت گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بزرگ ترین برج دریایی کشور در این بندر قرار دارد، ادامه داد: امسال هزار میلیارد تومان برای بندر هزینه شده و 300 میلیارد تومان سیلو ساخته می‌شود.




http://www.RaheNou.ir/fa/News/161781/توسعه-تنها-بندر-اقیانوسی-ایران،-دستاورد-برجام-است
بستن   چاپ