راه ترقی- محسن حاجی میرزایی امروز - سه شنبه- با حضور در دانشگاه فرهنگیان در نشست با رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرد.
وی با یادآوری تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب درمورد حساسیت انتخاب
معلمان و آموزش نیروی انسانی آموزشوپرورش در این دانشگاه برای ورود به
حرفه معلمی اظهار داشت: مهمترین تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاهها این
است که در دانشگاه فرهنگیان، معلمان و آیندهسازان جامعه تربیت میشوند
بنابراین وجوه تدریس و طرح درس در دانشگاه فرهنگیان بسیار با اهمیت است و
با سایر دانشگاههای کشور متمایز است.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان باید برای تمام دانشجو معلمان حتی فارغ
التحصیلان دانشگاه برنامهریزی بلندمدت داشته باشد، به دلیل حساسیت مسوولیت
معلمان در جامعه و نقش تربیتی آنها در تربیت نسل آیندهسازان باید قادر
باشیم از دانشجو معلمان در حین تحصیل و چه در زمان فارغالتحصیلی ارزیابی
کنیم و دانشگاه باید بر ارزیابی خروجیهای دانشگاه تسلط و اشراف کامل داشته
باشد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان این که 2 روش جذب از طریق کنکور و جذب از
طریق ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، گفت: روشهای جذب دانشجو
معلمان طبق آخرین مصوبات دانشگاهی است که باید با مطالعه، تحقیق، ارزیابی و
نظارت بر عملکرد، این دو گروه جذب شده از دانشجویان قادر به تشخیص این
نکته باشیم که در کدامیک از این گروهها انگیزه خدمت، تلاش در کار و بهره
وری بیشتر است و برای تقویت عملکرد این گروهها چه برنامههایی در پیش روی
داریم.
حاجی میرزایی با یادآوری به حساسیت گزینش معلمان در تمام دنیا تصریح
کرد: گزینش، تربیت نیروی انسانی و بهکارگیری این نیروها بهعنوان معلم در
کشور، موضوعی است که در تمام دنیا اهمیت دارد. نقش معلم نقش برجستهای است و
باید بر اساس مطالعات و یافتههای تطبیقی در دنیا پیش برویم و در تربیت
دانشجو معلمان این مطالعات را به کار بگیریم.
وی افزود: در ایران دانشگاه های فرهنگیان و شهیدرجایی مسوولیت تربیت
دانشجو معلمان را برعهده دارند بنابراین ضروری است که روسا و اعضای هیات
علمی این 2 دانشگاه باهم ارتباط داشته باشند و با تبادل تجربیات دو دانشگاه
صلاحیت حرفهای و تربیتی دانشجو معلمان و فارغالتحصیلان کشور ارتقا دهند.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: حرفه معلمی جزو یکی از حرفههایی است که
باید همواره بهروزرسانی شود. این عصر، بهعنوان عصر فناوری ارتباطات
شناخته شده است و دانش آموزان در سایه استفاده از فناوریهای نوین بسیار
زبدهتر از گذشته شدهاند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: در این شرایط ارتقای صلاحیت علمی و تربیتی
معلمان اهمیت بالایی دارد. معلم باید بتواند خود را هم پای تمدن پیش ببرد و
دانشگاه فرهنگیان با نظارت و برنامهریزی دقیق و اصولی، در بهروزرسانی
دانش دانشجو معلمان و فارغالتحصیلان بهطور هدفمند عمل کند.
وی همچنین گفت: شیوع کرونا در کشور باعث ایجاد نگرانی، وقفه و تغییر
درروش عملکرد آموزشی شد. کرونا بر روش آموزش دانشگاه هم بیتأثیر نبود و
اعضای هیات علمی دانشگاه باید با مطالعه و پژوهش، درصدد ایجاد تحول در
بهبود عملکرد دانشجو معلمان در سال جاری باشند.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر این که آموزشوپرورش یک دستگاه سیاسی
نیست و باید از سیاست زدگی در آن پرهیز کنیم، بیان کرد: همه ما در مقابل
تعلیم و تربیت معلمان کشور مسوولیت داریم و باید در جهتی حرکت کنیم که
دستگاه تعلیم و تربیت و بهطور خاص دانشگاه فرهنگیان از تعارضات سیاسی به
دور بماند و در کمال آرامش بتواند مأموریتهای خود را ادامه دهد. اگر
مسوولین این دانشگاه حیات خود را بر سیاسی بازی و فراز و نشیب سیاسی گره
بزنند تنها نتیجه آن قربانی کردن دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/168753/دانشگاه-فرهنگیان-برای-دانشجو-معلمان-برنامهریزی-بلندمدت-داشته-باشد