راه ترقی
چگونه از فروش اجباری مکمل سوخت شکایت کنیم
دوشنبه 3 دی 1397 - 10:16:03 AM
ایرنا
راه ترقی- مدتی است که در برخی جایگاه‌های سوخت، متصدیان سوخت‌گیری مکمل‌هایی را به باک خودروها می‌ریزند و سپس هزینه آن را نیز از فردی که سوخت‌گیری کرده دریافت می‌کنند. این در حالی است که در اغلب موارد این کار با رضایت شهروندان انجام نمی‌شود و آن‌ها تمایلی به استفاده از این مکمل‌های بعضا بی‌نام و نشان ندارند.

برای پیگیری این موضوع با چند تن از شهروندانی که این اتفاق برایشان رخ داده بود گفت‌وگو کردیم. هر چند این افراد از جایگاه‌های مختلفی سوخت‌گیری کرده‌اند، اما روایت آن‌ها وجوه اشتراکی دارد که جالب توجه است.

**فروش اجباری مکمل

امیدرضا.ج یکی از افرادی است که هزینه چنین مکملی از وی دریافت شده است. وی در این رابطه می‌گوید: به جایگاهی در اتوبان شهید بابایی برای سوخت‌گیری مراجعه کردم و برای دریافت بنزین سوپر به من گفته شد باید از مکمل استفاده کنید. به سرعت یکی از کارگران جایگاه یک مکمل را در باک خودرو ریخت. بلافاصله خواست که مکمل دوم را نیز در باک بریزد که گفتم نیازی به این کار نیست. در واقع بدون اینکه من اجازه دهم یک مکمل را در باک خودروی من ریخت.

وی ادامه می‌‌دهد: هنگام پرداخت به آن‌ها گفتم که 25 هزار تومان برای یک مکمل مبلغ بالایی است که در پاسخ گفتند تنها 2 هزار تومان متعلق به ماست و مابقی به صاحب جایگاه تعلق دارد. شماره شرکت ملی پخش روی دیوار جایگاه وجود داشت. پس از خروج از جایگاه با بازرسی تماس گرفتم که گفتند رسیدگی می‌کنند و این کار را نیز انجام دادند. پنج روز بعد، آن مبلغ به حساب من بازگشت.

امیدرضا درباره تجربه مشترک دوستانش در این رابطه اظهار می‌کند: من برای بسیاری از اطرافیان خود این موضوع را مطرح کردم که تقریباً همه آن‌ها نیز اذعان می‌کنند که برای آن‌ها نیز این اتفاق افتاده است، اما آن‌ها این مسئله را پیگیری نکردند.

**بنزین خشک است!

محسن.ت نیز یکی دیگر از کسانی است که بالاجبار چنین مکمل‌هایی به او فروخته شده است. محسن می‌گوید: وارد جایگاهی واقع در خیابان ولی‌عصر شدم. کارگری که در جایگاه حاضر بود، خودش نازل را گرفت که کار سوخت‌گیری را انجام دهد. این برایم عجیب بود. علت را که جویا شدم گفت به‌آرامی بنزین بزن تا باک خودرو هوا نگیرد، زیرا اکنون هوا سرد است! از این حرف نیز تعجب کردم.

وی در ادامه می‌گوید: آن کارگر در همین حین یک ظرف مکمل را باز کرد که به وی گفتم من پول آن را پرداخت نمی‌کنم و خواستم که چنین کاری را انجام ندهد، اما وی به حرفم توجهی نکرد و سه ظرف مکمل را در باک خودرو خالی کرد. به من گفت چون بنزین خشک است، این‌ها لازم است و اگر از این مکمل‌ها استفاده نکنم، برای موتور خودرو مشکل ایجاد می‌شود.

محسن عقیده دارد ظروف خالی را از بنزین پر می‌کنند و داخل باک خالی می‌کنند. وی این طور ادامه می‌دهد: پس از سوخت‌گیری، کارت بانکی را از من گرفت و خواست که خودش برایم کارت بکشد. من تنها به اندازه 40 هزار تومان بنزین زده بودم، اما دیدم که آن کارگر 75 هزار تومان کارت کشیده است.

وی اظهار داشت: همان‌جا به آن فرد اعتراض کردم و گفتم تو عملاً دستت را در جیب من کردی. من نخواستم که برای خودروی من از مکمل استفاده کنی، اما تو سرخود این کار را کردی و پول آن را نیز از من می‌گیری؟ خانواده همراهم بود و نمی‌توانستم خیلی وارد بحث شوم.

محسن بعداً با 118 تماس گرفته و شماره 09627 را پیدا می‌کند و از این طریق موضوع را به شرکت ملی پخش اطلاع می‌دهد. وی می‌گوید: فردی از شرکت ملی پخش با من تماس گرفت و مشخصاتی را از من پرسید و سپس پیامک واریز آن مابه‌التفاوت 35 هزار تومانی برایم آمد.

**مکملی به قیمت 125 هزار تومان

محمدمهدی.ک، فرد دیگری بود که با وی درباره تجربه‌اش گفت‌وگو شد. وی داستان خود را این‌گونه تعریف می‌کند: به جایگاه واقع در خیابان شریعتی مراجعه کردم. متصدی جایگاه از من پرسید آیا مکمل می‌خواهید؟ پاسخ منفی دادم، اما همان زمان تلفن همراهم زنگ خورد و حواسم نبود، دیدم که در مکمل را باز کرد. پرسیدم این چیست و قیمتش چقدر است که گفت ارزان است. مکمل دوم را هم باز کرد که گفتم نیازی ندارم، اما آن فرد گفت که قیمتش ارزان است و آن را در باک خالی کرد. من حتی ندیدم که آن مکمل‌ها چه بود.

محمدمهدی می‌گوید: آن کارگر به من گفت خودرو نیازی ندارد تا یک سال بنزین سوپر به آن بزنی. این در حالی است که اصلاً بنزین سوپر نمی‌زنم و نیازی هم به این مکمل ندارم. زمان پرداخت، خودش کارت بانکی را گرفت و در کارتخوان کشید. مبلغ 125 هزار تومان افزون بر قیمت بنزین کارت کشید. من همان‌جا اعتراض کردم و گفتم این‌گونه پول در آوردن حلال نیست. بعداً شماره بازرسی را از طریق اینترنت پیدا کرده و تماس گرفتم و آن‌ها نیز سه روز بعد آن وجه را به حساب من بازگرداندند. البته پیش از این نیز چنین موردی در همین جایگاه برایم پیش آمده بود، منتها چون 20 هزار تومان بود، آن را پیگیری نکردم.

**گروهی ویژه، پیگیر رسیدگی به شکایات

از آنجا که نظارت بر فعالیت جایگاه‌های عرضه سوخت، بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است، ایرناپلاس با جعفر پورفرجودی، رئیس روابط عمومی این شرکت گفت‌وگویی را انجام داد. پورفرجودی درباره عرضه موادی تحت عنوان مکمل سوخت گفت: فروش و عرضه مکمل‌های سوخت وجاهت قانونی ندارد و ممنوع است و اگر شهروندی با عرضه این مکمل مواجه شد، می‌تواند با سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مردمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس گرفته و طرح موضوع کند.

وی در این رابطه افزود: اگر در بررسی کارشناسی محرز شود که مکمل در محل جایگاه عرضه شده، هم با کارگر جایگاه و هم جایگاه‌دار برخورد می‌شود و در صورتی که حق فردی ضایع شده باشد، به او برگردانده می‌شود.

پورفرجودی ضمن بیان اینکه اگر کسی شکایت کند، حتماً رسیدگی می‌کنیم، اعلام کرد: از آنجایی که اخیراً شکایت درباره این مورد رو به افزایش بوده، گروه ویژه‌ای برای رسیدگی به آن معین شده و در واقع، فروش غیرمجاز مکمل در جایگاه‌های سوخت را به‌طور خاص پیگیری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: مردم فریب افرادی که قصد فروش مکمل به آن‌‌ها را دارند نخورند و اگر هم با فروش اجباری مواجه شدند، به ما اطلاع دهند تا استیفای حق کنیم.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن رد هر گونه تأثیر مثبت این مکمل‌ها بر کیفیت سوخت، افزود: اقلامی که به اسم مکمل خارجی به فروش می‌رسد بنا بر آزمایش‌های انجام شده تأثیری در افزایش اُکتان سوخت یا درجه بهسوزی موتور خودرو ندارد. سازمان محیط زیست نیز معتقد است که این مکمل‌ها حاوی فلزات سنگین بوده و برای سلامتی شهروندان مضر است. همچنین سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرده مکمل‌های عرضه شده فاقد تأیید این سازمان است.

رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: مردم می‌توانند از طریق تماس با سامانه 09627 هرگونه شکایتی را که در این خصوص دارند اعلام کنند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/52735/چگونه-از-فروش-اجباری-مکمل-سوخت-شکایت-کنیم
بستن   چاپ