راه ترقی
20 نمونه از کاربردهای هوش مصنوعی در خرده‌فروشی
جمعه 9 فروردين 1398 - 12:26:56
راه ترقی - هوش مصنوعی با تکیه بر ربات‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و خرید محصول را متحول کرده است.

سال‌ها است، روش‌های ابتدایی خرده‌فروشی تغییرات چندانی نداشته‌اند: به فروشگاه بروید، محصول موردنظر را پیدا کنید و آن را بخرید؛ اما هوش مصنوعی کاملا می⁢‌تواند تجربه⁢‌ی خرید سنتی را متحول کند و آن را به سطح بالاتری از شخصی‌⁢سازی، اتوماسیون و افزایش بازدهی ببرد. در ادامه به 20 نمونه از بهبود تجربه⁢‌ی خرده⁢‌فروشی هوش مصنوعی اشاره می‌شود. 1. Lowes از ربات برای پیدا کردن کالاها استفاده می⁢‌کند
هدایت یک فروشگاه سخت‌⁢افزاری، کار دشواری است. شرکت Lowes با ساخت رباتی به نام LoweBot به هدایت مشتریان در فروشگاه می⁢‌پردازد و کالاهای مورد نیاز آن⁢‌ها را پیدا می‌کند. LoweBot-ها در کل فروشگاه گردش می⁢‌کنند و از مشتریان، سؤال­‌های ساده‌­ای در مورد محصولات مورد نیازشان می­‌پرسند. این ربات⁢‌ها می‌⁢توانند مسیر، نقشه و اطلاعات محصول را به مشتریان بدهند. همچنین می⁢‌توانند انبار فروشگاه و کالاهای موجود را بررسی کنند.
2. Walgreens از هوش مصنوعی برای ردیابی شیوع آنفولانزا استفاده می⁢‌کند
آنفولانزا بیماری ناخوشایندی است که در صورت درمان‌نشدن به‌صورت صحیح می‌تواند مهلک باشد. با اقدامات صحیح می‌توان به‌سلامتی خود و خانواده کمک کرد. شرکت Walgreens با استفاده⁢ از بعضی داده⁢‌های به‌دست‌آمده از دستورالعمل⁢‌های ضدویروسی، به شناسایی بیش از 8000 موقعیت برای ردیابی شیوع آنفولانزا پرداخته است. نقشه‌­های تعاملی آنلاین نه‌تنها به مشتریان در مورد شدت آنفولانزا در محدوده‌­ی آن­ها هشدار می­‌دهند؛ بلکه به وال‌گرینز هم در توزیع محصولات در مناطق آلوده کمک می­‌کنند.
3. Sephora دسترسی به خدمات آرایش صورت را آسان می­‌سازد
برای رسیدن به آرایش صورت دلخواه، بدون نیاز به تست لوازم آرایشی روی صورت، از Sephora کمک بگیرید. ربات Color IQ چهره‌ی مشتری را اسکن می‌کند و پیشنهاد‌ها سفارشی را به او ارائه می­‌دهد. تشخیص رنگ مناسب برای لب نیز برعهده‌ی Lip IQ قرار دارد. در نتیجه دیگر نیازی نیست مشتریان با آزمون و خطا، رنگ مناسب صورت خود را تشخیص دهند.
4. The North Face، به یافتن پوشاک مناسب کمک می‌­کند
می­‌دانید چه نوع کت یا کاپشنی برایتان مناسب است؟ The North Face به کمک شما خواهد آمد. این شرکت با استفاده از فناوری محاسبات شناختی IBM Watson ، پرسش‌­هایی در مورد کاربرد و موقعیت مکانی دلخواه مشتریان برای پوشیدن کت مطرح می‌­کند. The North Face با استفاده از این اطلاعات می‌تواند توصیه­‌های سفارشی را به مشتریان ارائه دهد و به آن‌­ها در انتخاب کت متناسب با فعالیتشان کمک کند.
5. Neiman Marcus از هوش مصنوعی برای جستجوی بصری استفاده می­‌کند
فروشگاه لوکس نیمان مارکوس از هوش مصنوعی برای یافتن کالا استفاده می­‌کند. کاربران می‌توانند هرکجا که هستند با اپلیکیشن Snap.Find.Shop از کالای مورد نیاز خود عکس بگیرند. سپس Neiman Marcus با بررسی موجودی و یافتن کالاهای یکسان یا مشابه با کالای درخواستی، به مشتریان در یافتن کالای مورد نظر کمک می­‌کند. نتیجه‌­ی جستجوی تصویری، کالایی با شباهت بالا یا منطبق با کالای درخواستی است.
6. Taco Bell به مشتریان در سفارش ساندویچ کمک می­‌کند
گاهی نمی­‌خواهید زیاد در صف خرید ساندویچ معطل شوید. Taco Bell نخستین رستورانی است که امکان سفارش مستقیم غذا را ازطریق هوش مصنوعی فراهم می‌کند. Tacobot با Slack سازگاری دارد و مشتریان می­‌توانند سفارش خود را به‌صورت متنی یا صوتی ثبت کنند. با این ربات می­‌توان سفارش­‌های عمده و خاص را هم ثبت کرد. ربات Tacobell با شوخ‌طبعی به مشتری پاسخ می­‌دهد.
7. Macy، هوش مصنوعی را به واسطه­‌ی درون فروشگاهی خود اضافه می‌­کند
آیا تابه­‌حال وارد فروشگاه شده­‌اید و ندانید چه می­‌خواهید و دنبال چه کالایی هستید؟ اپلیکیشن Macy پاسخ‌­هایی را برای هر فروشگاه مستقل آماده می‌کند. زمانی‌که مشتری در فروشگاه است، با باز کردن اپلیکیشن و چت با ربات AI می‌تواند کالای مورد نظر را پیدا کند. این ربات، حتی می‌تواند ناامیدی و خستگی مشتری در یافتن کالای موردنظر را تشخیص دهد و از کارمندان انسانی می­‌خواهد به خریدار کمک کنند.
8. ربات­‌های والمارت برای اسکن قفسه­‌ی محصولات
والمارت یکی از بزرگ‌ترین فروشگا‌‌‌ه‌­های خرده‌­فروشی جهان به‌حساب می‌آید. این فروشگاه هدف استفاده از ربات‌­ها برای نظارت بر قفسه‌های وسیع را دنبال می‌کند. والمارت در حال حاضر، ربات‌­های اسکن قفسه­‌ی خود را در بسیاری از شعبه‌­های خود تست کرده است. مقاله‌های مرتبط:
آیا هوش مصنوعی زودتر از آنچه تصور می‌کنیم، شغل‌های ما را خواهد گرفت؟ آیا هوش مصنوعی بر جهان تسلط می‌یابد؟
ربات‌­های والمارت می­‌توانند کمبود کالا، کالاهای فاقد برچسب قیمت و کالاهایی را که نیاز به تغییر دارند در قفسه‌­ها پیدا کنند. بدین ترتیب کارمندان انسانی هم وقت بیشتری را صرف ارتباط با مشتریان می­‌کنند و مطمئن می­‌شوند مشتریان با قفسه­‌های خالی روبه‌­رو نخواهند شد.
9. ThredUP از هوش مصنوعی برای به خاطر سپردن اولویت­های مشتری استفاده می­‌کند
امانت­‌فروشی آنلاین ThredUP اخیرا از جعبه­‌های Goody رونمایی کرده است که یک مجموعه‌لباس­‌ دسته‌­دوم منطبق با سبک پوشش مشتری را دربرمی‌گیرد. مشتری‌­ها می‌توانند لباس­‌های دلخواه را انتخاب کرده و بخرند و سایر­‌ لباس­‌ها را مرجوع کنند. الگوریتم هوش مصنوعی این شرکت، اولویت­ مشتریان را به‌خاطر می­‌سپارد؛ بنابراین بسته­‌های پیشنهادی آینده را بهتر با سبک دلخواه آن­‌ها تطبیق می‌­دهد. دریافت بسته‌­های پیشنهادی برای مشتریان، آسان­‌تر از جستجوی مستقل لباس‌ها است.
10. آمازون، هوش مصنوعی را جایگزین صندوق­دارها می­‌کند
روش بدون فهرست در خرده­‌فروشی AI با آمازون و فروشگاه انقلابی آن، Amazon Go تکمیل می­‌شود. در این روش، مشتریان می­‌توانند به فروشگاه بروند، کالاهای مورد نیاز خود را از قفسه­‌ها بردارند و بدون مراجعه به صندوق­‌دار از فروشگاه خارج شوند. حسگرها و دوربین‌­های فروشگاه، خرید مشتریان را ردیابی می‌­کنند و پس از خروج، هزینه از حساب آمازون آن‌­ها کسر می‌شود؛ بنابراین با وجود تجربه­‌ی خرید سریع و یکپارچه­‌ی هوش مصنوعی، دیگر لازم نیست مشتریان در صف­‌های طولانی منتظر بمانند.
11. Uniqlo با هوش مصنوعی، ذهن­‌خوانی می­‌کند
فروشگاه پوشاک Uniqlo در کاربرد علم هوش مصنوعی برای ایجاد تجربه­‌ی منحصر­به‌­فرد درون‌فروشگاهی پیشتاز است. فروشگاه‌ها از کیوسک­‌های Umood مجهز به AI برخوردار هستند که انواع محصولات را به مشتری نشان می­‌دهند و واکنش آن‌­ها نسبت به رنگ و سبک را ازطریق انتقال­‌دهنده‌­های عصبی اندازه می­‌گیرند. سپس کیوسک AI براساس واکنش هر شخص، محصولات مورد نیاز آن­‌ها را پیشنهاد می­‌کند. حتی لازم نیست، مشتری­‌ها دکمه‌­ای را فشار دهند؛ سیگنال­‌های مغزی آن‌­ها برای سیستم کافی هستند و حس آن­‌ها نسبت به هر کالا را منتقل می­‌کنند.
12. West Elm سبک و محصول را به یکدیگر پیوند می­‌زند
مشتری‌­ها معمولا استایل مبلمان و اثاث منزل را به‌صورت فیزیکی انتخاب می­‌کنند؛ اما West Elm این کار را ازطریق هوش مصنوعی انجام می­‌دهد. Pinterest Style Finder با اسکنِ بردهای پینترست مشتریان، از سبک دلخواه آن­‌ها آگاه می­‌شود و فهرستی از کالاهای دکوراسیون منزل را پیشنهاد می‌دهد. در نتیجه مشتریان به‌سادگی می­‌توانند به طراحی زیبا و دلخواه خانه­‌ی خود برسند.
13. Sam"s Club خرید عمده را بهبود می­‌دهد
فروشگاه عمده­‌فروشی Sam"s Club اخیرا نسخه‌­ای کوچک‌تر و مجهز به AI از فروشگاه خود به نام Sam"s Club Now را افتتاح کرده است. مشتریان بدون نیاز به ایستادن در صف­‌های خرید می­‌توانند به خرید از این فروشگاه بپردازند. اپلیکیشن فروشگاه هم بهترین و بهینه‌­ترین مسیر کالا را براساس فهرست خرید مشتریان در اختیار آن‌­ها قرار می­‌دهد.
14. Olay از هوش مصنوعی برای سفارشی­‌سازی مراقبت‌­های پوستی استفاده می‌­کند
مشتریان Olay به کمک هوش مصنوعی می­‌توانند بدون نیاز به مراجعه به متخصص پوست، از درمان و مراقبت­‌های پوستی سفارشی برخوردار شوند. مشتریان با اپلیکیشن Skin Advisor از چهره­‌ی بدون آرایش خود سلفی می­‌گیرند و این اپلیکیشن از هوش مصنوعی برای بیان سن پوستی آن‌­ها استفاده می­‌کند. این اپلیکیشن سلامت و بهداشت پوست را ارزیابی می­‌کند و توصیه­‌ها و پرهیز­های غذایی لازم را برای درمان پوست ارائه می‌­دهد.
15. اپلیکیشن Kroger، پیشنهاد‌ محصول را سفارشی­‌سازی می­‌کند
فروشگاه زنجیره‌­ای Kroger ایده‌­ی قفسه­‌های هوشمند را می‌آزماید. درحالی‌که مشتری در راهروی فروشگاه قدم می‌زند و اپلیکیشن Kroger خود را باز کرده است، حسگرها به شناسایی او و محصولات مورد علاقه­‌ی او می­‌پردازند. برای مثال اپلیکیشن، محصولات بدون گلوتن یا اسنک‌­های مناسب کودکان را بنا به علاقه­‌ی مشتری، پیدا می­‌کند. این اپلیکیشن می‌تواند یک نوع قیمت­‌گذاری فردی را هم ارائه دهد و درصورتی‌که کالایی در فهرست خرید برای فروش قرار داده باشد، به خریدار هشدار می­‌دهد.
16. H&M از هوش مصنوعی برای حفظ موجودی کالاهای محبوب استفاده می­‌کند
فروشگاه لباس­‌فروشی محبوب H&M یکی از فروشگاه­‌های مطرح و شناخته­‌شده در سطح جهان است. این فروشگاه از هوش مصنوعی برای تحلیل دریافتی و خروجی فروشگاه و ارزیابی خرید در هر فروشگاه استفاده می­‌کند. الگوریتم یادشده به فروشگاه در بهبود کالاها و موجودی در موقعیت­‌های مشخص کمک می­‌کند. برای مثال داده‌­ها نشان می­‌دهد، دامن‌­های گل‌دار در فروشگاه­‌های شهری، فروش بهتری دارند و موجودی را براساس تقاضای مشتریان تغییر می‌دهند.
17. Zara با هوش مصنوعی، سفارش محصول را بهبود می‌­دهد
خرید و سفارش آنلاین یکی از گزینه­‌های محبوب مشتریان است. شرکت مد Zara اخیرا از ربات­‌ها برای کمک به مشتریان در برداشتن محصول استفاده می‌­کند. وقتی مشتری وارد فروشگاه می­‌شود، کد برداشت محصول را وارد می­‌کند و رباتی همراه او وارد انبار می‌­شود با پیدا کردن سفارش، ربات آن را ازطریق یک جعبه تحویل می‌­دهد. این روش برای دریافت سفارش مشتری، بهینه و سریع عمل خواهد کرد.
18. ربات Starbucks، سفارش قهوه را آسان­‌تر می­‌سازد
غول قهوه‌­سازی دنیا، سفارش قهوه را با فناوری صوتی مجهز به AI، آسان­‌تر کرده است. مشتریان می‌توانند با اپلیکیشن My Starbucks Barista چت کنند و به ثبت سفارش بپردازند. سفارش صوتی در این اپلیکیشن به متن تبدیل می‌شود. سپس مشتریان با مراجعه به شعبه­‌ی استارباکس می‌­توانند سریع‌تر سفارش خود را تحویل بگیرند.
19. رختکن‌­های آینده­‌ی American Eagle
هیچ‌چیز بدتر از این نیست که در اتاق رخت­کن متوجه شوید سایز یا رنگ اشتباه را برداشته­‌اید. در اتاق‌­های تعاملی American Eagle دیگر نیازی به درآوردن لباس و ترک اتاق یا کمک خواستن از کارمندها ندارید. مشتری در این اتاق‌­ها می‌تواند کالای مورد نیاز خود را اسکن کند و موجودی را بررسی کند. این فناوری می‌تواند براساس نیاز مشتری، محصولات مورد نیاز او را پیشنهاد دهد.
20. فروشگاه هوشمند Rebecca Minkoff
ربکا مینکاف دارای سه شعبه در آمریکا و اولین برند مجهز به فروشگاه­های متصل است. این فروشگاه‌­ها برای آینه­‌های هوشمند و لمسی خود از هوش مصنوعی استفاده می­‌کنند. مشتریان می‌توانند ازطریق آینه‌­ها به مرور کالاها بپردازند. سپس در اتاق­‌های رختکن تعاملی با گزینه­‌های نورپردازی آنلاین، لباس­‌ها را تست کنند. آینه‌­های اتاق رختکن از فناوری RFID برای آگاهی از علایق مشتریان استفاده می‌­کنند تا رنگ و اندازه­‌ی متناسب با آن­‌ها را پیشنهاد دهد.


http://www.RaheNou.ir/fa/News/62205/20-نمونه-از-کاربردهای-هوش-مصنوعی-در-خرده‌فروشی
بستن   چاپ