راه ترقی
فردیناند پیئش؛ مدیرعامل سابق فولکس واگن، در 82 سالگی درگذشت
سه شنبه 5 شهريور 1398 - 14:13:20
راه ترقی - فردیناند پیئش​​، مدیرعامل و رئیس سابق هیئت‌مدیره‌ی گروه خودروسازی، فولکس‌واگن در 82 سالگی درگذشت. پیئش نقشی اساسی در رشد و تکامل پورشه و فولکس‌واگن ایفا کرد.

به‌گفته‌ی منابع آلمانی، فردیناند کارل پیئش ​​، رئیس سابق هیئت‌مدیره‌ی گروه خودروسازی فولکس‌واگن ، در 82 سالگی درگذشت. بنابر گزارش‌ها، پیئش بیستم‌وپنجم اوت در مراسمی در باواریا حضور داشت که هنگام صرف شام، ناگهان از حال رفت. فردای آن روز، یعنی بیست‌وششم اوت، پیئش در بیمارستان درگذشت؛ درحالی‌که هنوز علت درگذشت او دقیق مشخص نیست.
پیئش ثمره‌ی ازدواج آنتون و لوئیز پیئش بود که در سال 1937 متولد شد. مادر او دختر فردیناند پورشه بود و باعث شد نوه‌ی مهندس مشهور صنعت خودروسازی آلمان شود. پیئش تحصیلاتش را در رشته‌ی مهندسی دنبال و در سال 1963 فعالیت خود را در پورشه آغاز کرد. اولین پروژه‌ی اصلی پیئش برای این شرکت، تولید و توسعه‌ی خودرو مسابقه‌ای پورشه 906 بود. او حتی در معرفی خودرو افسانه‌ای پورشه 917 به‌عنوان عضو اصلی واحد عملیات موتور اسپرت این شرکت حضور داشت.
پیئش بین سال‌های 1993 تا 2002، رئیس هیئت‌مدیره‌ی گروه فولکس‌واگن و بین سال‌های 2002 تا 2015، رئیس هیئت نظارت این شرکت بود. پیئش در سال 1972 برای کار به آئودی نقل‌مکان کرد؛ زیرا خانواده‌ی پورشه توافق کردند اعضای این خانواده، اعم از پورشه و پیئش، نباید سِمَتی در کارهای شرکت داشته باشند. سرانجام، وی مدیرعامل آئودی شد و با طرح‌های خلاقانه مانند کواترو و مدل 100 توانست زمینه‌ی تکامل و رشد آئودی را دربرابر رقبایی چون مرسدس بنز و بی‌ام‌و فراهم آورد.
در سال 1993، پیئش مدیرعامل فولکس‌واگن شد و نقشی مؤثر در رشد این شرکت ایفا کرد و در سال 2012، سرانجام توانست پورشه را به فولکس‌واگن ملحق کند. ازجمله اقدامات پیئش می‌توان به نظارت بر خرید لامبورگینی و بنتلی و بوگاتی اشاره کرد. پیئش توانست برندهای فولکس‌واگن، سئات، اشکودا و آئودی را زیر چتر یک گروه قرار دهد و ساختاری نردبانی شبیه جنرال موتورز ایجاد کند. او به‌دلیل سیاست فولکس‌واگن، در 65 سالگی مجبور به بازنشستگی شد؛ اما همچنان در هیئت‌ نظارت آن باقی ماند و تا زمان استعفا در 25 آوریل 2015، در بسیاری از تصمیم‌های استراتژیک این شرکت دخیل بود. مقاله‌های مرتبط:
Mark Zero به سریع‌ترین شارژر جهان مجهز خواهد بود دورخیز احتمالی گروه فولکس واگن برای واگذاری برندهای لامبورگینی و بوگاتی در سال 2030
رهبری پیئش بر خانواده‌ی برندهای گروه خودروسازی فولکس‌واگن در سال 2015 به‌پایان رسید؛ زیرا اختلافات جنجالی ناشی از تقلب این شرکت در آزمایش محصولات دیزلی، او را به کناره‌گیری مجبور کرد. او در سال 2017، 14.7 درصد از سهامش در پورشه را در معامله‌ای به ارزش تقریبی 1.2 میلیارد دلار (در آن زمان) فروخت. پیئش به‌عنوان مهندسی تحصیل‌کرده بر تولید خودروهای درخورتوجهی ازجمله پورشه 911 و آئودی کواترو و به‌ویژه بوگاتی ویرون تأثیر گذاشت. ابرخودرو بوگاتی ویرون در سال 2012 عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین و گران‌قیمت‌ترین خودروی جاده‌ای را دراختیار داشت. به‌دلیل نفوذ در صنعت خودرو ، پیئش در سال 1999 به‌عنوان مدیرعامل قرن معرفی و نامش در سال 2014 به تالار مشاهیر خودروسازی وارد شد. علاوه‌بر اداره‌ی شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، پیئش یکی از علاقه‌مندان به خودرو و موتورسیکلت به‌شمار می‌رفت. شایعاتی منتشر شد که فردیناند پیئش احتمالا خریدار ابرخودرو 18 میلیون دلاری بوگاتی La Voiture Noire باشد. افزون‌براین، او مالک تنها پورشه 918 با سقف ثابت بود که تاکنون ساخته شده است. پیئش حتی در 71 سالگی همچنان با موتورسیکلت دوکاتی سواری می‌کرد.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/78537/فردیناند-پیئش؛-مدیرعامل-سابق-فولکس-واگن،-در-82-سالگی-درگذشت
بستن   چاپ