راه ترقی- در گزارش زیر گزیده ای از مهمترین نشست های پژوهشی از بازه زمانی 23 تا 29 شهریور 1398 خورشیدی آمده است.
بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی
میزگرد تخصصی «بررسی مسائل جاری آموزش عالی در آغاز سال تحصیلی» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان عنوان داشت: در
بخش تغذیه اگر فقط فرض کنیم 50 درصد دانشجویان روزانه از غذای دانشگاه
استفاده کنند که در برخی از دانشگاه ها این آمار به 80-70 درصد میرسد؛
باید 126 میلیون پرس غذا در ناهار و شام توزیع شود که 1,750 میلیارد تومان
اعتبار لازم دارد که از سازمان برنامه و بودجه تقاضا کردهایم کسری بودجه
تغذیه دانشجویی را پرداخت کنند.
امسال یک افزایش حداقلی متوسط حدود 300
تومان در هر پرس غذای دانشجویی صورت گرفته که تاثیر جدی در رفع کسری
اعتبار ندارد. در اینگونه موارد بهتر است که مسئولان دانشگاهی با شورای
صنفی دانشگاه ارتباط بیشتری برقرار کنند و آنان را کاملاً شفاف در جریان
امور قرار دهند.
اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه افتاده و رویدادهای
ورزشی به طور منظم برگزار شده که در این خصوص میتوان به برگزاری المپیاد
قهرمانی در شیراز در سال گذشته و المپیاد همگانی در دانشگاه های بوعلی سینا
و الزهرا (س) اشاره کرد؛ همچنین دانشجویان ما در یونیورسیاد بینالمللی با
اعزام یک کاروان کوچک رتبه نهم را کسب کردند.
در حوزه ورزش به دنبال
توسعه فضاهای ورزشی در قالب طرح های زودبازده شامل اتاق تندرستی، چمنهای
مصنوعی و زمین کفپوش هستیم که در این زمینه با احتساب طرحهای سال گذشته و
سال جاری 100 هزار متر مربع بر فضای ورزشی دانشگاهها اضافه می شود.
در
این خصوص تا کنون 27 زمین چمن مصنوعی در دانشگاه ها به بهره برداری رسیده و
6 زمین چمن مصنوعی نیز به زودی به بهره برداری می رسد.
همچنین پذیرش
دانشجویان غیر بورسیه و بورسیه غیر ایرانی در دستور کار قرار دارد که ما
درصدد هستیم پذیرش دانشجویان بورسیه خارجی را کاهش داده و پذیرش با دریافت
شهریه را افزایش دهیم.
غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه ها باید از توانمندی دانشجویان و تشکل های دانشجویی در جهت انجام امور دانشگاه استفاده کنند.
ما باید با گفتوگو و مفاهمه، همه اقشار دانشگاهی را متقاعد کنیم که
همهمان هم در مسائل و هم در محسنات دانشگاه سهیم هستیم و باید به کمک و
همفکری هم مشکلات موجود را از میان برداریم.
امروزه هر مساله و تغییری
که در جامعه صورت میگیرد، سریعاً در دانشگاه نیز باز تاب می یابد و مدیریت
مطلوب بر این موارد امکانپذیر نمیباشد مگر اینکه همه دست اندرکاران و
اقشار دانشگاهی دست به دست هم دهند و با رسیدن به یک نقطه نظر مشترک در جهت
حل مسائل اقدام کنند.
ما با پدیده تشخصطلبی در میان دانشجویان مواجه
هستیم و به این ترتیب بیشتر دانشجویان خود را ناظر میبینند تا مخاطب و به
همین دلیل گاهی اوقات با هجمههای سنگین آنان بهخصوص در فضای مجازی مواجه
میشویم. البته این تغییر ذهنیت سریعاً در رفتار و اعمال دانشجو هم تاثیر
میگذارد.
محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: بعضی
از اقلامی که دانشگاهها در سلف سرویس دانشگاه ها مصرف میکنند رشد
چشمگیری داشته و حداقل انتظار دانشگاههای ما این است که در شش ماه اول
سال 50درصد اعتبار ابلاغی را تخصیص داشته باشند.
درخواستی به امضای
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تهیه شد که امسال حداقل 400 میلیارد به این
مورد اختصاص داده شود و با پیگیری هایی که شد تاکنون 200 میلیارد کارسازی
شده است که انتظار میرود که این امر به طورکامل عملیاتی شود تا دانشگاهها
از این پیچ بحرانی که در مهرماه دارند بتوانند به سلامت عبور کنند.
محسن پالیزبان رئیس مرکز حراست وزارت علوم تاکید کرد: مرکز
حراست 2 رویکرد «امنیت خردگرا و امنیت اجتماعی شده» را اتخاذ کرده است.
انتخاب این رویکردها بر اساس ویژگی های خاص دانشگاه صورت گرفته است. ویژگی
های ارمان گرایی، مطالبه گری، عدالت طلبی، حساسیت به مسائل داخلی وخارجی،
خلاقیت، ابتکار، فداکاری و ایثارگری به دانشگاه جایگاه بی نظیری داده که
مواجهه هوشمندانه با ان راه برون رفت از چالش های کشور است. آزادگی،
استقلال و آزاداندیشی ذاتی دانشگاه که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم می
باشد چشم ناظر و بینای جامعه برای اصلاح و بهبود امور کشور است.
معتقدیم برنامه ریزی امنیتی در دانشگاه بدون توجه به ویژگی های یاد شده
امکان پذیر نیست. خردگرایانه بودن امنیت ایجاب میکند برنامه ریزی امنیتی بر
اساس شناخت دقیق و صحیح از دانشگاه و ترتیبات نا نوشته حاکم بر آن باشد.
اجتماعی بودن امنیت نیز ایجاب می کند علاوه بر حراست بخش های دیگر دانشگاه و
دانشگاهیان در تامین امنیت و درونی سازی آن مشارکت داشته باشند.
با
انتخاب رویکرد حراست اجتماعی تلاش می کنیم زمینه مشارکت حداکثری دانشگاهیان
در حل مسائل کشور فراهم شود ضمن آنکه تلاش میکنیم از دست اندازی و طمع
بدخواهان به این سرمایه عظیم جلوگیری شود. اگر بخواهیم حراست اجتماعی را به
طور خلاصه تعریف کنیم باید گفت: حراست اجتماعی، بهرهمندی از سرمایههای
انسانی و معنوی داخل دانشگاه برای دستیابی به دانشگاهی امن است.
صلح و ضرورت دموکراسی
نشست «صلح و ضرورت دموکراسی» به مناسبت بزرگداشت روز بینالمللی دموکراسی در مجموعه ایوان شمس برگزار شد.
علیرضا علویتبار فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:
هم واقعیتها و هم بازنمایی واقعیتها این ذهنیت عمومی را برای ما ایجاد
کردهاند که ما در مجموعه جامعهای ناشاد، فاقد آرامش و ناامید به سر
میبریم و این باعث میشود همه ما به تکاپو بیفتیم که از این وضعیت خارج
شویم. وجه متمایزکننده جامعه ایران وجود مشکلات نیست، یکی همزمانی مشکلات و
دیگری درهم تنیدگی مشکلات است.
در چنین شرایطی که همه چیز سریع است و امکان پیشبینی آن نیست، امکان و
فرصت برنامه جامع برای حل مشکلات نیست. بهترین راه، تعریف کردن قواعدی به
عنوان قواعد راهنمای تصمیمگیری در سطح خرد و خطومشیگذاری در سطح کلان
است. هم دموکراسی و هم صلح دو قاعده اصلی تصمیمگیری هستند که میتوانند
راهنمای ما برای خروج از شرایط فعلی باشند.
قاعده دموکراسی در واقع روش تصمیمگیری را مشخص میکند، یعنی در موقع
تصمیمگیری سعی کنیم ذینفعان و کسانی را که این تصمیم بر زندگیشان اثر
میگذارد، در فرآیند تصمیمگیری مشارکت دهیم. آن موقع هم مسئولیت این
تصمیمگیری بر عهده همه افرادی است که در فرآیند آن نقش ایفا کردهاند، این
همان دموکراتیک کردن شیوه و روش تصمیمگیری است اما صلح محتوای تصمیمگیری
ما را مشخص میکند و هدفی است که در تصمیمگیریها مشخص میکنیم. وقتی از
صلح صحبت میکنید برای انسانها کرامت ذاتی قائل شدهاید و یادتان نمیرود
که انسانها قرار نیست ابزارهایی در خدمت چیز دیگری باشند، چون هر انسان
خود غایت است و حفظ حیاتش اهمیت ویژهای پیدا میکند.
مقصود فراستخواه استاد دانشگاه اظهار داشت: من
فکر میکنم ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز دارد تا خواست
دموکراسی خود را برآورده کند. جامعه ایران جامعهایست که به دلیل تغییرات
مهم در متن خود و در زیست جهان اجتماعی، استعداد تجربه یک دموکراسی دو رگه
درونزایی را در این سرزمین دارد. از سوی دیگر، شرایط سیاسی این جامعه،
وضعیت ساختاری و موقعیت آن، جامعهشناسی سیاسی و اقتصاد سیاسی ایران اجازه
نمیدهد که زیستجهان جامعه ایران، از دموکراسی بهرهمند شود.
جامعه ما
دچار تناقضها و جرم بحرانی است. به طور متوسط هر ایرانی، در طول شبانه
روز 2 ساعت و 10 دقیقه از رسانهها استفاده میکند و ضریب نفوذ اینترنت به
80 درصد رسیده است. جامعه ایران اندامی در حال رشد است که لباسهای تنگ
مندرسی بر آن تحمیل شده است. در واقع، لباسهای ساختاری بر این قامت جامعه
ناساز شده است. جامعهای که عقلا در آن هست ولی عقلانیت در آن وجود ندارد.
سیستمها کودن هستند، ولی آدم باهوش در آن وجود دارد. جامعهای که در تب
تحولخواهی، صلحجویی و پرهیز از خشونت است، اما شکاف بین ملت و دولت وجود
دارد، با این وجود زندگی همچنان در آن جاریست.
جامعه ایران نیاز به
زمان صلحآمیز در درون و بیرون دارد تا پروسه رشد و توسعه خود را به جایی
برساند و از ثمرهاش که دموکراسی، حقوق بشر و زندگی صلحآمیز است بهرهمند
شود. متاسفانه بازیگران سیاست این زمان را از جامعه ایران سلب میکنند و
منافع بینالمللی را از ایران میگیرند. همچنین بخشهایی از حکمرانان جامعه
در داخل، زمان صلحآمیز را از درون و بیرون از جامعه ایران میگیرند و
نمیگذارند ایران آن پروسه رشد درونی خود را به جایی برساند. در این میان
ممکن است بحرانی بودن این جرم به جایی برسد که خیلی دیر شود و کل جامعه به
هم بخورد، پروسه رشد آن مختل شود و هزینههای جبرانناپذیری برای جامعه
ایران داشته باشد.
با این شرایط تکلیف صلح و دموکراسی در ایران چه میشود؟ اگر به موانع
صلح و دموکراسی قدری وسیعتر بیندیشیم و عمیقتر به آن نگاه کنیم میبینیم
موانع بسیار عمیق پیش روی آن است و ما اکنون داریم چوب خاماندیشیهای
کنشگران تحولخواهمان را در یکی دو نسل گذشته و چوب کنشگریهای خودمان
را میخوریم. دولت به مثابه حقیقت تمام موضوع مورد بحث دیگری است. وقتی
دولت به معنای حقیقت است به ناگزیر باید با دشمنان خود جنگ کند، لذا
نمیتواند صلح را پیش ببرد. باید آنقدر با دشمنان خود بجنگد که حقیقت در
جهان مستقر شود، لذا نمیتواند برای دموکراسی کاری کند چون متولی آن حقیقت
است و نباید بگذارد مردم از این حقیقت خارج شوند.
حاتم قادری استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت:
ما یک شیعه سیاسی در صدر اسلام داریم که با امروز قابل قیاس نیست. در صدر
اسلام یک شیعه سیاسی داشتیم که دچار تحولات و تغییرات بسیاری شد. در دهه 40
در تقابل میان سنت و مدرنیته سعی بر آن شد که هویتیابی کنیم، با غرب
تناظر برقرار نماییم، بعد به دنبال نوعی پدیداری اسلام سیاسی هم رفتیم. قبل
از آن اسلام سیاسی به این معنا وجود نداشت. در واقع این پروژه با افکار و
آثار جلال آلاحمد، شریعتی و نظایر آن، وارد فاز جدیدی شد. اسلام سیاسی خود
را میراثدار تشیع تاریخی برساخته تاریخ میبیند. من تردید دارم که صلح و
دموکراسی لازم و ملزوم یکدیگر باشند.
این را میپذیریم که ما استعدادهای دموکراتیک در جامعه داریم، ولی به
نظر من فرصتهای اینکه جامعه دموکراتیک شویم را در اساس از دست دادیم، در
آینده هم این امکان وجود ندارد. ما میگوییم دموکراسی میخواهیم ولی اینکه
چه آمادگیهایی برای این کار وجود دارد و چه مدلهایی از آن میخواهیم مشخص
نیست. من فکر میکنم با وجود انسداد سیاسی، زوال اخلاقی، فساد مالی،
بحرانهای قومیتی، منطقه پر آشوب و جغرافیای آسیبپذیر امکان ندارد به
دموکراسی برسیم.
پروانه سلحشوری نماینده مجلس توضیح داد: بحث
پایه جنگ و صلح، بحث خشونت در خانوادههاست که همچنان خصوصا در جوامع شرقی
موجود است. ما از یک طرف بحث از سازگاری ایرانی میکنیم، از طرف دیگر از
خشونت سخن بر زبان میآوریم که خشونت در خانواده، مدارس یا خیابانها نظایر
آن است. متاسفانه ما در فرهنگ عمومی کشور، نسبت به یکدیگر، تابآوری
نداریم.
وقتی بحث از دموکراسی میشود خود جامعه باید اول تحمل این را داشته باشد
که در طرح مدنی دموکراتیک باشد. تاکید من بر سطح فرهنگ و اجتماع است تا
حوزه سیاسی. خود ما چقدر قائل به شنیدن حرفهای دیگران هستیم، چقدر قائل به
احترامگذاردن به یکدیگر هستیم؟ اما موضوع دیگر آن است که کشورهای حامی
دموکراسی برای ورود به جنگ، اقناعسازی افکار عمومیشان را بسیار مهم
میدانند، چون میدانند باید به مردم پاسخگو باشند. امروز هم میخواهند
افکار عمومی جهان را به خاطر مسائل سیاسی علیه ایران قانع کنند.
ما داریم جامعهای را به جوانانمان تحویل میدهیم که فوقالعاده
بیاخلاق است و در آن، اخلاق برای جاهای دیگر ذبح میشود. هیچ نهادی
نمیتواند جامعه را نجات دهد. این خود مردم هستند که با اخلاق، مهربانی و
صلحجو بودن میتوانند راه سعادت خود را پیش ببرند. وجود صلح، دموکراسی را
فراهم خواهد کرد و اگر دموکراسی وجود داشته باشد آنقدر حاکمان پاسخگو
خواهند بود که نگذارند مردم در ورطه جنگ بیفتند.
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: چرا
انقلابها ختم به دموکراسی نمیشوند؟ من سالها پیش از یک نویسنده گمنام
انگلیسی خواندم چون در انقلابها افرادی به قدرت میرسند که با آنها به جز
با خشونت، زبان خشونت و رفتار خشونتآمیز به هیچ شکل دیگری رفتار نشده است،
اساسا خشن هستند. به نظر من برخی شواهد و قرائن را میتوان به این تحلیل
اضافه کرد. یکی از آن مواردی که حداقل باعث میشود دموکراسی به وقفه بیفتد
چیزی است که من به آن «گفتمان انقلاب» میگویم که عموما انقلابها در جهت
دموکراسی، صلح و فاصلهگرفتن از خشونت نیستند، بلکه در پی ترویج خشونت و
ترویج رادیکالیزم هستند ...
دلیل دیگری که چرا انقلابها به سمت خشونت میروند رسالت ایدئولوژیک
آنهاست که انقلابها برای خود قائل هستند. انقلابها مجبور میشوند به خاطر
ایدئولوژی خود به سمت خشونت بروند.
تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی
نشست معرفی و بررسی کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» نوشته حمیدرضا دالوند در موسسه خانه کتاب برگزار شد.
نعمتالله فاضلی جامعه شناس توضیح داد:
کتاب دالوند به یک معنا نخستین کتاب مستقلی است که تاریخ مردمشناسی در
ایران را روایت میکند. تاریخ رشتهها از جهات گوناگونی مهماند هم به لحاظ
نظری و هم برای ایران. رشد حوزه دانش در گروه تاریخ دانش است. هر جامعهای
که قرار است دانشی را گسترش دهد به شدت نیازمند یک خودآگاهی تاریخی در آن
حوزه است.
یکی از کمبودهای مهم ما در نظام آکادمیک، تاریخ دانشها در
حوزههای گوناگون است، البته شاید انسانشناسی از این نظر جلوتر از سایر
رشتهها باشد، هرچند که بازهم به منابع نیاز داریم و شاید بتوان گفت که
هنوز هم هیچ کاری انجام نشده است و این تازه وضعیت رشته ماست که شرایط
بهتری از نظر تاریخنگاری دارد. ما به تاریخ رشتهها بیتوجهیم در صورتی که
هر نوع پیشرفت معرفتی مستلزم یک خودآگاهی تاریخی است.
ما حتی در دوران
معاصر نیز دچار گسیختگی معرفتی هستیم. در حوزه معرفت بحران تدامهای
گسیخته به چشم میخورد، چرا که کارها و آثار دیده و خوانده نشده و در فضای
گفتوگوهای بینامتنی وارد نمیشود. تدام وجود دارد اما به صورت گسیخته. ما
نزدیک به 100 سال است که علوم اجتماعی در ایران داریم اما هویتهایمان را
نمیشناسیم و این بسیار دردناک است. کار آقای دالوند تایید و تصدیق کارهای
قبلی است و این اعتماد به نفس ایجاد میکند.
در ایران دانش توسط خودمان به رسمیت شناخته نمیشود. روایت فرهنگ روایت
جمعی و روایت روح جامعه است. اگر آثار قبلی تایید و تصدیق نشوند روح جمعی
جامعه سرکوب میشود. بنابراین از این لحاظ نوشتن تاریخ یک علم شاید از خود
آن علم مهمتر باشد.
جبار رحمانی خاطر انسان شناس نشان کرد: متاسفانه ما در
ایران به تاریخ رشتهها آنطور که باید و شاید نپرداختهایم. با این اوصاف
اما در حوزه انسانشناسی و مردمشناسی پیشگام بودهایم و چند کتاب خوب در
این موضوع وجود دارد که یکی از آنها همین کتاب «تاریخ مردمشناسی و فرهنگ
مردم ایران در روزگار پهلوی» است و دیگری «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران:
انسانشناسی، سیاست و جامعه در قرن بیستم» تالیف دکتر نعمتالله فاضلی است.
مردمشناسی در سطحی به مثابه یک علم مطرح بود و در سطحی دیگر به عنوان یک
جنبش روشنفکرانه. از زمان صادق هدایت مردمشناسی از عناصر نزاع بین سنت و
مدرنیته بود و هنوز هم هست. به هر حال بخشی از پروژه روشنفکرانه در ایران
کارهای مردمشناسی بود. در سطح سوم هم میتوان مردم شناسی را به عنوان یک
علم سیاست گذار و در خدمت ملت و حکومت دانست. به هر حال این رشته کارکردهای
سیاسی مهمی هم داشته است.
نکته مهم در این کتاب این است که چرا
مردمشناسی با این قدمت مهمی که در ایران دارد و از زمانه پیدایش دانشگاه
در ایران دوره پهلوی اول همواره مطرح بوده، اکنون چندان جدی گرفته نشده و
هنوز جا نیفتاده است؟ امروزه هم از آن حتی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه
تهران، به عنوان یک علم دسته دوم مراد میشود. نویسنده در این کتاب مطرح
کرده که هرچند در تاسیس این رشته در ایران هوشمندی به خرج داده شده اما ما
در تربیت متخصص این حوزه ناتوان بودهایم.
حمیدرضا دالوند نویسنده کتاب یادآور شد: موضوع «تاریخ
مردمشناسی و فرهنگ مردم ایران در روزگار پهلوی» اهمیتی به مراتب بیشتر از
خود کتاب دارد. به طور کل فراتر از علم اهمیت تاریخ را درک نکردهایم. عمر
فرهنگی ما تابعی از دانش تاریخی ماست و در همه حوزههای علوم نیز این نکته
حایز اهمیت است. اگر شما بینش تاریخی در دانش داشته باشید، قطعا موفق
خواهید بود.
من دانشآموخته رشته مردمشناسی نیستم بلکه حوزه تخصصی من
تاریخ و زبانهای باستانی است. یکی از دلایل من برای ورود به این حوزه دیدن
آثار و گنجینه انجوی شیرازی است. به نظرم ما موفق نیستیم چون نمیدانیم که
چه زحمتهایی در حوزههای مختلف کشیده شده است. به همین دلیل من تصمیم
گرفتم که به روایت و وصف تجربه زیسته بپردازم.
تبیین قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و آیین نامه اجرایی آن
میزگرد تخصصی «تبیین قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی و آیین نامه اجرایی آن» در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت:
معتقد هستیم باید خود وزارت علوم به عنوان ضابط بتواند موسسات متخلف در
حوزه علمی را تعطیل کند و پرونده آنها را به منظور تصمیم گیری به دادگاه
ارسال کند. اما فرایندی که قانون در نظر گرفته است برعکس میباشد چرا که
دادگاه باید مجوز لازم را برای برخورد به این موسسات به وزارت علوم ارائه
دهد.
پایان نامههای دوره کارشناسی ارشد بیشترین تخلفات علمی را دارند.
معتقد هستیم باید خود وزارت علوم به عنوان ضابط بتواند موسسات متخلف در
حوزه علمی را تعطیل کند و پرونده آنها را به منظور تصمیم گیری به دادگاه
ارسال کند. اما فرایندی که قانون در نظر گرفته است برعکس میباشد چرا که
دادگاه باید مجوز لازم را برای برخورد به این موسسات به وزارت علوم ارائه
دهد.
اسامی تعدادی از متخلفان علمی توسط وزارت علوم کشف شده است. ما
این اسامی را به دانشگاه ها فرستادیم و از آنها درخواست کردیم برای آنها
پروندهای تشکیل دهند و پرونده آنها در هیاتهای تخلفات مورد بررسی قرار
بگیرد تا در صورت اثبات بر حسب مورد با آنها برخورد شود.
محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم بیان داشت: در
سال 1396 و 1397خورشیدی به طور کلی 250 پرونده مرتبط با هیأت علمی در
کارگروه تخصصی تخلفات پژوهشی مرتبط با اعضای هیئت علمی، و 173 مورد مرتبط
با دانشجویان بررسی شده است. همچنین 67 پرونده به هیئت انتظامی اعضای هیئت
علمی و 35 پرونده به کمیته انضباطی دانشجویان ارجاع داده شد. همچنین 98
پرونده هیئت علمی و 61 پرونده دانشجویان طی این مدت تعیین تکلیف شده است.
دبیر کمیته تخصصی اخلاق پژوهش در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تدوین
کتابچه منشور و موازین اخلاق پژوهش و درستکاری علمی و اطلاع رسانی و ارسال
به کلیه مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت، پیشنهاد تصویب واحد آموزشی
برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارگاه برای اعضای هیئت علمی و گردآوری و
انتشار کتاب گزارش مقابله با تخلفات علمی از اقداماتی است که انجام شده
است.
در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه جلوگیری از تخلفات در
پایاننامهها، آییننامه ثبت و اشاعه پیشنهادها پایاننامهها و رسالههای
تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها ابلاغ شد. همچنین
نرمافزارهای مشابهتیاب برای بررسی پایاننامهها جهت جلوگیری از بروز
تخلفات توسعه یافت و و پروپوزالها و پایاننامهها در سامانه ایرانداک نیز
ملزم به ثبت شد.
پیشنویس دستورالعمل آییننامه اجرایی و چگونگی تشکیل
و فعالیت کارگروهها توسط کمیتهای در وزارت علوم در دست تدوین است.
انتظار داریم روسای محترم دانشگاهها و مراکز پژوهشی نسبت به تشکیل
کارگروهها اقدامات لازم را به عمل آورند و بین کارگروه موسسه و هیئتهای
انتظامی و کمیته انضباطی و هیئت رسیدگی به تخلفات کارکنان نیز هماهنگیهای
لازم صورت گیرد.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/82183/بررسی-مسائل-جاری-آموزش-عالی-و-تبیین-قانون-پیشگیری-و-مقابله-با-تقلب