راه ترقی
شهردار تهران در سرمقاله همشهری مطرح کرد
قانون‌گریزی جسارت نیست
شنبه 7 دي 1398 - 18:59:49
راه ترقی - شهردار تهران در یادداشتی که در سرمقاله امروز روزنامه همشهری منتشر شد، به موضوع آلودگی هوای تهران، آن چه در این باره صورت گرفت و آن چه در آینده انجام می شود، پرداخت. 

هوای تهران روزهای خوبی را تجربه نمی‌کند و به‌حق سوالات بسیاری درمورد آلودگی هوا برای شهروندان ایجاد شده که پاسخ درخور به آن‌ها مستلزم روشنگری‌های فراوان است.
با صراحت و قدرت باید گفت که تهران این روزها قربانی مستقیم عدم پیروی از قوانین و قواعد در گذشته است.
اگر نظارت قانونی بر آلایندگی واحد‌های صنعتی با قاطعیت و هشیاری وجود داشت،
اگر در پیروی از قواعد تراکم ساختمان تعهد به ضوابط وجود داشت،
اگر شماره‌گذاری وسائط نقلیه طبق ملاک‌های قانونی صورت می‌پذیرفت
و ده‌ها اگرِ دیگر
بدون شک حالا پایتخت برای نفس کشیدن جای بهتری بود.
در دوره پیشین مدیریت شهری تعداد قابل‌توجهی اتوبوس برای سامانه بی‌آرتی خریداری شد که در ظاهر قدمی در جهت بهبود حمل‌ونقل عمومی و درنتیجه بهبود کیفیت هوا بود، اما در واقع نتیجه‌ای جز افزایش آلایندگی در پی نداشت؛ آن اتوبوس‌ها زمانی خریداری شدند که میزان ذرات معلق با پی‌ام ٢/5 گازوئیل مصرفی بالغ بر ١٢٠٠٠ بود که این یعنی سطح جبران‌ناپذیری از آلایندگی
حال اگر قرار باشد اصرار عده ای از تصمیم گیران بر این بی‌قانونی فاحش را «جسارت» بدانیم، من نیز می‌پذیرم که فردی «جسور» نیستم. اما یقینا کسی‌که قانون را زیر پا می‌گذارد، جسور نیست؛ قانون‌گریز است.
میثاق ما برای خدمت، قانون است و تعهد ما بر پیروی از آن.
ما در شهرداری تهران از اقدامات شتاب‌زده و خلاف قانون اجتناب می‌کنیم و تعهد به این رویکرد به‌هیچ‌وجه از تلاش ما برای ایفای نقش قانونی در دست‌یابی به هوای پاک کم نکرده است که بخشی از این اقدامات عبارتند از:
تنظیم صورتجلسه صورت‌جلسه‌ای با دولت برای واردات ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس گازی یا برقی به‌صورت CBU (کاملا آماده، complete batch unit)
تعیین اعتباری با کمک دولت برای بازسازی ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس فرسوده ناوگان عمومی اتوبوسرانی شهر تهران با مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شود.
واردات ١٠٠٠ دستگاه اتوبوس به‌صورت CBU و بازسازی ١٠٠٠ دستگاه دیگر
توافق با دولت برای تولید داخلی ٣٠٠٠ اتوبوس که ١5٠٠ دستگاه از این تعداد متعلق به تهران خواهد بود.
امضاء تفاهم‌نامه برای اجرای طرح نوسازی 4٠ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده کاربراتوری با موتورسیکلت‌های انژکتوری
احداث بیش از 32کیلومتر خط و ١5 ایستگاه جدید مترو و افزایش ظرفیت مسافرگیری تا 5٠٪‏
آماده سازی کامل ایستگاه های خطوط 6 و ٧ با همکاری دولت تا پایان سال ٩٩
برنامه های جدی برای توسعه قلمرو عمومی و تشویق مردم به استفاده از سامانه های دوچرخه در مسیرهای مشخص و انجام مطالعات تخصصی حول محور LRT (حمل‌ونقل ریلی سبک، light rail transit) ١٢ سال توسعه خودرومحور، گسترش افسارگسیخته بزرگراه‌ها فراتر از برنامه‌های مصوب و به تبع آن بنزین ریختن بر آتش عطش استفاده از خودروهای شخصی، فروش شهر تا چند برابر ظرفیت زیستی آن و پاشیدن بذر صدها برج و ده‌ها مال بر خاک حاصل‌خیز فضاهای سبز شهر بویژه در منطقه22 که امروز سد راه مسیر بادهای تهران قرار گرفته است؛ تهران را به این نقطه رساند؛
ما مسیر سراسر شتاب‌زده و هیجان‌آلود گذشته را ادامه نمی‌دهیم.
در شرایطی که تامین منابع به‌واسطه تحریم‌های ظالمانه با مشکلات بی‌شمار روبه‌روست، راهی جز همکاری و همراهی صادقانه تمام بردارها در جهت «قانون‌مداری» برنمی‌تابد.
باور داریم «جسارت» واقعی در ایستادگی برابر بازی با سرنوشت شهروندان است که تجلی می‌یابد.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/91941/قانون‌گریزی-جسارت-نیست
بستن   چاپ