راه ترقی
وقتی بافتار کلمه برای بازآفرینی شکافته می‌شود
دوشنبه 23 دی 1398 - 8:43:34 AM
ایرنا

راه ترقی- نمایشگاه آثار محمد احصایی، مروری است بر چهار دهه آثار نقاشیخط هنرمند از سال 1354 تا به امروز که فرصت تماشای 50 اثر از مجموعه های الفبای ازلی، عشق، آن و محبت را برای مخاطبان اهل هنر در گالری بوم مهیا کرده است.

نقاشیخط شیوه‌ای در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی است؛ هنرمندان در دهه 1330 تا 1340 به ترکیبی از خطاطی و نقاشی دست زدند و این هنر تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای منطقه نیز پیروانی یافته‌است.

مکتب سقاخانه در نقاشی معاصر ایران خاستگاه اصلی زیباشناسی و نوآوری معاصر، در خوشنویسی و پیدایش نقاشی‌خط بوده‌است. نقاشی‌خط که محمد احصایی از جمله بنیانگذاران آن به‌شمار می‌رود، در دهه 40 از دل مکتب سقاخانه متولد شد هرچند احصایی معتقد است که از مسیر خوشنویسی به این رویکرد رسیده است. او در یک روند تاریخی، امکان رهایی از قید و بندهایی که مکتب سقاخانه برای ظهور نقاشی خط مهیا کرد که انکار ناشدنی‌ست.

در آثار احصایی فرم به بهترین وجه معنا را متجلی می کند و شاید همین نکته کلیدی احصایی باشه که با توجه به عبور از مرزهای رایج خوشنویسی باز هم از سوی خوشنویسان سنتی مورد مقبولیت قرار می گیرد و هم می تواند در ادامه نقاشی سقاخانه حرکت کند.

در یک رویکرد قدسی به هنر خوشنویسی، محتوا باید متعالی باشد، صورت باید از محتوا تبعیت کند و از طریق فرم است که معنا متجلی می‌شود، در نتیجه زیبای شناسی در راستای  پرهیز از ایجاد اخلال در محتوا صورت می گیرد هر چند در مکتب سقاخانه غیر قابل خوانش بودن متون ایرادی محسوب نمی شد ولی باریک بینی این هنرمند  مرز دو جهان را در بی مرزی نگاه خود از میان برد.

نکته ای که در کار احصایی قابل تاکید است گره زدن فرم با محتوای متعالی است که موفق می شود صورت و معنا را در عادلانه ترین شکل ممکن به بافت زیبایی شناسانه ای از نوشتار کند. 

نقاشیخط های احصایی را می توان تاثیر گرفته از آثار میرزا غلامرضا اصفهانی خوشنویس دوره قاجار دانست و به عبارتی میرزا غلامرضا با تاکیدهایی که بر روی سیاه مشق داشت پایه های شکلگیری نقاشیخط را بنیان گذاشت.  

مجموعه الفبای ازلی با نمایش 17 اثر بیشترین حضور را به خود اختصاص داده است. این مجموعه با مضمون اسمای الهی و به ویژه الله از شاخص‌ترین آثار این هنرمند است که این آثار را می‌توان ماحصل اعتقادات باطنی احصایی دانست که به گفته هنرمند نوعی ذکر تصویری و نمودی از عرفان و تصوف اسلامی است.

 هر کدام از این مجموعه ها شاهکارهایی هستند که کنار هم قرار گرفتن آنها در یک نمایشگاه کم سابقه است؛ در این نمایشگاه منظومه ای از آثار احصایی روبرو هستیم که بستری برای مطالعه بصری سیر تکامل و تحول آثار این هنرمند در چهار دهه فعالیت فراهم کرده است.

سید محمد احصایی متولد 1318 در قزوین است، او در زمینه خوشنویسی، گرافیک و نقاشی؛ افزون بر داخل کشور، آوازه بین‌المللی دارد.

این دوازدهمین نمایشگاه گالری بوم است و تمامی آثار به نمایش درآمده در زمره گنجینه این گالری است که با هدف حمایت از هنر ایران ارائه می‌شود و جنبه فروش ندارد. البته چهار اثر از این نمایشگاه به گنجینه شخصی هنرمند تعلق دارد.

نمایشگاه آثار محمد احصایی عصر جمعه بیستم دی‌ماه افتتاح شد و تا شانزدهم اسفندماه (غیر از شنبه‌ها و یکشنبه‌ها) در گالری بوم در خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک 11 دایر است.


http://www.RaheNou.ir/fa/News/94239/وقتی-بافتار-کلمه-برای-بازآفرینی-شکافته-می‌شود
بستن   چاپ