راه ترقی

آخرين مطالب

جریان‌سازی رادیو در حوزه تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی مستمر مدیران است فرهنگی

جریان‌سازی رادیو در حوزه تئاتر نیازمند برنامه‌ریزی مستمر مدیران است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «فریندخت زاهدی»  با اشاره به آنکه برنامه‌ریزی و تحقق نتیجه در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند نگاهی کلان و بلندمدت است، یادآور شد: معاونت صدا در سازمان صدا و سیما و مدیران شبکه‌های رادیویی برای تحقق اهداف کلان رسانه‌ای خود در حوزه هنرهای نمایشی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استمرار اجرای آن برنامه‌ها هستند.
نویسنده کتاب «آیین از صحن تا صحنه» با بیان آنکه حوزه فرهنگ و هنر، زمین حاصلخیز و وسیعی است که از مرحله کاشتن بذر تا درو کردن محصول نیازمند بازه زمانی میان‌مدت و بلند مدت است و نمی‌توان از آن انتظار محصول‌دهی در مدت زمان اندک داشت، تصریح کرد: در نگاه کلان فرهنگی، مهمترین اصل رویدادها و اتفاقات هنری بر جریان‌سازی فرهنگی آنها در جامعه استوار است.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر نیازمند استمرار و برنامه‌ریزی مدون برای حصول نتیجه هستیم، وقتی نگاه ما در تولید برنامه‌های رادیویی در حوزه هنرهای نمایشی بر چند قسمت برنامه، محدود باشد و در ادامه شاهد تغییر و جایگزینی برنامه‌های دیگر باشیم، نمی‌توانیم انتظار تاثیرگذاری رسانه‌ای مانند رادیو در حوزه ارتقای فرهنگ تئاتر را در میان هنرمندان و عموم مخاطبان این هنر داشته باشیم.
این مدرس پیشکسوت تئاتر ضمن قدردانی از درایت، حمایت و همراهی مسئولان و مدیران شبکه‌های رادیویی در همراهی با هنرمندان تئاتر که یکی از مهجورترین گونه‌های هنری در میان محصولات فرهنگی در کشورمان به شمار می رود، یادآور شد: برنامه‌سازی در رادیو با مختصات خاص خود پیگیری می‌شود و بر همین اساس است که وقتی درباره حوزه فرهنگ و هنر و برنامه‌های رادیویی در این حوزه فکر می‌کنیم نیازمند تغییر نگرش مدیران و دست اندرکاران در تولید، ارائه و پخش این برنامه‌ها هستیم.
به گفته زاهدی، حوزه فرهنگ و هنر برای فراگیری و جریان‌سازی در میان عموم مردم نیازمند صبر، شکیبایی و مدت زمانی بیشتر برای رسیدن به حصول نتیجه در قیاس با دیگر بخش‌های کلان نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.
نویسنده کتاب کتاب «تئاتر خیابانی»، برنامه‌ریزی سالانه در حوزه تولیدات رادیویی با محور تئاتر را نیازمند درایت مدیران در شناسایی مهمترین مولفه‌های تاثیرگذار هنر نمایش بر خانواده تئاتر و عموم مردم استوار دانست و یادآور شد: مدیران شبکه‌های رادیویی و برنامه‌سازان این رسانه در مواجهه با تولیدات حوزه مختلف هنر از جمله هنر نمایش باید افق دید و نگاه خود را در قیاس با دیگر بخش‌های برنامه‌های رادیویی تغییر دهند.
وی تصریح کرد: نباید فراموش کنیم جریان‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر نیازمند حساسیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود است که باید با آرامش، دقت و البته بهره بردن از علم روز صورت گیرد، این مساله محقق نخواهد شد مگر آنکه افق برنامه‌ریزی در نگاه مدیران، افقی مستمر و در بازه زمانی طولانی‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر در شبکه‌های رادیویی تعریف شده باشد.
نویسنده کتاب «هنریک ایبسن و نمایش معاصر ایرانی»، رادیو را یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین رسانه‌ها در تمام جهان دانست و تأکید کرد: وقتی درباره اعتبار و اطمینان برای حصول نگرش‌های مدیریتی در حوزه‌ای مانند رادیو مداقه می‌کنیم، نیازمند طراحی سیستمی برای استمرار و اجرای نگرش‌ها و شیوه‌های مدیریتی هستیم.
زاهدی یادآور شد: در این میان مدیران شبکه‌های رادیویی برای برنامه‌های تئاتری نیازمند نظر و گذری متفاوت نسبت به دیگر حوزه‌ها هستند؛ چرا که ترکیب و اجزای انتخاب شده برای تولید یک برنامه تئاتری با برنامه‌ای در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی و یا سیاسی از اساس متفاوت است.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مساله نیازمند درایت، هوش و ذکاوت مدیرانی است که خوشبختانه در صدا و سیمای ما نسبت به وجود چنین مدیرانی اطمینان کامل وجود دارد؛ اما تمام زحمات این مدیران زمانی به ثمر خواهد نشست که شاهد همراهی آنها با برنامه‌سازان رادیو در افق رسانه‌ای مستمر، طولانی مدت و هدفمند باشیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اطلاعات ما از شهر سوخته فقط 5 درصد است

«گذر قلم»؛ نمایشگاهی به مناسبت روز جهانی خودنویس

«ربع رشیدی» در مسیر جهانی شدن

زمینه حضور گردشگران علمی به یزد فراهم شود

روایت تلویزیون عراق از سیل سفر عاشقان به کربلا

پوشش زنان بازیگر در فضای رسمی نبوده است

هر گونه ارتباط زم با مرجعیت عالی عراق یا دفتر ایشان تکذیب شد

«اربعینی ها» انتخاب شده اند

بشریت از ازل تا ابد زیر لوای امام حسین (ع) است

پایان آذرماه آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره هنری «مهر مادر»

معاون اول رئیس‌جمهوری هنرستان زینبیه دماوند را افتتاح کرد

یونسکو به دنبال ترویج دسترسی آزاد به محتوا و فناوری است

بستری شدن آیت الله مکارم شیرازی در تهران

تنها ایرانی برنده جایزه گرمی در باره این مسابقه جهانی چه گفت؟

فراخوان نهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک منتشر شد

هیچ نمایش وحدتی برتر از نمایش وحدت در اربعین حسینی(ع) وجود ندارد

ثبت ملی 6 اثر فرهنگی‌تاریخی استان فارس ابلاغ شد

کدام افراد بیشتر در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند؟

اربعین ماندگاری حرکت امام حسین (ع) را مستمرتر کرده است

جاسمی: شرایط برای برگزاری راهپیمایی اربعین در عراق خوب است

تفاهم‌نامه‌های فرهنگی باهدف توسعه زیرساخت‌های فارس به امضا می‌رسد

ابلاغ دستورالعمل راهیان نور جهت حمایت از حماسه اربعین حسینی

ارزشیابی و تدریس در آموزش و پرورش کیفیت ندارد

هیات منصفه مطبوعات انتخاب شدند

ثبت بیش از 10 هزار درخواست درسامانه دسترسی آزاد به اطلاعات

هفتمین کنگره ادبیات پایداری برگزار می‌شود

80 درصد سوادآموزان بانوان هستند

خصوصی‌سازی تئاتر هویت گیشه را تغییر می‌دهد

شمار زایران ایرانی اربعین حسینی پنج برابر شده است

آنها که از عظمت اربعین به وحشت افتاده اند

رقابت سالم و عادلانه در همه زمینه‌ها موجب تحرک و پیشرفت است

بانک اطلاعاتی بناهای تاریخی ایجاد می‌شود

گردشگری ادبی در اصفهان، ظرفیتی ناشناخته اما پردرآمد

کودک شاد و امیدوار بهتر از کودک درس‌خوان است

مسیر عدالت آموزشی بدون معلمان به سرانجام نمی‌رسد

دروازه‌ها رو به کربلا باز است

رسانه‌ها از شیوه‌نامه جدید یارانه مطبوعات استقبال کردند

حضور وزیر کشور در آیین غبار روبی حضرت شاهچراغ (ع)

برگ‌تردد به جای گذرنامه و تاکید بر سامانه سماح برای زائرین اربعین

وزیر ارشاد درباره طرح گسستِ ملت‌های ایران و عراق هشدار داد

جزئیات بسته خدمات بیمه‌ای به زائران اربعین اعلام شد

لزوم ارتباط خانواده‌ها با دانشگاه

برگزیدگان پنجمین جایزه جهانی اربعین معرفی و تجلیل شدند

باید از اربعین بیش ازگذشته بهره‌برداری معرفتی و اجتماعی کرد

1700 لوح هخامنشی به موزه ملی ایران رسید/رونمایی الواح دهم مهر

سماع؛ آیین اصیل عارفانه یا پرفورمنس های تماشاگر پسند امروزی

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ: کاغذ به وفور در کشور هست

متون نمایشی؛ رُکن رَکین تئاتر دفاع مقدس

انتخاب موسیقی؛ اجباری از روی محدودیت، یا اختیاری بر اساس سلیقه‌

سفر اربعین چقدر هزینه برمی‌دارد؟