راه ترقی

آخرين مطالب

آموزش های مهارتی، گره گشای بیکاری مديريت

آموزش های مهارتی، گره گشای بیکاری
  بزرگنمايي:

راه ترقی- مهارت آموزی و مهار تفکر مدرک گرایی حلقه گمشده و زمینه ساز ایجاد کسب و کار در کشور است و اکنون کشور به دلیل ترویج فرهنگ غلط پشت میزنشینی با کمبود نیروی کارشناس کاردان مواجه است و این در حالی است که جوانان از بیکاری گله دارند.
محقق شدن راهبرد پرورش کارشناس کاردان نیازمند هم افزایی و انسجام تمام دستگاه های اجرایی با یکدیگر است.
آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید افزون بر آموزش های تئوری، آموزش عملی را که مدتی است مورد غفلت قرار گرفته به منظور کاهش آمار بیکاری بین دانش آموختگان مدنظر قرار دهند.
به گفته کارشناسان، ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طور مفصل تکالیفی برای دولت برای افزایش آموزش های مهارتی تعیین کرده است.
از آخرین مصوبه ها در این بخش می ‌توان به تصویب «نظام آموزش مهارت و فناوری» مصوب سال 1390 و «نظام صلاحیت حرفه‌ ای» مصوب سال 1391 در هیات وزیران اشاره کرد.
در اسفند 1394 نیز طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما با وجود بسیاری از زیرساخت ها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزش های مهارتی در کشور، موضوع آموزش ‌های مهارتی و فنی وحرفه‌ ای آن طور که باید در جامعه رسوخ نکرده است.
در حال حاضر حدود چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور و بیش از یکصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان سمنان تحصیل می کنند و براساس آمار بیش از 40 درصد از جمعیت بیکار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها است.
 اداره کل فنی و حرفه ای در استان سمنان با 18 مرکز آموزش دولتی با شعبه های زیر مجموعه با 327 کارگاه شامل 37 کارگاه جوار صنعت و ضمن کار، 10 کارگاه ثابت شهری، 27 کارگاه سیار شهری، 59 کارگاه سیار روستایی، 18 کارگاه صنایع اصناف، 32 کارگاه جوار دانشگاهی، 42 کارگاه جوار پادگان و 36 کارگاه جوار زندان به مردم این استان به صورت رایگان ارائه خدمت می کند.
یکی از دانش آموختگان دانشگاه سمنان می گوید: اکنون چهار سال از فارغ التحصیلی اش می گذرد و برای پیدا کردن شغل در چندین دوره آموزشی شرکت کرده و هنوز بیکار است.
محمد سعیدی، نبود برنامه راه و فقدان آگاهی از نیاز بازار استان سمنان را علت بیکاری، سردرگمی و شرکت در دوره های آموزشی مختلف عنوان کرد و افزود: آموزش های دانشگاهی متناسب با نیاز بازار کار نیست و به دلیل فقدان اعتماد صنعت به دانشگاه، امکان شاغل شدن در واحدهای تولیدی بدون سابقه کار نیست.
این دانش آموخته دانشگاه سمنان اظهار داشت: ارائه آموزش های کاربردی در دانشگاه ها و توجه بیشتر به درس های عملی راهکار تقویت اعتماد و ارتباط صنعت با دانشگاه است.

** کمبود کارشناس کاردان مشکل جامعه است
استاندار سمنان با بیان این که اکنون جامعه با چالش کارشناس بیکار مواجه است، ادامه داد: جامعه به واسطه توسعه کمی دانشگاه ها، مملو از کارشناس است که فاقد مهارتند و باید تربیت کارشناس کاردان برای تامین نیاز بازار کار مد نظر دانشگاه قرار بگیرد.
علیرضا آشناگر گفت: توسعه آموزش و مهارت آموزی متناسب با نیاز جامعه در شهرستان های این استان راهکار اشتغالزایی است.
استاندار سمنان افزود: ارائه آموزش ها با نیاز جامعه فاصله دارد و مسوولان باید به روز رسانی آموزش ها و ارائه آموزش های کاربردی متناسب با نیاز جامعه را در دستور کار قرار دهند.

** تقویت ارتباط دانشگاه و بازارکار با مهارت آموزی
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان نیز با بیان این که اکنون تنها سه دانشگاه استان سمنان دارای مراکز مهارت آموزی جوار دانشگاهی در داخل دانشگاه هستند، ادامه داد: تا پایان سال آینده در تمام دانشگاه های استان مراکز جوار دانشگاهی به منظور تقویت ارتباط دانشگاه با بازارکار به واسطه تقویت مهارت دانشجویان ایجاد می شود.
فاطمه منصوری گفت: یک هزار و 56 دانشجو در 9 ماه ابتدایی امسال از مراکز جوار دانشگاهی و مراکز ثابت فنی و حرفه ای در دانشگاه ها خدمات آموزشی دریافت کردند.
وی افزود: سال گذشته 929 نفر از آموزش های مهارتی جوار دانشگاهی بهره مند شدند و افزایش آمار در مدت مذکور گواه تقویت فرهنگ مهارت آموزی در بین دانشجویان است.
منصوری اظهار داشت: از فروردین تا پایان آذر 97 تعداد 28 هزار نفر شامل دانش آموزان، دانشجویان و دانش آموختگان از خدمات آموزشی فنی و حرفه ای استان سمنان بهرمند شدند.
وی تصریح کرد: 9 هزار و 300 نفر از دانش آموختگان جوینده کار که از آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کردند در زمان حاضر جذب بازار کار شدند.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: این اداره کل بیش از 600 عنوان دوره آموزشی به منظور مهارت افزایی جوانان و زمینه سازی برای ایجاد شغل و ایجاد ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت به صورت رایگان برگزار می کند.

**60 درصد به کارگمارده شدگان سمنان فاقد مهارت هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: در 9 ماه ابتدایی امسال 10 هزار نفر در این استان به کار گمارده شدند که از این تعداد 5 هزار نفر بیمه شده اجباری رسمی و زیر چتر بیمه تامین اجتماعی هستند.
اسماعیل غنیان ابراز داشت: 40 درصد به کار گمارده شدگان در واحدهای تولیدی این استان دارای مهارت و آموزش دیده اداره کل فنی و حرفه ای هستند.
وی افزود: 60 درصد افراد به کارگمارده شده فاقد مهارت هستند که به عنوان کارگر ساده مشغول به کار شده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان خاطر نشان کرد: تدوین سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی استان نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری و ایجاد تناسب بین نیاز بازار کار و آموزش ها در استان دارد.

** آموزش کاربردی راهکار رفع بیکاری است
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان‌ نیز گفت: برآیندها حاکی است اگر آموزش کاربردی باشد افراد به راحتی جذب بازار کار می شوند.
امیر خلیلی خواه افزود: استعدادیابی و استخراج نیاز بازار کار راهکار رفع چالش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار در استان سمنان است.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان نیز به ایرنا گفت: مهارت آموزی و ارائه آموزش زمانی منجر به ایجاد اشتغال می شود که آموزش در هر منطقه متناسب با نیاز منطقه ارائه شود.
زینب کرکه آبادی افزود: تدوین سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی در استان سمنان راهکاری موثر در تعیین نقشه راه برای رفع بیکاری است و برای آن که اثرگذار و کاربردی این سند باشد، ضرورت دارد که در تهیه سند آموزش مکان محور مدنظر قرار بگیرد.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری سمنان تصریح کرد: برای اجرای موفق این سند باید مسوول نظارت و اجرای آن متفاوت باشد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: مهارت آموزی راهکار ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار است و ارائه آموزش های کاربردی از سوی دستگاه های مربوط در رفع بیکاری موثر است.
سید حسن میرعماد افزود: ارائه آموزش های مهارتی به جوانان در دوره سربازی بهترین فرصت برای تربیت و آماده سازی افراد کاردان برای ورود به بازار کار بعد از خدمت سربازی است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ابراز داشت: استفاده از فرصت سربازی برای آموزش به جوانان نقش مهمی در کاهش آمار بیکاری و تقویت نشاط اجتماعی دارد.
رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان نیز گفت: زمانی می توان از مهارت آموزی انتظار اشتغال داشت که آموزش کاربردی و متناسب با نیاز جامعه باشد.
حسن رهایی افزود: آموزش مهارت متناسب با ظرفیت استان سمنان راهکار موثر در کاهش آمار بیکاری است و برای ارائه آموزش متناسب با نیاز جامعه باید سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی تدوین شود.
وی ادامه داد: درون زا بودن و تکیه بر ظرفیت های داخلی و توجه به تمام مسایل جامعه اصل و اساس کاربردی بودن سند راهبردی توسعه آموزش های مهارتی است.
رییس جهاد دانشگاهی استان سمنان با بیان اینکه در کشور نهضت سند نویسی رونق دارد، بیان کرد: در کشور زنجیره سند وجود ندارد و برای موفقیت باید سند نویسی زنجیره ای باشد.
به گزارش ایرنا، مهارت افزایی به عنوان راه بی بدیل توسعه کشور، مقوله ای مغفول مانده است و ضروریست به این مهم توجه ویژه شود و کاهش ساعت کار عملی و کارگاه از 24 ساعت به 12 ساعت با اجرای نظام جدید آموزشی، گواه این گفته است.
از طرفی اگر تحصیلات بر اساس توانایی و استعداد شخص باشد، بی شک دانش آموخته برای جامعه مفید خواهد بود، اما در زمان حاضر خروجی دانشگاه ها نسبت 100 به 10 است به عبارتی از هر یکصد دانش آموخته تنها 10 نفر در رشته تحصیلی خود زبده و اثرگذار می شوند.
بر این اساس، نیازسنجی بازار کار و ارائه آموزش متناسب با نیاز این بازار همچنین تغییر ذائقه جوانان، تشویق و توجیه آن ها برای کسب مهارت راهکار مهارت افزایی، ایجاد اشتغال، رفع مشکل بیکاری و تقویت نشاط اجتماعی است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خلیل‌زاده رسما سرپرست باشگاه استقلال شد

دفع یک حمله سایبری سازمان یافته بسیار بزرگ

راه اندازی کارخانه تولید پنلهای خورشیدی با بیشترین ظرفیت

«هرمز» و آرزوی دیرین صلح پایدار

استقرار حدود 8 هزار واحد فناور در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

دستاوردها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس بررسی می‌شود

عبور مدیریت هوشمند از لایه زیرساخت و تمرکز بر مشارکت بین دستگاهی

آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان ابلاغ شد

وزارت کشور موظف به اجرای پروژه‌هایی با اولویت حمل و نقل عمومی شد

آرزوی ما در وزارت ارتباطات، هوشمندسازی مدارس است

مجلس از 17 آذرماه به مدت سه هفته جلسه علنی دارد

مصوبه‌ای برای خالی کردن زندان‌ها در ازای افزایش طلاق

پارلمان مجازی فرهنگیان راه را برای به اشتراک‌گذاشتن نظریه‌ها هموار می‌کند

رونمایی از 2 خدمت سازمان بین‌المللی دانشگاهیان

برای سهم‌گرفتن در بازار خارجی باید نیازها شناسایی شود

قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت 30 درصد افزایش یافت

بختیار: مجلس برای رسیدگی به مطالبات به‌حق مردم استیضاح وزیر کشور را دنبال می‌کند

پیگیر حضور استارتاپ‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی هستیم

بانک‌ها خلاف می‌کنند، بانک مرکزی سکوت!

ساماندهی آموزش عالی صرفا در دانشگاه‌های دولتی اجرا می‌شود

ستاری: فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در کشور شکل گیرد

هیئت اجرایی مشترک انتخابات خبرگان رهبری و مجلس تشکیل خواهد شد

32 قرارداد سرمایه گذاری و انتقال فناوری رونمایی شد

آمادگی و آگاهی، کلید مقابله با تهدیدات سایبری

شورای عالی انقلاب فرهنگی حساسیت ویژه ای درمورد آموزش و پرورش دارد

جای خالی نهاد ملی مستقل

اغلب دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات آزاد شده‌اند

طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی و شهرداران با اولویت بررسی می‌شود

آغاز نهضت استیضاح؛ واکنش نمایندگان به اصلاح قیمت بنزین

بازداشتی‌های حوادث اخیر فورا تعیین تکلیف شوند

شبکه آموزش عالی در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم اختصاص داده شود

افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است

رؤسای 5 دانشگاه کشور منصوب شدند

سازمان بازرسی کل کشور به پایان‌نامه‌های تقلبی ورود کرد

سوخت سرویس‌های مدارس کشور تامین شده است

مهلت ویرایش و تکمیل مراحل ثبت‌نام داوطلبان تصدی منصب قضاء مناطق محروم استان‌های جنوب شرق

تلاش برای رونق سفرهای خروجی دستاورد هیات گردشگری ایران به عمان!

اقتصاد دانش بنیان در تقابل جدی با اقتصاد سنتی

رحمانی فضلی: تغییر استانداران و فرمانداران در اختیار وزیر است

حسن رنگرز: لیگ کشتی باید در بازه زمانی طولانی‌تری برگزار شود

موافقت مجلس با عضویت ایران در موسسه تحلیل سامانه‌های کاربردی

جهانگیری: اجرای برنامه شفافیت مالیاتی نیازمند عزم و اراده قوای سه‌گانه است

پیـاده‌روی در "S8"

دانشگاه شریف و سازمان نظام پزشکی تفاهم‌نامه امضا کردند

مجلس با کاهش سهمیه معافیت فرزندان ایثارگران مخالفت کرد

سوئیچ خودروی خود را در فریزر نگه دارید!

اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ زلزله آذربایجان شرقی تصویب شد

وزارتخانه‌ها سریعاً سرپناهی برای مردم‌ زلزله‌زده بسازند

اعلام مهم‌ترین ماموریت فرهنگی شهرداری تهران