راه ترقی

آخرين مطالب

ایران ایر از کجا و چگونه شکل گرفت؟ مقالات

ایران ایر از کجا و چگونه شکل گرفت؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران است و قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی ایران محسوب می‌شود.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که با نام اختصاری هما (هواپیمایی ملی ایران) نیز شناخته می‌شود، یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌هایی ایران و خاورمیانه است که از بدو تأسیس تاکنون پروازهای داخلی و بین‌المللی را پوشش می‌دهد. طبق آمار، ایران ایر در حال حاضر به 35 شهر در ایران و 26 شهر اروپایی و آسیایی پرواز انجام می‌دهد که این مقصدها با نوسازی و مدرن سازی ناوگان هما در حال افزایش است. همچنین، این شرکت سالانه شش میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. اگر شما نیز قصد خرید بلیط هواپیما از ایران‌ایر یا سایر شرکت‌های هواپیمایی را دارید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.
تاریخچه ایران‌ ایر
در سال 1321 دو بازرگان ایرانی اقدام به راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران (شرکت‌های ترابری نظیر شرکت‌های هواپیمایی یا کشتیرانی که به‌صورت محلی در یک کشور خاص به ثبت رسیده‌اند و برای انجام عملیات بین‌المللی خود از حقوق و مزایای ویژه دولتی استفاده می‌کنند) را با نام ایرانیان ایرویز کردند. این شرکت در ابتدا کار خود را با پروازهای داخلی شروع کرده و سپس دامنه فعالیتش را به مقصدهای بین‌المللی گسترش داد. در سال 1333 دومین شرکت هواپیمایی خصوصی ایرانی با نام پارس (پرشین ایرسرویس) تأسیس شد و عمده پروازهای آن از مبدا تهران و آبادان به مقصد پاریس، لندن، بروکسل و ژنو انجام می‌شد. این روند ادامه داشت تا اینکه 51 سال قبل و در پنجم اسفند 1340 دو شرکت مذکور با یکدیگر ادغام شده و شرکت ایران ایر با نام اصلی «هواپیمایی ملی ایران» و نام اختصاری «هما» تشکیل شد. هدف از راه‌اندازی این شرکت ایجاد یک خط هوایی ملی و خدمت‌رسانی به ایرانیان بود.
اولین پرواز ایران ایر با هواپیمای جت در سال 1344 با استفاده از یک فروند بویینگ 727 در مسیر تهران ـ بیروت انجام شد. پس از آن شرکت ایران ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خود را به هواپیماهای جت تبدیل کند. در میانه‌ی دهه‌ی هفتاد میلادی، این شرکت هواپیمایی از موفق‌ترین مجموعه‌های حمل‌ و نقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره‌ی اروپا داشت، به‌طوری که در این دوره تنها در مسیر تهران ـ لندن بیش از 30 پرواز هفتگی انجام می‌داد. در آن دوران شرکت ایران ایر تلاش می‌کرد تا با استفاده از موقعیت استراتژیک ایران، به‌عنوان نقطه‌ای میان شرق و غرب، کشور را به مرکز ترانزیت بار و مسافر تبدیل کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت با نام اصلی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» و نام اختصاری «هما» به فعالیت‌های خود ادامه داد. ایران ‌ایر از پیروزی انقلاب اسلامی به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، با خروج نیروهای خارجی متخصص و لغو بعضی پروازهای بین‌المللی مواجه شد، اما در سال‏‌های جنگ تحمیلی به رغم همه‌ی فشارها و تهدیدها، با کمک نیروهای توانمند و متعهد قدیمی‌ خود و به ‌کارگیری نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیل ‌کرده توانست نیازهای خود را برطرف کند و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود، بومی کند.
خانواده هما
خانواده هواپیمایی ملی ایران امروزه تنها شامل یک شرکت حمل‌و‌نقل هوایی بار با نام ایران ایر کارگو است؛ در صورتی که در گذشته شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و گروه هتل‌های هما نیز از شرکت‌های تابعه ایران ایر محسوب می‌شدند (هر دو شرکت به علت مشکلات مالی فروخته و واگذار شدند).
لوگوی ایران ایر
پس از ادغام دو شرکت و تشکیل شرکت هواپیمایی ملی ایران، طراحی نشان تجاری هما در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به مسابقه گذاشته شد و طرح برنده تبدیل به نشان تجاری هما شد. این طرح یکی از زیباترین و اصیل‌ترین نشان‌های تجاری ایران به شمار می‌رود و توسط ادوارد زهرابیان با الهام از سازه‌های سنگی پرنده‌ اساطیری هما در تخت‌ جمشید با سه ویژگی سر عقاب، گوش گاو و یال اسب طراحی شده بود. در گزارش سال 2013 آژانس خبری حمل‌و‌نقل هوایی، لوگوی هواپیمایی ملی ایران (هما) به‌دلیل جذابیت، سادگی و رسا بودن پیام به‌عنوان برترین لوگوی شرکت‌های هواپیمایی جهان در میان 30 لوگوی برتر شرکت‌های هوایی انتخاب شد. رنگ آمیزی هواپیماهای هما نیز به‌گونه‌ای است که بدنه هواپیماها کاملاً سفید است و کلمه ایران ایر به رنگ آبی پررنگ روی قسمت جلویی هواپیما نوشته شده ‌است. نشان هما هم به رنگ آبی پررنگ روی دم هواپیما نقش بسته و خطی با همین رنگ در بالای آن قرار دارد. رنگ آمیزی هواپیماهای هما توسط یک شرکت آلمانی تهیه شده‌ است. همچنین، برند ایران‌ایر در سال 1392 در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران به‌عنوان یکی از 100 برند برتر ایران شناخته شد.
کلاس‌های پروازی هواپیمایی ایران
ایران ایر براساس متغیرهای مختلف، کلاس‌های پروازی مختلفی تعریف کرده که از لحاظ ارایه‌ خدمات و شرایط با هم متفاوت‌ هستند. این کلاس‌ها در دو گروه «هما کلاس» و «کلاس اکونومی» تعریف شده‌اند. هما کلاس: در پروازهایی که هواپیما دارای صندلی مخصوص مسافران درجه یک (هماکلاس) است، به مسافران این گروه سرویس‌های ویژه‌ای در طول پرواز ارائه می‌شود. برای مثال، امکان انتخاب سرویس با استفاده از منو غذایی، سرو غذا در ظروف چینی، دریافت کیف هدیه سفر، بسته‌بندی زعفران در جعبه خاتم ، گل و... در طول پرواز برخی از ویژگی‌های این سرویس‌ها هستند. کلاس اکونومی: بلیط‌های این کلاس از ارزان‌ترین نوع بلیط با حداقل استاندارد خدمات در پرواز برخوردار است. از نظر موقعیت، کابین اکونومی در انتهای هواپیما بعد از کابین درجه یک و بیزینس قرار دارد.
ناوگان هوایی
در حال حاضر، ناوگان ایران ایر دارای 43 فروند متشکل از هواپیماهای خانواده ایرباس (Airbus)، ای تی آر (ATR)، فوکر (Fokker) و مک‌‌دانل داگلاس ( McDonnell Douglas) است. پایگاه‌های هواپیمایی ایران ایر
دفتر مرکزی ایران‌ ایر در فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد و پایگاه اصلی پروازی این شرکت که بیشتر پروازهای ایران‌ ایر از مبدأ یا به مقصد آن انجام می‌شود، برای پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد و برای پروازهای خارجی فرودگاه امام خمینی تهران است.
بار مجاز
میزان بار مجاز همراه مسافر در پروازهای داخلی ایران ایر به این ترتیب است: در پروازهای داخلی هما، بار مجاز مسافران براساس کلاس پرواز به‌صورت زیر تعیین شده است: در کلاس‌های نرخی O، M و Q برای مسافر بزرگسال و کودک، 20 کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان خواهد است. در کلاس نرخی V برای مسافر بزرگسال و کودک، 25 کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است. در کلاس نرخی C برای مسافر بزرگسال و کودک، 30 کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است. در کلاس نرخی J برای مسافر بزرگسال و کودک، 35 کیلوگرم بار همراه مسافر رایگان است.
نکته: برای مسافر نوزاد (INF) با سن کم‌تر از دو سال، در هیچ یک از کلاس‌های نرخی فوق، بار همراه وجود ندارد. برای پروازهای بین‌المللی هما، در پروازهایی که بلیط آن‌ها به‌صورت ریالی در تهران صادر می‌‌شود، کلاس‌های نرخی L، N، M، Q و V مقدار 30 کیلوگرم، کلاس‌های Y و I مقدار 40 کیلومتر، کلاس‌ نرخی C مقدار 45 کیلوگرم، و کلاس نرخی J مقدار 50 کیلوگرم توشه‌ مسافران رایگان است.
سوانح هوایی ایران ایر
برخی از سوانح هوایی ایران ایر که منجر به درگذشت افراد شده به این شرح است: در 5 دسامبر سال 1952 یک فروند داگلاس دی سی 3 هما در نزدیکی تهران سقوط کرد، در اثر این حادثه 27 نفر جان باختند و تنها دو نفر از سرنشینان نجات یافتند. در 21 ژانویه 1980 یک فروند بویینگ 727–100 هما درحالی‌که در آستانه فرود در فرودگاه مهرآباد تهران قرارداشت بر اثر گرفتار شدن در طوفان با ارتفاعات پوشیده از برف البرز برخورد کرد. در اثر این حادثه هر هشت خدمه و تمام 120 مسافر پرواز جان سپردند. در 3 ژوئیه 1988 پرواز شماره 655 هما که از بندرعباس راهی دبی بود توسط ناو آمریکایی وینسنت بر فراز خلیج فارس سرنگون شد. بر اثر این حادثه همه 274 مسافر و 16 خدمه پرواز جان باختند. مقام‌های نیروی دریایی آمریکا ادعا کردند که خدمه ناو، ایرباس پهن‌پیکر هما را با یک فروند هواپیمای جنگنده اف14 نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته‌اند. در تاریخ 19 دی 1389 ساعت 19:45 یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 این شرکت با شناسه EP-IRP به شماره پرواز 277 در مسیر پروازی تهران-ارومیه به علت شرایط نامساعد جوی و هوای برفی شدید، در 5 مایلی فرودگاه ارومیه دچار سانحه شد و 77 نفر از 105 سرنشین آن از جمله 10 خدمه پرواز کشته و سایر مصدوم شدند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

گام مثبت عمران خان

سرمقاله کیهان/ جمهوری جهانی اربعین

سرمقاله رسالت/ حماسه اربعین، مردمی‌ترین رویداد تاریخ

سرمقاله شرق/ مدیریت بحران در ایران؟

سرمقاله ایران/ ریشه بحران

سرمقاله اعتماد/ دیپلماسی جهادی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ شش نکته برای مولدسازی دارایی‌ها

سرمقاله حمایت/ عزت سپاه را بیشتر کردند

سرمقاله جام جم/ پیام سفر عمران‌خان

سرمقاله مردم سالاری/ معمای پیچیده کردستان سوریه

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تعامل با همسایگان

سرمقاله خراسان/ گسل خطرناک پشت آمارهای مثبت اقتصادی

تحولات میدانی "شمال سوریه" پنج روز پس از یورش ترکیه

ناگفته‌های عملیات 12 روزه «نصر من الله»

نظر "پوتین" درباره عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

وال استریت ژورنال: آرزوهای بن سلمان دود شد و هوا رفت!

گام تازه عربستان برای عادی سازی رابطه با اسرائیل

علامت‌ سوال‌های تیم ویلموتس

آیا سفر‌های محرمانه مشکلات را حل می‌کند؟

دلایل پیشروی سریع نیروهای ترکیه در شرق فرات

از مهم‌ترین خروجی‌های مجلس اول نخست‌وزیری رجایی بود

چرا ترکیه هنوز در ناتو حضور دارد؟

حیات دوباره داعش با «چشمه صلح» اردوغان

آینده روابط روسیه و عربستان در گروی نتایج سفر پوتین

معاون وزیر بهداشت: ماجرای "چنار محمودی" را می‌دانستیم اما محرمانه بود

بازنده پنهان بحران نفتکش‌ها

راز و رمز روزهای بورسی تهران

بوی بهبود از وضع اقتصاد

موسویان: آمریکا و ایران برای مذاکره جدی نیستند

کدهای محرمانه؛ ثبت اطلاعات مالی نمایندگان کدگذاری می‌شود

پول سعودی برای هزاران نظامی امریکایی

فرمول دلارزدایی چین

ورود زنان به ورزشگاه؛ مساله ساده‌تر از این حرف‌ها بود

پرزیدنت پنس!؛ پیش بینی "نیوزویک" از استیضاح ترامپ

عیار پیشگویی های بنزینی

چشم‌ غره اصلاح طلبان به مرعشی

تلاش برای به بی‌راهه‌ بردن انتخابات افغانستان

رودخانه خروشان تغییر

هر 2 جریان فکر می‌کردند هاشمی رقیب آنهاست

پشت‌پرده امتیاز تحصیلی‌خاص در دانشگاه آزاد

خبرگزاری دولتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شد

نگاهی به اسناد سازمان ملل متحد در خصوص جنگ اقلیمی

تلاش عمران‌خان برای مذاکره ایران و عربستان

حذف صوری نفت از بودجه؟

اصلاحات به روایت اصلاح‌طلبان؛ بی‌برنامه، بی‌کارنامه، اهل زد و بند!

وزارت اطلاعات چگونه پا گرفت

نفوذ فساد به بخش‌های نظارتی

خانه ساعتی چند؟

سرمقاله سیاست روز/ الزامات میانجی‌گری موفق

سرمقاله جوان/ اصلاح یارانه‌های پنهان فراموش شد هدف کسری بودجه است