راه ترقی

آخرين مطالب

خودروسازی کشور مدیریت آینده نگر ندارد مديريت

خودروسازی کشور مدیریت آینده نگر ندارد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- رضا انصاری  افزود: مدیران صنعت خودروسازی از گذشته مدیریت آینده نگرانه را حاکم نکردند و به سمت مدیریت آتش نشانی حرکت کردند. یعنی منتظر بحران می شوند و زمانی که آتش بحران ایجاد شد، آن گاه به فکر خاموش کردن آتش می افتند.
وی دو راهکار برای رهایی از وضع خودروسازی به ویژه در دوره کنونی پیشنهاد کرد و گفت: اولین کار در این زمینه کار کوتاه مدت و اورژانسی است. یعنی تنها راه حل در دوره کنونی افزایش تولید است. تولید خودروسازی به دلیل شرایطی که پیش آمد، اُفت شدیدی داشته و باید راه حلی فوری پیدا کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که برای افزایش تولید برنامه هایی دارد ولی تا به حال برنامه های آنان موفق نبوده است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت افزود: بخشی از برنامه افزایش تولید، خود قیمت است و باید قیمت را منطقی کنیم. یعنی نه افزایش شدید بدهیم و نه با قیمت های قبل بفروشیم. ما نمی توانیم به خودروساز بگوییم که خودرو را به قیمت سال گذشته بفروشد. چون ارزی که در اختیارش می گذاریم، به قیمت سال گذشته نیست و هزینه های تولید نیز افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: باید در برنامه ریزی تولید به سمتی برویم که شرایط را برای افزایش تولید در کوتاه مدت و هر چه سریعتر به صورت اورژانسی فراهم کنیم.

* قیمت خودرو را به صورت پلکانی افزایش دهیم
انصاری یکی از دغدغه های خودروسازان را قیمت دانست و گفت: باید قیمت خودرو را به صورت پلکانی و منطقی افزایش دهیم. البته در این زمینه ضعیف عمل می کنیم که خودروسازان نیز مقصر هستند. چون بر روی افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید کار مناسب نکردند.
وی افزود: ما در آنجا با تورم انواع عوامل هزینه ساز از جمله نیروی انسانی، هزینه بالای تامین منابع مالی و مدیریت ناصحیح روبرو هستیم. چون زمانی که رئیس جمهوری آمریکا گفت می خواهند از برجام خارج شوند و صنعت خودرو نیز می دانست که در فهرست تحریم خودرو قرار دارد، مدیریت آینده نگرانه را حاکم نکرد و به سمت مدیریت آتش نشانی حرکت کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از بازیگران اصلی این مساله برای حل مشکل اورژانسی افزایش تولید است که به کمک خودروسازان می تواند اقدام کند و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این زمینه کمک می کند.

* صنعت خودروساز یک صنعت توزیع کننده رانت است
وی از نگاه بلندمدت در صنعت خودروسازی به عنوان دومین پیشنهاد یاد کرد و گفت: اگر بخواهیم عوامل افزایش قیمت بازار مانند مدیریت و کاهش بهره وری و افزایش هزینه های تولید را اصلاح کنیم، این مساله به اصلاح ساختار در صنعت خودروسازی برمی گردد. تا زمانی که خودروسازی با این ساختار مدیریت شود، صاحب صنعت نیستیم.
انصاری تاکید کرد: الان یک صنعت توزیع کننده رانت هستیم. باید این ساختار به شکلی اصلاح شود. یعنی از دولت منفک شود و بخش خصوصی واقعی، ذیصلاح و توانمند آن را اداره کند. ما می بینیم که برخی صنایع که تولد و رشد آن در بخش خصوصی واقعی و توانمند شکل گرفته، امروز بدون این که کمکی از دولت بگیرد، به تولید می پردازد و حتی صادرات دارد و برای ما ارز می آورد.
وی صنعت خودروسازی کشور را به یک فرزند 40 ساله تشبیه کرد و گفت: صنعت خودروسازی ما دائما از پدر خود درخواست کمک می کند. چون همواره به دولت متکی بوده و نخواسته خودش رشد کند و روی پا خود بایستد.
این نماینده مجلس افزود: دولت امروز هم می خواهد سیاست گزاری کند، هم نظارت داشته باشد و هم حافظ حقوق مردم باشد و از طرف دیگر خودش هم بنگاهدار شده است. بنابر این در بلندمدت باید به سمت اصلاح برویم و اگر به سمت اصلاح ساختار مالکیت خودروسازان و به ویژه ایران خودرو و سایپا نرویم صاحب صنعت در خودروسازی نخواهیم شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

همکاری مشترک دانشگاه امیرکبیر و شهرداری برای حل معضل ترافیک تهران

شرکت‌های دانش بنیان و تلاش برای عبور از سد تحریم‌ها

خلیل‌زاده رسما سرپرست باشگاه استقلال شد

دفع یک حمله سایبری سازمان یافته بسیار بزرگ

راه اندازی کارخانه تولید پنلهای خورشیدی با بیشترین ظرفیت

«هرمز» و آرزوی دیرین صلح پایدار

استقرار حدود 8 هزار واحد فناور در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها

دستاوردها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در مجلس بررسی می‌شود

عبور مدیریت هوشمند از لایه زیرساخت و تمرکز بر مشارکت بین دستگاهی

آیین‌نامه تشکیل ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور برای معلولان ابلاغ شد

وزارت کشور موظف به اجرای پروژه‌هایی با اولویت حمل و نقل عمومی شد

آرزوی ما در وزارت ارتباطات، هوشمندسازی مدارس است

مجلس از 17 آذرماه به مدت سه هفته جلسه علنی دارد

مصوبه‌ای برای خالی کردن زندان‌ها در ازای افزایش طلاق

پارلمان مجازی فرهنگیان راه را برای به اشتراک‌گذاشتن نظریه‌ها هموار می‌کند

رونمایی از 2 خدمت سازمان بین‌المللی دانشگاهیان

برای سهم‌گرفتن در بازار خارجی باید نیازها شناسایی شود

قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت 30 درصد افزایش یافت

بختیار: مجلس برای رسیدگی به مطالبات به‌حق مردم استیضاح وزیر کشور را دنبال می‌کند

پیگیر حضور استارتاپ‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی هستیم

بانک‌ها خلاف می‌کنند، بانک مرکزی سکوت!

ساماندهی آموزش عالی صرفا در دانشگاه‌های دولتی اجرا می‌شود

ستاری: فرهنگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید در کشور شکل گیرد

هیئت اجرایی مشترک انتخابات خبرگان رهبری و مجلس تشکیل خواهد شد

32 قرارداد سرمایه گذاری و انتقال فناوری رونمایی شد

آمادگی و آگاهی، کلید مقابله با تهدیدات سایبری

شورای عالی انقلاب فرهنگی حساسیت ویژه ای درمورد آموزش و پرورش دارد

جای خالی نهاد ملی مستقل

اغلب دانشجویان بازداشتی در اغتشاشات آزاد شده‌اند

طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی و شهرداران با اولویت بررسی می‌شود

آغاز نهضت استیضاح؛ واکنش نمایندگان به اصلاح قیمت بنزین

بازداشتی‌های حوادث اخیر فورا تعیین تکلیف شوند

شبکه آموزش عالی در استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم اختصاص داده شود

افزایش قیمت بنزین مشکلاتی را ایجاد کرده است

رؤسای 5 دانشگاه کشور منصوب شدند

سازمان بازرسی کل کشور به پایان‌نامه‌های تقلبی ورود کرد

سوخت سرویس‌های مدارس کشور تامین شده است

مهلت ویرایش و تکمیل مراحل ثبت‌نام داوطلبان تصدی منصب قضاء مناطق محروم استان‌های جنوب شرق

تلاش برای رونق سفرهای خروجی دستاورد هیات گردشگری ایران به عمان!

اقتصاد دانش بنیان در تقابل جدی با اقتصاد سنتی

رحمانی فضلی: تغییر استانداران و فرمانداران در اختیار وزیر است

حسن رنگرز: لیگ کشتی باید در بازه زمانی طولانی‌تری برگزار شود

موافقت مجلس با عضویت ایران در موسسه تحلیل سامانه‌های کاربردی

جهانگیری: اجرای برنامه شفافیت مالیاتی نیازمند عزم و اراده قوای سه‌گانه است

پیـاده‌روی در "S8"

دانشگاه شریف و سازمان نظام پزشکی تفاهم‌نامه امضا کردند

مجلس با کاهش سهمیه معافیت فرزندان ایثارگران مخالفت کرد

سوئیچ خودروی خود را در فریزر نگه دارید!

اعتبارات لازم برای جبران خسارت‌ زلزله آذربایجان شرقی تصویب شد