راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال ادغام اسمارت با شرکت‌های خودروسازی چینی اقتصاد

احتمال ادغام اسمارت با شرکت‌های خودروسازی چینی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اسمارت که یکی از زیر مجموعه‌های خودروسازی دایلمر است، این روزها به‌دنبال یافتن یک شریک تجاری چینی است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

اخیرا در یکی از روزنامه‌های آلمان گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت دایملر که برندهای مرسدس بنز و اسمارت را در مالکیت خود دارد، تصمیم گرفته تا پایان امسال اسمارت را واگذار کند. این اخبار زمانی قوت گرفت که رئیس هیئت مدیره‌ی دایملر اولا کالنیوس که مدیریت مرکز تحقیق‌وتوسعه‌ی دایملر را نیز بر عهده دارد از عدم تمایل خود به حفظ برند اسمارت خبر داد. دکتر دیتر زیتچه، مدیر سابق دایملر که الان مدیر مرسدس بنز است، یکی از حامیان سر سخت اسمارت بود؛ اما به نظر می‌رسد که حالا کالنیوس قصد دارد به این حمایت پایان دهد.
همچنین مدیر اجرایی اسمارت در حال مذاکره برای پیدا کردن یک شریک تجاری جدید از چین است. محتمل‌ترین گزینه‌ها در این خصوص، یکی گروه خودروسازی بایک است که در حال حاضر نیز شریک منطقه‌ای دایملر محسوب می‌شود و دیگر گروه جیلی است که در سال 2018، 9.7 درصد سهام اسمارت را خریداری کرد.
اگر اسمارت موفق به جلب حمایت چینی‌ها شود به احتمال زیاد تولید محصولات این برند در جایی خارج از آلمان انجام خواهد شد. در حال حاضر تولید خودروهای اسمارت در کارخانه‌ی مرسدس بنز در هامباخ انجام می‌شود؛ ولی دایملر گفته که این کارخانه قرار است برای تولید خودروهای برقی مرسدس بنز تغییر کاربری داده شود. فرانسه نیز یکی دیگر از جاهای است که احتمال ادامه تولید خودروهای اسمارت در آن وجود دارد.
برند اسمارت رویای کودکی نیکولاس هایاک، مدیر اجرایی شرکت ساعت سازی سواچ (Swatch) بود و از سال 1997 با همکاری مرسدس بنز شروع به تولید خودرو کرد. بازار فروش اسمارت مانند خودروهای آن هیچ وقت بزرگ و گسترده نبوده و به نظر می‌رسد تولید آن سودآوری خوبی نداشته باشد. با اینکه دایملر هیچگاه اعداد ارقام دقیق از سود و زیان اسمارت را منتشر نکرده است؛ اما تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسمارت، سالانه 800 میلیون تا 1.1 میلیارد دلار در سال برای دایملر هزینه دارد.
براساس آمار منتشر شده، اسمارت در سال 2018 موفق به فروش 97هزار و 346 دستگاه خودرو در بازار اروپا شد. بهترین سال اسمارت، سال 2004 بود که در آن سال توانست 134هزار و 814 دستگاه از خودروهای خود را بفروشد. سال 2014 نیز برای اسمارت سال بسیاری بدی بود و توانست تنها 55 هزار و 877 دستگاه خودرو به‌فروش برساند.
درحالی‌که برنامه‌ی فروش سالانه‌ی اسمارت 200هزار دستگاه در سال پیش‌بینی شده بود، اسمارت هیچ وقت نتوانست به این آمار فروش دست پیدا کند. اسمارت در سال‌های اخیر برای حفظ بقای خود اقدام به همکاری با شرکت‌های دیگری مثل رنو و میتسوبیشی نیز کرده است. نتیجه‌ی همکاری با میتسوبیشی تولید میتسوبیشی کلت و اولین نسل از اسمارت ForFour بود. مقاله‌های مرتبط:
نسخه‌ی ویژه و محدودِ اسمارت Fortwo، رونمایی شد نگاهی عمیق به اسمارت فورتو کابریولت برقی مدل 2018
همکاری با رنو نیز هنوز ادامه دارد و در راستای آن، تولید اسمارت فورفور و رنو توئینگو در یک کارخانه‌ی مشترک متعلق به رنو انجام می‌شود. رنو توئینگو و اسمارت فورفور، هر دو از یک پلتفرم مشترک دیفرانسیل عقب استفاده می‌کنند. اما این همکاری نیز به‌زودی به‌اتمام خواهد رسید و رنو اعلام کرده با پایان تولید نسل فعلی رنو توئینگو دیگر با اسمارت همکاری نخواهد کرد. باید صبر کرد و دید که اسمارت بالاخره خواهد توانست شریک تجاری برای خود پیدا کند یا نه؟ این برند در سال 2015 از بازار استرالیا خارج شد و اعلام کرده که از سال 2020 تمامی محصولات خود را به‌صورت الکتریکی تولید خواهد کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

کاهش 50 تومانی نرخ دلار

آنر پلی به EMUI 10 مبتنی‌بر اندروید 10 به‌روزرسانی نخواهد شد

تم تیره iOS 13 تأثیر شگفت‌انگیزی بر بهبود عملکرد باتری آیفون می‌گذارد

حفره امنیتی حسگر اثرانگشت گلکسی نوت 10 و اس 10 سامسونگ هفته آینده رفع خواهد شد

تقابل بانک مرکزی و مدیران خودروسازی؛ بحران تازه در صنعت ایران

گویا بانک مرکزی نمی‌خواهد رونق تولید محقق شود

رندرهای مفهومی مک بوک پرو 16 اینچ اپل منتشر شدند

شیائومی در سال 2020 بیش از 10 گوشی 5G عرضه می‌کند

آمازون برای کسب سهم گوگل در بازار تبلیغات جست‌وجو تلاش می‌کند

تپ‌سی به مناسبت روز ورزش و تندرستی به رانندگانش خدمات می‌دهد

کاربران آیفون برخلاف کاربران پیکسل 4 به فضای نامحدود گوگل فوتوز دسترسی دارند

آموزش دانگرید از macOS کاتالینا به macOS موهاوی

محققان الگوریتم شبکه عصبی با قابلیت بازسازی تصاویر تار توسعه دادند

شروع نظرسنجی ششمین دوره جشن موسیقی ما

کنترلر گوگل استیدیا از ابتدای کار به‌صورت بی‌سیم با گوشی و رایانه کار نمی‌کند

رازهایی از مراسم رونمایی اپل که برای هر کسب‌وکاری مفید است

تلاش باستان‌شناسان دیجیتالی برای رمزگشایی از یک بازی ویدیویی اسرارآمیز

تکامل: شاید ما تنها حیات هوشمند موجود در جهان باشیم

جگوار لندرور از نمایشگر HUD سه بعدی واقعیت افزوده استفاده خواهد کرد

چاقی و انباشت چربی در ریه‌ها هم می‌تواند دردسر بیافریند

سیاره زهره در گذشته‌های دور مانند زمین نبوده است

فسیل Gen 5 مبتنی‌بر Wear OS از تماس تلفنی گوشی‌های آیفون پشتیبانی می‌کند

پوشش زنده متنی زومیت از نشست خبری سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل [تمام شد]

صفحه‌کلید GBoard به‌زودی جملات را برای کاربران تکمیل می‌کند

دوربین میکرو چهارسوم PEN E-PL10 المپوس معرفی شد

استون مارتین DBS سوپرلجرا با طراحی دنیل کریگ و قیمت 700 هزار دلار راهی بازار می‌شود

مقایسه صرافی ارز دیجیتال بایننس و کوین بیس از نگاه کوین نیک

ایرانسل 43 درصد از سهم بازار تلفن‌همراه ایران را دراختیار دارد

ایرانسل جزئیاتی از عملکرد گروه اسنپ ارائه کرد

اپلیکیشن «ایرانسل من» از مرز 27 میلیون دانلود عبور کرده است

ایرانسل در 13 سال 42 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزایی کرده است

فیلم‌های اکشن برتر سال 2019 از نگاه وب‌سایت راتن تومیتوز

هواوی نوا 5z معرفی شد

گوگل سیستم تشخیص چهره پیکسل 4 را ماه‌های آینده به‌‌روزرسانی می‌کند

زنگنه: بیش از 95 درصد ارز پتروشیمی‌ها به کشور باز می‌گردد

فاصله منابع‌طبیعی با مردم باید کم شود

کاهش سهم «شبه‌پول» ضد تورمی در اقتصاد کشور

لزوم افزایش سقف تسهیلات تامین مالی

تثبیت نرخ دلار در جایگاه 11 هزار و 400 تومانی

رشد اقتصادی غیرنفتی مثبت شد

تولید سکوی بازسازی شده اس پی دی 9 پارس جنوبی به ظرفیت حداکثری رسید

همتی: عرضه ارز در سامانه نیما بر تقاضا پیشی گرفته است

ترخیص خودروهای دپو شده، منتظر مصوبه دولت

افزایش نرخ رسمی یورو و کاهش پوند

دژپسند: بازار بورس پس از مدت کوتاهی به ثبات می‌رسد

پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

قیمت سکه، طلا و ارز در روز سه‌شنبه

عرضه بیش از 76 هزار تن فرآورده هیدروکربوری در بورس انرژی

اصلاح 80 درصدی مصوبات بازگشت ارز صادراتی

نیاز بازرگانان بندر چابهار به اعمال تخفیف‌های ویژه در بخش حمل‌ونقل