راه ترقی

آخرين مطالب

نگاهی به فناوری اتوپایلوت تسلا اقتصاد

نگاهی به فناوری اتوپایلوت تسلا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - سیستم نیمه‌خودران اتوپایلوت تسلا با آنکه برای دستیابی به عملکردی بهتر به‌روزرسانی شده است، هنوز نقاط قوت و ضعفی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

تسلا در سال 2014 سیستم رانندگی نیمه‌ خودران خود را به نام اتوپایلوت (Autopilot) به بازار عرضه کرد. این سیستم شامل دوربین‌ها و حسگرهای رادار و اولتراسونیک در اطراف خودرو است و اساساً مجموعه‌ای از قابلیت‌های دستیار راننده برای فراهم کردن امکان رانندگی خودران در بزرگراه به‌شمار می‌رود.
اتوپایلوت ابتدا به‌عنوان بخشی از بسته‌ی فناوری در خودروی الکتریکی تسلا مدل اس عرضه شد؛ اما هم‌اکنون به‌عنوان قابلیتی مستقل در هر دو سطح پایه و پیشرفته و در تمام خودروهای برقی این شرکت از جمله تسلا مدل 3 و مدل ایکس در دسترس است. تسلا این فناوری نیمه‌خودران را با اضافه‌کردن قابلیت‌هایی در به‌روزرسانی‌های بعدی سیستم بهبود بخشیده است؛ اما اتوپایلوت هنوز هم یکی از بحث‌برانگیزترین فناوری‌های روز قلمداد می‌شود.
منتقدان به مجموعه‌ای از حوادثی اشاره کرده‌اند که سامانه‌ی اتوپایلوت با وجود فعال‌بودن نتوانسته کاری از پیش ببرد و از‌این‌رو معتقد هستند برخی از صاحبان خودروهای تسلا ارزیابی غیرواقع‌بینانه‌ای از توانایی‌های این سیستم دارند. برخی می‌گویند اتوپایلوت به رانندگان انتظارات غلطی می‌دهد که باعث می‌شود احساس کنند خودرو کاملاً خودران است، درحالی‌که درواقع سیستم هنوز نیاز به دخالت انسان دارد. از سویی دیگر، تسلا ادعا می‌کند که استفاده از سامانه‌ی اتوپایلوت باعث کاهش خطر رانندگی در تصادف می‌شود.
در یکی از این موارد که خوشبختانه خسارت بسیار جزئی به همراه داشت، تسلا مدل اس در حالت اتوپایلوت فعال، دچار سانحه شد. همان‌طور که تسلا می‌گوید، راننده همیشه باید هوشیار و آماده کنترل خودرو باشد. آن‌طور که تسلا می‌گوید خودروها هنوز کاملاً قادر به رانندگی خودران نیستند، بنابراین راننده مسئول هر نوع خسارتی است که متوجه سایر شهروندان می‌شود. در ویدئوی زیر می‌توانید عملکرد سیستم اتوپایلوت تسلا را در زمان نزدیک‌شدن به دیواره بتنی در مسیر حرکت خودرو مشاهده کنید.


کادیلاک پیش‌تر سیستم نیمه‌خودران سوپرکروز (Super Cruise) خود را برای سدان XT5 مدل 2018 معرفی کرد. سیستم نیمه‌خودران کادیلاک می‌تواند عملیات رانندگی را بدون نیاز به دستان راننده انجام دهد؛ اما ازطریق یک دوربین کوچک مادون قرمز بر حرکات راننده نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که او جانب احتیاط را رعایت می‌کند و در صورت لزوم می‌تواند کنترل خودرو را به دست بگیرد. خودروی برقی نیسان لیف دارای سیستم رانندگی نیمه خودران است؛ هرچند سیستم پروپایلوت (ProPilot) نیسان نیاز به راننده دارد که هر دو دست خود را به دلایل ایمنی روی فرمان نگه دارد، اما در همین شرایط هم قابلیت رانندگی نیمه خودران را ارائه می‌دهد. امکانات و محدودیت‌های اتوپایلوت
سیستم پایه اتوپایلوت با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها می‌تواند به‌لطف کنترل گاز و ترمز، فاصله ایمن خودروی تسلا را در ترافیک از خودروهای جلویی حفظ کند و ازطریق کنترل مداوم فرمان، آن را بین خطوط نگه دارد. نسخه پایه‌ی سیستم اتوپایلوت در صورت تحویل پیش از نصب، با قیمت 3000 دلار عرضه می‌شود. اما اگر بعداً ازطریق ارتقای نرم‌افزاری قابل دانلود اضافه شود، 4000 دلار برای مشتری هزینه دارد.
سیستم اتوپایلوت هنوز هم به نگه‌داشتن فرمان توسط راننده نیاز دارد یا حداقل اینکه راننده باید به‌گونه‌ای رفتار کند که حواسش به رانندگی باشد. طبق گفته‌های مسئولان تسلا، اتوپایلوت با کمک تشخیص مقاومت نوری هنگام چرخش فرمان، به حضور دست راننده روی فرمان پی می‌برد. در صورت نیاز، هشدارهای شنیداری و بصری برای گرفتن کنترل فرمان به راننده اعلام می‌شوند و در صورتی که این هشدارها نادیده گرفته شوند، سیستم درنهایت خود را خاموش می‌کند. اتوپایلوت رسماً به معنای خودمختاری سطح دوم است که باتوجه‌به مقیاس رانندگی خودران، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ تحت چنین شرایطی راننده باید درصورت‌نیاز آماده باشد تا کنترل خودرو را در اختیار بگیرد. سطح اول خودمختاری نشان‌دهنده مدل پایه سیستم کنترل کروز است؛ درحالی‌که سطح 5، خودمختاری کامل را بدون نیاز به راننده ارائه می‌دهد. برای مثال؛ اتوپایلوت نمی‌تواند ضعف سایر رانندگان یا خطرات جاده را پیش‌بینی کند. یعنی اگر راننده دیگری در مسیری چندبانده به‌طور ناگهانی مسیر خودرو را قطع کند یا در جاده دست‌اندازی وجود داشته باشد، اتوپایلوت تسلا نمی‌تواند واکنش مناسبی از خود نشان دهد.
نسخه‌ی کامل اتوپایلوت که پیش ازتحویل، 5هزار دلار و پس از آن 7هزار دلار هزینه دربر دارد، قابلیت‌های این سیستم را افزایش می‌دهد. اولین قابلیت‌ اضافه شده عبارت است از ناوبری در اتوپایلوت که امکان رانندگی نیمه خودران برای تغییر خط رانندگی در بزرگراه را فعال می‌کند. در چنین شرایطی خودروی برقی تسلا به‌صورت خودکار در بزرگراه، خط حرکت را تعویض می‌کند. همچنین این نسخه دارای قابلیت پارکینگ خودکار است که به‌طور خودکار خودرو را به فضاهای پارکینگ موازی و عمودی هدایت می‌کند. قابلیت فراخوانی می‌تواند به‌طور خودکار خودرو را از گاراژ یا فضای پارکینگ بیرون بیاورد یا به داخل آن فضا ببرد. قابلیت اخیر با به‌روزرسانی می‌تواند ازطریق کلید FOB، راننده را در هر جایی از پارکینگ پیدا کند و در محل حضور یابد. آینده سیستم اتوپایلوت تسلا چیست؟
طبق مطالب منتشر شده در وب‌سایت این شرکت، «تمام محصولات تسلا در آینده به سخت‌افزار مورد نیاز برای رانندگی کاملاً خودران در تقریباً تمامی شرایط تجهیز می‌شوند؛ این سیستم از نظر ایمنی در سطح پایه حداقل دو برابر یک راننده متوسط عملکرد خواهد داشت». مقاله‌های مرتبط:
سیستم نیمه خودران اتوپایلوت تسلا، جاده را چگونه می‌بیند؟ انتقاد شدید کارشناسان به سیستم ترمز و اتوپایلوت تسلا
ارتقای اتوپایلوت در سال 2019 انجام می‌شود و آن را قادر می‌سازد تا به‌راحتی در خیابان‌های شهر و مسیرهای غیر مستقیم تردد کند، علائم راهنمایی و رانندگی به همراه چراغ‌های راهنمایی را تشخیص دهد و به آن‌ها پاسخگویی داشته باشد. به احتمال زیاد در آینده نه‌چندان‌دور، سیستم اتوپایلوت تسلا به‌طور کامل خودران خواهد بود؛ البته با این فرض که تسلا بتواند وعده‌های خود را از نظر فناوری و فرایندهای قانونی فدرال و محلی عملی کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد عملی کردن چنین وعده‌هایی در شرایط کنونی بسیار مشکل باشد.
در وب‌سایت تسلا آمده است: «در آینده، استفاده از این قابلیت‌ها بدون نظارت راننده انسانی و به‌صورت مستقل انجام می‌شود. چنین قابلیتی به کمک میلیاردها مایل تجربه در آزمایش این سیستم و همچنین تصویب مراحل قانونی ممکن خواهد شد، هرچند که ممکن است در برخی ایالت‌ها و حوزه‌های قضایی بیشتر از حدل معمول طول بکشد».
دانلود 360P 720P


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

وزیر راه: با افتتاح پروژه‌های نیمه‌کاره برخورد می‌شود

تخصیص 9.5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد 988 هزار فرصت شغلی

پیکسل 4 موفق شد از DxOMark امتیاز 112 را کسب کند

گوگل مپ به قابلیت‌های محبوب اپلکیشن ویز مانند گزارش پلیس مجهز می‌شود

اپل در سال 2020 بر محصولات مبتنی‌بر واقعیت افزوده تمرکز خواهد کرد

راه‌اندازی مدل پرداختی راهکارهای اَبری دِراک

فناوری تشخیص چهره فوجیتسو می‌تواند احساسات کاربران را شناسایی کند

هامر به‌عنوان تولیدکننده خودرو برقی احیا می‌شود

سهامداران عدالت امسال چقدر سود می‌گیرند؟

چگونه ویژگی فوق‌العاده مفید و امنیتی Code AutoFill به‌‌وجود آمد؟

بهبود حمل و نقل و لجستیک با استفاده از استانداردهای GS1

تلاش برای نقشه‌برداری سه‌‌بعدی از زمین پیش از فروپاشی اقلیم جهان

برآورد سامسونگ برای فروش 5 تا 6 میلیونی گوشی تاشدنی در سال آینده

کاهش 50 تومانی نرخ دلار

آنر پلی به EMUI 10 مبتنی‌بر اندروید 10 به‌روزرسانی نخواهد شد

تم تیره iOS 13 تأثیر شگفت‌انگیزی بر بهبود عملکرد باتری آیفون می‌گذارد

حفره امنیتی حسگر اثرانگشت گلکسی نوت 10 و اس 10 سامسونگ هفته آینده رفع خواهد شد

تقابل بانک مرکزی و مدیران خودروسازی؛ بحران تازه در صنعت ایران

گویا بانک مرکزی نمی‌خواهد رونق تولید محقق شود

رندرهای مفهومی مک بوک پرو 16 اینچ اپل منتشر شدند

شیائومی در سال 2020 بیش از 10 گوشی 5G عرضه می‌کند

آمازون برای کسب سهم گوگل در بازار تبلیغات جست‌وجو تلاش می‌کند

تپ‌سی به مناسبت روز ورزش و تندرستی به رانندگانش خدمات می‌دهد

کاربران آیفون برخلاف کاربران پیکسل 4 به فضای نامحدود گوگل فوتوز دسترسی دارند

آموزش دانگرید از macOS کاتالینا به macOS موهاوی

محققان الگوریتم شبکه عصبی با قابلیت بازسازی تصاویر تار توسعه دادند

شروع نظرسنجی ششمین دوره جشن موسیقی ما

کنترلر گوگل استیدیا از ابتدای کار به‌صورت بی‌سیم با گوشی و رایانه کار نمی‌کند

رازهایی از مراسم رونمایی اپل که برای هر کسب‌وکاری مفید است

تلاش باستان‌شناسان دیجیتالی برای رمزگشایی از یک بازی ویدیویی اسرارآمیز

تکامل: شاید ما تنها حیات هوشمند موجود در جهان باشیم

جگوار لندرور از نمایشگر HUD سه بعدی واقعیت افزوده استفاده خواهد کرد

چاقی و انباشت چربی در ریه‌ها هم می‌تواند دردسر بیافریند

سیاره زهره در گذشته‌های دور مانند زمین نبوده است

فسیل Gen 5 مبتنی‌بر Wear OS از تماس تلفنی گوشی‌های آیفون پشتیبانی می‌کند

پوشش زنده متنی زومیت از نشست خبری سیزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل [تمام شد]

صفحه‌کلید GBoard به‌زودی جملات را برای کاربران تکمیل می‌کند

دوربین میکرو چهارسوم PEN E-PL10 المپوس معرفی شد

استون مارتین DBS سوپرلجرا با طراحی دنیل کریگ و قیمت 700 هزار دلار راهی بازار می‌شود

مقایسه صرافی ارز دیجیتال بایننس و کوین بیس از نگاه کوین نیک

ایرانسل 43 درصد از سهم بازار تلفن‌همراه ایران را دراختیار دارد

ایرانسل جزئیاتی از عملکرد گروه اسنپ ارائه کرد

اپلیکیشن «ایرانسل من» از مرز 27 میلیون دانلود عبور کرده است

ایرانسل در 13 سال 42 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمدزایی کرده است

فیلم‌های اکشن برتر سال 2019 از نگاه وب‌سایت راتن تومیتوز

هواوی نوا 5z معرفی شد

گوگل سیستم تشخیص چهره پیکسل 4 را ماه‌های آینده به‌‌روزرسانی می‌کند

زنگنه: بیش از 95 درصد ارز پتروشیمی‌ها به کشور باز می‌گردد

فاصله منابع‌طبیعی با مردم باید کم شود

کاهش سهم «شبه‌پول» ضد تورمی در اقتصاد کشور