راه ترقی

آخرين مطالب

چرا بی ام و خودرو پلاگین هیبرید را به تمام برقی ترجیح می‌دهد؟ اقتصاد

چرا بی ام و خودرو پلاگین هیبرید را به تمام برقی ترجیح می‌دهد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مسئولان بی‌ام‌و اعتقاد دارند که خودروی پلاگین هیبرید، واسطه‌ای برای تولید مدل‌های تمام برقی نیست و چنین خودروهایی در شرایط کنونی بسیار مفید هستند.

بسیاری از خودروسازان به مدل‌های پلاگین هیبرید (PHEV) به‌عنوان پلی برای برای کمک به تسلط بر بازار نگاه می‌کنند؛ تا زمانی‌که خودروهای تمام الکتریکی ارزان‌تر باشند و بتوانند آسان‌تر شارژ شوند. اما بی‌ام‌و که فناوری هیبرید را به‌عنوان روشی برای صرفه‌جویی در سوخت در کنار مدل‌های تمام برقی مانند i3 می‌بیند، این‌طور فکر نمی‌کند. هم‌اکنون خودروساز آلمانی در کنار محصولات برقی خود، از فناوری هیبرید در مدل 330e بهره می‌گیرد.
خودروهای پلاگین هیبرید شامل یک یا چند موتور الکتریکی هستند که نسبت به خودروهای تمام الکتریکی، به باتری‌هایی کوچک‌تری متصل می‌شوند. به‌طور کلی استفاده از باتری به آن‌ها اجازه می‌دهد که در حالت برقی و بدون انتشار آلایندگی به شعاع حرکتی بین 30 تا 60 کیلومتر دست یابند. با این حال، آن‌ها همچنین دارای یک پیشرانه احتراق داخلی هستند که باتری را شارژ می‌کند و در صورت نیاز چرخ‌ها را هم حرکت می‌دهد. یکی از مزایای خودروی پلاگین هیبرید این است که محدودیت‌های کمتری از نظر شعاع حرکتی دارند؛ زیرا آن‌ها می‌توانند در صورت خالی شدن شارژ باتری، ظرف چند دقیقه باک خود را در پمپ بنزین پر کنند. خودروهای پلاگین هیبرید ارزان‌تر و سبک‌تر از مدل‌های تمام برقی هستند، زیرا ساخت باتری‌های سنگین و پرظرفیت، گران‌قیمت است.
خودروی پلاگین هیبرید همچنین می‌تواند طبق شرایط و مقررات دشوار زیست محیطی که در بعضی از شهرها وجود دارد، سازگار شود؛ مقرراتی که به‌دنبال محدود کردن (و در بعضی موارد حتی ممنوعیت کامل) تردد هر وسیله نقلیه‌ای هستند که باعث تولید و انتشار گازهای آلاینده و دی‌اکسیدکربن می‌شوند. در همین راستا وب‌سایت بی‌ام‌و بلاگ مصاحبه‌ای را با کریستین باک، یکی از مهندسان ارشد خودروساز آلمانی انجام داده است. از او درباره رویکرد بی‌ام‌و سؤال پرسیده شد که این‌طور پاسخ داد: خودروی پلاگین هیبرید، فناوری واسطه نیست و ما آن را به‌صورت بلندمدت دنبال می‌کنیم. برای بسیاری خودروی پلاگین هیبریدی مفهوم بهتری است؛ نه خودروی الکتریکی مجهز به باتری با شعاع حرکتی 600 کیلومتر و باتری 100 کیلووات‌ساعت با هزینه و وزن و محدودیت‌های بیشتر از نظر تولید دی‌اکسیدکربن و تمام این موارد.
آیا خودروی الکتریکی مجهز به باتری، واقعاً پاسخی برای همه چیز است؟ کریستین باک در پاسخ به این سؤال، اضافه کرد که شعاع حرکتی در حالت تمام برقی حدود 80 کیلومتر و حدود 25 درصد بیشتر از مدل پلاگین هیبرید بی‌ام‌و 330e هدف خوبی است. گفته می‌شود که این مدل می‌تواند به لطف بهره‌گیری از باتری 10/3 کیلووات، مسافت 60 کیلومتر را طی کند که حدود یک چهارم ظرفیت باتری نیسان لیف و برابر با ظرفیت باتری بی‌ام‌و X5 xDrive45e است. او ادامه داد: بله، [شعاع حرکتی] 100 کیلومتر بهتر خواهد بود، اما [باتری خودرو] سنگین‌تر و گران‌تر است. نسل اول دارای شعاع حرکتی 30 کیلومتر بود، در حالی که نسل بعدی دارای ظرفیت پیمایش 50 کیلومتر است و خودرویی با شعاع حرکتی 80 کیلومتر خوب به نظر می‌رسد.
بی‌ام‌و قصد دارد تا سال 2023 حدود 25 مدل خودروی الکتریکی به بازار عرضه کند که طبق شنیده‌ها شامل 12 خودروی پلاگین هیبرید و 13 مدل تمام الکتریکی می‌شود. خودروساز باواریا همچنین قصد دارد نسخه‌های پلاگین هیبرید بی‌ام‌و سری 2 اکتیوتورر، بی‌ام‌و سری 3، بی‌ام‌و سری 5 ، بی‌ام‌و سری 7، بی‌ام‌و X3 و X5 را نیز راهی بازار کند. البته در این فهرست نباید بی‌ام‌و i8 را از قلم بیاندازیم. بی‌ام‌و معتقد است که می‌تواند تا سال 2025، هر سال حداقل 30 درصد میزان فروش مدل‌های پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی را افزایش دهد و تعداد آن‌ها را در این سال نسبت به سال 2021، به دو برابر برساند.
خودروساز آلمانی در سال 2013 از خودروی الکتریکی بی‌ام‌و i3 رونمایی کرد و حالا با گذشت چند سال قصد دارد در سال 2020، مدل تمام برقی iX3 را پس از عرضه کراس‌اور برقی توسط خودروسازانی مانند آئودی ، مرسدس بنز ، جگوار و تسلا راهی بازار کند. برخی معتقد هستند که دلیل اصلی استعفای هرالد کروگر از سمت مدیرعامل بی‌ام‌و طی هفته گذشته به همین دلیل بوده است. با توجه به این موارد، از باک درباره آینده و عرضه خودروهای الکتریکی سؤال پرسیده شد که این‌طور پاسخ داد: ما جزو اولین‌ها بودیم که با معرفی بی‌ام‌و i3 و i8 خود را نشان دادیم. این تعهد بسیار مثبتی بود. من فکر می‌کنم در نهایت تصمیم درستی گرفته شد وگرنه گام‌های زیاد در فاصله خیلی کم و هدر دادن مقادیر زیادی سرمایه، نتیجه کار می‌شد. سود خودروهای تمام الکتریکی هم‌اکنون به اندازه مدل‌های مجهز به پیشرانه احتراق داخلی نیست. سرمایه‌گذاری متعادل در آینده، پیامی روشن برای کسب پول است. مهم‌ترین کار آماده شدن است، زیرا همه‌چیز در نهایت اتفاق می‌افتد و انعطاف‌پذیری کلید راه است؛ ما باید آماده باشیم.
مقاله‌های مرتبط:
مدل پلاگین هیبرید بی‌ام‌و 330e رونمایی شد نگاه عمیق به بی‌ام‌و 530e هیبریدی
اظهارات کریستین باک، پس از آن مطرح می‌شود که مدتی قبل نیز کلاوس فروهلیش از تغییر به سمت برقی کردن خودروها با نام «هیجان بیش از حد» یاد کرد؛ فروهلیش پیشنهاد کرد که پیش از جا افتادن کامل خودروهای الکتریکی و هیدروژنی، پیشرانه‌های احتراق داخلی همچنان طی سه دهه آینده باقی بمانند. کلاوس فروهلیش در این زمینه گفت: خودروهای برقی مجهز به باتری از نظر مصرف مواد اولیه، هزینه بیشتری دارند و چنین شرایطی با افزایش تقاضا برای مواد خام، ادامه می‌یابد و حتی بدتر می‌شود. در بهترین شرایط پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای برقی تا سال 2025 حدود 30 درصد باشد؛ به این معنی که حداقل 80 درصد خودروهای ما مجهز به پیشرانه احتراق داخلی خواهند بود (پلاگین هیبرید یا مجهز به پیشرانه احتراق داخلی). یکی از پیشرفت‌های بی‌ام‌و این است که از سیستم‌های الکتریکی 48 ولت استفاده می‌کند که ارزان است و تاحدودی مصرف سوخت و میزان انتشار آلایندگی را کاهش می‌دهد. بک معتقد می‌گوید برای شرکتی که سال‌ها تولیدکننده‌ی خودروهای بنزینی است، در شرایط فعلی مدل‌های پلاگین هیبرید بهترین راه برای رسیدن به فناوری تمام برقی خواهد بود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

بلاک‌چین و رمز ارزها، رقیب پول نیستند

مالیات کالاهای نفتی، طلا و نوشابه مشخص شد

سوئیس اینفو: کانال تجاری سوئیس و ایران در داووس مورد بحث قرار می‌گیرد

ملاحظات انتشار رمز پول ملی در ایران

اعلام زمان واریز سهمیه بنزین بهمن ماه

همتی: بانک مرکزی از این پس بر کنترل تورم تمرکز خواهد کرد

نرخ رسمی همه ارزها ثابت ماند

وزیر صنعت: قانون ساخت داخل حاکم بر سیاست های بخش تولید است

جهش شاخص بورس به کانال 409 هزار واحد

نرخ رسمی 28 ارز در مسیر کاهش

مالیات دو پله‌ای به نفع نجومی‌بگیران است/ شکاف طبقاتی زیاد می‌شود

تحریم‌های جدید بی‌تاثیر است

درخواست آمریکایی‌ها برای توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران رد شد

کاهش نرخ رسمی یورو و 22 ارز دیگر

استفاده نیم درصد برق ایران در تولید بیت کوین

عیدی کارگران را به آخر سال موکول نکنید!

دلار در آستانه سقوط به کانال 12 هزار تومانی

امسال عیدی کارگران چقدر است؟

دهمین نمایشگاه بین المللی میدکس گشایش یافت

رشد پرشتاب شاخص بورس تا کجا ادامه‌دار است؟

سرمایه‌گذاری 18 میلیاردی دولت برای بهره‌برداری از 980 کیلومتر خط آهن

بهای رسمی 6 ارز افزایش یافت

16 طرح برای تولید بیش از 17 میلیون تن محصولات فولادی

تحریم‌ فلزات، فرصت‌سازی کرد/مشکلی از بابت تامین ورقه خودرو نداریم

قیمت نفت‌خام سنگین ایران بیش از 14 دلار افزایش یافت

ثبات قیمت‌ها در بازار رسمی ارز

نقشه راه تنظیم بازار کشور آماده ابلاغ است

ظرفیت بخش خصوصی در کاهش آثار تحریم موثر است

بازگشت رشد به بازار سرمایه پس از یک اصلاح بی‌سابقه

عیدی و سنوات پایان سال کارگران چقدر است؟

مسیر دستمزد کارگران از ماده 41 می‌گذرد

یارانه دی‌ماه فردا واریز می‌شود

افت بازارهای سهام جهان بعد از پاسخ موشکی ایران

قیمت طلا از 1600 دلار بالاتر رفت/ قیمت نفت 4 درصد جهش کرد

راه‌اندازی تهاتر مصالح ساختمانی در بورس کالا

علت سقوط هواپیمای اوکراینی مشخص شد

چرا قیمت «طلا» به بالاترین سطح 7 سال اخیر رسید؟

ایمنی معادن موضوعی ملی است

رشد نرخ رسمی 29 ارز

دژپسند: بخش خصوصی به تامین مالی کمک کند

همتی: در راه سردار سلیمانی اقتصاد مقاومتی را تقویت می‌کنیم

اطلاعیه شماره 8 بانک مرکزی درباره «رمز دوم پویا»

تولید موتورهای یورو 5 بدون ارتقای استاندارد سوخت عقیم می‌ماند

امید کارگران به شورای عالی کار است

نرخ رسمی همه ارزها ثابت ماند

روند معاملات بازار سرمایه از اواسط هفته متعادل می شود

نرخ دلار به 13 هزار و 380 تومان رسید

مشخص شدن عوارض خودرو برای سال 99

لزوم کمک بیشتر بانک‌ها به صنایع و تولیدکنندگان استان تهران

جهت شاخص بورس در بازار امروز به کدام سمت است؟