راه ترقی

آخرين مطالب

چرا نباید دریچه تهویه بالای سر مسافر در هواپیما را ببندیم؟ مقالات

چرا نباید دریچه تهویه بالای سر مسافر در هواپیما را ببندیم؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا باید دریچه تهوی داخل هواپیما بعد از هر سفر باز بماند؟ با این مقاله همراه باشید.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و بخشی از آن در زومیت بازنشر شده است. اگر عادت دارید به محض نشستن روی صندلی هواپیما، دریچه تهویه هوای بالای سرتان را برای پیشگیری از بیماری خاموش کنید، بهتر است در پرواز بعدی این کار را انجام ندهید؛ زیرا جریان هوای این دریچه کوچک شما را از جانداران ریز و میکروسکوپی حفظ می‌کند و با ایجاد رطوبت بیشتر در داخل کابین احتمال بیمار شدن مسافران را کاهش می‌دهد. متاسفانه عموم مردم نگاه مثبتی به سیستم تهویه هواپیما ندارند، در حالی‌که به گفته دکتر مارک جندرو (Mark Gendreau) این تصور کاملا اشتباه است؛ زیرا در طول 15 سال گذشته هیچ تحقیقی در این باره انجام نشده است. شاید یکی از دلایل این تصور نادرست، عدم آگاهی از نحوه عملکرد سیستم تهویه هواپیما باشد.
عملکرد سیستم تهویه هواپیما چگونه است؟
یشتر هواپیماها از سیستم‌های فیلتر هوای پیشرفته و قدرتمندی استفاده می‌کنند؛ به جز هواپیماهای کوچک و قدیمی، هواپیماهای مدرن و جدید مجهز به فیلترهای هوای راندمان بالا (HEPA) هستند. این سیستم‌های تهویه به‌طور مداوم هوای داخل کابین را به گردش در می‌آورند و آن را با هوای تازه ترکیب می‌کنند. هرچه فیلترها کثیف‌تر شوند، بازدهی بالاتری پیدا می‌کنند. به همین دلیل این فیلترها در یک هواپیمای بزرگ مثل بوئینگ 747 که ظرفیت تعداد زیادی مسافر دارد، به خوبی جوابگو هستند و گردش هوا خیلی سریع اتفاق می‌افتد. سیستم تهویه هوای داخل هواپیما تقریبا 15 تا 30 بار در ساعت هوا را تهویه می‌کند و به همین دلیل همیشه مسافران در حال تنفس هوای تازه و تمیز هستند. در واقع، سیستم تهویه هوای داخل کابین را از قسمت دم هواپیما به جلو یا برعکس هدایت نمی‌کنند، بلکه در قسمت‌های مختلف هواپیما عمل تصفیه انجام می‌شود. در هر یک از این قسمت‌ها (که در اصطلاح نواحی کنترل دما نامیده می‌شوند) هوا از طریق نازل‌های بالای کابین وارد شده و از طریق مجاری کنار پنجره‌ها یا کناره‌های دیوار (محل الصاق به کف هواپیما) خارج می‌شود. این جریان هوا قبل از ورود به سیستم تهویه HEPA با هوای بیرون ترکیب می‌شود تا از میزان ذرات و آلاینده‌های آن کاسته شود. تعداد این مناطق تصفیه هوا بسته به نوع و مدل هواپیما متغیر است، ولی به‌طور معمول هر ناحیه تصفیه هوا 15 تا 30 دقیقه یک‌بار این فرایند را با ترکیب 50 درصد هوای فیلترشده‌ی داخل با 50 درصد هوای بیرون انجام می‌دهد.
سیستم‌های فیلتر هوای هواپیما چه زمانی طراحی شدند؟
طراحی این نوع سیستم فیلتر هوا در هواپیماها متعلق به زمانی است که استعمال دخانیات در هواپیما آزاد بود و ایرلاین‌ها نیازمند سیستمی قوی برای تهویه کامل هوای داخل کابین در طول پرواز بودند. از این‌رو، سیستم‌های HEPA به گونه‌ای طراحی شدند که بتوانند 99 درصد غبار و آلودگی هوای داخل کابین را کاملا تصفیه کنند. آیا این سیستم‌ها قدرت تصفیه ویروس‌های هوازی را دارند؟
ویروس‌های هوازی (مانند ویروس سل و سرخک) آن دسته از ویروس‌هایی هستند که می‌توانند تا مدت پنج ساعت در هوا شناور باشند و از طریق قطره‌های بسیار کوچک منتقل شوند. طبق گفته‌ی جندرو، خوشبختانه سیستم فیلتر هوای هواپیماها می‌تواند هوای محیط اطراف فرد بیمار را کاملا پاکسازی کند. در واقع، استفاده از باز گذاشتن سیستم دریچه هوا با ایجاد توربولانس در جریان هوای اطراف شما باعث دور شدن این ذرات ناخوشایند و هدایت آن‌ها به سمت خروجی هوا در کناره‌های دیوار می‌شود. علاوه‌بر این، هوای داخل هواپیما تاحدودی خشک و عاری از رطوبت است و این دریچه‌ها علاوه‌بر پاکسازی ویروس‌ها به تنظیم رطوبت داخل کابین نیز کمک موثری می‌کنند.
هوای کدام قسمت هواپیما تمیزتر است؟
فیلترهای هواپیما موسوم به فیلترهای HEPA می‌توانند تا 99% میکروب های موجود در هوای داخل هواپیما را فیلتر کنند. این فیلترها در تمام قسمت‌های هواپیما وجود دارند و به یک اندازه هوا را فیلتر می‌کنند. ولی هوای بخش فرست کلاس به دلیل تعداد کم مسافران و فاصله بیشتر صندلی‌ها از یکدیگر تمیزتر و مطبوع‌تر است. اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

سرمقاله رسالت/ نوبت ملت

سرمقاله اعتماد/ دایره تنگ انتخاب

سرمقاله شرق/ نامزدی بلومبرگ و سرنوشت انتخابات آمریکا

سرمقاله ایران/ بودجه 1399؛ آزمون مجلس

سرمقاله جوان/ 4 درصدی‌های پرمدعا!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحریک دو سویه‌ تورم

سرمقاله آرمان ملّی/ چاره‌جویی خارج از دایره فوتبال

سرمقاله سیاست روز/ ذوق زده نشوید!

کوه‌ها گنجینه‌های ارزشمند برای آسایش بشر

گردشگری عشایری؛ گذری جذاب از دنیای امروزی به روزگار سنتی

سرمقاله خراسان/ یمنی ها چگونه از اسرائیل انتقام می گیرند؟

سرمقاله وطن امروز/ ریشه حقوق‌های نجومی در بودجه شرکت‌های دولتی

سرمقاله کیهان/ لبنان، درگیری آمریکا و عربستان با خود

آیا بازار نفت برای همیشه تغییر کرده است؟

پشت پرده انفعال اصلاح‌ طلبان

طرح خطرناک برای آتش افروزی در عراق

پنهان‌کاری دولت‌های آمریکا درباره جنگ افغانستان

بازی سعد حریری؛ از در رفته و از پنجره برمی‌گردد!

سی ان ان: تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نشانه تمایل به معامله است؟

برای «عبدی» عشق استقلال

86 درصد کودکان خیابانی قاچاقی وارد کشور شده‌اند!

روایت "لوبلاگ" از میلیاردری که در پشت پرده گروهی ضد ایرانی قرار دارد

دودستگی جدید در بازار نفت

شلیک به ایده‌های بن‌سلمان

بنفش سر آبی را برید

جنجال یک نطق

افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو

بودجه‌ای بدون خانه تکانی ساختاری

زنگنه زیر تیغ بنزین

دیپلماسی در اغما

بودجه شرکت‌های دولتی 476 برابر 32 نهاد بحث‌برانگیز

روایتی از رباط کریم؛ بچه‌هایی که یک‌روزه بزرگ شدند

دوئل پیرمردها و جوانان در بریتانیا

انتخاب‌های غلط برای اداره استقلال و پرسپولیس

تله هرمی در بورس تهران

رمزگشایی از مبادله زندانیان

هیس! کلیدها می‌چرخد

استیضاح «آبی»

مشاور خاتمی: انتخابات تهران را 30 بر هیچ می‌بازیم

دست خالی اصلاحات

قبح فساد ریخته است

نطق‌ آتشین اصلاح‌طلب شجاع

دستِ تنگ حقوق‌بگیران در سال 99

هر "تریپ" چند؟

تقسیم پر‏چالش تهران

روی روسیه و چین خیلی حساب نکنیم

پذیرش قانون جلوی لجبازی‌ها را می‌گیرد

نخست وزیری یک زن 34 ساله در فنلاند

بازگشت دو آیت‌الله

سند 1500 هزار میلیاردی سربسته ماند