راه ترقی

آخرين مطالب

نقشه و مسیریاب نشان چگونه سریع‌ترین مسیر را انتخاب می‌کند مقالات

نقشه و مسیریاب نشان چگونه سریع‌ترین مسیر را انتخاب می‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - نشان در جریان الکامپ 98 جزئیات بیشتری از سازوکار سرویس نقشه و مسیریاب خود در اختیار علاقه‌مندان گذاشت.

مقاله‌های مرتبط:
سرویس نقشه و مسیریاب نشان از قابلیت‌های جدید در الکامپ 25 رونمایی کرد زوم‌اپ: نقشه و مسیریاب نشان؛ مسیریابی در یک چشم بر هم زدن
نقشه و مسیریاب نشان که امسال برای اولین‌بار در الکامپ حضور یافته بود، ازطریق غرفه‌ی خود در سالن الکام استارز (سالن 8 و 9) با بازدیدکنندگان ارتباط داشت. در سومین روز برگزاری نمایشگاه، نشان در جریان ارائه‌ای در سالن 7 در حضور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، از جزئیات فنی و نحوه‌ی کارکرد سرویس نقشه و مسیریاب خود پرده برداشت. در همان ابتدای ارائه، مصطفی جلمبادانی، معمار فنی مسیریاب نشان، به توضیح یکی از اصلی‌ترین پرسش‌هایی که ممکن است ذهن هر کاربری را به‌خود مشغول کند پرداخت: اینکه مسیریاب چگونه وضعیت ترافیکی مسیر انتخابی کاربر را مشخص می‌کند. به‌گفته‌ی جلمبادانی، اگرچه نشان وضعیت لحظه‌ای ترافیک و سرعت خودروها در مناطق مختلف شهری را در اختیار دارد، اما این اطلاعات به‌تنهایی برای مسیریابی کافی نیست. هنگامی که کاربر مسیری را در اپلیکیشن نشان انتخاب می‌کند، وضعیت ترافیکیِ نمایش داده شده در نقاط مختلف مسیر (که بسته به سنگینی ترافیک با رنگ‌های سبز و قرمز مشخص می‌شود)، وضعیت آن نقطه در همان لحظه نیست؛ بلکه آنچه مسیریاب به کاربر نشان می‌دهد، پیش‌بینی وضعیت ترافیکی منطقه هنگام رسیدن کاربر به آنجا است. معمار فنی مسیریاب نشان برای روشن‌تر شدن منظور خود اینگونه توضیح داد: فرض کنید الان، ساعت 12:40 دقیقه از همین‌جا [محل نمایشگاه] به سمت آزادی مسیریابی کنیم. اگرچه می‌دانیم همین حالا وضعیت ترافیکی در آزادی چگونه است، اما احتمالا 40 دقیقه‌ی دیگر به مقصد خواهیم رسید و تا آن موقع وضعیت ترافیکی آزادی تغییر خواهد کرد. برای همین لازم است که ما ترافیک را پیش‌بینی کنیم.
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation</h4>">
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation</h4>">
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation</h4>">
نقشه و مسیریاب نشان / neshan navigation</h4>">

سرویس نقشه و مسیریاب نشان برای پیش‌بینی وضعیت ترافیک در نقاط مختلف مسیر، علاوه بر استفاده از داده‌های روز، از داده‌های قدیمی در بازه‌های زمانی مشابه نیز استفاده می‌کند. جلمبادانی می‌گوید: برای مثال، ترافیک یک منطقه در ساعت 12:45 دقیقه‌ی روز شنبه، به‌احتمال زیاد شبیه به ترافیک همان منطقه در ساعت 12:45 دقیقه‌ی شنبه‌ی گذشته خواهد بود. مسیریاب باید بتواند وضعیت ترافیکی مقصد را قبل از رسیدن به آن پیش‌بینی کند
اما همان‌طور که در ادامه‌ی ارائه اشاره شد، پیش‌بینی وضعیت ترافیکی تنها با اتکای صرف به الگوهای تکرارشونده و سوابق تاریخی ترافیکی نیز چندان دقیق نخواهد بود؛ چرا که عوامل پیش‌بینی نشده‌ای مانند تغییر وضعیت جوی نیز ممکن است بر وضعیت ترافیکی تأثیر بگذارند. نکته‌ی جالب دیگر این است که تغییرات جوی تأثیر یکسانی بر وضعیت ترافیکی در نقاط مختلف شهر نمی‌گذارند. برای مثال بارندگی ممکن است در شمال شهر تهران باعث ایجاد ترافیک شود و در جنوب تهران تغییری در وضعیت ترافیکی ایجاد نکند. این تفاوت بین شهرهای مختلف ایران نیز صدق می‌کند. به همین دلیل است که مسیریاب نشان شهرهای ایران را «منطقه‌به‌منطقه و محله‌به‌محله» تفکیک کرده و وضعیت ترافیکی هرکدام از این مناطق را با درنظر گرفتن شرایط خاص خودشان پیش‌بینی می‌کند. در ادامه‌ی ارائه، مباحث مطرح شده رنگ‌وبوی فنی‌تری به‌خود گرفت. به‌گفته‌ی معمار فنی نشان، سرویس مسیریاب برای اینکه بتواند با الگوهای ترافیکی منحصربه‌فردِ مناطق مختلف شهری آشنا شود، از «الگوریتم‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی » استفاده می‌کند. برای مثال الگوریتم‌های نشان با استفاده از داده‌های ترافیکی و سوابق سفر، شبیه‌ترین وضعیت ترافیکی گذشته‌ی یک منطقه را در زمانی خاص پیدا می‌کند. پس از مشخص شدن شبیه‌ترین زمان، وضعیت ترافیکی 30 دقیقه‌ی آینده‌ی مسیر، براساس وضعیت ترافیکی آن منطقه در زمان متناظر (30 دقیقه پس از شبیه‌ترین وضعیت ترافیکی در گذشته) پیش‌بینی می‌شود.
اما پیش‌بینی نهایی بهترین مسیر، نمی‌تواند تنها به پیداکردن الگوهای ترافیکی هفتگی متکی باشد. معمار فنی نشان در این‌باره گفت: گاهی اوقات اتفاقات غیر نرمالی رخ می‌دهد؛ مانند وقتی که در یک منطقه تصادفی رخ می‌دهد، یا مثلا همین امروز که در اینجا نمایشگاه الکامپ برگزار شده‌است. امروز وضعیت ترافیکی منطقه دیگر شبیه به شنبه‌ی هفته‌ی گذشته نیست. ما باید در چنین مواقعی باتوجه به داده‌هایی که به دستمان می‌رسد، سریع متوجه شویم که جایی با پیش‌بینی ما تفاوت پیدا کرده است. جلمبادانی در ادامه از ضرورت واکنش سریع مسیریاب به رویدادهای ترافیکی غیرمنتظره گفت. بنا به این ضرورت، مسیریاب نشان هر 100 ثانیه حجم زیادی از داده‌های ترافیکی را پردازش می‌کند تا درصورت پیداکردن الگویی غیرطبیعی، کاربران را هرچه‌سریع‌تر به مسیری کم‌ترافیک‌تر هدایت کند. چنین محاسباتی که لازم است هر 100 ثانیه تکرار شوند، به توان پردازشی بسیار بالا و انرژی زیادی نیاز دارد. نشان برای کاستن از چنین بار پردازشی، از روشی به‌نام «مسیریابی دینامیک» استفاده می‌کند. در پایان، معمار فنی نشان از ویژگی جدید و در دست توسعه‌ای خبر داد که قرار است به‌زودی به اپلیکیشن مسیریاب نشان اضافه شود. این ویژگی با بررسی رفتار رانندگان، متوجه می‌شود که کاربران چه راه‌هایی را به مسیرهای پیشنهادی نشان ترجیح می‌دهند و درصورت تداوم این رفتار، اپلیکیشن نیز از آن پس همان مسیر را پیشنهاد خواهد داد.
دانلود اپلیکیشن
پلی‌استور سیب‌اپ کافه بازار


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مافیای پنهان قاچاق کودکان خیابانی

مخالفان دیروز مردم، مخالفان امروز دولت

این مجلس نتیجه ردصلاحیت‌هاست

هشدار لاریجانی به قالیباف، پیش‌بینی حضرتی و ...

شورای ضد همکاری

در خواست آیت‌الله جنتی از هیأت‌های اجرایی: در ردصلاحیت‌ها مسامحه نکنید

درخواست اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری و امامی کاشانی

جبهه‌بازی در اصولگرایی

نبرد بزرگ در بریتانیا

دختر ایرانی در رینگ خونین

مهر پایان بر 3 ماه دروغ‌پراکنی

از افراط ستیزه‌جویی با دولت تا تفریط وکیل‌الدولگی

نزار زکا بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات

مجمع، «مصلحت» را در تحریم بانکی کشور می‌داند؟

اعتمادسازی به سبک یک قاضی

اطلاع‌رسانی با صداوسیما بوده‌ است

آقای ماکرون! حقوق بشر چه‌قدر هم به شما می‌آید!

چوب حراج به اموال عمومی

دفاع از پارلمان

زمین گمشده «استقلال» در گیلان پیدا شد

چرا آمار کشته‌شده‌های حوادث اخیر اعلام نشده است؟

880 هزار کارگر خشمگین در فرانسه علیه ماکرون به خیابان‌ها آمدند

سرمقاله حمایت/ مأموریت غیرممکن در اسرائیل!

سرمقاله کیهان/ بحر طویل و سوز دل

سرمقاله خراسان/ خطر پالس های ارزی غلط مقام های غیر مسئول

سرمقاله وطن امروز/ مجلس و مسأله ایده حکمرانی

سرمقاله رسالت/ وعظ ما را هم بشنوید!

سرمقاله اعتماد/ پاشنه آشیل دولت

سرمقاله شرق/ هشدارهایی برای نشنیدن راه‌حل‌هایی برای نگفتن!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مالیاتی معادل یارانه بنزین

سرمقاله ایران/ بجز تخریب دولت چه برنامه‌ای برای مردم دارید؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

اجلاس سران «شورای همکاری»؛ پایان یا ادامه اختلافات؟

توقف آموزش نظامی سعودی ها توسط پنتاگون

شمارش معکوس برای نبرد بزرگ در بریتانیا

"بازیچه و فریب خورده"؛ حمله "جهان نیوز" به وریا غفوری

استراماچونی اسیر سیاست داخلی شده است؟

روایت "نیویورک تایمز" از هزینه 2 تریلیون دلاری واشنگتن در افغانستان!

استقلال کجاست؟

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران: مساله اصلی کشور عدالت و کاهش نابرابری است

ماهیگیری انصاری‌فرد از آب گل آلود

«1+5» آفت تجزیه تهران

ویلیام برنز مطرح کرد: پایانی بر تفکرات جادویی در خاورمیانه

اشکالات بودجه 99

نمایش اتحاد صوری

زیر پوست دروغ؛ افشاگری واشنگتن پست درباره جنگ افغانستان

خوشحال باشید جرئت نقد ما را دارید!

بهره برداری پوتین از استالین

طرح مجلس برای جلوگیری از قطع بدون مصوبه اینترنت

شروط موج‌سواری در بورس تهران