راه ترقی

آخرين مطالب

علت بیضی شکل بودن پنجره های هواپیما چیست؟ مقالات

علت بیضی شکل بودن پنجره های هواپیما چیست؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - اگر دقت کرده باشید پنجره‌های هواپیما‌ها بیضی شکل است ولی آیا برایتان سؤال شده که علت آن چیست؟

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو است. راهنمای خرید بلیط هواپیمای کجارو
بلیط چارتر چیست؟ بلیط Open Jaw چیست؟ چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟ چگونه به‌راحتی بلیط هواپیما تهیه کنیم؟ چگونه بلیط هواپیما ارزان به اروپا رزرو کنیم؟ بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان هواپیما چه زمانی است؟
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که پنجره‌ی هواپیماها از اولین روز پیدایش به شکل بیضی نبوده است و هواپیماهای ابتدایی از وجود پنجره‌های مستطیل شکل نیز بهره‌مند بودند. با پیشرفت روز افزون صنایع هوانوردی، مهندسان بنا به دلایلی ترجیج دادند تا هواپیماها در ارتفاع بالاتری پرواز کنند. یکی از این دلایل، کاهش تلاطم ایجاد شده در ارتفاع بالا و محلی از اتمسفر است که تراکم در آن بسیار پایین است. همچنین، اصطکاک ایجاد شده در ارتفاع بالا نیز بسیار محدود است که همین موضوع سوخت مصرف شده را کاهش می‌دهد. با توجه به رقیق بودن هوا در اتمسفر، مهندسان باید درون هوایپما را با فشار بیشتری کنترل کنند تا سرنشینان با آسایش درون کابین بنشینند. کابین هواپیما به دلیل داشتن فشار بیشتر در داخل نسبت به بیرون، باید به شکل استوانه باشد و همین موضوع باعث می‌شود تا اختلاف فشار بین هوای بیرون و درون کابین ایجاد شود. این اختلاف فشار با ارتفاع گرفتن هواپیما بیش‌ازپیش زیاد می‌شود و اینجا است که شکل پنجره‌های مورد استفاده در هواپیما اهمیت پیدا می‌کند.
با توجه به بهره‌گیری از شکل استوانه در بدنه‌ی هواپیما، فشار وارد شده در تمام بدنه پخش می‌شود، اما وجود پنجره در ساختار بدنه، این فرایند را با اختلال رو‌به‌رو می‌کند. همان‌طور که در ویدئو نیز مشاهده می‌کنید، استفاده از پنجره‌های مربع شکل، تغییرات زیادی در فشار وارد شده به بدنه ایجاد می‌کند، اما این تغییرات در صورت استفاده از پنجره‌های بیضی شکل، بسیار کمتر است، از این‌رو مهندسان ترجیح می‌دهند تا از پنجره‌های بیضی شکل در هواپیماها استفاده کنند. در صورت استفاده از پنجره‌های مربع شکل، در حالتی که فشار هوا رفته رفته افزایش پیدا می‌کند، احتمال شکستن پنجره و سانحه نیز وجود دارد. متاسفانه این واقعیت علمی پس از سقوط دو هواپیما توسط دانشمندان پس از بررسی‌های فراوان کشف شد. پس از آن بود که سازندگان هواپیماها استفاده از پنجره‌های بیضی شکل را در دستور کار قرار دادند تا از این طریق در ارتفاع بالا فشار مضاعفی به بدنه وارد نشود. استفاده از شکل بیضی برای ساخت در‌ها و محل قرار گرفتن بار نیز صادق است. در صورتی که در زمان نشستن در کنار پنجره دقت کرده باشید، به وجود سوراخی کوچک در تمام پنجره‌ها پی برده‌اید. براساس اطلاعات ارائه شده، این سوراخ کوچک نیز به منظور مدیریت فشار درون و بیرون هواپیما تعبیه شده است. هر پنجره در هواپیما از سه لایه تشکیل شده است. وجود این سوراخ باعث می‌شود تا فشار داخلی با فشار لایه‌ی میانی رد و بدل شده و حالت اعتدال از نظر فشار در این ناحیه ایجاد شود. در واقع لایه‌ی میانی به‌عنوان یک لایه‌ی احتیاط در نظر گرفته شده و فشار به لایه‌ی بیرونی پنجره وارد می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟ اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط‌ فروشنده‌های معتبر را مقایسه کرده و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را خریداری کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مافیای پنهان قاچاق کودکان خیابانی

مخالفان دیروز مردم، مخالفان امروز دولت

این مجلس نتیجه ردصلاحیت‌هاست

هشدار لاریجانی به قالیباف، پیش‌بینی حضرتی و ...

شورای ضد همکاری

در خواست آیت‌الله جنتی از هیأت‌های اجرایی: در ردصلاحیت‌ها مسامحه نکنید

درخواست اصلاح‌طلبان از ناطق‌نوری و امامی کاشانی

جبهه‌بازی در اصولگرایی

نبرد بزرگ در بریتانیا

دختر ایرانی در رینگ خونین

مهر پایان بر 3 ماه دروغ‌پراکنی

از افراط ستیزه‌جویی با دولت تا تفریط وکیل‌الدولگی

نزار زکا بازداشت سپاه بوده نه وزارت اطلاعات

مجمع، «مصلحت» را در تحریم بانکی کشور می‌داند؟

اعتمادسازی به سبک یک قاضی

اطلاع‌رسانی با صداوسیما بوده‌ است

آقای ماکرون! حقوق بشر چه‌قدر هم به شما می‌آید!

چوب حراج به اموال عمومی

دفاع از پارلمان

زمین گمشده «استقلال» در گیلان پیدا شد

چرا آمار کشته‌شده‌های حوادث اخیر اعلام نشده است؟

880 هزار کارگر خشمگین در فرانسه علیه ماکرون به خیابان‌ها آمدند

سرمقاله حمایت/ مأموریت غیرممکن در اسرائیل!

سرمقاله کیهان/ بحر طویل و سوز دل

سرمقاله خراسان/ خطر پالس های ارزی غلط مقام های غیر مسئول

سرمقاله وطن امروز/ مجلس و مسأله ایده حکمرانی

سرمقاله رسالت/ وعظ ما را هم بشنوید!

سرمقاله اعتماد/ پاشنه آشیل دولت

سرمقاله شرق/ هشدارهایی برای نشنیدن راه‌حل‌هایی برای نگفتن!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ مالیاتی معادل یارانه بنزین

سرمقاله ایران/ بجز تخریب دولت چه برنامه‌ای برای مردم دارید؟

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته

اجلاس سران «شورای همکاری»؛ پایان یا ادامه اختلافات؟

توقف آموزش نظامی سعودی ها توسط پنتاگون

شمارش معکوس برای نبرد بزرگ در بریتانیا

"بازیچه و فریب خورده"؛ حمله "جهان نیوز" به وریا غفوری

استراماچونی اسیر سیاست داخلی شده است؟

روایت "نیویورک تایمز" از هزینه 2 تریلیون دلاری واشنگتن در افغانستان!

استقلال کجاست؟

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران: مساله اصلی کشور عدالت و کاهش نابرابری است

ماهیگیری انصاری‌فرد از آب گل آلود

«1+5» آفت تجزیه تهران

ویلیام برنز مطرح کرد: پایانی بر تفکرات جادویی در خاورمیانه

اشکالات بودجه 99

نمایش اتحاد صوری

زیر پوست دروغ؛ افشاگری واشنگتن پست درباره جنگ افغانستان

خوشحال باشید جرئت نقد ما را دارید!

بهره برداری پوتین از استالین

طرح مجلس برای جلوگیری از قطع بدون مصوبه اینترنت

شروط موج‌سواری در بورس تهران