راه ترقی

آخرين مطالب

به چه علت کاور پنجره های هواپیما هنگام تیک آف باید باز باشد؟ مقالات

به چه علت کاور پنجره های هواپیما هنگام تیک آف باید باز باشد؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی - در هنگام پرواز فرود هواپیما بهتر است که کاور پنجره‌های هواپیما باز باشد. ولی علت تأکید روی این موضوع چیست؟

راهنمای خرید بلیط هواپیمای کجارو
بلیط چارتر چیست؟ بلیط Open Jaw چیست؟ چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟ چگونه به‌راحتی بلیط هواپیما تهیه کنیم؟ چگونه بلیط هواپیما ارزان به اروپا رزرو کنیم؟ بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان هواپیما چه زمانی است؟
باز بودن کاور پنجره‌های هواپیما به هنگام نشست و برخاست هواپیما یکی از موضوع‌های داغ در مباحث هوانوردی است. در بیشتر پروازها، یکی از وظایف مهماندارها کنترل این مورد قبل از برخاستن یا فرود هواپیما است. علت این کار نیز حفظ امنیت پرواز و مسافران در این زمان‌ها عنوان می‌شود؛ زیرا به استناد قانون «به‌اضافه 3 منهای 8» 80% سوانح هوایی در سه دقیقه اول پرواز یا هشت دقیقه آخر و هنگام فرود هواپیما رخ می‌دهند. احتمال بروز سانحه در هنگام تیک-آف و همین‌طور فرود هواپیما بیش از هر زمان دیگری است و به همین دلیل لازم است نکات ایمنی در این دو بازه رعایت شود. بالا بودن کرکره پنجره نیز در راستای حفظ امنیت مسافران در این دو بازه زمانی خطرآفرین است، زیرا در صورت بالابودن کاور پنجره‌ها، اگر هواپیما دچار حادثه و آسیب شود مهمانداران می‌توانند از پنجره‌های هواپیما وضعیت و محل حادثه را ارزیابی، و با توجه به آن در خروج اضطراری مناسب را باز و مسافران را در کمتر از 90 ثانیه از هواپیما خارج کنند.
ولی به‌تاز‌گی یکی از خوانندگان مجله JB مورد عجیبی را گزارش کرده است که خلاف این موضوع را ثابت می‌کند. در پرواز کورین ایر (Korean Air) که از ویهای (Weihai) چین به سئول داشتم، مهمانداران برخلاف روال معمول از همه مسافران خواستند تا به هنگام برخاستن هواپیما کاور پنجره‌‌ها را ببندند. این مسئله باعث تعجب همه مسافران شد، زیرا تا قبل از این عکس این موضوع را در پرواز تجربه کرده بودیم. تعجب این مسافر از عملکرد مهمانداران کاملا درست است، زیرا این مسئله برخلاف دستورالعمل رایج ایرلاین‌ها است و کنترل کاور پنجره‌ها یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از نشست و برخاست هوایپما محسوب می‌شود. طبق گفته گراهام بریثویت (Graham Braithwaite)، متخصص امنیت و تفحص حوادث از دانشگاه کرانفیلد (Cranfield University)، بازبودن کاورها دید مناسبی را برای کادر پرواز و مسافران و تصمیم‌گیری سریع و عملکرد درست در مواقع خطر را فراهم می‌کند. البته به جز این فرد، مسافران دیگری نیز این مورد را درباره کورین ایر گزارش کرده‌اند. ولی علت این عملکرد متفاوت کادر پرواز کورین ایر با سایر ایرلاین‌ها چیست؟
کادر پرواز قصد تاریک کردن کابین هواپیما را داشته‌اند
معمولا در طول پرواز کادر پرواز از مسافران می‌خواهند تا در صورت تمایل کاورها را بسته نگه دارند تا فضای مناسبی برای استراحت ایجاد شود. حتی در پروازهایی که در طول روز انجام می‌شوند، تعدادی از مسافران دوست دارند تا در طول پرواز استراحت کنند. شاید این موضوع یکی از دلایل عملکرد کادر پرواز کورین ایر باشد. کادر پرواز سعی در خنک نگه داشتن فضای کابین هواپیما داشته‌اند
طبق گفته کلی کینسید (Kelly Kincaid)، خالق کمدی جت‌لگ، در برخی از روزهای گرم و آفتابی کادر پرواز به‌منظور حفظ دمای خنک کابین برای پروازهای آتی در طول روز از مسافران می‌خواهند تا کاورهای پنجره‌ها را در حالت بسته نگه دارند. این مورد یکی از رفتارهای هوشمندانه و جالبی است که کادر پرواز و اکیپ نظافت هواپیما انجام می‌دهند. البته این کار باعث حفظ هواپیما از گازهای گلخانه‌ای به هنگام توقف روی زمین نیز می‌شود. ولی در مورد عملکرد ممهمانداران کورین ایر این مسئله چندان صدق نمی‌کند، زیرا زمانی‌که هوای داخل کابین در پرواز قبلی خنک شده باشد، نیازی به بستن کاورها در هنگام برخاستن مجدد هواپیما وجود ندارد.
کادر پرواز درصدد حفظ اسرار نظامی بوده‌اند
آلبرتو ریوا (Alberto Riva)، سردبیر TPG، به‌ تازگی پرواز کورین ایر از سئول به نیویورک را مورد بررسی قرار داده است. طبق گفته‌ی وی در طول پرواز یا هنگام نشست و برخاست هوایپما چنین موضوعی از جانب کادر پرواز مطرح نشده است. به عقیده‌ی من آنچه که در پرواز ویهای به سئول کورین ایر اتفاق افتاده ممکن است به دلیل کاربری دو منظوره مسافری/نظامی فرودگاه بوده باشد. نگاهی به نقشه گوگل نیز گواه وجود تعدادی هواپیمای جنگنده و آشیانه‌های هواپیما است. البته سخنگوی کورین ایر نیز درباره دلیل عملکرد کادر پرواز نیز این موضوع را تلویحا تائید و عنوان کرده که بسته بودن کاورهای پنجره‌ها یکی از سیاست‌های کورین ایر است و در راستای مسائل امنیت فرودگاه ویهای انجام می‌شود. طبق گفته‌ی ریوا احتمالا جنگده‌های چنگدو جی-7 (اف 7) یا شن‌یانگ جی-8 در نزدیکی هواپیماهای مسافری قرار دارند و مقامات چینی برای جلوگیری از عکاسی از طراحی فوق پیشرفته این هواپیماها چنین سیاستی را اتخاذ کرده‌اند. باوجود تمام این فرضیه‌ها، دلیل اصلی عملکرد کادر پرواز کورین ایر در هاله‌ای از ابهام است و جالب‌تر اینکه هیچ‌یک از مسافران نیز سوالی در این‌باره از کادر پرواز نپرسید. البته برخی از ایرلاین‌ها برای تخطی از دستورالعمل‌های کادر پرواز جریمه‌هایی در نظر گرفته‌اند، پس به نظر می‌رسد بهترین کار پیروی از قوانین حاکم بر ایرلاین‌ها و رعایت آن‌ها است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما از ایرلاین‌های داخلی یا خارجی را دارید، با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو می‌توانید قیمت بلیط‌ فروشنده‌های معتبر را مقایسه کرده و بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظرتان را خریداری کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

پنهان‌کاری دولت‌های آمریکا درباره جنگ افغانستان

بازی سعد حریری؛ از در رفته و از پنجره برمی‌گردد!

سی ان ان: تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی نشانه تمایل به معامله است؟

برای «عبدی» عشق استقلال

86 درصد کودکان خیابانی قاچاقی وارد کشور شده‌اند!

روایت "لوبلاگ" از میلیاردری که در پشت پرده گروهی ضد ایرانی قرار دارد

دودستگی جدید در بازار نفت

شلیک به ایده‌های بن‌سلمان

بنفش سر آبی را برید

جنجال یک نطق

افزایش تنش میان تهران و تل‌آویو

بودجه‌ای بدون خانه تکانی ساختاری

زنگنه زیر تیغ بنزین

دیپلماسی در اغما

بودجه شرکت‌های دولتی 476 برابر 32 نهاد بحث‌برانگیز

روایتی از رباط کریم؛ بچه‌هایی که یک‌روزه بزرگ شدند

دوئل پیرمردها و جوانان در بریتانیا

انتخاب‌های غلط برای اداره استقلال و پرسپولیس

تله هرمی در بورس تهران

رمزگشایی از مبادله زندانیان

هیس! کلیدها می‌چرخد

استیضاح «آبی»

مشاور خاتمی: انتخابات تهران را 30 بر هیچ می‌بازیم

دست خالی اصلاحات

قبح فساد ریخته است

نطق‌ آتشین اصلاح‌طلب شجاع

دستِ تنگ حقوق‌بگیران در سال 99

هر "تریپ" چند؟

تقسیم پر‏چالش تهران

روی روسیه و چین خیلی حساب نکنیم

پذیرش قانون جلوی لجبازی‌ها را می‌گیرد

نخست وزیری یک زن 34 ساله در فنلاند

بازگشت دو آیت‌الله

سند 1500 هزار میلیاردی سربسته ماند

در انتخابات شرکت کنیم؟

روحانی: کِی گفتم مشکلات را 100 روزه حل می‌کنم؟

محو شدن رویای توافق هسته‌ای

کدام از رده خارج است کارت سوخت یا مدیریت خسارت‌بار؟!

سرمقاله فرهیختگان/ اندکی صبر باید که سحر نزدیک است

"خودروی آب‌سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است"

سرمقاله وطن امروز/ فرش قرمز زیر پای میهمان نامرئی!

سرمقاله رسالت/ امضاهایی که تضمین نیست

سرمقاله شرق/ حقوق بشر عرصه معارضه دو اردوگاه

سرمقاله اعتماد/ پرهیز از اعتراف‌گیری

سرمقاله دنیای اقتصاد/ روش جبران کسری بودجه

سرمقاله ایران/ امنیت روانی جامعه را تلخ‌تر نکنیم

سرمقاله فرهیختگان/ اندکی صبر باید که سحرنزدیک است

سرمقاله حمایت/ اقشار کم ‌درآمد چگونه حمایت شوند؟

سرمقاله آفرینش/ ثبت نام "بخت آزمایی یا وکالت؟!"

سرمقاله خراسان/ مذاکره طالبان و آمریکا برای «عدم توافق»