راه ترقی

آخرين مطالب

دکتر امیر محبیان؛ تحقیر ظریف بازی در زمین امریكا ست سياسي

دکتر امیر محبیان؛ تحقیر ظریف بازی در زمین امریكا ست
  بزرگنمايي:

راه ترقی- اعلام تحریم‌های جدید امریكا علیه شخص وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران كه توانسته ‌بود در مذاكرات با 6 قدرت جهانی، برجام را به نتیجه برساند، با موج واكنش‌ها در داخل و خارج ایران مواجه شد. نهادهای نظام و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جناح‌های مختلف سیاسی و در سطوح مختلف، تحریم ظریف را محكوم كردند و علنا حمایت خود را از دستاوردهای او تاكنون و اقدامات پیش رو در مقام رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، نشان دادند. در این میان، منتقدان ظریف هم ساكت نماندند، از یك سو امریكایی‌ها ظریف را به فقدان اختیار و فاقد حق تصمیم‌گیری متهم كردند، از سوی دیگر برخی منتقدان داخلی به نكوهش قربانی روی آوردند و تحریم ظریف را نتیجه عملكرد خود او در اعتماد به امریكا و دیپلماسی لبخند معرفی كردند. نشست خبری ظریف به مناسبت روز خبرنگار و دیدارهای رییس‌جمهور، رییس مجلس و فرمانده سپاه قدس با ظریف در روزهای گذشته، بهانه‌ای شد تا از امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی، در مورد دلایل و اعتبار انتقادهایی كه این روزها از ظریف مطرح می‌شود سوال كنیم. در ادامه متن گفت‌وگوی امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی را با روزنامه اعتماد مطالعه می‌كنید.

به گمان شما انتقادهایی كه اخیرا از وزیر امورخارجه از سوی برخی منتقدان در مورد نتایج توافق هسته‌ای مطرح می‌شود، تا چه اندازه منصفانه است؟
افرادی كه انتقاد دارند می‌توانند انتقادهای خود را مطرح كنند. كسی مانع انتقاد كردن از سیاست خارجی یا مجریان سیاست خارجی كشور نیست. اما نباید مبتنی بر كژاندیشی قضاوت و تحلیل كرد. محمد جواد ظریف به عنوان رییس دستگاه سیاست خارجی كشور، مجری سیاست‌های نظام است و به عنوان فرمانده میدانی، با توجه به شناختی كه از محیط بین‌الملل دارد، شرایط را به رهبران كشور انتقال می‌دهد و بعد از مشورت، تصمیم‌های نهایی نظام كه در اختیار او قرار داده می‌شود را اجرایی می‌كند. البته قطعا شخص ایشان، فقط مجری نیست و در تصمیم‌سازی و سیاستگذاری دیپلماسی كشور نقش بازی می‌كند و نظراتش در تصمیم‌ها و سیاست‌های نهایی نظام موثر است.

گروهی از منتقدان تصمیم اخیر امریكا برای تحریم محمد جواد ظریف را نتیجه آنچه «دیپلماسی لبخند» و «اعتماد به امریكا» عنوان می‌كنند، می‌دانند. به نظر شما این تعابیر تا چه اندازه درست است؟
در دیپلماسی اصلی وجود دارد كه مذاكره، هیچ‌گاه بر مبنای اعتماد نیست، بلكه بر مبنای احترام است. طرفین مذاكره باید به یكدیگر در حدی احترام داشته‌باشند كه نظرات یكدیگر را بشنوند و بحث كنند تا به نقطه مشتركی برسند. هیچ‌گاه گفت‌وگوی جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده امریكا مبتنی بر اعتماد نبوده و نیست. مشخصا ایالات متحده امریكا هیچ‌گاه شواهد و سیگنال‌هایی ارایه نداده كه یك شریك مذاكره قابل اعتماد است. اینكه كسی صرف مذاكره را دلیل بر اعتماد به امریكا تلقی كند، به معنای این است كه شناختی نسبت به ماهیت دیپلماسی ندارد. ظریف به صورت اخص و جمهوری اسلامی ایران در كل، هیچ‌گاه به ایالات متحده امریكا اعتماد نكرده‌اند. در نتیجه اصل این ادعا كه صرف مذاكره ظریف با هر كشوری به معنای اعتماد است، یك ادعای نادرست است. اینكه منتقدی بگوید محمد جواد ظریف به امریكا اعتماد كرده است و در نتیجه این اعتماد است كه چنین رویدادهایی اتفاق افتاده است، این یك برداشت نادرست و انتقاد بی‌مبناست.

تحریم‌ها و مشكلات ناشی از عدم اجرای برجام را تا چه اندازه بر عهده ظریف و دستگاه سیاست خارجی تحت مدیریت او می‌دانید؟
خروج امریكا از برجام، به معنای عدم رعایت تعهدات و قوانین بین‌المللی از سوی ایالات متحده امریكاست. اینكه منتقدان به جای اینكه ایالات متحده امریكا را مورد نقد قرار دهند، روی‌شان را به سمت داخل برگردانند و فرمانده‌ها و ژنرال‌های خودی را مورد نقد قرار دهند، نشان‌دهنده این است كه درك صحیحی از مسائل سیاسی و دیپلماتیك وجود ندارد.اینكه كسی بگوید آقای ظریف تا چه اندازه توانسته است مطالبات كشور را در مذاكرات عملی كند و تا چه اندازه آنچه كه می‌خواستیم به دست بیاورد یا تا چه اندازه ناموفق بود، قطعا نقد واردی است. اتفاقا خیلی هم خوب است كه دستاوردهای دیپلماتیك دستگاه سیاست خارجی و رییس آن در بوته نقد و كمیت و كیفیت آن مورد بررسی قرار گیرد. اما نقد براساس مبانی ناصحیح و اتهام‌های غیرمنصفانه، نه جایز است و نه سازنده.

همزمان با اعلام تحریم وزیر امورخارجه، وزیر خارجه امریكا این اقدام را به دلیل «فاقد اختیار بودن ظریف» عنوان كرد. این تعبیر به نظر شما چقدر قابل قبول است؟
اختیار را باید تعریف كرد. هیچ وزیر خارجه‌ای در جهان اختیار مطلق ندارد. اساسا تعریف این مقام، اجرای سیاست‌های بین‌المللی حكومت و نظامی است كه نمایندگی می‌كند. وزیر خارجه ایالات متحده امریكا هم كه چنین اظهارات بی‌اساسی را در مورد ظریف بیان می‌كند، خودش مجری سیاست‌های كلی دولت خودش است. آقای ظریف هم مانند همه دیگر همتایان خودش در سراسر جهان، در چارچوب تصمیم‌های نظام دارای اختیار و قدرت تصمیم‌گیری است. درست به همان اندازه كه گروهی از منتقدان در داخل كشور شناخت صحیحی از دیپلماسی ندارند، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریكا هم درك صحیحی از دیپلماسی ندارد. هدف امریكایی‌ها این است كه به این وسیله جایگاه و شخص محمد جواد ظریف را تحقیر كنند و بگویند هدف‌شان این است كه با آدم‌های اصلی و در راس كشور صحبت كنند.به گمان من كسانی كه در داخل كشور تلاش می‌كنند مسوول سیاست خارجی كشور را تحقیر كنند، دانسته یا ندانسته در چارچوب و زمین بازی امریكایی‌ها بازی می‌كنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

خبرگان رهبری؛ نام‌نویسی چهره‌های شاخص در روزهای پایانی

برای حفظ برجام تلاش می‌شود/اعتماد بین ایران و اتریش خالق مناسبت های فرهنگی مشترک است

تذکر آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی/ آیت‌الله یزدی خواستار بررسی دقیق اعتراضات داوطلبان شد

ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس، منطقه را به آینده مجهول می‌برد

کمک معیشتی دولت ادامه دارد/ مصرف بنزین 20 میلیون لیتر کاهش یافت

گوترش: سازمان ملل نمی‌تواند اثبات کند تسلیحات حمله به آرامکو منشاء ایرانی داشته‌اند

هشدار مسافرتی وزارت امور خارجه به اتباع ایرانی برای سفر به آمریکا

جهانگیری انتصاب رییس شورای وزیران بوسنی و هرزگوین را تبریگ گفت

در شرایط کنونی "منفی‌بافی" سم مهلک برای کشور است

وزیر علوم: تسهیلات صدور محصولات شرکت‌های دانش بنیان را فراهم می‌کنیم

هشدار امیر محبیان به اصولگراها: به خاطر وحدت، به افراطیون باج ندهید

مذاکرات استانبول؛ به دنبال راه حلی برای بحران افغانستان

رییس مجلس شورای اسلامی وارد کرمانشاه شد

ظریف با وزیر امورخارجه ترکیه دیدار کرد

رییسی: تخلفات انتخاباتی باید در زمان خودش رسیدگی شود

روحانی: نقد دانشجو باید بی‌محابا و در عین حال با محتوا باشد

مسیرثبات از انتخابات می‌گذرد/مردم می‌بینند دشمنان عیدخون می‌گیرند

ابلاغ قانون موافقتنامه چارچوب تسهیل تجارت بدون کاغذ فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه

ظریف: از اروپایی‌ها ناراضی هستیم/احتمال اجرایی‌شدن اینستکس در آینده وجود دارد

ظریف وارد استانبول شد

ظریف راهی ترکیه می‌شود

استقبال آمریکا از سفر احتمالی روحانی به ژاپن

جهانگیری: تهران هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری‌ها با مسقط ندارد

اهتمام دستگاه دیپلماسی به حمایت از اتباع ایرانی

مسئول جدید سیاست خارجی اروپا: حفظ برجام مسئولیت جمعی است

سخنگوی دولت: هنوز فرایند استعفای رییس جمعیت هلال احمر طی نشده است

بیاینه آژانس درباره دیدار عراقچی و رافائل گروسی

استیضاح سه وزیر در دستور کار مجلس است/بودجه 4 اسفند به صحن می‌آید

چهره های بیشتر شناخته شده داوطلب انتخابات مجلس یازدهم + جدول

هاشمی: احساس امنیت و آزادی باید به جنبش‌های دانشجویی بازگردد

دشمن دنبال شکست اقتصاد ایران بود/ آمریکا از تحریم‌ ناامید شده است

رییس جمهوری برای تقدیم لایحه بودجه 99 در مجلس حاضر شد

ظریف از آزادی «مسعود سلیمانی» خبر داد

اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده است

ظلم بزرگ به مجلس دهم، جلسات غیرعلنی بود/ امیدوارم مجلس یازدهم مجلسی اقتصادی باشد

عراقچی: مقدمات سفر روحانی به ژاپن در حال انجام است

روحانی لایحه موافقتنامه تطبیق شرایط یکپارچه معاینه فنی را به مجلس ارسال کرد

آغاز آخرین روز ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم/ ثبت نام یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس

حضور ایران در دوازدهمین مجمع بین المللی دموکراسی اندونزی

برای تغییر در صنعت و اقتصاد کشور باید از دانشگاه شروع کنیم

آغاز پنجمین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس

لایحه «مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری-مالی» به مجلس رفت

زمان برای راستی‌آزمایی صداقت اروپا در برجام فرا رسیده است

رئیس دفتر رییس جمهوری از دانشگاه فردوسی بازدید کرد

شایعه استعفای وزیر امور خارجه/ واکنش ظریف: استعفا نداده ام

ظریف: استعفا ندادم

عراقچی: سیاست‌های آمریکا دلیل اصلی گسترش تنش در خاورمیانه است

روحانی جزییات گفت‌وگوی تلفنی با رییس‌جمهوری سابق آمریکا را تشریح کرد

آتش زدن ورودی کنسولگری ایران در نجف/ هشدار روسیه درباره تلاش ها برای کشاندن عراق به سوی تقابل با ایران

امیر محبیان: مردمی که اعتراض دارند باید به راحتی مجوز بگیرند و اعتراضات خود را به شکل قانونی بیان کنند