راه ترقی

آخرين مطالب

کوچ پرریسک از بورس به بیت‌کوین نوشتارها

کوچ پرریسک از بورس به بیت‌کوین
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
اگرچه به نظر می‌رسید دولت بالاخره دستور حمایت از بازار سرمایه را صادر کند، اما همچنان شاهد ریزش ادامه دار و بدون دلیل قیمت‌ها در بازار بورس تهران طی هفته‌‌‌های اخیر هستیم. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بی‌توجهی مسوولان و سران بورس نسبت به این اتفاق موجب خروج سریع نقدینگی از بازار بورس و تزریق آن به بازار کاذبی به نام ارز دیجیتال است.
افزایش قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال و در کنار آن، رشد قارچ‌گونه سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش ارزهای دیجیتالی باعث شده تا ورود نقدینگی به این حوزه بسیار راحت و آسان شود و افراد بسیاری به‌جای خرید دلار و طلا و سهام بورس، این روزها نقدینگی خود را به سمت خرید بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هدایت کنند که متاسفانه هیچ کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد. اخیرا نیز آقای مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رییس‌جمهور، وزرای اطلاعات، اقتصاد، صمت و رییس بانک مرکزی نسبت به لزوم اتخاذ تدابیری برای معاملات رمز ارزهای خارجی هشدار داد. توانگر در بخشی از این نامه گفته است: «متاسفانه بعد از مدیریت مسأله‌دار دولت در بازار سرمایه، بسیاری از لیدرهای ناصالح سرمایه مردم در فضای مجازی، نسبت به تشویق مردم به خرید رمزارزهای خارجی به‌خصوص بیت‌کوین اقدام کرده‌اند و اکنون جست‌وجوی کلمات مربوطه در فضای مجازی از جست‌وجوی کلمه بورس پیشی گرفته است و این یعنی عده‌ای ناآشنا و ناآگاه در جست وجوی راهی برای ورود به این حوزه هستند. علاوه بر اینکه این موضوع احتمالا به تشدید خرید غیررسمی ارز برای این منظور منجر می‌شود؛ متاسفانه خرید ریالی رمزارز از درگاه‌های پرداخت داخلی نیز در حال انجام است و به احتمال فراوان مسأله‌ای شبیه به سکه ثامن در این موضوع، به‌صورت شدیدتر قابل تکرار است.»
صعود رمزارز
 بهای این رمزارز در حالی این روز‌ها صعودی شده که در آذر امسال قیمت آن در کانال 18 هزار دلار قرار گرفته بود، اما اواخر آذر به‌یک‌باره موتور بیت‌کوین روشن شد و نه‌تنها از سقف تاریخی خود در سه سال گذشته عبور کرد، بلکه توانست رکورد 55هزار دلار را هم فتح کند تا امید‌ها به سرمایه‌گذاری در این حوزه را بیش از گذشته افزایش دهد. در واقع هر بیت‌کوین این روزها بیشتر از یک میلیارد تومان ارزش ریالی دارد، این در حالی است که نرخ بیت‌کوین، سال 2020 را در کانال هفت‌هزار دلار آغاز کرده بود و همه‌گیری کرونا باعث افت بهای آن شد، به گونه‌ای که قیمت بیت‌کوین را طی چند روز به کمتر از چهار هزار دلار رساند، اما مجدد پس از چند ماه بازار با رشد قیمت همراه شد.
جالب است بدانید به‌جز ایران، در کشور ونزوئلا نیز بیت‌کوین طرفداران زیادی پیدا کرده است. اخیرا رویترز در گزارشی نوشته است: به دنبال بحران گسترده اقتصادی در ونزوئلا و نیز پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از رسیدن نرخ تورم این کشور به یک میلیون درصد که سقوط بولیوار پول ملی ونزوئلا را به دنبال دارد، مردم این کشور در حال سرمایه‌‌گذاری روی ارزهای رمزنگار هستند. بر اساس این گزارش، قیمت بیت‌کوین هر 18 روز در ونزوئلا دوبرابر می‌‌شود. در حال حاضر هر واحد بیت‌کوین در برابر 1/3 میلیارد بولیوار معامله می‌‌شود. برای درک بیشتر این قیمت می‌‌توان گفت که قیمت یک فنجان قهوه در ونزوئلا، یک میلیون بولیوار است. بر همین اساس، بیت‌کوین به عنوان گزینه‌‌ای محبوب برای سرمایه‌‌گذاری در ونزوئلا تبدیل شده و قیمت آن رو به افزایش است. ونزوئلایی‌ها معتقدند که افزایش و کاهش ارزش پول این کشور در دست بانک مرکزی است و با انتشار یا جمع‌‌آوری بولیوار به سیر نزولی یا افزایش پول این کشور منجر می‌‌شود، در حالی که بیت‌کوین چنین خاصیتی را ندارد. کارشناسان معتقدند بیت‌کوین عمدتا در کشورهایی که نرخ تورم رشد بالایی دارد، بیشتر مورد اقبال مردم قرار می گیرد؛ اما نکته‌‌ای که حائز اهمیت است، مردم باید در این مورد قدرت ریسک‌پذیری خود را ارتقا بدهند چراکه ممکن است این بازار نیز با افت مواجه شود، اما نباید نادیده گرفت که افراد باید در بازار‌های پولی یا مالی دیدگاه بلندمدت داشته باشند.
پیش‌بینی بازار‌های جهان درباره رمزارز بسیار ابهام دارد؛ کسانی که در این زمینه به خرید و فروش می‌پردازند، مانند یک تیری در تاریکی عمل می‌کنند، به دلیل اینکه خیلی از این سرمایه‌‌گذاران با تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی که در زمینه رمز ارز‌ها رخ می‌دهد، آشنا نیستند و ممکن است متضرر شوند. به همین دلیل چون فضای رمز ارز‌ها رسمیت آنچنانی پیدا نکرده و افراد آموزش‌های چندانی در این زمینه ندیده‌اند، به نظر می‌رسد این بازار برای سرمایه‌‌گذاران تازه‌وارد فعلا پرریسک است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232386/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست