لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون علمی دولت نهایی شد
انديشه
بزرگنمايي:
راه ترقی- جلسه چهاردهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه درمورد لایحه
رتبهبندی معلمان، تاکید کرد: این لایحه در کمیسیون علمی، تحقیقاتی و
فناوری دولت نهایی شده و مجلس به آن وارد می شود، اگر این شاخصها بررسی و
نهایی شود، منظومهای شکل میگیرد که حاصل آن معلم متخصص در رشته خود،
توانمند در بحث تربیتی و تأثیرگذار برای آینده است.
به گزارش ایرنا، قاسم احمدیلاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و
پرورش هم 14 بهمن اعلام کرد که لایحه رتبه بندی معلمان در کمیته های سه
گانه دولت تصویب شده و در صورت تائید نهایی در جلسه هیات وزیران به مجلس
شورای اسلامی ارسال می شود.
وی افزود: دولت برای رتبه بندی معلمان پنج هزار و 200 میلیارد تومان
اعتبار پیش بینی کرده که این رقم یک سوم آن اعتباری است که آموزش و پرورش
نیاز دارد.
وزیر علوم در ادامه این جلسه بحث اصلی را توجه به فرمایشات رهبر معظم
انقلاب اسلامی در مراکز تخصصی تربیت معلم عنوان کرد و یادآور شد: بعد از
فرمایشات ایشان، وزارت علوم در این زمینه اقداماتی را انجام داد که البته
نیازمند تکمیل و رفع نقص است و در حال تکمیل نظارتها هستیم تا در صورت
نیاز موضوع، وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی و بررسی تخصصی شود.
غلامی با تأکید بر این که تمام تلاش ها باید این باشد که مجموعه تربیت
معلم را برای تربیت شایستگان و نسل آینده آماده کنیم، گفت: جهان در سالهای
آینده با تغییر مواجه می شود و به همین دلیل برای نسل جدیدی که تربیت
میشوند اساتید باید دارای ظرفیت خوبی باشند.
غلامی درباره تدوین نقشه راه دانشگاه تربیت
دبیر شهید رجایی هم بیان کرد: نقشه راهی باید تعریف شود تا به این نتیجه
برسیم فردی که از دانشگاه خارج میشود، میتواند آیندگان کشور را تربیت کند
یا خیر؛ بنابراین ارزیابیها بر اساس شاخصهاست و ما در این شاخصها نقاط
قوت و ضعف را بررسی میکنیم.
ماموریت مهم 2 دانشگاه
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در مورد
دستور این جلسه که به موضوع «نقد درونسازمانی برنامه کیفیت بخشی دانشگاه
تربیت دبیر شهید رجایی» اختصاص داشت، گفت: در حال حاضر تمرکز شورای تحول و
نوسازی نظام آموزشی کشور روی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رکن سند
تحول منابع انسانی آموزش و پرورش است. 2 دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی
ماموریت تربیت معلم برای آموزش و پرورش دارند و از این منظر جایگاه بسیار
مهمی به خود اختصاص داده اند.
عاملی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید
رجایی و فرهنگیان کاری جز تربیت معلم ندارند و روی این موضوع تأکید داریم،
بنابراین برای این موضوع باید گزارش های دقیق ارائه شود.
وی با تأکید بر لزوم بازتعریف مأموریتهای
دانشگاه شهید رجایی، افزود: اگر نقصانی در اساسنامه باشد باید اصلاح شود.
همچینن روی داوطلب، استاد و برنامه درسی هم باید تمرکز داشته باشیم. ما به
اساتیدی در این دانشگاه نیاز داریم که تربیت معلمی را پذیرفته و حس افتخار
نسبت به این کار مهم و انسان ساز داشته باشند.
عاملی رییس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی
کشور تصریح کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مأموریتگرایی حرفهای و
روشن را باید مدنظر قرار دهد و مأموریتی که دنبال می کند منطبق با فلسفه
وجودی آن باشد. جای نگرانی دارد میان بیش از هفت هزار دانشجوی این دانشگاه،
فقط 2 هزار دانشجو در رشتههای تربیت دبیر تحصیل می کنند؛ در واقع نزدیک
به 80 درصد ظرفیت این دانشگاه در حوزه مأموریت خود نیست.
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232657/