راه ترقی

آخرين مطالب

سند علم وفناوری دفاعی همکاری نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها را تقویت می‌کند انديشه

سند علم وفناوری دفاعی همکاری نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها را تقویت می‌کند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- هشتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی و با حضور محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه روز گذشته در محل ریاست جمهوری برگزار شد.

سعید رضا عاملی با تشریح مصوبات این جلسه اظهار داشت: دستور اصلی این جلسه سند علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بود که برشی از نقشه جامع علمی کشور محسوب می‌شود، این سند به نوعی همکاری‌های هماهنگ و سازمان‌یافته حوزه کشوری و لشگری را تنظیم می‌کند و رابطه نیروهای دفاعی کشور را با حوزه‌های آموزش عالی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی مورد توجه قرار می‌دهد.

عاملی تصریح کرد: این سند در سطح چشم‌انداز، نظام ارزش‌ها، اهداف کلان، سیاست‌های کلان و راهبردهای کلان و اولویت های علم و فناوری در حوزه دفاعی تدوین و تصویب شده و با برنامه زمان‌بندی 15 ساله و نگاه به افق 1414 تنظیم شده است.

وی افزود: در جلسه روز گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، با حضور سرلشگر پاسدار محمد باقریرییس ستاد کل نیروهای مشترک، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع سند علم و فناوری در حوزه دفاعی ارایه شد که اعضای این شورا ابعاد مختلف آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و ضمن اصلاحاتی مورد تصویب اکثریت قاطع اعضا قرار گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور در 6 جلسه کمیسیون تخصصی ستاد راهبری نقشه جامع علمی و همچنین در صحن اصلی این ستاد با حضور وزرای دفاع و امور خارجه و اعضای ستاد مورد بررسی و مداقه کارشناسی قرار گرفته بود.
 
عاملی به حجم سنگین کارشناسی‌های صورت گرفته در نیروهای مسلح برای تدوین این سند اشاره و بیان کرد: نزدیک به 2 هزار کارشناس خبره در تدوین سند مشارکت داشته‌اند و 65 هزار نفر ساعت روی سند کار شده و نشست‌ها و کنفرانس‌های متعددی برای گرفتن آرا و نظرات صاحب‌نظران پیرامون سند برگزار شده است.

وی درمورد هدف اصلی سند تاکید کرد: ایجاد همکاری نظام‌مند بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی همچنین استفاده از ظرفیت دانش دفاعی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه های مختلف، هدف اصلی سند علم و فناوری حوزه دفاعی کشور است.

استاد دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد که این سند برای سرریز تجربیات، دانش و پژوهش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات و دانشگاه‌ها کمک کند. این سنت در دنیا وجود داشته است و فناوری‌های بسیار مهم در هوافضا، رایانه، کوانتوم، آلپرنت، اینترنت، هوش مصنوعی و... همه محصول تجربیات دانشی در نیروهای مسلح است.

وی اضافه کرد: این نگاه اساسی در سند وجود دارد که توسعه علم و فناوری دفاعی با رویکرد جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد. این رویکرد قدرتی و سلطه‌آمیز نسبت به کشورهای دیگر مانند برخی ارتش‌های جهان که غلبه برای آنها مهم است، وجود ندارد و نگاه در توسعه دانش و صنایع دفاعی، نگاه بازدارنده و جلوگیری از جنگ و به تعبیر شهید سلیمانی جلوگیری از کشتن شده انسان‌ها است.

استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز گذشته در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: بر مبنای نگاه جمهوری اسلامی ایران ما نمی‌توانیم سراغ سلاح‌های اتمی که منشأ کشتار جمعی می‌شود یا سلاح‌های شیمیایی که ضررهای نسلی ایجاد می‌کند، برویم.

عاملی با یادآوری ماده هفت سند علم و فناوری دفاعی اظهارداشت: برای استمرار راهبری و هماهنگی های مربوطه و اجرایی سازی این سند، یک شورای تخصصی علم و فناوری در حوزه دفاعی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش بینی شده است که ریاست آن را رییس ستاد کل نیروهای مشترک نیروهای مسلح بر عهده خواهد داشت و اعضای آن فرماندهان نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش همچنین معاونین مربوطه ستاد مشترک همراه با وزرای دفاع، علوم و بهداشت و درمان، وزیر اطلاعات، وزیر صنایع، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای امنیت ملی، 2 نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس دانشگاه آزاد، روسای کمیسیون های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین رییس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا خواهند بود.

وی همچنین از تمدید حکم روسای سه فرهنگستان کشور در جلسه روز گذشته این شورا خبر داد و گفت: با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رضا داوری اردکانی به‌عنوان رییس فرهنگستان علوم، علیرضا مرندی به‌عنوان رییس فرهنگستان علوم‌پزشکی و غلامعلی حدادعادل به‌عنوان رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای یک دوره چهار ساله باردیگر انتخاب شدند.

 در هشتصد و سی و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سند علم و فناوری در حوزه دفاعی که برشی از سند نقشه جامع علمی کشور بوده و همکاری‌های متمرکز و سازمان یافته حوزه کشوری و لشکری و رابطه ستاد مشترک را با حوزه دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی، تنظیم می‌کند، بررسی و تصویب شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا