راه ترقی

آخرين مطالب

‌‌برخورد صریح‌ با بهارستان نوشتارها

‌‌برخورد صریح‌ با بهارستان
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دیروز، آغاز وضعیت تازه نحوه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بود. وضعیت تازه‌ای که البته در نتیجه مصوبه مجلس شورای اسلامی در‌این‌باره ایجاد شده‌ اما هیچ‌کس را به اندازه مجلسی‌ها ناراضی نکرده است. طبق توافق ایران با مدیرکل آژانس بین‌المللی از دیروز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد‌ اما ایران اطلاعات ضبط‌شده را به مدت سه ماه نگه خواهد داشت تا در‌صورتی‌که تحریم‌ها برداشته و مسیر دیپلماسی دوباره باز شد، این سه ماه اطلاعات به آژانس تحویل داده شود. مجلسی‌ها دوشنبه انفجاری از نارضایتی داشتند و تا تهدید به شکایت و پیگیری ماجرا از قوه قضائیه هم پیش رفتند. اما دیروز صبح به نظر می‌رسید اعتراضات اهالی بهارستان به جایی نخواهد رسید و همین مسیر که فرصت نجات برجام را ایجاد می‌کند، طی خواهد شد. وزیر خارجه دیروز نیز در یک سخنرانی، به این انتقادات پاسخ داد. البته موضع‌گیری‌های دیگر طرف‌های برجام نیز ادامه داشت.
‌ ظریف: قانون مصوب مجلس از صبح سه‌شنبه اجرا شده است
وزیر امور خارجه دیروز درباره اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: «از صبح امروز این قانون اجرا شده است». به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران ادامه داد: «ما از 27 بهمن به‌صورت رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردیم که از صبح پنجم اسفندماه قانون مجلس در‌این‌باره اجرا خواهد شد و به همین دلیل اجرای این قانون از صبح امروز آغاز شده است». وزیر امور خارجه درباره سفر گروسی، مدیرکل آژانس به ایران گفت: «آقای گروسی به ایران آمد تا ترتیباتی را جهت اجرای قانون داشته باشیم؛ به توافقاتی در این رابطه رسیدیم و اصل این توافق بر این است که نوارهایی که از برنامه‌های هسته‌ای ما ضبط می‌شوند ـ که هیچ‌گاه به‌صورت زنده به آژانس ارائه نمی‌شد بلکه به‌طور روزانه و هفتگی ارائه می‌شد ـ از این به بعد نگهداری می‌شود و در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد؛ البته اجرای پادمان ادامه پیدا می‌کند».
‌ قانون مجلس قطع همکاری را نخواسته
ظریف تأکید کرد: «پادمان تعهد جمهوری اسلامی ایران است و مصوبه اخیر مجلس هم اجازه همکاری بیش از پادمان را به ما نمی‌دهد و این به آن معناست که همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند». وزیر امور خارجه ادامه داد: «اجرای مصوبه مجلس به معنای قطع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست و قانون مجلس نیز چنین چیزی را نخواسته است». ظریف گفت: «همکاری ایران با آژانس ادامه پیدا می‌کند اما این همکاری فراتر از پروتکل الحاقی نخواهد رفت و در این چارچوب همکاری خواهیم کرد. با کشورهای مختلف 1+4 یعنی روسیه چین و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا از ماه‌ها قبل گفت‌وگو داشتیم، البته بحث کاهش تعهدات ایران در چارچوب ماده 36 برجام بیش از دو سال است که شروع شده و بحث خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات ایران بحث همیشگی ایران در جلسات با طرف‌های برجام بوده است». وی افزود: «بحث مصوبه مجلس نیز که در همین چارچوب برجام مصوب شده است به اطلاع همه رسیده و گفته‌ایم که به محض اینکه آنها تعهدات خودشان را اجرا کنند، یعنی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود بازگردند ما نیز به تعهدات خود عمل می‌کنیم».
‌ رفتارهای مجلس کاملا غیرلازم بود
ظریف درباره اقدامات و اتفاقات روز گذشته مجلس توضیح داد: «متأسفانه ما یک مشکلی پیدا کرده‌ایم که همه مسائل را با زاویه سیاسی می‌بینیم. آنچه جناب آقای صالحی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم کردند، یک موفقیت بی‌نظیر دیپلماتیک است که آقای دکتر صالحی با شجاعت، توانمندی و با اتکا به این ملت انجام دادند. اگر دوستان ما در مجلس روز قبل را نگاه کرده بودند و هماهنگی‌هایی که شده بود را نگاه کرده بودند، همان‌طور که در بیانیه دولت آمده اگر مصوبه 25 بهمن شورای عالی امنیت ملی را نگاه کرده بودند که بر اساس همان مصوبه روز بیست‌وهفتم بهمن نامه پایان اجرای پروتکل الحاقی را به آژانس دادیم و بر اساس همان مصوبه گروسی به ایران آمد، اگر همه اینها را نگاه کرده بودند، آن رفتارهای کاملا غیرلازم که دیروز در مجلس صورت گرفت، انجام نمی‌شد». وی گفت: «ما این را به حساب این می‌گذاریم که تحولات خیلی سریع اتفاق افتاده. دوستان ما اطلاع نداشتند و توافق را نخوانده بودند. آنها اگر ضمیمه را بخوانند همه‌چیز باز و آشکار است. دوستان ما از زمان برجام یک حرف‌هایی را دنبال کرده‌اند که ضمیمه محرمانه و سری دارد. همه‌چیز در برجام آمده. ما مثل آمریکایی‌ها نبودیم که برجامی که به انگلیسی بوده است را بگذاریم کنار و چیز دیگری چاپ کنیم. ما خود برجام را در اختیار همه گذاشتیم؛ مردم ما می‌توانند آن را بخوانند». وزیر امور خارجه تأکید کرد: «توافق چند‌روز پیش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آشکار است و ان‌شاءالله در تاریخ ثابت خواهد شد که این توافق یکی از نقاط قوت ماست».
‌ با آمریکا نشست رسمی نخواهیم داشت، غیررسمی در حال بررسی است
ظریف درباره پیشنهاد طرف اروپایی برای حضور آمریکا به‌عنوان میهمان در یک جلسه مشترک و بررسی برجام بیان کرد: «ما نشست رسمی با آمریکا نخواهیم داشت. برای اینکه آمریکا عضو برجام نیست. یک نشست غیررسمی که آمریکا هم عضو نباشد ولی دعوت بشود، در حال بررسی است». وزیر امور خارجه یادآور شد: «اروپایی‌ها نیز برخلاف آنچه ادعا دارند به تعهدات خودشان در برجام عمل نکردند، در خود برجام نیز صرف امضای یک کاغذ کافی نیست. ماده 2 ضمیمه 2 برجام و ماده 5 ضمیمه 2 برجام آثار اقدام را اروپایی‌ها امضا کردند اما در‌واقع همه شرکت‌های اروپایی از ایران رفتند. آنها هیچ حمایتی از شرکت‌های اروپایی نکردند. آنها نقض تعهد داشتند، لذا تبلیغاتی که اروپایی‌ها راه انداختند و مرتب تکرار می‌کنند که همه تعهدات را اجرا کرده‌اند، غیرواقعی است و حتما به تعهدات خودشان عمل نکردند». وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها علاوه بر برجام 11 تعهد دیگر داشته‌اند، توضیح داد: «به آن نیز عمل نکردند و اینستکس تنها مقدمه‌ای برای اجرای آن 11 طرح بود که حتی در اجرای آن هم موفق نشدند. ما اعلام می‌کنیم جای طرفین را عوض نکنید. آمریکا و اروپا هستند که به حقوق بین‌الملل تجاوز کرده و اگر می‌خواهند به برجام برگردند، باید روش ترامپ را متوقف کنند و اگر ادعا دارند روش ترامپ شکست خورده باید اجرای این روش را متوقف کنند، آن‌وقت ما نیز اقدامات خودمان را برمی‌گردانیم».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232851/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان