راه ترقی

آخرين مطالب

درگذشت زکی یمانی در 91 سالگی نوشتارها

درگذشت زکی یمانی در 91 سالگی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شیخ زکی یمانی، چهره تحریم نفتی اعراب در سال 1973 و از معماران نفتی خاورمیانه در سن 91سالگی در لندن درگذشت. او نماد افزایش قدرت نفتی اعراب بود و پس از حمله اسرائیل به مصر و سوریه با اتخاذ سیاست تحریم نفتی در عمل غرب را به زانو درآورد. او پس از برکناری‌اش از وزارت نفت عربستان در سال 1986 مرکز مطالعات انرژی در لندن را تاسیس کرد.
شیخ زکی یمانی، وزیر نفت سابق عربستان و چهره تحریم نفتی 1973 که غرب را به زانو درآورد، دیروز سه‌شنبه 5 اسفندماه در سن 91 سالگی در لندن درگذشت. «رانیا الجمال»، در گزارش 23 فوریه برای رویترز نوشت، او کسی بود که نماد افزایش قدرت نفتی اعراب و چهره تحریم نفتی 1973 غرب بود که باعث شد «غرب به زانو درآید». یمانی نماد اوج‌گیری قدرت نفتی عرب بود. وی و سایر وزیران نفت در سال 1975 در یک نشست اوپک در وین از سوی «ایلیچ رامیرز سانچز» ملقب به «کارلوس شُغال» گروگان گرفته شدند. یمانی در سال 2013 به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: «من و کارلوس صحبت می‌کردیم و جوک می‌گفتیم. منظورم این است که وی با من بسیار مهربان بود اما به من گفت من را خواهد کشت.» گزارشگر رویترز همچنین نوشت، آن 43 ساعت هولناک در هواپیما- از الجزایر به لیبی و سپس بازگشت به الجزایر- موجب برقراری روابطی صمیمی میان اسیر و گروگانگیر شد.یمانی در طول 24 سال اداره امور نفتی بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، در طول شوک‌های نفتی دهه 1970 به یک چهره شناخته‌شده جهانی تبدیل شد. وی با وقوف بر اینکه قیمت بیش از حد بالا برای نفت باعث حذف آن به‌عنوان منبع اصلی سوخت جهان خواهد شد، تلاش کرد بین تمایل عربستان سعودی برای درآمد ثابت و فشار کشورهایی مانند لیبی و ونزوئلا برای بالا بردن قیمت‌ها، تعادل ایجاد کند. به نوشته گزارشگر رویترز، یمانی به همراه سایر صادرکنندگان نفت عرب و ایران در سال 1973 مجموعه کاهش تولید نفت را هماهنگ کرده و عرضه به آمریکا و سایر کشورهای غربی را متوقف کردند. این تحریم که باعث به وجود آمدن بحران بین‌المللی در پی صعود قیمت‌های نفت شد، واکنشی به حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی در جنگ یوم کیپور علیه مصر و سوریه بود. نقش وی در سال 1986 با برکناری ناگهانی‌اش در پی تلاش پرهزینه‌ای که برای تقویت قیمت نفت داشت و استراتژی ناموفقی که بر سیاست نفتی سعودی سایه انداخت، پایان گرفت. وی پس از برکناری از مقام وزارت، مرکز مطالعات انرژی مستقر در لندن را تاسیس کرد که از سال 1990 به مدت 25 سال به خدمات تحلیل و مشاوره پرداخت.
یمانی در برهه‌ای بر ملی شدن شرکتی نظارت کرد که به شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی تبدیل شد. وی یکی از تاثیرگذارترین وزیران نفت عربستان بود که از اوایل دهه 1960 میلادی تا سال 1986 این سمت را در اختیار داشت. در این سال‌ها، وی نماینده چهار پادشاه سعودی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بود. قرار است یمانی در شهر مکه به خاک سپرده ‌شود. احمد زکی یمانی مدرک تحصیلی خود را در رشته حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک، دانشکده حقوق هاروارد و دانشگاه اکستر – در مقاطع لیسانس تا دکترا- دریافت کرده بود. وی را یکی از مهم‌ترین افراد در شکل‌گیری شرکت ملی نفت عربستان و سازمان کشورهای صادرکننده نفت در دنیا می‌دانستند و آکسفورد از او به عنوان «مرد تاریخ‌ساز در صنعت نفت» نام برده بود. دانشگاه آکسفورد در بخش بیوگرافی افراد مطرح در حوزه انرژی، زکی یمانی را معمار سیاست‌های اصلی انرژی در عربستان و خاورمیانه به شمار آورده است. مهارت وی در سخنوری و فن مذاکره به اندازه‌ای بالا بود که هنری کیسینجر در کتاب خاطرات خود درباره‌اش نوشته است: «قرار گرفتن در مقابل زکی یمانی به معنای شکست در مقابل فن و قدرت مذاکره اوست، زکی یمانی همیشه می‌توانست طرف مقابل خود را در مذاکرات مغلوب کند و آنها را به همراهی با سیاست‌های خود وا دارد.» به نوشته رویترز، یمانی یک «عوام» در میان خاندان سلطنت بود. او در 30 ژوئن 1930 از پدری که یک قاضی و محقق مسائل اسلامی بود به دنیا آمد. انتظار می‌رفت او به راه پدر برود. پس از مطالعه حقوق در قاهره به دانشگاه‌های هاروارد و نیویورک رفت و مسیر زندگی او تغییر کرد. راه پدر فراموش شد و آینده چنین رقم زده بود که او یکی از معماران نفتی در تاریخ خاورمیانه و جهان شود. در زمانه‌ای که یمانی وزیر نفت بود، نه تنها ناسیونالیسم عربی در اوج بود که قدرت نفتی هم در بطن آن بود. یمانی به دلیل تخصصی که داشت فردی «چموش» بود و در برابر پادشاه سعودی هم می‌ایستاد. زمانی که ملک فهد او را مسوول حفاظت از سهم بازار سعودی و افزایش قیمت‌ها کرد، یمانی تولید نفت عربستان را به 2 میلیون بشکه در روز کاهش داد تا ضامن بهبود قیمت‌ها شود. او هزینه نافرمانی از فهد را با برکناری خود داد اما پس از آن به زندگی خصوصی و مشاوره روی آورد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232874/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست