راه ترقی

آخرين مطالب

تسویه حساب با کره نزدیک است نوشتارها

تسویه حساب با کره نزدیک است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ماجرای دارایی‌های بلوکه‌ ایران در کره‌جنوبی که در 2 سال گذشته بارها مورد بحث و مناقشه قرار گرفته بود، براساس مشاهدات و برخی اخبار در آخرین مراحل خود قرار دارد. 
پرونده بدهی بیش از 7 میلیارد دلاری کره‌جنوبی به ایران که دولت این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکا از پرداخت آن استنکاف می‌کند، پس از توقیف نفتکش کره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس به علت رعایت نکردن قوانین زیست محیطی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت تا جایی که یک هفته پس از این حادثه هیأتی به نمایندگی از دولت این کشور برای مذاکره پیرامون چگونگی پرداخت این بدهی قدیمی وارد کشورمان شد. دی‌ماه سال جاری بود که یک نفتکش کره‌ای به نامHANKUK CHEMI ‌که حامل 7 هزار و 200 تن اتانول بود، پس از آنکه از عربستان به سمت بندر فجیره امارات در حرکت بود، توسط ایران توقیف شد. 
در این میان روز دوشنبه بود که خبر برگزاری جلسه‌ای میان رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی و سفیر کره‌جنوبی در تهران منتشر شد. در این جلسه توافقات لازم درباره انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی درباره حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. سفیر کره‌جنوبی در ایران اعلام کرد: این کشور آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از تمام منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی است و در این باره هیچ سقف و محدودیتی وجود ندارد. عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران نیز ضمن استقبال از تغییر رویکرد کره‌جنوبی گفت: اگر چه جمهوری اسلامی ایران از تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها استقبال می‌کند اما پیگیری‌های حقوقی این بانک به منظور مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر به قوت خود باقی خواهد بود و طرف کره‌ای باید تلاش زیادی انجام دهد تا این سابقه منفی از بین برود. 
با این حال روز گذشته وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای از آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا خبر داد. به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، این بیانیه بعد از آن صادر شده که ایران اعلام کرد با سئول بر سر نحوه انتقال و استفاده از منابع مالی مسدودشده خود به توافق دست یافته است. یونهاپ نوشته ایران در هفته‌های گذشته از سئول خواسته 7‌میلیارد دلار دارایی‌های این کشور که به دلیل تحریم‌های آمریکا در 2 بانک کره‌جنوبی مسدود شده است، آزاد شود. در بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است: «دولت ما درباره روش‌های استفاده از این دارایی‌ها با ایران گفت‌وگو و طرف ایرانی رضایت خودش را درباره پیشنهادهای مطرح‌شده از طرف ما ابراز کرد». در ادامه این بیانیه آمده است: «رفع انسداد این دارایی‌ها از طریق رایزنی با کشورهای مرتبط از جمله ایالات متحده صورت خواهد گرفت». چند هفته قبل‌تر یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی گفته بود گفت‌وگوها با آمریکا برای پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق اموال بلوکه‌ ایران به مراحل نهایی رسیده است. چند ماه قبل اتاق بازرگانی ایران رقم این پول را که در 2 بانک کره‌جنوبی نگهداری می‌شود 8 میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام کرده بود، البته خبرگزاری یونهاپ هم چندی پیش مجموع بدهی کره‌جنوبی به ایران را 9 میلیارد و 200 میلیون دلار اعلام کرده بود. 
تابستان امسال پس از ارسال محموله دارویی و پزشکی 500 هزار دلاری کره‌جنوبی به کشورمان بود که سیدعباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در واکنش به این اتفاق گفته بود: به اندازه کافی از کره‌جنوبی وعده شنیده‌ایم؛ بنابراین فقط منتظر اقدامات ملموس و برجسته هستیم. وی با تاکید بر اینکه کسی در ایران منتظر محموله نیم میلیون یا 2 میلیون دلاری نیست، اظهار داشته بود: امیدواریم مقامات کره‌ای حجم منابع مالی مردم ایران در این کشور و عدم هیچ منع قانونی برای تجارت با ایران را به یاد داشته باشند. 
با این حال، پرسشی که این روزها بیش از هر زمان دیگر مطرح می‌شود پیرامون میزان جدی بودن وعده‌های سئول است؛ وعده‌هایی که به نظر می‌آید پس از توقیف نفتکش این کشور در آب‌های خلیج‌فارس بیشتر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است. تغییر مشهود ادبیات مسؤولان کره‌جنوبی در ماه‌های اخیر در حالی است که مقامات این کشور چند هفته پیش از توقیف نفتکشHANKUK CHEMI در اظهاراتی عجیب ادعای دریافت هزینه نگهداری دارایی‌های ایران را مطرح کرده بودند! 

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/232923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی