راه ترقی

آخرين مطالب

غریبه با همکاران، جدا مانده از مردم نوشتارها

غریبه با همکاران، جدا مانده از مردم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
طی سال‌های اخیر روایت‌‌‌های مختلفی از رفتار بالا به پایین و تحکمی رییس‌جمهوری در قبال وزرایش در رسانه‌ها منتشر شده بود. اظهار نظر روز گذشته یکی از چهره‌‌‌های نزدیک به رییس‌جمهوری نشان از این داشت که آن روایت‌ها چندان دور از واقعیت نبوده‌اند.
اکبر ترکان، مشاور پیشین حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور و از نزدیک‌ترین افراد به حسن روحانی در زمان تبلیغات ریاست‌‌جمهوری سال 1392، روز گذشته در مصاحبه با سایت انتخاب، در پاسخ به سوالی درباره برخی رفتارهای روحانی و اینکه افکار عمومی از این مدل رفتارها به عنوان رفتار اعلی‌حضرت‌گونه یاد می‌کند، گفت:‌ به‌نظرم در قضاوت زیاده‌روی شده است. یه کمی‌اش هست اما زیاده‌روی‌اش اضافی است. از نگاه، سطح صحبت‌‌کردن و راه‌رفتن آقای روحانی کمی چنین استنتاج‌هایی برمی‌آید. این نیست که قصد دارد این کار را بکند، اصلا رفتار، راه‌رفتن، حرف‌زدن و نشستنش در خصوصیات خلقی‌اش است. وی همچنین درباره این موضوع که رییس‌جمهور به وزرای خود وقت ملاقات نمی‌دهد نیز می‌گوید: او وقت می‌د‌هد، کم وقت می‌دهد. ایشان کمتر با وزرایش حشر و نشر گعده‌ای دارد.
نامه چهار وزیر به رییس‌جمهوری
همانطور که گفته شد، طی سال‌های گذشته روایت‌‌‌های زیادی درباره اینکه رییس‌جمهوری برای حل مشکلات کشور زمان اندکی در اختیار وزرای خود قرار می‌دهد و معمولا کمترین ارتباط کلامی را با آنها دارد، منتشر شده بود. این درحالی است که بر اساس اصل 134 قانون اساسی، ریاست‌ هیات‌ وزیران‌ با رییس‌‌جمهور است‌ که‌ بر کار وزیران‌ نظارت‌ دارد و با اتخاذ تدابیر لازم‌ به‌ هماهنگ‌ ساختن‌ تصمیم‌‌های‌ وزیران‌ و هیات‌ دولت‌ می‌‌پردازد و با همکاری‌ وزیران، برنامه‌ و خط‌مشی‌ دولت‌ را تعیین‌ و قوانین‌ را اجرا می‌‌کند. ارتباط اندک میان وزرا و رییس‌جمهوری و بی‌خبری رییس‌جمهوری از نسبت میان وزرا، بارها باعث شده تا اولا وزیران به جای جلسات خصوصی انتقادات و نظرات خود را در قالب نامه‌‌‌های سرگشاده خطاب به رییس‌جمهوری بیان کنند و ثانیا وزرا با برخوردن به کوچک‌ترین مشکل به جای طرح با رییس‌جمهور و تقاضا از او برای حل‌و‌فصل معضل، با یکدیگر دچار منازعه کلامی شوند.
در شهریور 1394 وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در نامه‌‌ای به رییس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی کشور و تبدیل رکود موجود به بحرانی همه‌گیر هشدار دادند و خواستار تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی شدند. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که بر اساس عرف موجود در روابط بین وزرا و رییس‌جمهور این چهار وزیر که سه تن از آنها برای کابینه دولت دوازدهم به مجلس معرفی نشدند، می‌توانستند این موضوع را در جلسات خصوصی خود با رییس‌جمهور مطرح کنند. مدتی پس از نامه‌نگاری آن چهار وزیر با رییس‌جمهوری، احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس، روایت عجیبی از نوع مناسبات رییس‌جمهور با وزرایش نقل کرد. توکلی تاکید کرد: مدتی پیش یکی از مشاوران آقای رییس‌جمهور را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد را به رییس‌جمهور منتقل کنید اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود: رییس‌جمهور به ما وقت ملاقات نمی‌دهد. مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیات دولت با رییس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم چون رییس‌جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد.
اگر رییس‌جمهور 10دقیقه وقت می‌‌دادند...
سید عزت‌الله ضرغامی‌، رییس پیشین صداوسیما مهر امسال طی مصاحبه‌‌ای با برنامه اینترنتی «رودررو» درباره نحوه و میزان تعامل رییس‌جمهور با سایر نهادها و حتی وزرای کابینه دولت خود گفت: تعامل آقای روحانی کم نیست؛ صفر است. اصلا با آقای روحانی نمی‌شود تماس گرفت. بعید می‌دانم وزرایش با او تماس داشته باشند. به همین دلیل بعضی اوقات تماس تلفنی رییس‌جمهور با وزرا می‌شود خبر یک صداوسیما. وی در ادامه تصریح کرد: من اجازه ندارم صحبت‌های بعضی وزرایی که با من 
درد دل ‌کردند را بگویم، ولی بعضی از آنها می‌گویند تمام این مسائلی که بعدا پیش آمد، اگر 10 دقیقه آقای رییس‌جمهور به من وقت می‌دادند که من بروم و برایشان توضیح بدهم این مشکلات پیش نمی‌آمد.
بیان تهدید آمیز رییس‌جمهور نسبت به وزرا
ارتباط اندک رییس‌جمهوری با وزرا فقط بخشی از فضای تعجب‌‌انگیز کابینه اعتدال است. مورد دیگری که جای تامل دارد، نگاه بالا به پایین رییس‌جمهور نسبت به وزرایش و طرح درخواست‌‌‌های یک‌سویه از آنها به هر قیمت است. برای مثال در مورد تشکیل وزارت بازرگانی و جدایی آن از وزارت صمت، روحانی یکی از چهره ‌هایی بود که به شدت روی این سیاست تاکید داشت و برای تحقق آن بیشترین فشار و لابی را روی نمایندگان مجلس همسو با خود یعنی مجلس دهم، وارد کرد. در نهایت و پس از رای‌نیاوردن چندین باره طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس، رضا رحمانی ابتدای سال جاری با فشار غیرمستقیم رییس‌جمهوری از وزارت صمت برکنار شد. رضا رحمانی روز 22 اردیبهشت در نامه‌‌ای خطاب به روحانی، درباره تهدید به استعفا از سوی رییس دفتر رییس‌جمهوری نوشت: حتما مستحضرید در تاریخ 17 اردیبهشت 1399 جناب آقای واعظی با اینجانب تماس گرفت و تهدید ‌کردند درصورت رای‌نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی، شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان، خصوصا نمایندگان آذری‌زبان را قانع کنید و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.
ارتباط کم با همکاران، بی‌خبری از حال جامعه
ارتباط اندک رییس‌جمهوری با همکارانش، بی‌اطلاعی او از وضعیت نامناسب اقتصادی کشور را دامن زده است. روایت مذکور از ضرغامی به نقل از یکی از وزرای دولت که تصریح کرده بود، اگر رییس‌جمهوری 10 دقیقه به ما وقت می‌داد، برخی مشکلات به وجود نمی‌آمد، نشان از این دارد که رویکرد و نگرش مدیریتی رییس‌جمهوری، عامل مهمی در ایجاد نابسامانی‌‌‌های اقتصادی و معیشتی مردم طی این سال‌ها بوده است. بدون شک اگر نگاه محافظه‌کارانه و اندک‌سالارانه رییس‌جمهوری در قبال جامعه و همکارانش نبود و ایشان به‌جای پشت شیشه اتومبیل اختصاصی نهاد ریاست‌‌جمهوری به‌طور رودر‌رو و چهره‌به‌چهره با مردم دیدار می‌داشت و از درد و آلام آنها خبر می‌گرفت و در جهت حل آنها شب و روز نمی‌شناخت، کشور امروز با مشکلات به مراتب کمتری مواجه بود و مردم متحمل فشارهای اقتصادی کمتری می‌شدند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/233753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

نشست هماهنگی دیدار ایران و قرقیزستان برگزار شد

وقتی "دلار" اردوی قایقرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

لائوتارو مارتینس: دوست دارم گریه کنم

لوکاس واسکز: برای رقص جلوی بارسلونا تمرین کرده بودیم

تمرین ریکاوری بارسلونا بعد از شکست در ال کلاسیکو

سفال‌منش: عملکرد قرقیزستان و افغانستان شگفتی است نه حذف ژاپن

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

چی در ذهن آرمان میگذره

آهنگ دلی «دال» را با اجرای حمید هیراد تماشا کنید

ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

آغاز سال تحصیلی جدید از 10 شهریور؟!

رعد و برق وحشتناک در جیانگژی چین

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

فرمانده فراجا:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

قالیباف: بانک مرکزی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت بهداشت مسئول گرانی و کمبود دارو هستند

کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

کی بود کی بود من نبودم؟!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

لبخند مدافع پرسپولیس به نیمکت‌نشینی‌های ادامه دار!

رسوایی در برزیل؛ روی تیته آب دهان انداختند!

گره تیم ملی را جوان 24 ساله باز کرد

پرسپولیس و خاطره تلخ از آلومینیوم در جام حذفی!

تغییر شمسایی در خط دروازه تیم ملی جواب داد

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!