راه ترقی

آخرين مطالب

اصلاح‌طلبان و خطر کاندیداسازی‌! نوشتارها

اصلاح‌طلبان و خطر کاندیداسازی‌!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسین عبداللهی مدیرمسئول روزنامه ‌آرمان ملی/ بعید است در دنیا جناح یا گروه و حزب سیاسی پیدا شود که چون جریان اصلاح‌طلب ایران دچار انواع تنگناها و بعضا مشقات عجیب باشد. اصلاح‌طلبان در مشی سیاسی معمول خود کلا گرفتار معضلات مــختلف و خــصوصــا در هــر انتخاباتی در مضیقه‌های گوناگون هستند! به‌جرات می‌توان عنوان کرد که آنان تیمی هستند که امکان انتخاب آزادانه یاران خود را ندارند و مکان و زمان وگاهی نوع بازی هم در دستشان نیست. برخلاف اغلب احزاب و گروه‌های سیاسی در کشورهای دموکراتیک در ایران جناح‌ها، گروه‌ها و فعالان سیاسی باید منتظر تعیین صلاحیت‌ها باشند و تایید یا رد صلاحیت افراد ثبت‌نام‌کننده مرحله‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده است. مطابق آخرین تحولات انتخاباتی در رایزنی‌های گسترده‌ای که انجام شده و می‌شود به نظر می‌رسد استراتژی اصلاح‌طلبان در حال حاضر این است که هرکس در خود توانایی کاندیداتوری را می‌بیند وارد گود انتخابات شود و همه در انتظار بنشینند تا تعیین صلاحیت‌ها صورت گیرد و با توجه به افراد باقی‌مانده در سبد کاندیداها تصمیم نهایی برای نوع شرکت در انتخابات اتخاذ و اگر امکانش فراهم بود روی یک نفر اجماع و به مردم معرفی شود. این راه البته فعلا عقلایی‌ترین راه است و چاره دیگری برای ورود در صحنه انتخابات نیست. از آنجا که بنای اصلی اصلاح‌طلبان شرکت فعال در انتخابات و جلب مشارکت حداکثری مردم است نمی‌توان کسی را از ورود در صحنه رقابت‌ها منع کرد، چه اینکه ممکن است مجموع شرایط به‌سویی پیش رود که وجود گزینه‌های بیشتر خود امتیازی محسوب شود تا امکان اجماع روی بهترین و موفق‌ترین فرد وجود داشته باشد؛ به عبارت دیگر، با ورود افراد بیشتر احتمالا گزینه‌های بیشتری برای تصمیم وجود خواهد داشت، با این حال همچنان یک سوال جدی مطرح است که آیا از میان کاندیداها کسی باقی می‌ماند که اصلاح‌طلب باشد یا امکان اجماع اصلاح‌طلبان روی او وجود داشته باشد؟ اما این راه چندان بی‌آسیب نیست و به‌رغم ناچاری کنونی تصمیم‌گیران اجماع‌ساز باید گوشه‌چشمی به یک موضوع مهم داشته باشند. ما زمانی می‌توانیم از تعدد افراد ثبت‌نام‌کننده دفاع کنیم که شخصیت‌های مذکور در نهایت تابع خرد و تصمیم جمعی باشند و ناگهان ساز جداگانه نزنند. اگر پس از تعیین صلاحیت‌ها به هر دلیل احزاب و گرو‌ه‌ها و بزرگان اصلاح‌طلب روی یک نفر متمرکز شدند و او را به مردم معرفی کردند، ادامه کاندیداتوری دیگر افراد که به هر حال وجهه اصلاح‌طلبی دارند یا شخصا دارای پایگاه رایی در میان مردم هستند، قطعا به صلاح نیست و امکان ایجاد دوگانگی و چندگانگی را پدید می‌آورد. تجربه انتخابات سال 84 را نباید فراموش کرد که حتی در مرحله اول امکان پیروزی وجود داشت ولی با کمال تاسف اصلاح‌طلبان به ناشیانه‌ترین وجه ممکن با چهار کاندیدا وارد رقابت‌ شدند و اجماع بعدیشان در مرحله دوم هم روی یک نفر دیگر ثمری نداشت.
محترمی با کمترین امکان پیروزی حاضر به انصراف نشد و آشکارا 2 میلیون رای از سبد کاندیداهای اصلاح‌طلب را در جیب خود گذاشت و به‌قول معروف نقش رای‌خراب‌کن را بازی کرد! در شرایط کنونی تشویق به کاندیداتوری افراد باید شرط تبعیت از خرد جمعی اصلاح‌طلبان را ضمیمه خود داشته باشد والا ممکن است به شکل دیگری مشکل سال 84 بروز کند و فضا برای کسی مانند احمدی‌نژاد مهیا شود و آن همه حسرت و خسارت به بار آید. در زمانی که اصلاح‌طلبان با دستان بسته وارد انتخابات می‌شوند و بسیاری از شرایط را دیگران مشخص می‌کنند و حتی نوع بازی را معین می‌فرمایند حداکثر احتیاط، دقت و آینده‌نگری و لحاظ کردن وقایع مختلف باید صورت گیرد و از یک روزنه دوبار گزیده نشوند. پیچیدگی اوضاع و شرایط کاملا پیداست و هرآن ممکن است از جایی که تصور نمی‌شود عاملی یا موضوعی وارد شود و موثر افتد. اگر اصلاح‌طلبان امکان شرکت در انتخابات را پیدا نکنند، بهتر از آن است که شرکت کنند و به عدم بلوغ، دقت، تدبیر و وحدت و سیاست خود ببازند که این باختن یک باختن واقعی و گزنده خواهد بود. نباید امکان کاندیداسازی از سوی رقیب را دست‌کم گرفت و از آن طرف بام انتخابات سقوط کرد. حتی این امکان وجود دارد که شخصی با نیت مثبت وارد عرصه رقابت‌ شود ولی خودش هم نداند که در میدان حریف بازی می‌کند یا بداند ولی نقصان تعهد به سرنوشت کشور وی را از تصمیم درست و جمعی دور سازد. چه خوب است از همین حالا با کسانی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند و خود را در اردوگاه اصلاح‌طلبی معرفی می‌کنند، گفت‌وگو شود و اتمام حجت صورت گیرد که در آینده مشکلی از این ناحیه پیش نیاید. اگر نهاد اجماع‌ساز برای اتحاد جبهه اصلاح‌طلبان تاسیس شده است از اهم وظایف اوست که از هم‌اکنون به رصد آسیب‌های احتمالی بپردازد و در تصمیم‌های سرنوشت‌ساز قاطعانه عمل کند. چنین رفتار تشکیلاتی و سازمانی امیدآفرین و انگیزه‌ساز است و نخبگان سراسر کشور را متقاعد خواهد کرد که اصلاحات دارای ارکان مستحکم است و اراده و شجاعت تصمیم‌های مهم را داراست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/234420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟