راه ترقی

آخرين مطالب

صدور قطعنامه یا بیانیه در شورای حکام سیگنال منفی به ایران است گفتگو

صدور قطعنامه یا بیانیه در شورای حکام سیگنال منفی به ایران است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- «دیاکو حسینی» در گفت‌وگویی درباره رد پیشنهاد جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام برای برگزاری یک نشست غیررسمی با حضور ایران و آمریکا از سوی تهران گفت: در شرایطی که دولت بایدن فعالیت و کار خود را با اعتمادسازی و جبران بخشی از اقدامات اشتباه دولت ترامپ آغاز می‌کرد، پاسخ به این پیشنهاد می‌توانست مثبت باشد.

وی اظهار داشت: اصرار بر حفظ تحریم‌ها و عدم لغو آنها در کنار تاکید بر دخیل کردن موضوعات غیربرجامی در یک توافق جامع‌تر با ایران سنگ‌بنای بی‌اعتمادی میان ایران و دولت بایدن را گذاشت و بر دیوار پیشین‌ بی‌اعتمادی میان دو کشور افزود و هرگونه اعتمادی را نسبت به این موضوع که می‌توان با دولت جدید آمریکا به دیپلماسی موثر دست زد را تضعیف کرد و از بین برد.

اصرار به حفظ تحریم‌ها و عدم لغو آنها در کنار تاکید بر دخیل کردن موضوعات غیربرجامی در یک توافق جامع‌تر با ایران سنگ‌بنای بی‌اعتمادی میان ایران و دولت بایدن را گذاشت و بر دیوار پیشین‌ بی‌اعتمادی میان دو کشور افزود و هرگونه اعتمادی را نسبت به این موضوع که می‌توان با دولت جدید آمریکا به دیپلماسی موثر دست زد را تضعیف کرد و از بین برد.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک ایرانی نگران است حضور در نشست مورد نظر هماهنگ‌کننده ارشد برجام، بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای را به صورت ضمنی رسمیت ببخشد آن هم در حالی که هنوز واشنگتن تحریم‌ها را لغو نکرده است.

دستور کار نشست مورد نظر بورل روشن نبود

حسینی با اشاره به تاکید آمریکا به دستیابی به یک توافق جامع‌تر با ایران تصریح کرد: دستور کار نشست مورد نظر جوسپ بورل روشن نبود و طرف ایرانی نگران است موضوعات غیربرجامی مورد نظر آمریکا در این جلسه مطرح شود در حالی که ایران مایل به پذیرش این موضوعات نیست.

وی ادامه داد: این نشست پایه‌گذار بدعتی می‌شد که می‌توان نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت یا توافقات و پیمان‌های بین‌المللی مجددا مذاکره کرد در حالی که هیچ کشوری برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت تاکنون مذاکره نکرده است.

به گفته این تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، تا زمانی که آمریکا نشانه قوی و مثبتی به ایران ارسال نکند که می‌خواهد با حسن نیت به برجام کنونی برگردد و قطعنامه 2231 شورای امنیت را به شکل کنونی اجرا کند، امکان ادامه کار به شکل دیپلماتیک وجود ندارد و تا زمانی که اعتمادسازی‌ای انجام نشود، ایران نیز سیاست خود را ادامه خواهد داد.

دولت بایدن حدود یک ماه فرصت دارد تا حسن نیتش را نشان دهد

حسینی با بیان اینکه با حذف عوامل موثر، برجام در سراشیبی قرار گرفته‌ است، خاطرنشان کرد: این سراشیبی ایران و آمریکا را در مسیر تشدید بحران قرار داده است. بنابراین در صورتی که در هفته‌های آینده اعتمادسازی از سوی آمریکا انجام نشود، احتمال انجام اقدامات بیشتر از سوی ایران و افزایش تنش ممکن است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌رو بودن ایام نوروز و انتخابات ریاست جمهوری موجب شده تا زمان اعتمادسازی نیز کاهش یابد، ابراز داشت: دولت بایدن فرصت کوتاهی – شاید حدود یک ماه – را دارد تا گامی بلند و چشم‌گیر بردارد تا به ایران اثبات کند برای احیای برجام جدی است و به دنبال زیاده‌خواهی‌هایی که ترامپ آنها را دنبال می‌کرد، نیست. اگر این اقدام انجام شود، حداقل ریل‌گذاری‌های لازم برای دیپلماسی موفق انجام می‌شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به احتمال وقوع اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی تاثیرگذار در برجام و روابط ایران و آمریکا بیان کرد: ممکن است در این مدت اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای رخ دهد. در این مدت هم شاهد بروز اتفاقاتی در اربیل عراق بودیم که با حمله نیروی هوایی آمریکا در مرز سوریه و عراق پاسخ داده شد که می‌توانست زنجیره‌ای از اقدامات خطرناک را در پی داشته باشد.

غلطیدن اروپا به آمریکا موجب حل بحران برجام نمی‌شود

حسینی با بیان اینکه احتمال وقوع هرگونه اتفاق غیرقابل پیش‌بینی کنترل‌نشده هم در خلیج فارس و هم غرب آسیا وجود دارد، یادآور شد: کشورها و بازیگران قابل توجهی هستند که علاقه‌مندند این تنش‌زدایی در روابط ایران و آمریکا رخ ندهد و به همین خاطر، ممکن است آنها دست به اقدامات تخریبی و خرابکارانه بزنند.  برای اجتناب از این مسئله، دولت بایدن در اسرع وقت باید اقدامی مطمئن و مثبت را شروع کند تا به دیپلماسی دست بزند.

وی درباره رویکرد اروپایی‌ها هم در موضوع هسته‌ای عنوان کرد: آنها هم از دیپلماسی حمایت کرده و از بن‌بست ایجاد شده خوشحال نیستند. آنها برجام را دستاورد امنیتی و سیاست خارجی خود می‌دانند. به همین خاطر آنها باید متوجه اهمیت حفظ برجام باشند و منافع هر دو طرف را در نظر بگیرند.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه غلطیدن به سوی آمریکا به این امید که بایدن درصدد بهبود و تقویت مناسبات فراآتلانتیکی است، نتیجه عکس داشته و منجر به حل بحران نمی‌شود، گفت: آنها باید نقش موثری را برای حفظ برجام ایفا کنند و این نقش می‌تواند در سوق دادن و ترغیب آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای و جلوگیری از تشدید بحران باشد.

حذف 1+4 در مذاکرات برجام موجب سنگ‌اندازی آنها می‌شود

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست که ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق با یکدیگر به شکل دوجانبه گفت‌وگو کنند، اظهار داشت: این کار محاسن و معایبی دارد. محاسن آن، کمتر شدن پیچیدگی مسئله و زودتر حل شدن آن است. اما عیبی که این روش دارد آن است که کشورهای 1+4 منافع مختلفی دارند و نادیده‌انگاری آنها موجب سنگ‌اندازی از سوی این کشورها می‌شود که کنترل آنها لزوما در دست آمریکا نیست.

روسیه و چین نگران از افزایش بحران هستند و می‌خواهند بحران گسترش پیدا نکند و موضوع میان ایران و آمریکا حل و فصل شود چراکه نمی‌خواهند مجبور به انتخاب شده و مسئله‌ای به مجموعه مسائل‌شان در عرصه نظام بین‌المللی افزوده شود. با این حال، آنها اشتیاق و انگیزه زیادی برای دستیابی به راه‌حل ندارند.

وی افزود: از نظر عملیاتی شاید بهتر بود که مذاکرات برای بازگشت به برجام دوجانبه انجام شود ولی این کار ممکن نیست به خصوص اینکه عدم مذاکره دوجانبه و مستقیم با آمریکا جزو خطوط قرمز نظام است.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک درباره نظر روسیه و چین هم تصریح کرد: آنها نگران از افزایش بحران هستند و می‌خواهند بحران گسترش پیدا نکند و موضوع میان ایران و آمریکا حل و فصل شود چراکه نمی‌خواهند مجبور به انتخاب شده و مسئله‌ای به مجموعه مسائل‌شان در عرصه نظام بین‌المللی افزوده شود. با این حال، آنها اشتیاق و انگیزه زیادی برای دستیابی به راه‌حل ندارند.

صدور قطعنامه یا بیانیه ضد ایرانی آثار منفی بر روند دیپلماسی دارد

به گفته حسینی، تنها کاری که روسیه و چین می‌توانند انجام دهند تشویق آمریکا برای بازگشت به برجام است ولی به دلیل حجم اختلافات و رقابت‌هایی که میان واشنگتن با مسکو و پکن وجود دارد، اعتماد زیادی میان این کشورها به یکدیگر وجود ندارد و آنها نیز چندان وارد این عرصه نمی‌شوند.

وی درباره تاثیر صدور یک قطعنامه یا بیانیه علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام و تاثیر این مسئله بر توافق موقت میان ایران و آژانس و همچنین برجام خاطرنشان کرد: توافق ایران و آژانس اقدامی برای اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت برای رفع اختلافات و دیپلماسی است. لغو اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی اقدامی در چارچوب اهرم فشار به آمریکا برای بازگشت هرچه سریع‌تر به برجام است وگرنه ایران تغییری در دکترین هسته‌ای خواهد نداده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هرگونه بیانیه یا قطعنامه ضد ایرانی علیرغم آن حسن نیت، آثار منفی، عینی و روانی بر ادامه روند دیپلماسی خواهد گذاشت، ابراز داشت: این بیانیه یا قطعنامه جزو همان موارد خلاف انتظار ایران را داشته و نقش مداخله‌کننده را دارد. امیدوارم طرف مقابل دچار این اشتباه نشود چراکه اقدام ایران اصولی و براساس حقوق حقه خود است.

حسینی اضافه کرد: هرگونه صدور بیانیه و قعطنامه احتمالی علیه ایران در نشست اخیر شورای حکام سیگنال منفی به تهران است و حسن نیت طرف‌های اروپایی و آمریکایی را زیر سوال برده و بر دیواری بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا و اروپا می‌افزاید.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/234565/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک