راه ترقی

آخرين مطالب

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

قلب تپنده قطار مترو ملی با همت جهادی به حرکت می آید

قلب تپنده قطار مترو ملی با همت جهادی به حرکت می آید
  بزرگنمايي:

راه ترقی- به دنبال موفقیت‌آمیز بودن انجام تست گرم نخستین قطار مترو ملی فردا در مراسمی از قطار مترو ملی با 85 درصد تولید داخلی رونمایی می شود.

به گزارش روز چهارشنبه جهاددانشگاهی، انجام این مگا پروژه فناورانه کشور که به همت پژوهشگران و مهندسان جهاد دانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، شرکت مپنا و 18 شرکت دانش‌بنیان، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید از آن جهت حائز اهمیت است که برخی باور نداشتند که این کار مهم در داخل و به‌ویژه بخش سیستم پیچیده کنترلی آن قابل انجام باشد، اما با دانش و تلاش جهادی طراحی و تولید سیستم رانش که به لحاظ فناوری پیچیده‌ترین قسمت قطار مترو محسوب می‌شود و در صنعت مترو سازی از آن به‌عنوان مغز، قلب و ماهیچه‌های یک قطار نامبرده شده و حدود 30 درصد قیمت یک قطار را تشکیل می‌دهد به بهترین شکل و با پیشرفته‌ترین فناوری توسط جهادگران جهاد دانشگاهی در واحد علم و صنعت انجام شد.

تولید مغز، قلب و ماهیچه‌های یک قطار مترو توسط جهادگران جهاددانشگاهی

حمید رضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی در این زمینه گفت: سیستم رانش شامل بخش کنترل مرکزی یا TIMS، بخش انتقال انرژی الکتریکی به‌قطار مترو یا H.V. BOX، بخش کنترل دور موتورهای الکتریکی یا MCM ها بخش تأمین انرژی مصرفی داخل واگن و شارژ باطری‌های اضطراری، ACM، موتورهای الکتریکی، گیربکس‌ها و مقاومت‌های ترمزی روسلف‌های الکتریکی است.

وی با بیان این که در حال احداث خطوط مترو در 9 کلان‌شهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، قم، اهواز، کرج و کرمانشاه) هستیم و همچنین تصویب‌ شده تا برای شهرهایی که جمعیت آن به بالای یک‌میلیون نفر است، خطوط مترو ایجاد شود گفت: برای راه‌اندازی این خطوط به هزاران واگن مترو نیاز بوده که برخی این نیاز را به 10 هزار واگن برآورد می‌کنند.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: تصور کنید اگر این واگن‌ها و تجهیزات پیشرفته به‌کار رفته در آنها مثل بدنه، شاسی و یا بوژی؛ سیستم رانش و یا حرکت، ترمزها، درب‌ها، سیستم‌های تهویه، کلیه دکوراسیون داخلی و سایر اجزاء ساخت داخل شود چه حجم عظیمی از محصولات ساخت داخل در کشور تولید می‌شود؟،

طیبی خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه و سایر کشورها نیز یا صاحب خطوط مترو بوده یا به‌سرعت به‌دنبال ایجاد آن هستند که جهاددانشگاهی بااطلاع از استراتژی توسعه خطوط مترو و شروع متروی تهران و با اتکاء به تجربیات ارزشمند خود در تولید فناوری مختلف در حوزه‌های برق و مکانیک، طراحی و ساخت پیشرفته‌ترین بخش واگن‌های مترو به‌نام سیستم کامل رانش واگن‌های مترو (Full ProPulsion System) را از سال 1383 در دستور کار خود قرار داد.

وی با بیان این که طراحی و ساخت یک رام قطار هفت واگن مترو کار بزرگی بود که نقطه اصلی انجام آن در زمان بررسی برنامه ششم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی توسط جهاد دانشگاهی گذاشته شد، یادآور شد: باوجود مشکلات حاصل از تحریم در تامین قطعات با لطف خداوند و همت جهادی همه دست‌اندرکاران این پروژه فاز اول طراحی ساخت و تست آزمایشی را در پایان  18 ماه با موفقیت به پایان رساندیم.

تلاش جهاددانشگاهی برای اجرای پروژه طبق زمان‌بندی تعیین‌شده

براساس این گزارش، یکی از ملزومات بهره‌وری حداکثری از شبکه راه‌آهن ریلی درون‌ شهری تامین به‌موقع ناوگان حمل‌ونقلی و تعمیرات دوره‌ای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است و با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاه‌های مترو در کلان‌شهرها نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگن‌ها بوده است که به دلیل تحریم‌های سخت بین‌المللی در سال‌های اخیر امکان توسعه این ناوگان نبود.

به همین منظور با عنایت به لزوم تحقق ماده 54 قانون برنامه ششم توسعه از تیرماه سال 98 همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، راه‌آهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد 18 ماهه، پروژه قطار مترو به سرانجام برسد.

در این پروژه سهم 25 درصدی تا 30 درصدی شرکت‌های داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطارهای مترو به 85 درصد افزایش‌یافته است.

قطار ملی مترو با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور و با همکاری شرکت ‌های مختلف داخلی از جمله 18 شرکت دانش‌بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نام‌های جهاددانشگاهی، شرکت واگن سازی تهران، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن 18 زیرسیستم طراحی‌شده و تغییرات اعمال‌شده در آن براساس تجربیات 20 سال گذشته در استفاده از سه نسل واگن‌ها صورت پذیرفته است.

طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات ازجمله مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکت‌های داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.

تلاش جهاددانشگاهی در این مسیر، اجرای پروژه طبق زمان‌بندی تعیین‌شده، با رعایت کامل استانداردهای بین‌المللی و براساس دانش و فناوری بومی بود که بنا به گفته مسوولان حامی این طرح، جهاددانشگاهی در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته است و در همین زمینه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آخرین روزهای اسفندماه در مراسم تفاهم‌نامه بازسازی کامل 31 رام قطار مترو و انعقاد قرارداد خرید 105 دستگاه واگن قطار مترو از جهاددانشگاهی برای انجام این پروژه ملی قدردانی کرد.

میلیاردها تومان صرفه‌جویی ارزی با داخلی‌سازی قطار متر ملی

علی امام مدیرعامل متروی تهران نیز به نقش جهاددانشگاهی در ساخت قطار ملی اشاره‌کرده و با بیان این که این نهاد درزمینه ساخت تکنولوژی رانش قطارهای مترو وارد میدان شد و توانست با موفقیت به این دستاورد برسد، تأکید کرد: ازآنجایی‌که قطارهای مترو، فاقد لوکوموتیو هستند و از هفت واگن، 5 واگن خودکشش هستند، باید سیستم رانش آنها به‌خوبی فعال باشد و کنترل لازم را نیز انجام دهد که این سیستم مهم توسط جهاددانشگاهی تعبیه ‌شده و با داخلی‌سازی این قسمت، میلیاردها تومان در ساخت قطارها صرفه‌جویی ارزی شده است.

مدیرعامل متروی تهران در مورد دستاوردهای قطار ملی مترو گفت: ایجاد حداقل 25 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم، فعال شدن حدود 250 شرکت داخلی در زمینه تأمین مواد اولیه و همچنین سازندگان قطعات صنعت ریلی، کاهش 20 تا 25 درصدی قیمت تمام شده واگن‌های مترو، صرفه‌جوئی ارزی، توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با این صنعت، استفاده از ظرفیت کامل پنج شرکت واگن‌ساز و ‌...  بخشی از ثمرات پروژه قطار ملی مترو است.

با روحیه جهادی دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر است

به سرانجام رسیدن این طرح بزرگ ملی که آن را به‌عنوان گام مهمی در مسیر خودکفایی در سیستم ریلی شهری نام می‌برند، در سالی که رهبر انقلاب اسلامی آن را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری فرمودند از آن جهت حائز اهمیت است که خیلی‌ها باور نداشتند که این کار مهم در داخل آن هم با وجود تحریم‌های ظالمانه و سنگین انجام پذیر باشد، اما همان‌گونه که دکتر طیبی نیز در مصاحبه‌ها پیرامون این پروژه ملی تاکید کرده‌اند: ما در جهاد دانشگاهی با روحیه جهادی که تقاطع سه عامل ایمان، علم و عمل است، باور داریم که دستیابی به هر فناوری امکان‌پذیر بوده و چنانکه آن را در تولید فناوری‌های دیگر اثبات کرده بودیم توانستیم در تولید این فناوری نیز موفق شویم.

لینک کوتاه:
https://www.rahenou.ir/Fa/News/246840/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هلدینگ توسعه اندیشه‌مدار نفیس و هلدینگ فناوری نگاه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

روایت سعید آقاخانی از سختی کار با حرفه‌ای‌ها

حالا واقعا جن وجود داره؟!

حرکت عاشقانه زنده یاد قاضی مرادی برای همسرش در تلویزیون

به بچه هاتون نشان بدید چی خوشحالتون می کنه؟

بازار جشنواره فیلم کن باز هم تغییر تاریخ داد

توقف فیلمبرداری فیلمی با بازی «ساعد سهیلی»

برای درگذشت محسن قاضی مرادی و حسرت های باقی مانده

تیتراژ برنامه «آدمای خوب شهر» با صدای امین بانی

دلیل تعقیب و گریز و تیراندازی در شهر ایلام چه بود؟

رشد 500 درصدی ماموریت‌های ویژه بیماران کرونایی

کل استان تهران قرمز شد

اسپیس ایکس کاوشگر آب ناسا را با راکت فالکون هوی روانه ماه می‌کند

کشور‌های خاورمیانه انتشارات علمی خود را افزایش داده‌اند

روایتی از انرژی مثبت دعا برای بیمار در کما

کرونا چه بر سر «رعد و برق» افخمی آورد؟

ماجرای آشنایی و ازدواج مهوش وقاری و همسرش مرحوم قاضی مرادی

ماجرای مادری که کلیه اش را به دخترش هدیه داد

سریال های رمضان و پیش بینی چالش های احتمالی

سکانس های دوست داشتنی از سریال «خانه ما»

زنده یاد محسن قاضی مرادی در سریال صاحبدلان

میزبانی «جشن رمضان» امشب از سالار عقیلی

سریال «احضار» ترسناک است؟

سحرهای پرچهره تلویزیون در ترازو

آهنگ خاطره انگیز «ماه عسل» با صدای فرزاد فرزین

کرونا بی رحم تر از همیشه؛ 321 نفر دیگر قربانی شدند

دو خط کتاب/ زمان تسکین‌دهنده نیست

کودک و نوجوان/ "هویج بستنی" شامل 10 داستان طنزآمیز اجتماعی

‌تقابل کرونایی رئیس و وزیر

آقای روحانی! همین مواضع شما آمریکا و اسرائیل را گستاخ کرده است

آمریکا و اروپا را به ادامه بدعهدی تشویق نکنید

صرافی رمزارز غیر متمرکز چیست؛ هر آنچه باید درباره‌ی DEX بدانیم

شناسایی 25078 بیمار جدید کرونایی/ 321 نفر دیگر فوت شدند

ردیابی میزان اکسیژن در بدن با ابزاری نوین

سکانس‌هایی ماندگار از مرحوم «محسن قاضی مرادی»

چهره ها/ واکنش مریم امیر جلالی به درگذشت همکارش

تلویزیون پیشواز رمضان رفتن را از خانواده‌ها یاد بگیرد

بازگشت حشمت فردوس با نامی تازه به تلویزیون!

اولین تصویر بهرام رادان و پریناز ایزدیار در «جیران»

محسن قاضی مرادی در قطعه هنرمندان آرام می گیرد

چهره ها/ تسلیت نعیمه نظام دوست به «مهوش وقاری»

زندگی ستاره افسانه ای هالیوود سریال می شود

پیام‌های تسلیت برای درگذشت محسن قاضی‌مرادی

توصیه محمدعلی کشاورز به علی حاتمی درباره «تختی»

موزیک ویدئوی جدید سینا سرلک به نام «بخند رفیق»

واکسن استنشاقی کرونا چه زمانی به بازار می آید؟

نماهنگی زیبا و شنیدنی از فصل عاشقی

زمان واکسیناسیون عمومی اعلام شد

هشدار پزشکان: عده‌ای از ترس موج چهارم کرونا به الکل پناه بردند

وضعیت ترافیکی جاده ‌ها و راه‌ های کشور