راه ترقی

آخرين مطالب

از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به سهمیه المپیک/ هزار و یک اما و اگر! ورزشی

از احتمال تا واقعیت رسیدن سهراب و کیانوش به سهمیه المپیک/ هزار و یک اما و اگر!
  بزرگنمايي:

راه ترقی- وزنه برداری ایران در المپیک توکیو تنها دو سهمیه دارد که یک سهمیه آن توسط علی داودی در فوق سنگین قطعی شده است و یک سهمیه دیگر باقی مانده که یا در دسته 96 کیلوگرم خواهد یا در دسته 109 کیلوگرم. فدراسیون بیشتر به دنبال این است که در دسته 96 کیلوگرم سهمیه بگیرد چون شانس گرفتن مدال در این وزن بیشتر است و سهراب مرادی و کیانوش رستمی دنبال یک سهمیه این وزن هستند. برای گرفتن این سهمیه یکی از آنها باید یا جزو هشت وزنه بردار اول وزن باشد یا در بین وزنه برداران آسیایی بیشترین امتیاز را داشته باشد که به دلیل امتیاز کمی که دارند جزو هشت نفر نمی توانند باشند و تمام امیدشان رسیدن به سهمیه بهترین وزنه بردار قاره است.
پس از پایان مسابقات وزنه برداری قهرمانی آسیا ازبکستان، از آنجا که سهراب مرادی  و کیانوش رستمی نتوانستند حداکثر امتیاز لازم را بگیرند، کسب سهمیه دسته 96 کیلوگرم برای ایران به اما و اگرهای فراوانی کشیده است و انواع احتمالات برای رسیدن به این سهمیه مطرح است.
  
* قطعی ترین راه، وزنه زدن در کلمبیا  

از آنجا که وزنه بردار قرقیزستان امتیاز بالاتری نسبت به سهراب  و کیانوش دارد و فعلا شانس اصلی کسب عنوان بهترین وزنه بردار قاره آسیا است، بنابراین یکی از قطعی ترین  راه ها برای کسب سهمیه این است که سهراب مرادی یا کیانوش رستمی در مسابقات گزینشی المپیک کلمبیا بتوانند مجموع امتیازات خود را به امتیازی بالاتر از وزنه بردار قرقیزستان برسانند.
 مجموع امتیازات وزنه بردار قرقیزستان پس از قهرمانی آسیا 3226 امتیاز است.
سهراب مرادی در صورتی که در کلمبیا مجموع 388 کیلوگرم را ثبت کند ، 941.117  امتیاز می گیرد و می تواند  مجموع امتیازات خود را به 3227 برساند و بالاتر از وزنه بردار قرقیز قرار بگیرد.
کیانوش رستمی کارش برایش بسیار سخت تر است. او برای پیش افتادن از وزنه بردار قرقیزستان باید حدود 1200 امتیاز بگیرد و در واقع در کلمبیا باید 402 کیلوگرم وزنه بزند که کار بسیار مشکلی محسوب می شود.
 
حالا اگر این امتیازات در مسابقات کلمبیا پیش نیاید باید چشم و امید این دو وزنه بردار به احتمال تغییرات در رنکینگ باشد.


البته  در صورتی که سهراب مرادی به هر دلیلی به کلمبیا نرود یا در کلمبیا نتواند  وزنه بزند، کیانوش رستمی با مجموع 378 کیلوگرم و کسب 1050 امتیاز بالاتر از سهراب مرادی می گیرد و می تواند به تغییرات رنکینگ چشم داشته باشد.

*بررسی احتمال تغییرات در رنکینگ دسته 96 کیلوگرم
 در صورتی که سهراب مرادی و کیانوش رستمی  در مسابقات کلمبیا نتوانند اختلاف  امتیاز با وزنه بردار قرقیز را جبران کنند، شاید باید امیدوار باشند که تغییرات رنکینگ به نفع آنها باشد که البته این رنکینگ هم پیچیدگی های خاص خود را دارد. در صورتی که رنکینگ ریزش داشته باشد و وزنه بردار قرقیز بتواند جزو هشت نفر رنکینگ باشد، یکی از دو وزنه بردار ایران می تواند سهمیه بهترین وزنه بردار قاره  را بگیرد. 
 *مهمترین وزنه برداران حال حاضر رنکینگ :
1-تائو تیان از چین
2-فارس الباخ از قطر
3-جاناتان ریواز از کلمبیا
4-آنتون پلیسنوی از گرجستان
5-رابرت سانتاوی از کانادا 
6-دانگ جو یو از کره جنوبی
7-کیدومار والنیلا از ونزوئلا
8-یاماموتو از ژاپن
9- الفیدس ویرا از کوبا
10- تسیخانتسو از بلاروس
11-رسول بیکف از قرقیزستان


*چین در اوزان المپیکی 61، 67، 73، 81، 96 و 109 سهمیه دارد اما از آنجا که فقط چهار نفر را  می تواند به المپیک بفرستد، می توان این احتمال را داد که دسته 96 کیلوگرم انتخابی چینی ها نباشد.
*سه وزنه بردار کلمبیا در ششم اسفند 98، تست دوپینگشان مثبت شد و آنها تعلیق شدند تا پرونده شان بیشتر بررسی شود. طبق قانون، کشوری که سه نمونه دوپینگ در سال داشته باشد، یک سال محروم است اما نکته این است که هنوز فدراسیون جهانی نتیجه پرونده این سه وزنه بردار را اعلام نکرده است و حتی کلمبیا در مسابقات پان امریکن هم که دو روز پیش به پایان رسید، شرکت کرد. بنابراین حذف وزنه بردار کلمبیا از رنکینگ کاملا نامشخص است.

* وزنه بردار کوبا برای کسب سهمیه یک مسابقه در دسته 81 و سپس بقیه مسابقاتش را در دسته های 89 و 96 کیلوگرم وزنه زده است. 
نکته ای که در مورد این وزنه بردار مطرح است چون در دسته 96 کیلوگرم در مسابقه ای که سطح آن طلایی باشد، شرکت نکرده است پس نمی تواند  مجوز المپیک بگیرد. اما طبق قوانین کسب سهمیه المپیک به نظر می رسد مشکلی نداشته باشد.

در ماده 7 انتخاب دسته وزنی، آمده است برای وزنه بردارانی که واجد شرایط رفتن به المپیک هستند، تنها شرطی که قید شده،  وزنه بردار حداقل دو مرتبه در مسابقات گزینشی المپیک  وزن المپیکی وزنه زده باشد. درواقع در این شرط رنگ رویداد قید نشده که حتما باید طلایی باشد.
 وزنه بردار کوبا هم در سه مسابقه گزینشی در دسته 96 کیلوگرم وزنه زده است که البته امتیازاتی که از این مسابقات گرفته به او کمکی نکرده اند و تنها امتیازات مسابقات دسته 89 برای او محاسبه شده اند. نکته مهم این است که او در مسابقات پان امریکن که سطح طلایی داشت نیز باز هم در دسته 89 وزنه زد و اگر این قانون که حتما باید در یک مسابقه طلایی دسته 96 شرکت می کرد، وجود داشت، منطقی این بود در این مسابقات بجای 89 در 96 وزنه می زد حالا باید دید می تواند مجوز را بگیرد یا خیر. 

*بلاروس در المپیک توکیو یک سهمیه دارد که در دسته 73، 96 و 109 می تواند سهمیه بگیرد. از این رو احتمال حذف وزنه بردار بلاروس در 96 کیلو هم هست اما نکته ای که وجود دارد، وزنه بردار دسته 73 بلاروس آخرین مسابقه ای که شرکت کرده سال 2019 است و هر چند امتیاز لازم را دارد اما با غیبت او در  مسابقات اوایل سال 2020 و قهرمانی اروپا 2021 این احتمال را می توان داد که شاید برنامه ای برای المپیک نداشته باشد.

*حضور ژاپن، میزبان المپیک در رنکینگ هم سوالاتی را به وجود آورده بود اما طبق قوانین، ژاپن می تواند خودش سهمیه بگیرد و اگر حداکثر سهمیه را نگیرد، سه سهمیه تضمین شده در بخش مردان دارد. اگر میزبان از سهمیه اش استفاده نکند در این صورت سهمیه مجددا تخصیص داده می شود آن هم به ورزشکاری که بالاترین امتیاز را دارد و  کشورش در آن وزن صاحب سهمیه نشده باشد.
 
*سه نفر پیش روی وزنه بردار قرقیز برای حضور در رنکینگ هشت نفره  
بنابراین با این شرایط فعلا سه نفر باید از رنکینگ خارج  شوند تا  وزنه بردار قرقیزستان وارد رنکینگ هشت نفره شود تا در صورت نتیجه نگرفتن در کلمبیا، باز هم عنوان بهترین وزنه بردار قاره به ایران برسد. 

 *فاصله علی هاشمی تا سهمیه المپیک فقط یک مسابقه است
علی هاشمی تنها یک مسابقه دیگر می خواهد تا بتواند سهمیه المپیک را بگیرد و با توجه به  3560 امتیازی که دارد از لحاظ امتیازی مشکلی ندارد و فقط باید تعداد مسابقات گزینشی المپیکی خود را به شش مسابقه برساند.
بحثی که در مورد علی هاشمی مطرح شده این است که اگر او به مسابقات کلمبیا برود و وزن کشی کند، سهمیه را به دست می آورد و اگر سهراب مرادی یا کیانوش رستمی هر کدام بتوانند در دسته 96 به سهمیه برسند، چون علی هاشمی امتیاز مجموع بالاتری دارد، اتوماتیک وار او انتخاب می شود.
اما قانون کسب سهمیه المپیک چیز دیگری می گوید.

طبق بند 4 قوانین سهمیه ها: اگر کشوری  بیشتر از ظرفیت مجاز تعریف شده در سیستم انتخابی، سهمیه گرفته باشد، کمیته ملی المپیک باید از بین افراد واجد شرایط، ورزشکار را انتخاب کند و سهمیه قابل انتقال هم نیست.
بنابراین علی هاشمی می تواند در مسابقات کلمبیا شرکت و شش مسابقه گزینشی خود را کامل کند.


*کلمبیا آخرین شانس ایران
مسابقات کلمبیا از 20 اردیبهشت آغاز می شود و ایران نباید آن را از دست بدهد چون تمام تغییر و تحولات در رنکینگ 96 و ریزش های احتمالی بعد از پایان مسابقات گزینشی المپیک  اتفاق می افتد. آخرین مسابقه گزینشی المپیک نیز جوانان جهان است که اوایل خرداد برگزار می شود و پس از آن فدراسیون جهانی به کشورها اعلام می کند که حداکثر چند ورزشکار واجد شرایط برای کسب سهمیه المپیک دارند و سپس کشورها باید اسم و دسته وزنی ورزشکار خود را تایید کنند.
اگر ما در دسته 96 کیلوگرم به هر دلیلی نتوانیم سهمیه بگیریم، با حضور علی هاشمی در مسابقات کلمبیا هنوز این شانس را داریم که با دو وزنه بردار به المپیک توکیو برویم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/254980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

نریمان‌جهان: آمار من را فراموش نکنید

جنجال دقایق پایانی و محرومیت سرپرست هوادار

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

غیبت معنادار حسین مرعشی در جلسه حزب کارگزاران

پورمختار: تلقی احمدی نژاد از «کشور» بودن اسرائیل درست نیست

پدافندهایی که مغلوب موشک ایرانی شدند

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

بالاگرفتن نقدها به سریال‌های رمضانی

اجرای پر احساس استاد ذوالفنون از تصنیف ماندگار «زهره»

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

از چاله به چاه؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

موقعیت عالی که عیسی آل کثیر از دست داد

گل اول پرسپولیس به صنعت نفت توسط دانیال اسماعیلی فر

گل دوم پرسپولیس به صنعت نفت که افساید اعلام شد

راستش رو بگو، چند سالته؟مصاحبه دیدنی جود بلینگام با ریو فردیناند

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

دیدار جمعی از دیپلمات‌های وزارت خارجه با ولایتی

حقیقت‌پور: باید در داخل، مداراگر باشیم

رئیس‌جمهور: اگر اسرائیل خطا ‌کند‌ پاسخی خواهیم داد که ‌پشیمان ‌شوند‌

خبرهای مهم درباره تجهیزات نظامی نیروی زمینی ارتش

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

ایرانی‌ترین غیرایرانی

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏