راه ترقی

آخرين مطالب

تصاویر فوق العاده و خیره کننده هابل از فضا دانش

تصاویر فوق العاده و خیره کننده هابل از فضا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - باشگاه خبرنگاران / اجرام آسمانی و فضا همیشه برای انسان های روی زمین شگفت انگیز هستند و تصاویری از فضا وجود دارد که هر بیننده ای را محو خودش می کند.
به نقل از پاپسی؛ تلسکوپ فضایی هابل از زمان آغاز به کار در 24 که آوریل 1990 به طور مداوم تصاویری بین کهکشانی را ضبط کرده و به زمین فرستاده است. این تصاویر ذهن عموم مردم را به خود جلب و ما را از کاوش فضایی کاملاً هیجان زده کرده است. با وجود همه این اجرام شگفت انگیز آسمانی، هابل روز به روز پیرتر می‌شود و طی چند سال آینده، فناوری هابل کاملاً منسوخ شده و ناسا به آن اجازه می‌دهد تا در فضا منفجر شود.
در ادامه برخی از شگفت انگیزترین تصاویری که طی سال‌های گذشته توسط هابل گرفته شده را مشاهده می‌کنید:
کهکشان Arp 273

راه ترقی


تصویر یک جفت کهکشان که در بیست و یکمین سالگرد هابل منتشر شد. این دو کهکشان با هم می‌پیچند و Arp 273 را تشکیل می‌دهند. این جسم منحصر به فرد تشکیل شده به عنوان دو کهکشان در صورت فلکی آندرومدا از یکدیگر عبور می‌کنند.
تصویر سیاه چاله

راه ترقی


گرچه هنوز تصویری واقعی از سیاه چاله عظیم وجود ندارد، اما هابل این تصویر را احتمالاً از دو سیاه چاله که در حال چرخش با هم هستند و جت‌های ذره‌ای را در جهان شلیک می‌کند، ثبت کرده است. هر یک از این جت‌ها تقریباً با سرعت نور حرکت می‌کنند.
ستون‌های خلقت

راه ترقی


ستون‌های خلقت یکی از برجسته‌ترین تصاویر هابل است. این تصویر که در سال 1995 گرفته شده است. در داخل، سه ستون سرد گاز را می‌بینید که توسط ستاره‌ها در سحابی عقاب روشن شده است. تعداد کمی از تصاویر فضایی دیگر به اندازه این شهرت و محبوبیت کسب کرده اند.
سحابی Lagoon

راه ترقی


سحابی Lagoon با مجموعه‌ای از طوفان‌های دیوانه وار و بزرگ سر و صدا می‌کند. ناسا یادآور شده: "این منطقه مملو از باد‌های شدید ستاره‌های داغ، قیف‌های گازسوز و تشکیل ستارگان پرانرژی است که همگی در یک مه پیچیده گاز و گرد و غبار تاریک قرار گرفته اند. " این تصویر رنگارنگ در آگوست 2015 منتشر شد.
سیستم Eta Carinae

راه ترقی


با سیستم Eta Carinae ملاقات کنید. این ستاره دو ستاره دارد و یکی از آن‌ها بزرگ و ناپایدار است. از دهه 1800، منجمان با تلسکوپ‌های کم قدرت بیشتر شاهد انفجار‌های این سیستم بوده اند. با این حال، تا زمان آمدن هابل بود که محققان توانستند ابر‌های ماده را که سحابی Homunculus نامیده می‌شود، به طور کامل بررسی کنند. این تصویر به طور خاص، که در سال 2012 منتشر شد، یکی از جزئی‌ترین آن‌ها است. محققان از این نوع طغیان‌ها به عنوان ابرنواختر‌های فریب کار یاد می‌کنند، زیرا مانند ابرنواختر‌های معمولی به نظر می‌رسند، اما ستاره را از بین نمی‌برند.
کهکشان مارپیچی لخته دار

راه ترقی


این کهکشان مارپیچی لخته دار که از نظر علمی NGC 3521 شناخته می‌شود، به دلیل نحوه درخشش ستارگان از میان ابر‌های غبارآلود آن، پشمالو به نظر می‌رسد. اگرچه در این تصویر به طرز باورنکردنی نزدیک به نظر می‌رسد، اما در واقع حدود 40 میلیون سال نوری دورتر از ما در صورت فلکی لئو قرار دارد و در سال 1784 توسط ویلیام هرشل کشف شد. هابل این تصویر فوق العاده دقیق را در سال 2015 منتشر کرد، اگرچه اگر بخواهید با یک تلسکوپ معمولی به آن نگاه کنید، مانند یک حباب غول پیکر ظاهر می‌شود.
سیستم ستاره DI Cha

راه ترقی


سیستم ستاره DI Cha توسط هابل در اکتبر 2015 به تصویر کشیده شده است. نقطه روشن منحصر به فرد در مرکز آن شامل دو ستاره درخشان از حلقه‌های گرد و غبار است، که در واقع دو ستاره دیگر را در این سیستم ستاره چهارگانه پنهان می‌کند.
ستاره‌ IRAS 12196-6300

راه ترقی


جبهه و مرکز این عکس هابل در مارس 2016 ستاره‌ای به نام IRAS 12196-6300 است که 2300 سال نوری از زمین فاصله دارد. محققان این نوع تصاویر را اثر انگشت می‌نامند، زیرا نور به اندازه کافی گسترش می‌یابد تا آن‌ها درک کنند مواد شیمیایی ستاره را تشکیل می‌دهند.
سحابی فانتزی

راه ترقی


در داخل این تصویر، یک عالمه ستاره جوان را درون یک سحابی می‌بینیم. در بیانیه ناسا درباره این عکس آمده: "این سحابی منظره‌ای فانتزی از ستون‌ها، پشته‌ها و دره‌ها را آشکار می‌کند. ستون‌هایی که از گاز متراکم تشکیل شده اند و گویا دستگاه جوجه کشی ستاره‌های جدید هستند، چند سال نوری قد دارند و به خوشه ستاره مرکزی اشاره می‌کنند. مناطق متراکم دیگر ستون هاز جمله رشته‌های گاز و گرد و خاک به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز را احاطه کرده اند. "
خوشه باز Pismis 24

راه ترقی


گرچه این ممکن است جلد یک فیلم فانتزی مستقیم به VHS از اواخر دهه 80 باشد، اما این تصویر هابل خوشه باز معروف به Pismis 24 یعنی سه ستاره مستقیم بالای سحابی را نشان می‌دهد. در حقیقت، بزرگترین ستاره این سه، Pismis 24-1، یکی از بزرگترین ستاره‌هایی است که تاکنون با 100 جرم خورشید ثبت شده است.
کهکشان UGC 447

راه ترقی


این تصویر کهکشان UGC 447 را نشان می‌دهد که با 110 میلیون سال نوری در صورت فلکی ماهی‌ها با ما فاصله دارد. محققان معتقدند کهکشان‌هایی مانند UGC 447 عمدتا از ماده تاریک تشکیل شده اند و آن‌ها را به اهداف اصلی برای مطالعه در آینده تبدیل می‌کند، زیرا، گرچه محققان شواهدی از آن را در همه جا می‌بینند، ماده تاریک بسیار گریزان است. این یکی از تصاویر اخیرا ثبت شده توسط هابل در آوریل 2016 است.
سحابی سر میمون

راه ترقی


برای جشن 24 سالگی هابل، محققان این تصویر را از سحابی سر میمون منتشر کردند که در اصل یک کارخانه ستاره سازی است. این منطقه به طور مشخص در حدود 6400 سال نوری از زمین فاصله دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/259482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان