راه ترقی

آخرين مطالب

ادعای مطالعه جدید: محدودیت مغز انسان برای داشتن 150 دوست درست نیست اقتصاد

ادعای مطالعه جدید: محدودیت مغز انسان برای داشتن 150 دوست درست نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تئوری معروفی وجود دارد که می‌گوید انسان‌ها نمی‌توانند بیش از حدود 150 رابطه اجتماعی پایدار را حفظ کنند؛ اما مطالعه‌ای جدید آن را رد می‌کند.

عدد دانبار تئوری تأثیرگذار و رایجی است که می‌گوید هر فرد متوسط فقط می‌تواند حدود 150 رابطه اجتماعی پایدار را با افراد دیگر حفظ کند. در اوایل دهه 1990، رابین دانبار ، انسان‌شناس بریتانیایی، عدد دانبار را پیشنهاد کرد. این عدد از پژوهش روی اندازه مغز نخستی‌ها و گروه‌های اجتماعی آن‌ها نتیجه‌گیری شد و از آن زمان به بخشی فراگیر از گفتمان در شبکه‌های اجتماعی انسانی تبدیل شده است. باوجوداین، علم پشت‌صحنه عدد دانبار چقدر اعتمادکردنی است؟ براساس تجزیه‌و‌تحلیل جدیدی از پژوهشگران دانشگاه استکهلم سوئد، عدد دانبار درست نیست. پاتریک لیندنفورس ، جانورشناس و پژوهشگر حوزه تکامل فرهنگی می‌گوید: اساس تئوریکی عدد دانبار ضعیف است. مغز نخستی‌های دیگر اطلاعات را دقیقا مانند مغز انسان پردازش نمی‌کند و اجتماعی بودن نخستی‌ها عمدتا با عوامل دیگری غیر از مغز مانند آنچه می‌خورند و چه چیزی آن‌ها را شکار می‌کند، توضیح داده می‌شود. به‌گزارش ساینس‌الرت ، عدد دانبار ابتدا براساس این ایده مطرح شد که حجم نئوکورتکس در مغز نخستی‌ها به‌عنوان محدودیتی در اندازه گروه‌هایی اجتماعی عمل می‌کند که تشکیل می‌دهند. دانبار در مطالعه بنیادی خود در سال 1992 توضیح داد: تعداد نورون‌های نئوکورتیکال ظرفیت پردازش اطلاعات ارگانیسم را محدود می‌کند و این امر به محدودشدن تعداد روابطی می‌انجامد که هر فرد می‌تواند هم‌زمان دنبال کند. وقتی اندازه گروه از این محدوده فراتر برود، گروه ناپایدار می‌شود و شروع به متلاشی‌شدن می‌کند. این امر محدودیت زیادی در اندازه گروهی ایجاد می‌کند که هرگونه خاص می‌تواند به‌عنوان واحدهای اجتماعی منسجم در طول زمان حفظ کند. دانبار سال 1993 برون‌یابی این تئوری را به شبکه‌های انسانی آغاز کرد و در دهه‌های پس از آن، در پژوهش‌های زیادی مکانیسم‌های رفتاری و شناختی زیربنای اجتماعی بودن را در انسان‌ها و نخستی‌های دیگر را مطالعه کرد. بااین‌حال، لیندنفورس و گروهش درباره این موضوع چندان مطمئن نیستند که آیا اندازه نئوکورتکس به‌عنوان محدودیت معتبری درزمینه اندازه گروه فراتر از نخستی‌های غیرانسانی عمل می‌کند یا نه. درحالی‌که چندین مطالعه حمایت‌هایی از ایده دانبار کرده‌اند، مطالعه جدید به این ادعا شبهه وارد می‌کند که اندازه نئوکورتکس در نخستی‌ها به همان اندازه با پارامترهای اجتماعی بودن انسان‌ها مرتبط است. آندریاس ورتل ، متخصص زیست‌شناسی تکاملی می‌گوید: «با استفاده از روش‌ها و داده‌های موجود، امکان برآوردی برای انسان‌ها با هر دقتی وجود ندارد.» مقاله‌های مرتبط:
هنگام احساس تنهایی، مغز دوستان را به‌طور متفاوت درک می‌کند تنهایی و انزوا چگونه بر مهارت‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد
پژوهشگران در مطالعه خود برای بررسی ارتباط میان اندازه گروه و اندازه مغز و نئوکورتکس در مغز نخستی‌ها از روش‌های آماری پیشرفته، ازجمله تجزیه‌و‌تحلیل‌های بیزین و روش تعمیم‌یافته کمترین مربعات (GLS) استفاده کردند و از مجموعه‌داده‌های جدیدی درباره مغز نخستی‌ها بهره بردند. نتایج نشان داد که اندازه گروه پایدار انسانی ممکن است درنهایت بسیار کمتر از 150 فرد باشد. یکی از تجزیه‌و‌تحلیل‌ها نشان می‌داد محدوده متوسط تا 42 فرد است و برآورد دیگر دامنه‌ای از گروه‌هایی با 70 تا 107 نفر داشت. اگرچه غیردقیق بودن درخورتوجه آماره‌ها حاکی از آن است که هر روشی مانند این موارد (تلاش برای محاسبه تعداد متوسط روابط پایدار برای انسان براساس عوامل مرتبط با حجم مغز) در بهترین حالت نامطمئن است. پژوهشگران در مطالعه‌شان نوشتند: «تعیین هر عددی در‌این‌باره بیهوده است و محدودیت شناختی در اندازه گروه انسانی از این راه به‌دست نمی‌آید.» با وجود توجهفراوان به عدد دانبار‌، پژوهشگران می‌گویند بیشتر پژوهش‌های مربوط به تکامل اجتماعی نخستی‌ها روی عوامل اجتماعی اکولوژیکی، ازجمله جست‌وجوی غذا و شکار و کودک‌کشی و انتخاب جنسی متمرکز است و محاسبات چندانی با حجم مغز یا نئوکورتکس مرتبط نیستند. علاوه‌براین، پژوهشگران استدلال می‌کنند عدد دانبار سایر تفاوت‌های چشمگیر در فیزیولوژی مغز را در نظر نمی‌گیرد که بین مغز انسان و مغز نخستی‌های غیرانسان وجود دارد. ازجمله این تفاوت آن است که انسان‌ها مکانیسم‌های فرهنگی و ساختارهای اجتماعی را ایجاد می‌کنند که با عوامل شناختی محدودکننده‌ای می‌تواند مقابله کند که ممکن است درباره نخستی‌های غیرانسانی به‌کار رود. پژوهشگران توضیح می‌دهند: پژوهش‌های بوم‌شناسی روی اجتماعی بودن نخستی‌ها و منحصربه‌فرد بودن تفکر انسانی و مشاهدات تجربی همه نشان می‌دهند که محدودیت شناختی محکمی درزمینه اجتماعی بودن انسان‌ها وجود ندارد. امیدواریم این مطالعه به استفاده از عدد دانبار در علم و رسانه‌های عمومی پایان دهد. یافته‌های این پژوهش در مجله Biology Letters گزارش شد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260229/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1