راه ترقی

آخرين مطالب

برخی بیماران حاد کرونا پس از درمان دچار اختلال بلع و گفتار می‌شوند گفتگو

برخی بیماران حاد کرونا پس از درمان دچار اختلال بلع و گفتار می‌شوند
  بزرگنمايي:

راه ترقی- رضا پیرهادی روز سه شنبه در گفت‌ وگویی افزود: بیماران کرونایی پس از بستری در بخش‌ آی‌سی‌یو و استفاده از دستگاه ونتیلاتور و سایر تجهیزات پزشکی تا هفته‌ها مجبور هستند، لوله هایی که از راه هوایی و مری به بدن وارد شده را تحمل کنند. استفاده از این تجهیزات باعث افت کیفیت صدا، اختلال بلع و ضعیف شدن اندام های بلع و تولید گفتار می‌شود.

وی گفت: اختلالات بلع و درمان آن در حیطه تخصصی گفتاردرمانی است، افراد دارای اختلال بلع یا دیسفاژی ممکن است در جویدن، آشامیدن، مکیدن و مدیریت بزاق مشکل داشته باشند.

کارشناس گفتاردرمانی افزود: بلع طبیعی یک مکانیسم پیچیده است که در طول آن غذایی که در دهان گذاشته می‌شود از لحاظ حجم و غلظت طوری تغییر می‌کند تا بتواند به راحتی از طریق حلق و مری برای مراحل بعدی گوارش وارد معده شود. انسان حداقل 500 بار در روز عمل بلع را انجام می دهد، حدود سه بار در ساعت در طول خواب، یک بار در دقیقه در هنگام بیداری و بیشتر اوقات در طول وعده های غذایی.

وی گفت: علائم اختلال بلع یا دیسفاژی می‌تواند از تولید بیش از حد بزاق تا خفگی هنگام خوردن باشد و ممکن است باعث ذات الریه و آسپیراسیون شود.

دبیر سابق انجمن گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: هنگامی که یک بیمار کرونایی در آی سی یو بستری می شود مجبور است هفته ها از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کند، لوله ونتیلاتور از طریق دهان و گلو، داخل ریه ها قرار می‌گیرد تا امکان تنفس برای بیمار کرونایی فراهم شود، این دستگاه باعث می شود فرد صدای خود را از دست بدهد و پس از برداشتن آن نتواند به درستی غذا بخورد  و بلعیدن غذا برای او مشکل می‌شود.

پیرهادی ادامه داد: در برخی موارد بیماران کرونایی تراکئوستومی می‌شوند، تراکئوستومی یک عمل جراحی برای برش دهانه نای (لوله تنفسی) است تا بتوان لوله ای را برای کمک به تنفس درون آن قرار داد. وظیفه  متخصص گفتاردرمانی کمک به بیمارانی است که تحت مراقبت های ویژه قرار دارند و در بلع و غذا خوردن مشکل دارند و پس از خارج کردن لوله های تراکئوستومی نیاز به کمک دارند، گفتار درمانی به این بیماران کمک می‌کند تا بتوانند غذا بخورند، ارتباط برقرار کنند و کیفیت صدای خود را بدست بیاورند. 

این کارشناس گفتاردرمانی افزود: با افزایش موارد ابتلا به کرونا، اهمیت توانبخشی و به ویژه تمرینات گفتاردرمانی برای بهبود روند درمان این بیماری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هر چند متخصصان فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز برای بهبودی بیماران کرونایی راهکارها و روش های درمانی خاص خود را به کار می‌برند.

پیرهادی افزود: با توجه به بستری شدن بیماران کرونایی در آی سی یو، بروز سکته در برخی بیماران، احتمال اختلال بلع، ضعف عضلات بلع و گفتار و همچنین اختلالات صدا در بیماران کرونایی افزایش می یابد. خدمات توانبخشی و گفتاردرمانی برای درمان بیماران کوید 19 ضروری و در واقع حیاتی است. 

وی ادامه داد: علائم مشاهده شده در بیماران مبتلا به کرونای شدید پس از دوره حاد بیماری شامل تنگی نفس، گرفتگی صدا و ضعف عضلانی ناشی از مشکلات حرکتی است.

این متخصص گفتار درمانی اضافه کرد: هدف گفتاردرمانی در کووید19، بهبود بلع و تغذیه، تامین آب بدن، بهبود گفتار و صدا و کیفیت زندگی است. آسیب شناس گفتار و زبان در درجه اول مسئول غربالگری و تشخیص اختلال بلع (دیسفاژی) در بخش‌های مراقبت حاد، دیسفاژی و مدیریت تراکئوستومی در بخش‌های بستری و بلع، توانبخشی گفتار و صدا و مدیریت عصبی شناختی در بخش‌های سرپایی است. خدمات مداخله در اختلال بلع به عوامل مختلفی از جمله عملکرد ریه ، سن بیمار، میزان ضربه به حنجره و سایر شرایط بستگی دارد.

پیرهادی افزود: اختلال در بلع (دیسفاژی) یکی از عوارض عمده مشکلات حاد تنفسی ARDS ثانویه بعد از  کووید19 است. دیسترس حاد تنفسی،  سیستم تنفسی را به خطر می اندازد و می‌تواند به عدم هماهنگی سیستم های بلع و تنفسی منجر شود.

وی گفت: نقش گفتاردرمانی در واحدهای مراقبت های ویژه (ICU) و واحدهای مراقبت حاد، شناسایی و تشخیص اختلال بلع (دیسفاژی) است. طبق توصیه‌های پرستاران مراقبت های ویژه آمریکا قبل از شروع تغذیه دهانی در بیمارانی که بیش از دو روز لوله گذاری شده اند، باید ارزیابی بلع  توسط متخصص گفتاردرمانی انجام شود.  

این آسیب شناس گفتار و زبان گفت: گفتاردرمانی بلع راهبردهای جبرانی متنوعی را پیشنهاد می‌کند، از جمله تغییرات وضعیتی مانند  تغییر وضعیت چانه، چرخش سر یا نشستن در حالت نشسته و سایر وضعیت ها. این حالت ها با تأثیر بر سرعت و جهت جریان  لقمه، خطر آسپیراسیون را کاهش می دهند.

 وی اظهارکرد: در بیماران کرونا که از ونتیلاتور استفاده می‌کنند، ضعف عصبی عضلانی و کاهش حساسیت حفره حلقی ممکن است به دلیل ضربه حنجره ناشی از لوله گذاری طولانی مدت، و ضعف عضلانی و آتروفی ناشی از عدم استفاده طولانی مدت از ساختارهای حفره حلقی مشاهده شود. در این وضعیت متخصص گفتاردرمانی تمرینات بلع را برای بهبود قدرت و دامنه حرکت ساختارهای حلق و حنجره توصیه می کند.

وی به بروز اختلالات صدا در بیماران کرونایی اشاره کرد و افزود: پس از ارزیابی حنجره،  آسیب شناس گفتار و زبان به بیماران در مورد بهداشت صوتی آموزش می دهند و راهکارهای درمانی برای بهبود صدا و کیفیت صدا ارائه می دهند.

پیرهادی ادامه داد:  در برخی بیماران ممکن است نقص عصبی شناختی مانند اختلال حافظه، کاهش توجه، اختلال عملکرد اجرایی، و اختلال در تسلط کلامی مشاهده شود. چنین اختلالاتی می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد اثر گذاشته و کیفیت آن را کاهش دهد. گفتاردرمانی در این زمینه می‌تواند راهکارهای درمانی مناسبی را ارائه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌شدند

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم