کمبود تراشه باعث گرانشدن خودروهای نو و دستدوم شده است
اقتصاد
بزرگنمايي:
راه ترقی - کمبود جهانی تراشه علاوهبر کاهش تولید خودرو در میان سازندگان، باعث شده است قیمت خودروهای نو و کارکرده افزایش یابد و احتمالا این روند در تابستان امسال با شدت بیشتری ادامه پیدا کند.
بهدلیل کمبود جهانی نیمههادی، خودروهای جدید گران میشوند و قیمت خودروهای دستدوم نیز در حال افزایش است. بهگفته جسیکا کالدول ، مدیر بینش در مؤسسه ادموندز، حدود 13 درصد از افرادی که ماه آوریل خودرو جدیدی در ایالات متحده خریدهاند، بیشتر از قیمت واقعی آن پرداخت کردهاند. این در حالی است که سال گذشته، فقط 8 درصد خریداران هزینه بیشتری پرداخت کردند. بهگزارش The Verge ، مدتی است که قیمت جدید وسایل نقلیه افزایش مییابد؛ اما کمبود نیمههادی و بهتبع آن تراشه، فقط این روند را بدتر میکند. خودروسازان موقتا خطوط تولید در سراسر جهان را تعطیل میکنند. تراشههایی که آنها میتوانند تهیه کنند در محبوبترین وسایل نقلیه جدید و همان مدلهایی استفاده میشوند که بیشترین درآمد را دارند. برای بدترکردن وضعیت، تقاضا برای خودرو و وانت جدید در حال افزایش است و به کنارگذاشتن بعضی مدلها منجر میشود. این باعث شده است که مصرفکنندگان بیشتری به بازار خودروهای دستدوم سوق پیدا کنند که همین امر باعث افزایش قیمتها در آنجا خواهد شد. جنرال موتورز این هفته اعلام کرد که وانتهای اندازهبزرگ و شاسیبلندهای تماماندازه جدید را بهترتیب 10 و 20 درصد گرانتر از سال گذشته به بازار عرضه میکند. قیمت وسایل نقلیه جدید فورد 1،900 دلار بیشتر از متوسط افزایش صنعت خودرو در سال 2019 است؛ اما فروش کلی محصولات در حال افزایش است.
قیمت خودروهای جدید در ایالات متحده در حال افزایش است؛ زیرا مصرفکنندگان بهسمت خرید شاسیبلندها و وانتهای بزرگتر با امکانات پیشرفتهتر میروند؛ بنابراین، کمبود تراشه به این روند دامن میزند. عوامل مؤثر دیگری نیز در این افزایش قیمت وجود دارند. افزایش قیمت محصولات زمانی آسانتر شد که خودروسازان و بانکها پیشنهادهایی برای ارائه وام با بازه بازپرداخت 84 و 96 ماهه دادند. این گزینههای تأمین مالی طولانیمدت حتی هنگامی بسیار خوشایندتر شد که خودروسازان پیشنهادهای معاملات مالی صفردرصدی را برای افزایش فروش در اوایل همهگیری ارائه دادند. تقاضای زیاد برای خودروهای جدید را میتوان تا حدودی بررسی و ریشهیابی کرد. بیشتر خودروسازان بهدلیل کمبود تراشه کنارگذاشتن امکانات خاص از خودروها را شروع میکنند. برخی از وانتهای دوج رم دیگر بهعنوان ویژگی استاندارد، آینهعقب هوشمند ندارند و نیسان در بسیاری از وسایل نقلیهاش از عرضه سیستم ناوبری فرار میکند. جنرال موتورز ماه مارس تصمیم گرفت تولید محبوبترین وانتهایش را بدون ماژول خاصی ادامه دهد که معمولا باعث کاهش مصرف سوخت میشود. این یعنی وانتهای جدید آلودگی بیشتری ایجاد میکنند و حتی هزینه بیشتری روی دست مشتری میگذارند. کالدول میگوید: هماکنون مدلهای زیادی وجود دارند و بسیاری از مردم خرید میکنند و ممکن است این تغییرات در خودروها خیلی مهم نباشد. فکر میکنم [این امکانات] میتواند شما را خوشحال کند و احتمالا شما را بهسمت خرید وسیله نقلیه نزدیکتر کند؛ اما مردم همیشه با خودروهای مختلفی رانندگی نمیکنند و ممکن است آنقدر ذکاوت نداشته باشند که بدانند چه قابلیتی باید در خودرو وجود داشته باشد و چه قابلیتی نباید.
مشکل کمبود جهانی تراشه بسیار جدیتر از حد تصور است بیامو ، فورد و هوندا تولید خودرو را به دلیل کمبود تراشه کاهش میدهند
کارل بروئر ، تحلیلگر ارشد وبسایت iSeeCars.com به The Verge، میگوید تیمش همین روند را پیشبینی میکنند؛ یعنی برخی از خریداران در حال بررسی گزینه بسیار متفاوتی درمقابل خرید وانتها و شاسیبلندهای موردتقاضا هستند و قصد دارند وارد بازار خودروهای کارکرده شوند. این افراد برای خرید خودرو جدید کوچکتر و معمولی تصمیمگیری میکنند.
-
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰:۵۳
-
۵۵ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260289/