راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله ابتکار/ اقتدارگرایی؛ انتخاب یا اجبار؟! نوشتارها

سرمقاله ابتکار/ اقتدارگرایی؛ انتخاب یا اجبار؟!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ابتکار / « اقتدارگرایی؛ انتخاب یا اجبار؟! » عنوان سرمقاله روزنامه ابتکار نوشته علیرضا صدقی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این روزها بازار انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران دستِکم در محافل سیاسی و برخی رسانه‌ها از گذشته گرم‌تر شده و نیروهای سیاسی می‌روند تا آرام‌آرام آرایش انتخاباتی بگیرند و اهداف و شعارها و راهبردهای جریان‌های متبوع را به رای‌دهندگان احتمالی عرضه کنند. فضایی که گاه به فراخور شرایط انتخاباتی و گاه به دلایلی دیگر، رنگ و طعم هیاهو نیز به خود می‌گیرند. در میانه این هیاهو اما نکته‌ای نه‌چندان نامعلوم، مغفول واقع شده است. مسئله‌ای که شناخت دقیق یا حداقل نزدیک به واقع از آن می‌تواند تحلیل درست‌تری از جغرافیای امر سیاسی در ایرانِ امروز به دست دهد.
براساس گمانه‌ها، جریان اصلاح‌طلبی در این انتخابات ریاست جمهوری از شانس و اقبال قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیست. لذا با عبور از کنار نام و عنوان کاندیداهای این جریان، اسامی جدی‌تر را می‌توان در میان نامزدهای انتخاباتی جناح راست جستجو کرد. در صورت پذیرفتن این فرض، مرور کاندیداهای احتمالی جریان راست تصویر بدیع و تازه‌ای را فراروی مخاطب می‌گشاید. این اسامی که شامل مجموعه سترگی از نظامیان بازنشسته یا برکنارشده و یک قاضی‌القضات می‌شود، بیش از هر چیز نشان‌دهنده شیفت جریان راست در راهبردهای عملیاتی و اجرایی است. گرچه حضور نظامیان از دیرباز در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران طبیعی بوده و از دریادار احمد مدنی تا سردار علی شمخانی و محسن رضایی را می‌توان در آن سراغ گرفت، اما هرگز تا این حد جدی نبوده است. تا جایی که در میان نامزدهای انتخاباتی بیش از هر گروه دیگر اجتماعی ـ نظیر تکنوکرات‌ها، روحانیون و... ـ حضور نظامیان به چشم می‌خورد. در این میان، زمزمه‌های حضور قاضی‌القضات کشور در انتخابات پیش رو که برای نخستین بار در طول عمر جمهوری اسلامی رخ می‌دهد، نیز بر حلقه بسته یا از منظری دیگر دست تهی کنش‌گران سیاسی مهر تایید می‌زند.
فراموش نمی‌شود که تا همین چندی پیش «جامعتین»، «جمعیت هیات‌های موتلفه اسلامی» و حتی «جامعه اسلامی مهندسان» استراتژیست‌های اصلی جریان راست در کشور بودند. جالب آن‌که آن‌ها هرگز یک کاندیدای نظامی را به عنوان نامزد نهایی خود در انتخابات ریاست جمهوری معرفی نکردند و همواره در پی آن بودند که رئیس جمهوری در کسوت روحانیت را به سکانداری قوه مجریه بنشانند. حال مسئله اینجاست که مرجعیت «روحانیت» برای «جامعتین» از میان رفته؛ یا «جامعتین» مرجعیت «جریان راست» را از دست داده و یا «کشتیبان را سیاستی دگر آمده» است. هر یک از گزینه‌های فوق که قرین صحت باشد، اصحاب سیاست از این پس شاهد حضور و وجود بازیگرانی تازه در سپهر سیاست ایران خواهند بود. بازیگرانی که این بار نه بر مدار «جامعتین» که گرد مداری دیگر می‌گردند.
پرسش اساسی در خصوص این تغییر راهبرد را باید در رهیافت‌های آن جستجو کرد. این تغییر مدار چه ره‌آوردی برای جریان راست سنتی دارد؟ به نظر می‌رسد جریان راست نیز به نوعی دیگر تجربه رقیب دیرین ـ اصلاح‌طلبان ـ را می‌آزماید و دلخوش به رَحِمی اجاره‌ای است. 
به دیگر بیان، نه ساختار محافظه‌کار و جزمیت‌گرای «جامعتین» علاقه حقیقی به واگذاری کرسی ریاست جمهوری به نظامیان را دارد؛ نه «جمعیت هیات‌های موتلفه اسلامی» دلخوش از گشاده‌دستی به نظامیان است و نه انتخاب یک رئیس جمهوری نظامی مطلوب و محبوب «جامعه اسلامی مهندسان»؛ این وضعیت نشان می‌دهد که طرح نام نظامیان به عنوان رئیس جمهوری نه از سر «انتخاب آزادانه» بلکه ناشی از «اجباری استراتژیک» بوده است. که البته ریشه این اجبار را باید در دی ماه 1396 و آبان ماه 1398 جستجو کرد. رویدادهایی که روند سیاست‌ورزی در جامعه ایران را به طور کلی دچار دگردیسی کردند.
با این اوصاف و با توجه به عدم قرابت نام‌های مطرح و جریان‌های نام‌آشنای دستِ راستی باید در انتظار فردا و فرداهای «یوم‌الفتح» نشست و ملاحظه کرد که شکاف‌های موجود کجا و چگونه و به چه شکل دهان باز می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟