راه ترقی

آخرين مطالب

120 شهید پرستار در بحران کرونا اجتماعی

120 شهید پرستار در بحران کرونا
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به جانفشانی پرستاران در بحران کرونا و مبتلایان و شهدای پرستار در این دوران، گفت: باید قانونی در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که موضوع شهدای پرستاری و سلامت پیگیری شود.
محمد میرزابیگی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پرستار، گفت: پرستاری کشور در این صده گذشته پیشرفت های خوبی داشت. پرستاران ایران اسلامی در 15 ماه قبل فداکاری خود را ثابت کردند و با اینکه به شکل سلسله وار پرستاران مبتلا یا بستری یا قرنطینه هستند اما از خدمت خود کم نگذاشتند و صحنه‌های فداکاری و زیبایی خلق کردند.
وی با تشکر از پیام‌های مقام معظم رهبری برای پرستاران، افزود: این موضوع به دلیل برجستگی خدمات پرستاران در بحران کرونا است. پرستاران با تمام مشکلات باز هم فدایی مردم هستند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.
میرزابیگی ادامه داد: خبرنگاران نیز در طول این مدت شیوع کرونا دوشادوش پرستاران پیام و مشکلات آنها را به خوبی منعکس کردید و فضای خوبی بین این دو گروه ایجاد شد.
وی افزود: ما به صورت مشخص در نیم قرن گذشته در ابتدای انقلاب اسلامی و ماقبل آن در بُعد دانشکده‌های پرستاری تنها یک دانشکده داشتیم و اکنون 195 دانشکده پرستاری و 60 هزار دانشجو داریم که در رده های تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری را آموزش می‌بینند. از طرفی رده بندی پرستاری حرفه‌ای و غیرحرفه ای مانند کمک پرستاری را داریم. در سطح کارشناسی 14 رشته مقطع و در سطح دکتری 14 گرایش پرستاری داریم.
وی درباره شهدای پرستاری بیان کرد: تاکنون حدود 100 هزار ابتلای پرستاران به کرونا داشتیم و همچنین 120 شهید پرستاری در بحران کرونا داشتیم‌ و این موضوع به شکل منسجم پیگیری می‌شود و باید قانونی در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که موضوع شهدای پرستاری و سلامت پیگیری شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره واکسیناسیون کادر پرستاری، بیان کرد: اکنون اعضای سازمان نظام پرستاری که در سیستم غیر بیمارستانی و یا خدمات هوم کر هستند فراخوان کردیم. گله مندی هایی از وزارت بهداشت به دلیل نگاه دوگانه پزشکی_ پرستاری وجود دارد که همزمانی که آقایان سهمیه خوبی به نظام پزشکی دادند به ما ندادند. پزشکان، منشی مطب و...واکسن دریافت کردند و اکنون بعد از پیگیری های زیاد به ما هم دو یا سه روزی است که سهمیه ‌واکسن داده اند. ما اعلام کردیم هر پرستاری که واکسن نزده به سازمان مراجعه کند. قرار است لیستی تکمیل کنیم و به شکل لکه گیری واکسیناسیون افراد باقی مانده انجام شود. در شهر تهران تاکنون حدود 5000 نفر اعلام کردند که خواستار دریافت واکسن هستند. ما کمک می‌کنیم خود سیستم بیمارستانی که واکسن تزریق می‌کند، واکسن به این عزیزان تزریق کند. ما می‌خواهیم این عزیزان را برای آغاز واکسیناسیون عمومی در کشور آماده کنیم و باید پیش از آن خودشان واکسینه شده باشند.
میرزابیگی در رابطه با تعداد پرستاران و تناسب آنها با اعداد تخت‌ها، اظهار کرد: تا اواسط دهه 70 پرستاری که سواد دانشگاهی داشته باشد و بتواند پا به پای متخصصان پزشکی کار کند 0.2 به ازای هر تخت بیمارستانی بود و اکنون این عدد به هشت دهم رسیده است. سیستم پرستاری پیش از انقلاب بیشتر سنتی و غیردانشگاهی بود اما اکنون این حجم از موفقیت پرستاران در بحران کرونا نمایانگر تلاش‌های این قشر است و اگر نبودند پرستاران متخصصِ ما، بحران کرونا بیش از این کشته می‌داد. این بیماری نیازمند مراقبت مداوم است و در تمام مواقع پرستار بر بالین بیمار حضور دارد و به نوعی می‌توان گفت پرستاران در این مدت بیمارستان‌ها را اداره می کردند.
وی افزود: 1700مرکز پرستاری خدمات مراقبت در منزل داریم . این روزها مردم دنیا درخواست خدمت در منزل دارند و ما هم از سال 95 اقدام به تعریف شکل جدید پرستاری در منزل کردیم و اکنون 1200 مرکز فعال در این حوزه داریم و بالغ بر 300 یا 400 مرکز خدماتی به مردم ارائه دادند. مراکزی که مراقبت در منزل ارائه دادند همه موفق بودند و یک مورد مرگ و میر از مراقبت در منزل در بحران کووید19 گزارش نشد. به جز بیماری اورژانس و مراقبت بیمارستانی، این موضوع هم از حقوق اولیه مردم است که بخواهند پرستار در منزل از آنها مراقبت کند.
میرزابیگی با تاکید بر مشارکت اجتماعی پرستاران در بحث واکسیناسیون، تصریح کرد: پرستاران با کمک سیستم موجود می‌توانند در این بُعد نیز کمک کنند تا واکسن یک روز و یک ساعت در انبار نماند و سریع تر به دست مردم برسد. این یکی از قدم‌های موثر پرستاری است.
میرزابیگی با اشاره به توسعه خدمات پرستاری جامعه نگر، ادامه داد: بیمه، نظام سلامت و دولت بعد از طرح تحول سلامت با افزایش تعرفه‌ها حمایت انجام می‌دهند اما بالاخره پرداخت از جیب مردم هم افزایش قابل توجهی یافته و راه نجات مردم از هزینه‌های کمرشکن سلامت این است که از فضای موفقی به غیر از بیمارستان استفاده کنیم‌. پوشش بیمه‌ای و نرم‌افزارها و تعرفه‌های پرستاری به صورت یک پکیج کامل در دست بررسی است. پیام من به مجلس محترم و کاندیداهای محترم این است که مردم و پرستاران یکدیگر را پیدا کردند اما دستگاه‌های مسئول خدمات و وظایف خود را به درستی ارائه نکردند.
وی افزود: این دوره از سازمان به سمت ریل اصلی حرفه‌ای خود رفته است و با توجه به نیاز جامعه و خواسته پرستاران که حق قانونی آنها است، حرکت می‌کند. بر اساس رای قانون و رای پرستاران وظیفه ما بیان مطالبات صنفی پرستاران است. باید کاری کنیم تا پرستاران وظایف خود را با دغدغه کمتر انجام دهند.
میرزابیگی گفت: شعار امسال ما برای ارائه خدمت «هویت و همدلی حرفه‌ای، رفع موانع خدمتی و تامین سلامت اجتماعی» است.
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: ادامه پیگیری رفع کمبود نیروی انسانی تا نیل به استانداردها از تاکیدات ما است. سال قبل مجوزهای استخدامی خوبی گرفتیم ولی پیشرفت نظام سلامت در بعد افزایش تختها و بازنشستگی نیروها سبب می‌شود مجوزهای استخدامی تنها جای این دو مورد را پر کند. ریاست جمهوری اعلام می‌کنند در دولت یازدهم، 40 هزار تخت بیمارستانی اضافه شده که این یعنی این تعداد تخت به 100 هزار نیروی پرستاری نیاز دارد و این درحالی است که در دوره کرونا ما به شکل دوره‌ای شاهد خارج شدن پرستاران برای طی دوره درمان بودیم؛ یعنی معمولا سلسله وار حدود 7 هزار نفر پرستار یا در قرنطینه یا مرخصی استعلاجی بوده اند. روند جذب این نیروها بسیار آهسته است. 53 هزار مجوز استخدام داده شده ولی تاکنون بیش از 2 یا 3 هزار نفر وارد سیستم نشدند پس اگر این نیروها در بحران وارد کار نشود، کِی قرار است به کارگیری شوند؟ روند استخدامی مانند شرایط عادی دنبال می‌شود که درست نیست. سسیتم باید چابک باشد.
وی درباره تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی پرستاری نیز گفت: برای بخشی از آنها امتیازاتی در بحران کرونا درنظر گرفته شد. این پرستاران هیچ فرقی با نیروی استخدامی ندارند و امیدواریم این موضوع تبدیل وضعیت را با همکاری مجلس به جد پیگیری کنیم. قرارداد 89 روزه پرستاران در پیک‌های کرونا نه انسانی است و نه قانونی، سازمان با هر کیفیتی پیگیر این موضوع است. کسی که اینگونه قراردادها را می‌بندد علاوه بر آنکه در آخرت باید پاسخگو باشد باید پاسخگوی پیگیری حقوقی ما هم باشد.
وی افزود: ادامه پیگیری اجرای قانون تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه دنبال می‌شود.
میرزابیگی با تاکید بر اجرای درست قانون ارتقای بهره‌وری، گفت: در برخی بیمارستان‌ها به پرستار اضافه کار اجباری می‌دهند و بعد اعلام می‌کنند چون قانون بهره وری گفته سقف کار شما 80 ساعت است یا پول اضافه کار را به شما نمی‌دهیم و یا می‌گویند اگر میخواهی اضافه کار بگیری از شمول قانون بهره وری خارج می‌شوید. پیام ما بر اساس قانون این است که بر اساس ماده 35 آیین نامه اجرایی کارکنان غیرهیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی که میگوید اگر به هر دلیلی از پرسنل بیش از 60 ساعت در ماه اضافه کار اجباری گرفتید دیگر باید به عنوان نیروی تمام وقت او را حساب کنید. با این حساب پرستاران یا شامل قانون بهره وری هستند و یا مشمول قانون تمام وقتی هستند.
رئیس سازمان نظام پرستاری، گفت: در سال گذشته افزایش حقوق‌ و فوق‌العاده ویژه داشتیم که قدردان مسئولین هستیم‌. مقام معظم رهبری بر موضوع تعرفه گذاری تاکید کردند که این موضوع هم در حال پیگیری است.
وی درباره سختی کار پرستاران، اظهار کرد: نمی دانیم این روزها در تامین اجتماعی چه خبر است. قوانین این موضوع به شکل کامل موجود است و بیش از 10 سال قبل در این رابطه قانونی تصویب شده است که صراحتا در آن می‌گوید شغل پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود. یکی از بخش‌های سخت و زیان آور در شغل پرستاری به کاهش ساعت کاری در هفته مربوط است که باید کم‌تر از 36ساعت باشد.
بحث بعدی فوق‌العاده سختی کار است و برای بخش‌های مختلف امتیازهای مختلف دارد، مثلا بخش عمل جراحی یا بخش سوختگی با هم متفاوت است و اگر این موضوع در نظر گرفته شود، بخشی از مشکلات حل خواهد شد. موضوع دیگر بحث بازنشستگی پیش از موعد است که تامین اجتماعی می‌گوید اگر می‌خواهید با 20 سال بازنشسته شوید باید 200 میلیون پرداخت کنید؛ در صورتی که طبق قانون بهره‌وری پرستاری جزو مشاغل سخت است و اینها تفکرات فردی است و ما کاملا پیگیر مطالبات پرستارها هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/260550/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی