راه ترقی

آخرين مطالب

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:

دوچرخه یک مد حمل و نقلی پاک و کم‌هزینه است شهرداری تهران

دوچرخه یک مد حمل و نقلی پاک و کم‌هزینه است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه کرونا می‌توانست فرصتی برای ترویج دوچرخه‌سواری در تهران باشد گفت: توجه به شبکه محلات از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران است.

به گزارش شهر به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید آرش حسینی میلانی صبح امروز یک شنبه - 2 خرداد 1400- در دویست و نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی داشت سالروز دوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: استفاده از دوچرخه سال‌ها است که در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبه‌ رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.
او ادامه داد: مدیریت‌ های شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی به‌کار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی مطرح است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مدهای حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار کرد: توپوگرافی برخی از شهرهای ایران به گونه‌ای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.
به گفته حسینی میلانی، تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.
او با اشاره به خطرات خودرو محوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌ محوری به خودرو ‌محوری، سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو ساخته است زیرا منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راه‌بندان‌های شدید و ملال‌آور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه میلیون‌ها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور می‌کنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساخته‌اند، بیان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت‌های حمل و نقل‌های خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.
او با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهایی کمتر از 10 کیلومتر می‌تواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز داشت: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه می‌تواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه می‌تواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان برای تغییر مبلمان شهری از خودرو محوری به زیست‌ محوری باشد.
حسینی میلانی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: 58 هزار نفراز دوچرخه برای تردد در سال 97 استفاده کرده اند اما اکنون این میزان در سال 99 به 180 هزار نفر رسیده و انتظار می‌رود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به 246.6 هزار نفر-سفر برسد.
به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از 0.3 درصد در سال 97، به 0.9 درصد در سال 99 رسیده و این میزان امسال به 1.2 درصد براساس ‌پیش‌بینی‌ها می‌رسد. طول سفرهایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفرها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.
او با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی در سال 99 یادآور شد: 20 درصد سفرها با دوچرخه از طریق دوچرخه‌های اشتراکی بوده یعنی 36 هزار نفر از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند که احتمالا سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امسال به 30 درصد برسد. هم‌اکنون نیز 43 هزار نفر در اپلیکشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند.
حسینی میلانی افزود: در سال 1399 تعداد دوچرخه‌های اشتراکی، 1300 دستگاه بوده، 70 پارکینگ دوچرخه ساخته شده و ساخت و بهره‌برداری از 255 کیلومتر مسیر دوچرخه محقق شده است. همچنین 68 خانه دوچرخه در سطح بوستان‌ها فعال است.
این عضو شورای شهر با بیان اینکه فراز و نشیب‌های متوالی اقتصادی بر میزان استفاده از دوچرخه در خانوار مناطق شهری ایران در جهت گسست میان خانوارها و دوچرخه تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد: براساس آمار منتشرشده طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی، سهم دوچرخه در سال 1385 خورشیدی، در سبد لوازم خانگی خانواری شهری 21.1 درصد بوده است. این آمارها هر ساله افت نگران‌کننده‌ای داشته به گونه‌ای که در کمتر از 13 سال، آن آمار بیش از پنجاه درصد کاهش داشته و سهم دوچرخه در سبد خانوار در سال 98 به هشت درصد رسیده است.
او با بیان اینکه کمک مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.
میلانی با بیان اینکه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست فرصت مناسبی برای توسعه دوچرخه‌سواری برای تهران باشد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی به‌ جای عمومی برداشته شد.
او با بیان اینکه ما برای توفیق در گسترش طرج دوچرخه نیازمند طراحی‌های درست و در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: طراحی‌ها در شهرهای موفق به گونه‌ای انجام شده است که شعاع دسترسی به مراکز عمده شهری به عنوان محرک‌های توسعه به فاصله پنج تا هفت کیلومتر برای استفاده‌کنندگان به ویژه دانشجویان و جوانان در اولویت نخست قرار گرفت و بنابراین امکان دسترسی به این مکان‌ها برای آن ها به آسانی و راحتی فراهم شده. این شرایط در تهران اکنون فراهم نیست.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند خاطرنشان کرد: سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی بوده است که در طی سه سال گذشته توانسته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته باشد اما این سیستم، بیشتر زمینه استفاده شهروندان را در محدوده مرکزی شهر فراهم ساخته است.
او با بیان اینکه یکی از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران توجه به شبکه محلات است، بیان داشت: تردد ایمن و پیوسته دوچرخه‌ها در محدوده محلات، زمینه فراگیر شدن دوچرخه سواری را فراهم می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران ضروری است.
به گفته این عضو شورای شهر، در مناطق مختلف تهران مسیرهای دوچرخه ایجاد شده اما صرف ساخت مسیرهای دوچرخه بدون در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی نمی‌تواند به افزایش دوچرخه‌سواری در شهر منجر شود. متاسفانه هم‌اکنون می‌بینیم که برخی از مسیرهای دوچرخه به محل و معبری برای تردد موتورسیکلت ‌سواران تبدیل شده‌اند که خود می‌تواند خطر بزرگ و جدی برای دوچرخه‌سواران باشد.
حسینی میلانی اضافه کرد: رویکرد حناچی در حمایت از دوچرخه‌سواری اقدام بسیار ارزشمندی بوده و است که توانسته جنب و جوش جدیدی برای دوچرخه در شهر ایجاد کند.
او افزود: مدیران شهری نیز به تبعیت آقای شهردار با درجات مختلف در این امر مهم مشارکت داشته‌اند و زیرمجموعه‌های شهرداری اقداماتی را در این باره انجام دادند.
سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه حمایت حناچی می‌تواند نقطه شروعی برای مشارکت دیگران در پویش دوچرخه‌ باشد، عنوان کرد: نقطه کانونی این پویش باید آن باشد که اقتصاد دوچرخه‌سواری در کنار ایمن‌سازی مسیرهای منطبق با نیازهای مردم در سطح محلات در مدیریت شهری آینده مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahenou.ir/Fa/News/264483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تلفات روزانه کرونا به زیر 300 رسید/مرگ 286 نفر طی 24 ساعت گذشته

خانواده شهدا برای تحقق عدالت و حل مشکلات دستگاه قضا را یاری دهند

اجراهای استعدادهای برتر جشنواره موسیقی جوان آلبوم شود

پرداخت مطالبات معوق معلمان و خسارت خشکسالی در اولویت قرار گیرد

سجادی: جامعه ورزشی نقش انکارناپذیری در مقابله با ظلم و استکبار داشت

وزیر بهداشت: دستاوردهای دفاع مقدس برای نسل جوان امروز تبیین شود

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در مناطق کمتر توسعه‌یافته

رای اعتماد هیات وزیران به استانداران منتخب بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد

عاملی: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند تحول بنیادی است

بازتاب سخنان رئیسی در رسانه های عربی

بازدید رئیس مجلس از مرکز ارتباطات مردمی دیوان محاسبات کشور

امیرعبداللهیان در دیدار با بورل : دولت جدید مذاکرات را از سر می‌گیرد

شروع سال تحصیلی با اپلیکیشن شاد

بربریت مدرن در پوشش حقوق بشر

حذف محدودیت سنی واکسیناسیون در سراسر کشور

دارویی جدید برای درمان شکل رایج سرطان سینه

صحبت کردن والدین در مورد مرگ، احساس گناه به کودکان می‌دهد

کوچکی مریخ توانایی این سیاره را برای نگهداری از آب محدود می کند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: حفظ سلامت دانش آموزان خط قرمز ما است

شرکت‌های هواپیمایی در حق زوار امام حسین (ع) جفا کردند

دود خودرو نفس دنیا را بریده است دود خودرو نفس دنیا را بریده است

بورس تا پایان امسال چقدر سود می‌دهد؟

نرخ رسمی یورو و 17 ارز کاهش یافت

رونق مناسبات اقتصادی و تجاری با عضویت رسمی در سازمان شانگهای

تلفات کرونا امروز بیشتر از دیروز/379 نفر دیگر جان باختند

قالیباف: بی عرضگی در حل مشکلات نتیجه پشت کردن به سنت های الهی است

همکاری‌های علمی و پژوهشی محققان ایرانی با 4 کشور گسترش یافت

چهارمین جلسه هم‌اندیشی کمیته واکسن با حضور وزیر بهداشت برگزار شد

مدیرکل جدید امور زنان و خانواده وزارت کشور تعیین شد

آیت الله رییسی فرارسیدن روز ملی جمهوری ارمنستان را تبریک گفت

اسلامی: آمریکا باید تمام تحریم ها علیه ایران را لغو کند

حل معمای انبساط جهان با کمک نوع جدیدی از انرژی تاریک

دستیابی به ناشناخته‌های بیماری اسکیزوفرنی با کمک آزمایش خون!

برنامه‌های فرهنگی سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تشریح شد

انتصاب مشاور وزیر و سرپرست حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان

ورزش کردن موجب انباشت کلسیم در عروق می شود

رییسی: تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس مصون‌سازی نسل جوان است

نوحه‌خوانی، موسیقی اصیل و آسیب‌های امروزی

بازدارندگی منطقه‌ای

واکسن آموزشی

دولت سیزدهم و اولویت همسایگان

واکنش دبیر فدراسیون در مورد دوچرخه المپیکی

برگزاری نخستین نشست رییسان فدراسیون‌های ورزشی در دولت سیزدهم

بازگشت دانشجویان به محل تحصیل نیازمند ملزومات جدید است

برگزاری نشست سرمایه گذاری فناوری TIM2022 در پارک فناوری پردیس

بیش از 25 مولکول جدید با کاربرد دارودرمانی در کشور تولید شد

چه شاخص‌هایی برای بازگشایی مدارس الزامی است؟

قدیمی‌ترین محوطه تاریخی جهان کدام است؟

وزیر فرهنگ: سیاست‌های دولت مردمی در عرصه فرهنگ، روشن و فراگیر است

تسریع واکسیناسیون، ریل‌گذاری دولت سیزدهم برای مهار کرونا