راه ترقی

آخرين مطالب

تب کاوش زهره؛ اروپا به کاوشگران دومین سیاره منظومه شمسی می‌پیوندد اقتصاد

تب کاوش زهره؛ اروپا به کاوشگران دومین سیاره منظومه شمسی می‌پیوندد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فضاپیمای جدید اروپا در کنار کاوشگران ناسا، پس از سال‌ها به سراغ اکتشاف سیاره‌ای خواهد رفت که گاهی‌اوقات با عنوان دوقلوی زمین نامیده می‌شود.

هفته‌ی گذشته، ناسا با اعلام اینکه قصد دارد تا پایان دهه‌ی جاری، دو فضاپیمای مختلف را به زهره ارسال کند ، دانشمندان علوم سیاره‌ای را شگفت‌زده کرد. دیروز پنجشنبه، سازمان فضایی اروپا (ESA) نیز اعلام کرد که می‌خواهد فضاپیمای خود را به دومین سیاره‌ی منظومه‌ی شمسی بفرستد: ان‌ویژن (EnVision)، مدارگردی که اسرار به‌مراتب بیشتری از زهره را بررسی خواهد کرد. تا ابتدای همین ماه، زهره (ناهید) به‌نوعی سیاره‌ای تنها به‌حساب می‌آمد. واپسین مأموریت ناسا به زهره موسوم به ماژلان، در سال 1994 در آسمان‌های آن سوخت. فضاپیمای ونوس اکسپرس، آخرین کاوشگر اروپا نیز از سال 2006 تا 2014 با گردش به دور زهره آن را مطالعه کرد. درحال‌حاضر، فضاپیمای ژاپنی آکاتسوکی که بر اقلیم زهره نظارت می‌کند، تنها فرستاده‌ی زمینی به این سیاره به‌شمار می‌آید. با افزوده‌شدن فضاپیمای ان‌ویژن اروپا به ناوگان کاوشگران آتی ناسا به‌نام‌های وریتاس و داوینچی‌پلاس، با اطمینان می‌توان گفت که دهه‌ی آتی به زهره تعلق خواهد داشت. قرارگیری دوباره‌ی زهره در کانون توجه سازمان‌های فضایی، زبان برخی از اعضای جامعه‌ی علمی ناهیدی را از شدت شگفتی بند آورده است. هر سه مأموریت ناهیدی اهداف و ابزارهای علمی متفاوت دارند؛ اما به‌گفته‌ی کالین ویلسون ، دانشمند سیاره‌ای در دانشگاه آکسفورد و عضو ارشد ان‌ویژن، هرکدام در حل پرسشی مهم مشارکت خواهند کرد: «آیا زهره مانند زمین سکونت‌پذیر بود؟» امروزه، زهره سیاره‌ای بایر و پساآخرالزمانی محسوب می‌شود: جو مملو از دی‌اکسید کربن خفه‌کننده‌ی سیاره با ابرهای اسید سولفوریک به‌شدت خورنده ترکیب شده؛ فشار سطحی خردکننده‌ی آن معادل فشار موجود در عمق بیش از یک کیلومتری دریا است و دمای سطحی نزدیک به 500 درجه‌ی سانتی‌گراد برای ذوب سرب کفایت می‌کند. بااین‌حال با کمال شگفتی، وجود شکلی نادرتر و سنگین‌تر از آب در جو زهره نشان می‌دهد که زمانی آب بسیار عادی‌تری روی این سیاره وجود داشت. درصورتی که آن آب نه به‌شکل بخار، بلکه در قالب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس بوده باشد، یعنی زهره در روزگار دور دومین تیله‌ی آبی منظومه‌ی شمسی بود. امروزه، زمین همچنان یگانه واحه‌ی غرق در آب است؛ اما چرا؟ سیاره آبی چگونه از ابتلا به سرنوشت زهره نجات یافت؟ به‌گفته‌ی ویلسون، برخی از پاسخ‌های این پرسش را می‌توان روی زمین پیدا کرد، اما برخی دیگر در زهره نهفته هستند.

ان‌ویژن با مجموعه‌ای از ابزارهای علمی پیشرفته، اسرار یادشده را مطالعه خواهد کرد. سامانه‌های راداری این کاوشگر با نگاه دقیق به جو ضخیم زهره، از هردو لایه‌های سطحی و سنگی تا حداکثر عمق هزار متری زیر سطح نقشه‌برداری خواهند کرد. مجموعه‌ای از طیف‌سنج‌ها در نور فرابنفش و فروسرخ، ترکیب شیمیایی جو را تجزیه‌وتحلیل و تفاوت بین انواع سنگ‌های روی سطح را تعیین خواهند کرد. همچنین یک آزمایش علمی رادیویی قادر خواهد بود با استفاده از تغییرات جزئی در گرانش سیاره، ساختار لایه‌ای درون زهره را به‌دقت بررسی کند. تمام ابزارهای یادشده به یافتن پاسخ پرسش مهمی دیگر کمک خواهند کرد: «آیا زهره ازنظر زمین‌شناسی زنده است یا مرده؟ زهره، سیاره‌ی تحت سلطه‌ی آتشفشان‌ها و دیوارنگاره‌های فورانی، به‌وضوح گذشته‌ای بیش‌فعال ازنظر زمین‌شناسی دارد. هرچند اغلب دانشمندان شک دارند که زهره همچنان امروزه درحال فوران باشد، لایه‌ی ابر ضخیم سیاره درست همان‌طور که از جستجو برای یافتن حرکت گسل‌ها جلوگیری کرده، سد راه تأیید این ایده نیز شده است. ان‌ویژن با انجام بررسی‌های علمی موشکافانه در بخش‌های مشخص از سیاره، قادر به برطرف‌کردن ابهام یادشده خواهد بود. این کاوشگر می‌تواند مشخصه‌های حرارتی آتشفشان‌های فعال را شناسایی کند، به وجود فواره‌های گازی از آتشفشان‌های درحال فوران پی ببرد و به‌دنبال یافتن شواهد از حرکات مداوم تکتونیکی برود. مقاله‌های مرتبط:
شناسایی فسفین در زهره؛ هرآنچه باید درباره کشف نشانه احتمالی حیات در سیاره همسایه بدانید شرکتی خصوصی آغازگر جستجوی حیات در سیاره زهره خواهد بود فضاپیمای اروپا قادر خواهد بود با نگاه به گذشته‌ی زهره، به‌دنبال بافت‌های زخم به‌جامانده از تکتونیک صفحه‌ای باستانی و یادگارهای فعالیت آتشفشانی ابتدایی سیاره نیز بگردد. برخی گمان می‌کنند همین نوع فعالیت ممکن است موجب شکل‌گیری اثر گلخانه‌ای افسارگسیخته‌ای شده باشد که درنهایت زهره را به‌کلی خشک کرد. ان‌ویژن همچنین «تسرای» یا فلات‌های شگرفی را که برفراز دشت‌های گدازه‌ای جوان‌تر سربرآورده‌اند، بررسی خواهد کرد. عده‌ای از دانشمندان تصور می‌کنند که شاید معلوم شود این فلات‌ها، لایه‌های تغییرشکل‌یافته از سنگ‌های قاره‌ای‌مانند هستند. در این‌ صورت، یعنی آن‌ها با وجود آب مایع شکل گرفته‌اند؛ مدرکی دیگر که نشان می‌دهد زهره زمانی جهانی اقیانوسی بود. سه مأموریت با وجود توانمندی بسیار بالا، تمام اسرار زهره را حل نخواهند کرد؛ نظیر اینکه آیا حیات میکروبی، فسفین، گاز بالقوه موجود در ابرهای سیاره را تولید می‌کند یا خیر. بااین‌حال، امید می‌رود که این سه کاوشگر، آغاز دومین رنسانس ناهیدی باشند. فضاپیماهای جدید می‌توانند مسیر را برای شکل‌گیری مجموعه‌ای از مأموریت‌ها، از مدارگردهای بیشتر تا کاوشگرها و بالون‌های جوی و سطح‌نشین‌ها هموار و درنهایت در یافتن علل تبدیل زهره به جهان جهنمی همسایه‌ی زمین به ما کمک کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/270651/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

جزئیات فروش آنلاین میوه و سبزیجات در میادین میوه و تره‌بار تهران

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

واکنش جالب تنیسور 16 ساله به مصاف با رافائل نادال

دو ایرانی بالاترین مدرک جهانی اتومبیلرانی را به دست آوردند

بلژیک مغلوب دانش‌آموزان ایران شد؛ هلند حریف یک‌هشتم نهایی

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

پاکسازی کمپ مهاجران در پاریس در فاصله کوتاه باقیمانده تا المپیک

بن بست فوتبالی عربستان و گران ترین تیم تاریخ آسیا؟

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

داستانک/ دوستت دارم

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد