راه ترقی

آخرين مطالب

رکوردشکنی افزایش کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر با وجود افت ناشی از دنیاگیری اقتصاد

رکوردشکنی افزایش کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر با وجود افت ناشی از دنیاگیری
  بزرگنمايي:

راه ترقی - انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای سال گذشته به علت دنیاگیری کووید 19 کاهش پیدا کرد؛ اما این کاهش برای پیشگیری از تجمع این گازها در اتمسفر کافی نبود.

به گفته‌ی دانشمندان، سطح کربن‌ دی‌اکسید در اتمسفر زمین ماه گذشته رکورد جدیدی ثبت کرد و با وجود افت موقت سوزاندن سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان براثر دنیاگیری ویروس کرونا ، بار دیگر به بالاترین سطح در تاریخ بشر رسید. بر اساس دو تجزیه‌و‌تحلیل جداگانه از مؤسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) که در نیویورک تایمز گزارش شده است، ابزارهای علمی مستقر در بالای آتشفشان ماونا لوا در هاوایی نشان داد که سطوح کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر در ماه می به‌طور ‌متوسط به 419 قسمت در میلیون، یعنی اوج سالانه‌ی خود رسیده است. این مقدار حدود نیم درصد بیشتر از بالاترین سطح قبلی (417 قسمت در میلیون) است که در ماه می سال 2020 ثبت شد. کربن‌ دی‌اکسید مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای است که موجب گرمایش زمین می‌شود و طبق تخمین پژوهشگران، میلیون‌ها سال است که مقدار آن در اتمسفر تا این حد زیاد نبوده است. نقطه‌ی عطف جدید زمانی پیش می‌آید که رهبران کشورهای عضو گروه هفت برای نشستی در کورنوال انگلیس آماده می‌شوند تا درباره‌ی افزایش تلاش برای مقابله با تغییرات اقلیمی بحث کنند. داده‌های جدید هشدار دیگری است که کشورها هنوز با کنترل گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده‌ی زمین فاصله‌ی بسیاری دارند.

راه ترقی

پژوهشگران تخمین زده‌اند که حداقل سه میلیون سال، این مقدار کربن‌ دی‌اکسید در اتمسفر وجود نداشته است. دانشمندان اسکریپس قبلاً تخمین زده بودند که نشر کربن ناشی از فعالیت‌های بشری باید برای حداقل شش ماه در حد 20 تا 30 درصد کاهش پیدا کند تا موجب کاهش قابل‌ توجهی در نرخ افزایش کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر شود. به گفته‌ی دانشمندان، فقط یک راه برای پیشگیری از ادامه رشد مقدار کل کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر وجود دارد؛ کشورها باید با کنار گذاشتن سوخت‌های فسیلی و روی آوردن به فناوری‌های پاک‌تری مانند خودروهای برقی که انرژی آن‌ها از باد، خورشید یا انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود و کربن‌ دی‌اکسید منتشر نمی‌کنند، انتشارات سالانه‌ی خود را به صفر برسانند. ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی راهنمای مفصلی دراین‌باره منتشر کرد که چگونه کشورها جهان می‌توانند تا سال 2050 به نشر کربن صفر برسند. بنا بر اعلام آژانس، با دنبال کردن این برنامه‌ها، تغییرات چشمگیری می‌تواند حاصل شود: کشورها باید فورا ساخت نیروگاه‌های زغال‌سنگ جدید را متوقف، فروش وسایل نقلیه‌ی بنزین‌سوز را تا سال 2035 ممنوع و توربین‌های بادی و صفحات خورشیدی را با نرخ بی‌سابقه‌ای نصب کنند. اگر کشورها بتوانند به این هدف برسند، می‌توانند گرمایش جهانی را در حدود 1٫5 درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی‌سازی محدود کنند (زمین در حال‌ حاضر بیش از یک درجه‌ی سانتی‌گراد از آن دوران گرم‌تر شده است). بشر با انجام این کارها می‌تواند از برخی از بدترین آثار تغییرات اقلیمی مانند فروپاشی برگشت‌ناپذیر صفحات یخی قطبی یا خرابی گسترده محصولات کشاورزی جلوگیری کند. مقاله‌های مرتبط:
کاهش 17 درصدی انتشار کربن‌ دی‌اکسید طی دنیاگیری کووید 19 کاهش چشمگیر آلودگی هوا؛ پیامد اقلیمی دنیاگیری ویروس کرونا
اما بنا بر هشدار آژانس، جهان در حال‌ حاضر در مسیر رسیدن به این هدف نیست. پیش‌بینی می‌شود با بازگشت کشورها به روال عادی و افزایش سوزاندن زغال‌سنگ که ناشی از افزایش فعالیت‌های صنعتی در آسیا است، کل نشر کربن سالانه بار هم افزایش پیدا کند. مقدار کربن‌ دی‌اکسید موجود در اتمسفر در حال‌ حاضر در طول یک سال حدود 10 قسمت در میلیون متغیر است. این مقدار در هر ماه می، پیش از رشد فصلی پوشش گیاهی در نیمکره شمالی که تقریبا دوسوم از توده خشکی زمین را دارا است و مقداری از این گاز را از طریق فتوسنتز از هوا خارج می‌کند، به اوج خود می‌رسد. میانگین ماه می در سال 2014 اولین بار از 400 قسمت در میلیون بالاتر رفت و از آن زمان، انتشارات همچنان رو به افزایش بوده است. آخرین میانگین کل سال برای سال 2019، 409٫8 قسمت در میلیون بوده است که حدود 46 درصد بالاتر از متوسط پیش از دوران صنعتی‌سازی است که 280 قسمت در میلیون بود. دکتر کیلینگ می‌گوید: «دهه‌ی گذشته شاهد سریع‌ترین رشد نسبت‌ به هر دهه‌ای در طول تاریخ بشر بوده است؛ بنابراین فقط این طور نیست که سطح آن بالا باشد، بلکه با سرعت زیادی در حال افزایش است.» دانشمندان اسکریپس می‌گویند سطوح کنونی کربن‌ دی‌اکسید اتمسفر احتمالا با دوره‌ی پلیوسن (4٫1 میلیون تا 4٫5 میلیون سال پیش) قابل مقایسه است. آن دوره مقیاس کاملی برای سنجش اتفاقات امروز نیست؛ اما می‌تواند سرنخ‌هایی ارائه بدهد. پژوهشگران با تجزیه‌و‌تحلیل هسته‌های یخ و رسوبات اقیانوس دریافته‌اند که دما در آن زمان حدود 4 درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دوران مدرن پیش از صنعتی‌ شدن و سطح دریا حدود 24 متر بالاتر از امروز بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/271303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

وقتی مادرها تصمیم می‌گیرند کاری کنند!

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

اجرای تصنیف «یاوران مَسِم» در بیستون از کیخسرو پورناظری و سهراب پورناظری

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

فرنگی کاران ایران تمرینات خود را در قرقیزستان پیگیری کردند

رئال با حذف سیتی شانس اول قهرمانی شد

عضو کادرفنی خمس به تراکتور بازگشت

شمس: کار خوب کادر فنی استفاده از تمام بازیکنان مقابل افغانستان بود

اولین دور مذاکرات بارسا با ستاره اسپانیایی

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بازگشت آلوارز به تیم فوتبال تراکتور

انتقاد آذری جهرمی به رئیسی درباره مسئله حجاب

توصیه آخوندی برای روزهای بعد از حمله ایران به اسرائیل

واکنش واعظی به ادعای مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف صهیونیست‌ها رفتیم

مطهری: میدان دادن به هنرمندان به جهش تولید فرهنگی کمک می‌کند

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

مقامی که از مردم نرسه مفت نمی ارزه!

برملا شدن هویت واقعی داماد جوان

گاهی آمدن ها دیر میشوند

اعتراف جالب و شنیدنی نرگس سریال خانه‌ به دوش

ای یار من ای دلبر و دلدار من

علی شادمان با «بلیت یک طرفه» می‌آید

شما اصلا قرار نیست حال کسی رو خوب کنی!

پارک چان ووک «اولدبوی» را به تلویزیون می‌برد

تصمیم تارانتینو برگشت؛ «منتقد سینما» دهمین فیلمش نیست