راه ترقی

آخرين مطالب

تدوین سند سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران کلید خورد اجتماعی

تدوین سند سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران کلید خورد
  بزرگنمايي:

راه ترقی- تحول در نظام عدالت کیفری را در پرتو تدوین اصول راهبردی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران، امکان‌پذیر خواند و افزود: مبارزه موثر با پدیده جنایی همواره نیازمند وجود ترکیبی از سیاست های کیفری و سیاست های اجتماعی است که در نتیجه با استفاده وبهره گیری از مجموعه ای از تدابیر و اقدامات فراگیر در حوزه های کیفری و فرهنگی- اجتماعی می توان با شکل گیری و گسترش رفتارهای مجرمانه در حوزه های گوناگون مقابله کرد.

وی ادامه داد: از دیدگاه مطالعات جرم شناختی رفتارهای مجرمانه محصول زیست بوم‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هستند و در نتیجه مقابله با رفتارهای مجرمانه یا پیشگیری از شکل‌گیری آنها مستلزم داشتن آگاهی درست و سیال از ویژگی‌های هر یک از این زیست بوم‌هاست که می‌توانند زمینه ساز وقوع رفتارهای مجرمانه شوند.

سیاست جنایی منسجمی برای مبارزه با جرایم وجود ندارد

شاطری‌پور اظهارداشت: در تحول سیاست‌ها و رویکردهای مبارزه با جرایم، امروز کیفر در کنار سایر سیاست‌ها و تدابیر اجتماعی و در قالب تدابیر سیاست جنایی به عنوان سازوکار مقابله موثر با جرایم در نظر گرفته می‌شود و سزادهی محوریت و نقطه ثقل بودن خود در نظام عدالت کیفری را از دست داده است و روز به روز هم از طرفداران کیفر کاسته می‌شود.

رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه قضاییه درباره وضعیت کنونی نظام عدالت کیفری گفت: به اتفاق نظر تمامی صاحبنظران می توان گفت تا امروز سیاست جنایی منسجمی برای مبارزه با جرایم طراحی و تدوین نشده است تا آن جایی که سیاست جنایی با سرگردانی در رابطه با اصول و راهبردها روبروست و شناسایی الگوی مطلوب در مبارزه با رفتارهای مجرمانه تقریبا امکان پذیر نیست.

وی تأکید کرد: این سرگردانی در راهبردهای سیاست جنایی، عدم انسجام و بهم پیوستگی قوانین و مقررات کیفری را به همراه داشته است موضوعی که در اجرا و در فرایند عدالت کیفری و رسیدگی های کیفری موجب چالش‌ها و مسائل متعدد و در نتیجه تعارض و تهافت در فرایندها و رویه‌های قضایی شده است.

با بحران تورم قوانین کیفری مواجه هستیم

شاطری‌پور اضافه کرد: در این خصوص سیاست قانون‌گذار در وضع قوانین کیفری ماهوی و شکلی دربردارنده شاخص‌هایی برای ارزیابی و رصد نیست و این مساله گاهی موجب قانونگذاری‌های دلبخواهی بدون پشتوانه لازم سیاستی و در نهایت بحران تورم قوانین کیفری یا مداخله حداکثری برای مقابله با رفتارهای مجرمانه شده است.

وی تأکید کرد: اصلاح قوانین و مقررات کیفری در سال‌های اخیر نیز به دلیل نبود سیاست جنایی موثر نتوانسته است گره‌گشای وضعیت فروبسته نظام عدالت کیفری باشد و همچنان متناسب نبودن جرایم و مجازات ها و ناتوانی در پیشگیری از جرایم، نداشتن بازدارندگی و قدرت بازاجتماعی کردن، نبود نظام اصلاح و تربیت و در نتیجه تورم جمعیت کیفری و ازدحام جمعیت زندان به عنوان ابرچالش های دستگاه قضا جلوه گر هستند.

اجرای طرح تدوین اصول راهبردی سند سیاست جنایی در دو مرحله

رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی پژوهشگاه قوه قضاییه ادامه داد: ریاست قوه قضاییه با آگاهی از پیامدهای این آشفتگی و عدم انسجام در سیاست‌های حوزه نظام عدالت کیفری و با رویکرد تحول در نظام عدالت کیفری، پژوهشگاه قوه قضاییه را مامور کرد تا اصول راهبردی سند سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران را با استفاده از ظرفیت صاحبنظران و خبرگان حوزه علوم جنایی تدوین کند.

شاطری‌پور توضیح داد: تدوین اصول راهبردی سند سیاست جنایی می‌تواند برای شناسایی نظام مسائل نظام عدالت کیفری و در نتیجه انجام پژوهش‌های بنیادین برای ارائه پاسخ‌های مناسب گام ضروری و بسیار مهمی باشد. برای دستیابی به این هدف طرح پژوهشی «تدوین اصول راهبردی سند سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران» توسط پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی تدوین و اجرایی شد.

وی یادآور شد: این طرح به لحاظ روش‌شناختی دارای دو فاز است که به صورت همزمان در حال انجام است. در فاز نخست، فراتحلیلی از همه نوشته‌های علمی و پژوهشی در حوزه مطالعات علوم جنایی انجام می‌گیرد که برای این منظور همه منابع اعم از کتاب­‌ها، مقاله‌­ها، رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی رصد و پایش شد و منابع دارای ارزش علمی بر اساس شاخص‌های پیش‌بینی شده توسط گروه‌های علمی در حال مطالعه و انجام فراتحلیل است.

رئیس پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی ادامه داد: در فاز دوم، مصاحبه‌هایی با اساتید و نخبگان مطالعات علوم جنائی در دانشگاه‌ها، دستگاه قضا و پژوهشگاه‌های حوزوی در حوزه‌های مختلف جرم انگاری، کیفر شناسی، پیشگیری از جرم، آیین دادرسی کیفری و فتوای معیار انجام شده است. مجموع داده‌های بدست آمده از فراتحلیل و مصاحبه‌ها با روش تحلیل کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بر اساس آن ها اصول راهبردی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران تدوین می‌شود.

وی گفت: همکاری تعداد زیادی از صاحبنظران و اساتید دانشگاهی و قضایی و فضلای حوزه علمیه در طرح جامع تدوین اصول راهبردی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌ساز گفتمانی بومی و متناسب با نیازهای جامعه ایرانی اسلامی در حوزه سیاست جنایی خواهد بود که می‌تواند در سپهر عدالت کیفری ایران تحول آفرین و موجب تحقق و تسهیل دسترسی به عدالت مبتنی بر عقلانیت و حکمت در جامعه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/271368/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یورو رکورد زد

آغاز رقابت 8 تیم برای رسیدن به جام جهانی

هدایت تراکتور کادوی تولد 50 سالگی!

گرایی کشتی‌گیر قدرتمندی است

محمدی: باخت تیلور بار روانی را از تیم ملی کشتی کم کرد

واکنش اولیایی به واگذاری استقلال و پرسپولیس

جعفری: پیشنهاداتی دارم اما اولویتم تیم شهر خودم است

ابتلا به یک بیماری عجیب، موراتا را خانه‌نشین کرد

هشدار در انتخاب سرمربی خارجی برای بسکتبال

تکلیف سهمیه جام‌ جهانی در صورت صعود ازبک

پیشنهاد منچسترسیتی به خسرو حیدری

حسن بیادی: چه بسا دخالت‌های دولت نباشد کارها بهتر انجام شود

استقبال رسمی مقامات سریلانکا از رییس جمهور

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

پای آرمین زارعی هم به دادگاه باز شد!

قطعه جدید محسن چاوشی به نام «جهان لاغر» منتشر می‌‌شود

شکستن درختان به علت وزش باد شدید

جزئیاتی از پرونده‌های قاچاق دختران و خانه‌های فساد؛ 96 نفر دستگیر شدند

حکم اعدام برای 3 پسر به اتهام تجاوز به 2 دختر نوجوان

ترفندهایی برای شناخت آبلیموی تقلبی از اصل/ آبلیموی سنتی بخریم؟

شاید موشک‌های آینده بدون سوخت کار ‌کنند!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ستاره بارسا آماده جدایی

پشت‌پرده مشکلات فتح‌الله‌زاده و ساپینتو در استقلال

گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات بازیکنان تهاجمی در تاریخ فوتبال

ستاره آرسنال: با خوش‌شانسی به چلسی گل زدم

روزهای شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!

خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

منشی دکتر زیر آبشو زد!

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟