راه ترقی

آخرين مطالب

عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و خسارت محض است اجتماعی

عدم حضور در انتخابات خواست دشمن و خسارت محض است
  بزرگنمايي:

راه ترقی- غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت میلاد حضرت معصومه (س) و حضرت علی بن موسی الرضا(ع) افزود: دهه کرامت بیانگر لطف و عنایت امام مهربان و خورشید خراسان بر ایران زمین و عالم هستی و یادآور مفاهیمی بلند و سازنده و ارزشمند است همچنین دهه کرامت یادآور لطیف ترین علایق برخاسته از مهر و وفای یک خواهر به مقام شامخ و معنوی یک برادر است.

وی ادامه داد: دهه کرامت تداعی کننده عزم و اراده و قاطعیت و تحول آفرینی زنان بزرگ و بانوان آسمانی در حمایت از حق و حقیقت در جهان اسلام و بشریت است.

اسماعیلی با بیان اینکه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره ای مجلس، میان دوره ای خبرگان و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را پیش رو داریم، افزود: انتخابات یعنی انجام تکلیف و احقاق حق و ستاندن حق خویش و عدم حضور در انتخابات، خواست دشمن و زیان و خسارت محض است اما مردم انقلابی ایران در حساس ترین برهه های تاریخ نشان دادند که در ناامید کردن دشمن حماسه ساز هستند و در ناامید سازی دشمن ید طولایی دارند.

وی اضافه کرد: در جمعه این هفته مردم ما با حضور حماسی و آگاهانه خویش حماسه دیگر خواهند آفرید و دشمنان را ناامید خواهند کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهارداشت: مقام معظم رهبری در یک نوبت فرمودند آنها که نفوذ کلام دارند مردم را به حضور دعوت کنند و در مرحله بعد فرمودند دعوت به حضور وظیفه همگانی است.

اسماعیلی گفت: اینجانب به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که ممکن است کلام بنده برای برخی موثر باشد، مصرانه از همه شهروندان عزیز دعوت می کنم که حتما در انتخابات جمعه 28 خرداد حضور داشته باشند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در آستانه هفته قوه قضاییه قرار داریم، افزود: یاد و خاطره شهید مظلوم دکتر بهشتی معمار دستگاه قضایی بلکه نظام حکمرانی اسلامی و یاد یاران شهید ایشان و همه شهدای قوه قضاییه، انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی می داریم.

وی ادامه داد: این هفته را به همه همکاران خدوم و خانواده بزرگ دستگاه قضایی تبریک می گویم و از زحمات و مجاهدت های همه همکاران قضایی قدردانی می کنم آنان که به ویژه در دوره تحول با مجاهدت تحول اساسی را در قوه قضاییه به نفع مردم رقم زدند.

صلح و سازش در یک میلیون پرونده شورای حل اختلاف
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف گفت: در سال 99، چهار میلیون و 363 هزار و 183 پرونده در شورای حل اختلاف رسیدگی شد که این میزان رسیدگی نسبت به پرونده های سال گذشته با رشد 16 درصدی مواجه بوده است.

اسماعیلی افزود: در سال 99 با وساطت و مجاهدت همکاران شوراها حدود یک میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شد و از مجموعه پرونده های مطروحه در شوراها حدود 31 و نیم درصد از پرونده ها به صلح ختم شده که نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد در صلح و سازش افزایش داشته است. 

وی اظهارداشت: متوسط پاداش پرداختی به هر یک از کارکنان شورای حل اختلاف 600 هزار تومان در هر ماه به یک میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافته است. البته در قبال کار و تلاش پرسنل شوراها این رقم اندک است.‌ برای 13 هزار و 890 نفر از پرسنل پوشش بیمه ای برقرار شد و هفت هزار نفر از پرسنل تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تدوین قانون شوراهای حل اختلاف افزود: این قانون در مجلس تصویب شد که شورای نگهبان به برخی مواد ایراد گرفت و مجلس شورای اسلامی اشکالات شورای نگهبان را رفع کرده و ان‌شاءالله در دور جدید، شورا نگهبان آن را تصویب کند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف دو ویژگی برجسته، محض شدن شوراهای حل اختلاف در امر حل اختلاف و صلح و سازش و اجتناب از صدور احکام قضایی و تعیین تکلیف پرسنل شوراهای حل اختلاف در این قانون پیش بینی شده است.

ثبت بیش از 61 هزار گزارش مردمی 

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت مردم محور است و مردم به عنوان همکاران موثر حوزه این معاونت در سامانه سجام متعلق به امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، 61 هزار و 722 گزارش را به ثبت رساندند.

وی ادامه داد: گزارش های مردمی توسط همکاران ما پیگیری شد، همچنین این معاونت 1700 هسته تخصصی ارتباط مردمی ساماندهی کرده و 375 نهاد مردمی و سمن به عنوان سازمان های مردم نهاد جذب همکاری با معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم  شدند و برای  39 هزار و 579 نفر از اعضای این سمن ها بانک اطلاعاتی تشکیل شده است.

اسماعیلی اضافه کرد: ‌این معاونت 127 هزار و 141 نفر را به عنوان دیده بان در پیشگیری از وقوع جرم جذب و ساماندهی کرده تا با کمک بدنه مردمی این معاونت بتواند در حوزه ماموریت های خود موثر تر عمل کند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: 1156 مشاور در دادگاه های اطفال و نوجوانان برای ارائه مشاوره به قضات دادگاه ها مستقر شدند که 7580 مشاوره را به قضات ارائه دادند همچنین صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی در ارتباط با 411 زوج طلاق گرفته از دیگر اقدامات این معاونت است.

وی افزود: 588 پرونده مربوط به اطفال و نوجوانان به صلح منجر شد. میانجی گری منتهی به صلح در 2937 پرونده از دیگر اقدامات معاونت بود و از دیگر اقدامات این معاونت بعد از طلاق، راه اندازی 189 مرکز فرزندان طلاق بود و 38 هزار و 445 ملاقات فرزندان طلاق در محیط امن انجام شده، همچنین 186 مرکز مشاوره برای دعاوی خانوادگی ایجاد شده است.

آخرین وضعیت پرونده‌های مفاسد اقتصادی 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اخیرا گزارش دادگاه های مبارزه با فساد کمتر منتشر می شود، با اشاره به صدور برخی احکام صادره برای پرونده‌های مفاسد اقتصادی افزود: رسیدگی‌های قضایی در پرونده موسسه اعتباری ولیعصر(عج) و توسعه البرز انجام و حکم نهایی صادر شد. «حسن قوریانی» 20 سال حبس، شلاق و ضبط کلیه اموال، «مهدی بهرامی» 12 سال حبس، شلاق و ضبط اموال و «محسن حاتمی نژاد» 10 سال حبس و ضبط اموال محکوم شد. همچنین دارایی این موسسات شناسایی و 413 میلیارد ریال در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. مطالبات 3475 نفر از سپرده گزاران هم وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده کیمیا خودرو گفت: رأی بخشی از  پرونده شرکت کیمیا خودرو  قبلا صادر شده بود و بخش دوم رسیدگی در ایام اخیر انجام شد و بر این اساس، «دلینا فتاحی نیا» 20 سال حبس، جزای نقدی و استرداد اموال و محرومیت از خدمات دولتی، «مهدی فتاحی نیا» 21 سال حبس و استرداد اموال و جزای نقدی و محرومیت از خدمات دولتی و «مرتضی فتاحی نیا» به 15 سال حبس و جزای نقدی و استرداد اموال و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: 14 نفر دیگر در پرونده کیمیا خودرو قبلا محکوم شده بودند و رسیدگی به پرونده صدرا نفت سپاهان هم انجام شد و  فردی که در این پرونده با تشکیل صندوق مبادرت به جلب سرمایه های مردم کرده بود که «مجید آوش» به 20 سال حبس و ضبط اموال غیرقانونی محکوم شد.

اسماعیلی اضافه کرد: این روزها دادگاه پرونده حسن رعیت هم در حال برگزاری است.

صدور قرار تامین برای برخی افراد در پرونده فایل صوتی ظریف
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تحقیقات درباره فایل صوتی وزیر امور خارجه گفت: پرونده ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل و از افراد متعددی به عنوان مطلع تحقیق شده و برخی افراد هم ممنوع الخروج شدند. همچنین برای برخی افراد که در مظان اتهام بودند، تفهیم اتهام و قرار تامین صادر شده و اکنون با قرار تامین آزاد هستند و تحقیقات در حال انجام است و به محض نهایی شدن نتیجه گیری های کلی را اعلام می‌کنیم.

رأی پرونده جنگل های آق مشهد در دیون عالی کشور صادر شد
اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره صدور رأی دیوان عالی کشور درباره جنگل های آق مشهد گفت: این پرونده قبلا رسیدگی و رای صادر شده بود اما با گزارش رئیس کل دادگستری استان مازندران اعمال ماده 477 شد که مورد پذیرش ریاست محترم قوه قضاییه هم قرار گرفت و رأی قبلی مبنی بر موقوفه بودن پرونده به دیوان عالی ارسال شد و دیوان عالی رای صادر کرده اما هنوز ابلاغ نشده است و ظرف همین چند روز رأی این پرونده ابلاغ خواهد شد.

آخرین وضعیت تعاونی فرشتگان 
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تعاونی فرشتگان گفت: این پرونده یکی از پرونده های کثیرالشاکی است و کیفرخواست آن در شعبه 15 دادسرای اقتصادی صادر  و به شعبه ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده است.

وی ادامه داد: در این پرونده 15 هزار سپرده گذار و مطالباتی با مبلغ 8400 میلیارد تومان دارد. بانک مرکزی همکاری خوبی با تخصیص خط اعتباری  داشته است و نسبت به اکثر سپرده گذاران تا یک میلیارد تومان، از محل این خط اعتباری مطالباتشان تسویه شده و 190 مورد از طلبکاران بزرگ و طلبکارانی که مبالغ درشتی سپرده گذاری کرده بودند باقی مانده که نسبت به آن اقدام خواهد شد و در مورد متهمان هم  حکم مناسب صادر خواهد شد.

وصول 30 هزار میلیارد تومان مطالبات بانک ها
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه درخصوص 11 بدهکار بانکی و پرونده تخلفات شهرداری سابق گفت: در ارتباط با 11 شرکت بدهکار بانکی، روز گذشته در مورد همه این 11 شرکت توضیح دادم که در قوه قضاییه اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در برخی احکام قضایی هم صادر شده محکومان هم در زندان به سر می برند همچنین بخش قابل توجه طالبات بانک ها وصول شده به طوری که در یک پرونده سه هزارمیلیارد تومان و در پرونده دیگر هم چهار هزار میلیارد تومان صول شده است که در مجموع حدود 30 هزار میلیارد تومان وصول شده است.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه بیکار ننشسته است، افزود: این اقدامات توسط قوه قضاییه و ضابطان انجام شد و در برخی موارد نه تنها بانک ها همکاری نکردند بلکه مانع تراشی هم داشته‌اند و البته در بسیاری از موارد بعد از تشکیل پرونده تعاملات خوبی بین ما و بانک‌ها وجود دارد.

درمود پرونده عیسی شریفی

اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی گفت: قبلا این پرونده اطلاع رسانی شده و سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلامیه رسمی صادر کرده است. همچنین حکم صادره در دادگاه در دیوان عالی کشور تایید شد و تعجب می کنم بعد از این همه اطلاع رسانی ها نسبت به رسیدگی ها که انجام شده، بی خبر هستند.

احیای واحدهای تولیدی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسط برخی  کاندیداها در مناظرات گفته شد علت تعطیلی واحدهای دولتی که توسط قوه قضاییه بازگشایی شدند احکام قضایی بوده، گفت: بارها گفته ایم به لحاظ وظیفه حاکمیتی و اجابت رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار ما است و ادعایی که گفته شد خود واحدهای قضایی آنها را تعطیل کردند درست نیست و یک درصد به این شکل بوده است.

وی ادامه داد: حدود 99 درصد از این شرکت ها رأی قبلی قضایی مبنی بر تعطیلی نداشت و در همین پرونده‌ها هم ما به سراغ تعطیلی نرفتیم بلکه مدعیانی داشتند و نظام بانکی علیه آنها طرح دعوا کرده و قوه قضاییه در مقام رسیدگی بانک‌های طلبکار وارد عمل شده است.

اسماعیلی افزود: قوه قضاییه دو هزار واحد تولیدی را احیا کرد و در ایلام 56 واحد، تهران 52 واحد تولیدی با 6 هزار و 414 کارگر، در خراسان رضوی 173 واحد، در فارس 135 واحد، قزوین 62 واحد و در گیلان 78 واحد تولیدی راه اندازی شدند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: سبلان پارچه اردبیل، شیر وارنا ورامین، آلومینیوم پارس ساوه، ایران ترانسفو، شرکت سیلندر امید فردا گیلان، کشتارگاه مرغ مانشت، کلوچه شاداب مهر از جمله این واحدها بودند.

وی ادامه داد: در سفر به استان فارس در خرداد 99 از برخی واحدهای تولیدی بازدید شد و در این استان هشت شرکت از جمله شرکت‌های مهر و ماه بامدادان نوشین، درسا پلاستیک و شرکت سیتو بهاران را که تعطیل یا در حال تعطیلی بود با کمک سازمان بازرسی احیا کردیم؛ اینها واحدهایی هستند که از طریق بانک‌های طلبکار تعطیل شدند و با مداخله سازمان بازرسی این شرکت‌ها احیا شد.

ثبت بیش از 1300 گزارش مردمی از تخلفات انتخابات
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تعداد شکایت انتخاباتی ثبت شده توسط مردم در سامانه سجام گفت: از بهمن 1399 که بخشنامه رئیس قوه قضاییه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی صادر شد تا کنون 1373 گزارش مردمی در ارتباط با تخلفات انتخاباتی در سامانه سجام ثبت شده و اقدامات موثری درباره آنها انجام گرفته، همچنین اقدامات پیشگیرانه ای جهت جلوگیری از بروز این تخلفات با کمک دادستان‌ها انجام شده و لازم است تشکر کنم از همکارانم در ستادهای انتخاباتی که از زمان صدور دستور العمل تاکنون 143 جلسه تشکیل و 400 مصوبه داشته است.

پرونده تبعه چینی دو متهم دارد
اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرونده انتشار تصاویر دختران ایرانی توسط تبعه چینی گفت: بعد از حادثه‌ای که رخ داد و فیلم‌هایی که در فضای مجازی در ارتباط با این موضوع منتشر شد، قوه قضاییه با همکاری پلیس فتا ورود کرد و موفق شدیم این فرد را شناسایی کنیم و یکی از همدستان او را هم شناسایی و دستگیر کردیم.
وی ادامه داد: این پرونده دو متهم دارد و در چارچوب ضوابط قانونی در حال اجرا است، چون این افراد با قید وثیقه آزاد هستند برای اینکه قبل از رسیدگی از کشور خارج نشوند، ممنوع‌الخروج شدند.

آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی  
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی و اظهارات دولت اوکراین مبنی بر پرداخت غرامت به خانواده ها گفت: در ارتباط با این پرونده و آنچه از سوی دولتمردان اوکراین اعلام شد باید بگویم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی ایران هستند و این مرجع سازمان قضایی نیروهای مسلح است. 

وی افزود: بررسی های دقیق و همه جانبه انجام و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلسات دادگاه برگزار خواهد شد. 

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اینکه کشور دیگری اظهار نظر کند پسندیده نیست، اما پرداخت غرامت که زودتر از دادگاه انجام می‌شود حاکی از خوبی نظام قضایی ما است؛ قبل از صدور حکم دادگاه سعی می‌کنیم طلب‌ها را پرداخت کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: در قوانین پیش بینی شده در برخی حوادث و سوانح قبل از اینکه رأی دادگاه صادر شود، در همان ابتدای امر 50 درصد و در برخی موارد صد در صد دیه یا غرامت پرداخت شود. صد در صد غرامت به این افراد پرداخت خواهد شد و اینکه قبل از صدور رأی غرامت می‌دهیم امتیاز و ارزش است و توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

اظهار تاسف از اقدام کانادا در جلوگیری از شرکت ایرانیان مقیم این کشور در انتخابات
وی درباره منع شهروندان ایرانی مقیم کانادا برای حضور در انتخابات گفت: این مایه تاسف است که کشورهایی که از حقوق بشر و دموکراسی دم می‌زنند، هموطنان عزیز ایرانی مقیم کانادا که حدود 500 هزار واجد شرایط هستند را از حق طبیعی خود محروم می‌کنند و آن‌ها را با زحمت مواجه می کنند و آنها را مجبور می‌ سازند که بروند در کشورهای همجوار رأی دهند؛ این یک اقدام غیر حقوقی است. امیدواریم همکاران ما در وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/271735/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان