راه ترقی

آخرين مطالب

واکسن کرونا آلمانی کیوروک در کارآزمایی بالینی ناامیدکننده ظاهر شد اقتصاد

واکسن کرونا آلمانی کیوروک در کارآزمایی بالینی ناامیدکننده ظاهر شد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - واکسن ساخت شرکت آلمانی کیوروک که از فناوری mRNA استفاده می‌کند، در کارآزمایی بالینی در آمریکای لاتین و اروپا فقط 47 درصد اثربخش بود.

کیوروک (CureVac)، شرکت داروسازی آلمانی دیروز چهارشنبه نتایج مقدماتی ناامیدکننده‌ای از کارآزمایی بالینی واکسن کرونا خود ارائه داد. این کارآزمایی که شامل 40 هزار داوطلب در آمریکای لاتین و اروپا بود، برآورد کرد که واکسن mRNA کیوروک، اثربخشی فقط 47 درصد دارد. با این میزان کارایی، واکسن آلمانی درمیان کم‌اثرترین واکسن‌های کرونای ساخته‌شده تاکنون قرار می‌گیرد. پژوهشگران در ادامه‌ی کارآزمایی، داوطلبان را برای شناسایی موارد جدید ابتلا به کووید 19 تحت نظر خواهند داشت. انتظار می‌رود تجزیه‌وتحلیل نهایی ظرف دو تا سه هفته‌ی آینده منتشر شود. کیوروک قصد دارد درخواست برای دریافت مجوز را ابتدا به آژانس دارویی اروپا ارائه دهد. سال گذشته توافق شد که اگر آژانس، واکسن کیوروک را تأیید کند، اتحادیه‌ی اروپا 405 میلیون دوز از آن خریداری کند. بااین‌حال، کارشناسان مستقل می گویند بهبود وضعیت برای کیوروک دشوار خواهد بود. ناتالی دین ، آمارشناس زیستی در دانشگاه فلوریدا به نیویورک تایمز گفت نرخ اثربخشی واکسن ممکن است تا پایان کارآزمایی به‌نوعی بهبود یابد؛ اما ازآنجا که بخش عمده‌ی داده‌ها هم‌اکنون موجود است، بعید به‌نظر می‌آید که واکسن، توانایی بالایی در مصونیت‌بخشی داشته باشد. کارایی آن قرار نیست تغییر چشمگیری کند. واکسن آلمانی با نرخ اثربخشی بسیار کمتر از سایر واکسن‌های رقیب ساخته‌شده با فناوری mRNA نظیر فایزر-بایون‌تک و مدرنا، محصولی مناسب برای تزریق نخواهد بود. این خبر، متخصصانی را ناامید کرد که انتظار داشتند کیوروک بتواند واکسن لازم برای کشورهای متوسط و کم‌درآمد را تأمین کند. واکسن آلمانی درمقایسه با دیگر واکسن‌های mRNA، از برخی مزایا نظیر امکان نگه‌داری پایدار به‌مدت چندین ماه در یخچال برخوردار است. این واکسن همچنین در مقایسه با رقبا، از مولکول mRNA کمتری در هر دوز استفاده کرده است و درنتیجه قیمت کمتری دارد. نتایج کارآزمایی تازه‌منتشرشده براساس داده‌ها از 135 داوطلبی بود که به کووید 19 مبتلا شدند. هیئتی مستقل، شمار بیمارانی را که دارونما دریافت کرده بودند با گیرندگان واکسن مقایسه کرد. هرچند واکسن تا حدی مصونیت ارائه داد، اختلاف آماری بین دو گروه شدید نبود و درنهایت نرخ اثربخشی 47 درصد از آن به‌دست آمد. درمقایسه، واکسن‌های آنفلوانزای فصلی می‌توانند به اثربخشی 40 تا 60 درصد برسند؛ اما سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو آمریکا به‌منظور صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن‌های کرونا، آستانه‌ی اثربخشی 50 درصد را تعیین کرده‌اند. اگر کیوروک در تجزیه‌وتحلیل نهایی همچنان زیر 47 درصد مؤثر باشد، در دستیابی به این استاندارد ناکام خواهد ماند. نتیجه‌ی ضعیف کیوروک، موجب شگفتی دانشمندان شد. این واکسن از RNA پیام‌رسان مهندسی‌شده، همان فناوری به‌کاررفته در واکسن‌های فایزر و مدرنا ساخته شده است. واکسن آلمانی همچنین در آزمایش‌های پیش‌بالینی حیوانی و کارآزمایی‌های بالینی اولیه نویدبخش ظاهر شده بود. مقاله‌های مرتبط:
شرکت داروسازی مرک ساخت واکسن کرونا را به‌دلیل نتایج ضعیف متوقف می‌کند نواوکس چهارمین واکسن کرونا آمریکایی را با اثربخشی 90 درصد ارائه داد به‌گفته‌ی فرانس ورنر هاس ، مدیرعامل کیوروک، مقصر نتایج ناامیدکننده، تعداد زیاد سویه‌های ویروس در کشورهای محل آزمایش واکسن هستند. از 124 مورد ابتلای کووید 19 که دانشمندان شرکت ازنظر ژنتیکی توالی‌یابی کردند، فقط یک نفر به نسخه‌ی اصلی ویروس کرونا آلوده بود. بیش از نیمی از موارد، دراثر ابتلا به گونه‌هایی بیمار شده بودند که انتقال‌پذیرتر هستند یا می‌توانند اثربخشی واکسن را پایین بیاورند. همچنین عامل بیماری داوطلبان کارآزمایی کیوروک، گونه‌هایی بودند که هنوز به‌دقت مطالعه نشده‌اند. به‌عنوان مثال سویه‌ی لامبدا که در هفته‌های اخیر به نوع غالب ویروس در پرو تبدیل شده است، سهم 21 درصدی در آلودگی بیماران داشت. دکتر هاس می‌گوید نتایج واکسن این شرکت باید زنگ خطر برای این تهدید باشد که گونه‌های جدید می‌توانند اثربخشی واکسن‌ها را کاهش دهند. مدرنا و فایزر سال گذشته پیش از ظهور گونه‌ها آزمایش شدند. همین امر ممکن است تا حدی دلیل اثربخشی بسیار بالای آن‌ها باشد. بااین‌حال، مطالعات نشان داده‌اند که اثربخشی واکسن‌ها در دنیای واقعی در مواجهه با گونه‌های جدید فقط اندکی کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال در مطالعه‌ای در قطر ، فایزر-بایون‌تک دربرابر گونه‌ی آلفا که نخستین بار در بریتانیا ظاهر شد، 87 تا 89/5 درصد و درمقابل گونه‌ی بتا یا آفریقای جنوبی 72/1 تا 75 درصد مؤثر بود. پرشانت یداو ، متخصص زنجیره‌ی تأمین مراقبت‌های بهداشتی در مرکز توسعه‌ی جهانی در واشنگتن به نیویورک تایمز گفت، نتایج ناامیدکننده‌ی واکسن کیوروک، این فرضیه را که تمام واکسن‌های mRNA یکسان هستند، به چالش می‌کشد. این نتایج همچنین امید متخصصانی را که در انتظار تزریق واکسن کیوروک در بخش‌های واکسینه‌نشده‌ی جهان بودند، نقش بر آب کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/272261/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟