راه ترقی

آخرين مطالب

واکنش حوزه هنری پس از تخریب دو سینمای تاریخی مشهد: ما مدعی هستیم فرهنگ و هنر

واکنش حوزه هنری پس از تخریب دو سینمای تاریخی مشهد: ما مدعی هستیم
  بزرگنمايي:

راه ترقی - ایسنا / مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور در واکنش به تخریب سینماهای تاریخی آسیا و قدس تحت مالکیت این نهاد، گفت: من مدعی هستم که هیچکس در خصوص سینما آسیا و قدس به ما کمک نکرد و این سینماها فرو ریخت. محمد ملک‌ثابت در خصوص تخریب دو سینمای تاریخی قدس و آسیا مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا به منظور حفظ و صیانت از هویت فرهنگی تاریخی شهر این بناها حفظ نشدند، اظهار کرد: در طول این سال‌ها هیچ تقاضایی برای بازسازی این سینماها وجود نداشت و چون تقاضایی نبوده ما هم نیازی ندیده‌ایم. عرضه و تقاضا یک رابطه مستقیم دارند. از دوستانی که این مسائل را مطرح می‌کنند و در حال حاضر مطالبه‌گر شده‌اند می‌پرسم که آیا در طول این سال‌ها نیاز و درخواستی به سمت ما آمده است که پاسخگو نبوده باشیم؟ یکی از این ملک‌ها را در سال گذشته سه بار به مزایده گذاشتیم؛ یعنی بنر زده‌ایم، در روزنامه چاپ کرده‌ایم و در سطح شهر نیز اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که می‌خواهیم این سینما را بفروشیم. آقایانی که الان مدعی هستند یک خط کتبی به من در طول این سال‌ها درخواستی نداده‌اند و اکنون من مدعی هستم که هیچ‌کس به من کمک نکرد و این سینماها فروریخت.
وی افزود: میراث فرهنگی می‌گوید که این ساختمان قدیمی قابلیت ترمیم و بازسازی داشته است. اگر قابلیت بازسازی داشته کدام کارشناس میراث فرهنگی آمده به ما بگوید که به چه صورتی بایستی این ملک را ترمیم یا نگهداری کنیم؟ از سال 1394 تا امروز یک نامه دو خطی به مالک حوزه هنری نداده‌اند. اگر واقعا میراث فرهنگی معتقد است که اینجا ارزش داشت بایستی کارشناس‌هایش می‌آمدند و بررسی می‌کردند و به ما راهکار ارائه می‌دادند که باید اینجا را چگونه ترمیم کرد و نگه داشت. 

راه ترقی


مخروبه‌ای در حال ریزش بود
مدیرکل امور حقوقی حوزه هنری در خصوص سینما آسیا، گفت: سوال من این است که آیا دوستان ما خبر دارند که سینما آسیا چند سال تعطیل بوده است؟ سینما آسیا از زمانی که مصادره می‌شود تا سال 1394 در اختیار حوزه هنری نبوده است. این سینما از سال 1373 تا 1394 در اختیار یک بخش دیگر و تعطیل بوده و در سال 1394 پس از سخنان مقام معظم رهبری که سینماها در حوزه نهادهای عمومی است و باید به حوزه هنری تعلق گیرد تحویل حوزه هنری شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1394 که حوزه هنری سینما آسیا را تحویل گرفت این مجموعه هیچ قابلیتی نداشت و یک مخروبه در حال ریزش بود. با این حال 6 سال روی این سینما کار شد؛ یعنی کارشناسی شد، گمانه‌زنی و استحکام‌سنجی و... انجام گرفت و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سینما قابل نگهداری نیست. این سینما در کنار سفارت یک کشور خارجی قرار داشت و ما هر روز بحث حقوقی و دردسر داشتیم. قسمتی از سقف مجموعه چوبی بود و ریزش کرده بود، چاه‌های فاضلاب پر شده بود، کف سالن نشست کرده بود به هیچ عنوان شکل یک سینمای استاندارد را نداشت. در نهایت بخشی از این سینما ریزش کرد و به اجبار باید آن را جمع‌آوری می‌کردیم.
ملک ثابت با اشاره به این‌که «یک سینما به پارکینگ، محل رفت‌وآمد، ایجاد مزاحمت نکردن برای همسایگان و... نیاز دارد»، بیان کرد: این ساختمان در یک پروسه کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت که آیا می‌تواند سینما باشد یا خیر.

راه ترقی


سینما قدس را دو سال پیش فروختیم
وی با بیان این‌که «شورای سیاستگذاری حوزه هنری مسئولیت‌های متعددی دارد»، عنوان کرد: حوزه هنری یک مجموعه سینمایی دارد و هر اتفاقی که قرار است در مجموعه سینمایی بیفتد در معاونت سینمایی رقم می‌خورد. سال گذشته من در خصوص سینما قدس توضیح دادم که این سینما حدود دو سال است که جزء املاک حوزه هنری کشور نیست. ما طبق برنامه زمان‌بندی که برای توسعه سینماهای کشور داشتیم، سینما قدس به همراه املاکی دیگری و مبلغی به صورت اقساط را در عوض طبقه ششم مجتمع مهر کوهسنگی در اختیار یک مجموعه‌ای قرار دادیم؛ بنابراین سینما قدس در تملک حوزه هنری نبوده است.
مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری افزود: ظاهراً یکی از مدیران ارشاد استان گفتند که باید پیش از تخریب مجموعه از ارشاد مجوز می‌گرفتیم. درست است که اجازه ما دست ایشان است، اما من نمی‌دانم که چگونه باید از ارشاد مجوز گرفت.
به قطار در حال حرکت حوزه هنری سنگ می‌زنند
وی با اشاره به این‌که «خوشحالم که فعالیت‌های حوزه هنری در خراسان رضوی دیده شده»، تصریح کرد: بداخلاقی‌های انجام شده به دلیل این است که ما در حال فعالیت و حرکت هستیم؛ چراکه هیچ‌کس به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند. با این حال از این موضوع ناراحت نیستم، اما واقعیت این است که حوزه هنری پتانسیل خوبی در شهر مشهد دارد.
ملک‌ثابت با بیان این‌که «یکی از وظایف حوزه هنری توسعه فضاهای سینمایی است»، اظهار کرد: در یکسال گذشته تعداد سالن‌های سینما دو برابر شده و تمام آن نتیجه تلاش‌های مجموعه حوزه هنری است. نمی‌دانم چرا کسی در خراسان رضوی این موارد را نمی‌بیند که سالن‌های سینمای سبزوار به پنج سالن افزایش یافته و سینما هویزه مشهد به چه ارتقائی رسیده است. سینما آفریقا در حال حاضر سه سالن دارد و برای پردیس سینمایی مجتمع مهر کوهسنگی 11 سالن در نظر گرفته شده است. اینکه سینما هویزه‌ای که سال 1391 در هنگام ورود به آن واهمه داشتیم که چاه کف آن ما را ببلعد، در حال حاضر هفت سالن آن به طور همزمان فیلم پخش می‌کند یا در سینما آفریقا یک سالن 47 نفره و یک سالن 25 نفره اضافه شده است، سرمایه‌ای برای جوانان شهر و افتخاری برای مشهد است.
من مجوز دهنده شهرداری نیستم
وی در خصوص طرح تفصیلی این زمین‌ها که بایستی کاربری فرهنگی داشته باشند، گفت: من تعیین کننده کاربری زمین و مجوزدهنده شهر مشهد نیستم و مسئولیت این از عهده من خارج است. هرکس که ملکی را می‌خرد باید به شهرداری مراجعه کرده و کاربری زمین خود را مشخص کند. 
مدیر کل امور حقوقی حوزه هنری کشور همچنین در خصوص پردیس سینمایی مجتمع مهر کوهسنگی، بیان کرد: پردیس سینمایی مهر کوهسنگی یک مجموعه فرهنگی هنری بوده و یک سینمای صرف نیست. قرار است در کنار سینما گالری و سالن‌های چند منظوره و سالن تئاتر داشته باشیم. این را مطمئن باشید که در آینده مشهد یکی از نگین‌های بخش فرهنگ و هنر خواهد بود. سینما یک صنعت فرهنگ‌ساز است و اگر قرار باشد که سالن‌ها در اختیار فرهنگ مقاومت و انقلاب قرار بگیرد لازمه‌اش این است که امکانات به روز داشته باشد.
وی افزود: در مجموعه مهر کوهسنگی چند سالن سینمایی روباز، سالن فیلم دوزبانه برای زائران و گردشگران خارجی در نظر گرفته شده و تماشاچی اگر بداند که یک فضای فرهنگی هنری متناسب با زیست‌بوم خود دارد حتماً به آن مراجعه می‌کند. همچنین در این مجموعه برای بعضی از فیلم‌ها که کودکان نباید در سالن حضور داشته باشند محل نگهداری و فضای بازی کودکان در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر 9 سالن سینمایی برای مجتمع مهر کوهسنگی در نظر گرفته‌ایم که حدود 1000 صندلی دارد.
ملک ثابت در خصوص زمان افتتاح سینما مجتمع مهر کوهسنگی، اضافه کرد: برنامه زمانی افتتاح این سینما در مهرماه است، اما بایستی توجه داشته باشیم که ما به علت شیوع ویروس کرونا به یک رکود بازار پخش فیلم خورده‌ایم. علاوه بر این خیلی از امکانات پخش و صدا اکثرا خارجی است و در موضوع تحریم‌ها مشکلاتی نیز از این جهت برای‌مان به وجود آمده است. بنابراین ممکن است افتتاح آن با تأخیر مواجه شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/273976/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟