راه ترقی

آخرين مطالب

فصل جدید مدیریتی با بهینه‌سازی ظرفیت‌های موجود سياسي

فصل جدید مدیریتی با بهینه‌سازی ظرفیت‌های موجود
  بزرگنمايي:

راه ترقی- پرونده انتخابات ریاست جمهوری 1400، چند روز بعد از 28 خرداد با شمارش آرا و مشخص شدن رییس جمهوری منتخب بسته شد تا بزودی با انتقال قدرت، فصل جدیدی در مدیریت اجرایی کشور آغاز شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به اما و اگرهایی در خصوص دولت آینده پرداخته اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رئیسی به دنبال اجماع؟

روزنامه شرق در گزارشی آورد: به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی برای حرکت در مسیر مخالفت با برجام از سوی بخشی از جریان اصولگرایی تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ درحالی‌که خودش به‌نوعی از موافقت با ادامه‌دادن مسیر برجام سخن گفته و سخنگوی اسبق وزارت خارجه هم تأکید کرده که رئیسی درخصوص برجام ادامه مذاکرات و گفت‌وگو را تأیید کرده است، اما روزنامه کیهان به‌تازگی خواستار اعلام مرگ برجام از سوی رئیسی شده بود. درخواست کیهان از رئیسی با سخنان صریح او در مناظرات در حمایت از برجام فاصله معنی‌داری دارد. به نظر می‌رسد که ابراهیم رئیسی تمایلی به سپردن کابینه به چهره‌های مشهور به داشتن سیاست‌های خاص و تند ندارد. عملکرد این چندروزه او در تماس با فعالان رسانه‌ای و سیاسی و مدیرکل‌های احزاب از جریان‌های مختلف و به‌ویژه اصلاح‌طلب و روزنامه‌نگاران منتقد در کسب نظرخواهی از آنها در نحوه اداره دولت حاکی است که او حداقل در قدم نخست به‌دنبال ارائه یک چهره متعامل از خودش است. شیوه‌ای که البته از سوی جانشین او در قوه قضائیه هم گویا پی گرفته شده و برخی روزنامه‌نگاران یا فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب از تماس مشابه ازسوی دفتر محسنی‌اژه‌ای خبر داده‌اند.

استراتژی ‌رئیسی

روزنامه شرق در سرمقاله به قلم احمد غلامی سردبیر نوشت: دولت سیزدهم با چه جامعه‌ای روبه‌رو است؟ معنای دقیق‌تر این پرسش این است که چه طبقاتی با چه کثرت و با چه توان و انگیزه‌هایی در جامعه کنونی وجود دارد. طبقات مختلف جامعه که به‌معنای موثقش‌ آحاد جامعه را شکل می‌دهند، هریک در پی مطالبات و انگیزه‌های متفاوتی هستند که اولویت زندگی‌شان را شکل می‌دهد. اگرچه مسائل و تنگناهای اقتصادی آحاد مردم به‌جز بخش اندکی از مردم را در سیطره خود گرفته است، اما نمی‌توان بهبود شرایط را صرفا به رفع معضلات اقتصادی تقلیل داد؛ چراکه در کنار مسائل اقتصادی برای طیف‌های بسیاری از مردم، آزادی‌های اجتماعی، ایجاد فرصت‌های برابر و ستیز با فساد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این انتخابات به پایان رسیده است و چگونگی پیروزی نامزدها دیگر چندان اهمیتی ندارد. آنچه اکنون بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، پذیرش نواقصی است که منجر به کاهش مشارکت مردم شده است. دیگر اینکه، تبیین این رویکرد که رئیس‌جمهور آینده با توده‌ای از مردم روبه‌رو است که با دهانی باز در انتظار قرص نانی هستند، منطبق با واقعیت نیست. این تصویرسازی از مردم چه از سوی حامیان و چه از سوی منتقدان رئیسی، کار او را در میانه دولت‌داری بسیار دشوار خواهد کرد. دولت در شرایط پساانتخاباتی 1400 با طیف‌ها و طبقاتی از مردم با مطالباتی متنوع روبه‌رو است و بیراه نیست اگر بگوییم در دوره‌های قبل این حد از تنوع وجود نداشته‌ یا دست‌کم هژمونی دست یک طبقه اجتماعی یا طیف سیاسی بوده است.

رئیسی تنش‌زدایی کند؛ اول داخلی بعد خارجی

روزنامه آرمان ملی در گفت و گو با غلامعلی جعفرزاده نماینده سابق مجلس آورد: اقدامی که آقای رئیسی انجام داد و کاندیداهای ریاست‌جمهوری را به دفتر خود دعوت کرد باعث خوشحالی مردم شد و به نظر بنده اقدام شایسته‌ای بود. حتی کسانی که به آقای رئیسی رأی ندادند نیز از اقدام وی خوشحال شدند. این رویه همان رویه‌ای است که مردم به دنبال آن هستند. امروز مردم به دنبال این هستند که دعواهای سیاسی بین افراد و گروه‌ها به پایان برسد و کشور به نقطه‌ای برسد که در آن آرامش وجود داشته باشد. مردم دوست دارند تنها دغدغه مسئولان کسب قدرت نباشد؛ بلکه به دنبال حل کردن مشکلات مردم باشند. بنده امیدوارم این رویه در آینده نیز استمرار پیدا کند. نکته دیگری که آقای رئیسی باید به آن توجه کنند این است که هر چهار سال یک‌بار، که فردی در کشور به‌عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، یک تسویه خونین در حوزه مدیریتی رخ می‌دهد. واقعیت این است که همه مدیران ناکارآمد و غیرمتخصص نیستند. از سوی دیگر همه مدیران کشور رانت‌خوار و سوءاستفاده‌گر نیستند. برخی چنین گمانی دارند که همه یا بخش‌های مهمی از مدیران کشور رانت‌خوار هستند. آقای رئیسی عنوان کردند مستقل هستند و بدهکار هیچ حزب و جناحی نیستند. به همین دلیل باید تلاش کنند از کسانی در دولت آینده خود استفاده کنند که خود را وقف مردم کرده و تلاش می‌کنند برای مردم کار کنند. گرایش سیاسی و جناح‌بندی‌ها باید در اولویت بعدی انتخاب مدیران کشور قرار داشته باشد. آقای رئیسی باید فضای سیاسی کشور را به سمتی هدایت کند که تنش‌ها کاهش یابد و از بین برود. بسیاری بر این باورند که آقای رئیسی در مرحله نخست باید تنش‌زدایی خارجی بکند. بنده معتقدم بهتر است. آقای رئیسی در ابتدا تنش‌زدایی داخلی را انجام بدهند و سپس به دنبال تنش‌زدایی خارجی باشند. رئیس‌جمهور جدید باید تلاش کند یک فضای آرامش را در فضای سیاسی کشور ایجاد کند و از همه‌کسانی که دوست دارند به کشور خدمت کنند استفاده کند. به‌صورت طبیعی هرکسی به‌عنوان مدیر انتخاب می‌شود باید تابع سیاست‌های  رئیس دولت باشد. بنده معتقدم این مسائل بایدها و نبایدهایی است که دولت جدید باید رعایت کند تا بتواند در مسیر موفقیت و تعالی قرار بگیرد.

تیم اقتصادی دولت جدید، هماهنگ باشند

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم محمدرضا خباز نماینده ادوار نوشت: به نظر می‌رسد مهمترین مساله در تیم اقتصادی دولت هماهنگ بودن آنان است. به این معنا که به هیچ‌وجه نباید تیم اقتصادی دولت در مسائل اقتصادی با هم اختلاف‌نظر داشته باشند. پرواضح است که الان چند نگاه اقتصادی در کشور و بلکه در همه اقتصادهای دنیا حاکم است. نگاه‌هایی که از بعد تخصصی محترمند و هیچ‌گونه اعتراضی نسبت به آنها نیست. آنچه مهم است اینکه رئیس‌جمهور باید تیمی انتخاب کند که نگاه اقتصادی‌اش یگانه باشد در غیر این‌صورت در میانه راه به مشکل می‌خورند. به‌عنوان مثال اگر رئیس سازمان برنامه و بودجه، با رئیس کل بانک مرکزی، با وزیر اقتصاد، با وزیر نفت، با وزیر کشاورزی که تیم اقتصادی دولت را تشکیل می‌دهند، در مسائل اقتصادی با هم اختلاف‌نظر داشته باشند و یکی به اقتصاد باز، دیگری به اقتصاد بسته، مهار تورم، افزایش یا کاهش نقدیگی معتقد باشند، حتما در مقام اجرا به مشکل می‌خورند. شاید فنی‌ترین مساله در انتخاب کابینه همین است که نباید رئیس کل بانک مرکزی با وزیر اقتصاد تفاوت دیدگاه اقتصادی داشته باشند؛ بلکه باید نگاه تخصصی‌شان یکی باشد.

شاید رئیسی منجی ایران باشد

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم فتح الله دهقان نوشت: عقل، منطق و وجدان حکم می کند واقع بینانه به افراد نگاه و به رویدادها بنگریم. با توجه به اینکه آقای رئیسی مورد وثوق حاکمیت بوده وبه مشکلات کشور واقف است و سال‌ها در قوه قضائیه خدمت نموده وبه ریاست قوه قضائیه رسیده و اکنون نیز با اکثریت آرا به عنوان رئیس جمهور برگزیده شده است. با بررسی عملکرد ایشان در قوه قضائیه نکات مثبتی در کارنامه ایشان به چشم می‌خورد. از جمله، اقداماتی در خصوص مبارزه با فساد انجام داده‌است. اگر بخواهم مثال دیگری بزنم، به عنوان فعال مطبوعاتی، اهالی مطبوعات از ایشان رضایت بیشتری نسبت به گذشتگان دارند. انها در دیدار با رئیس دستگاه قضا، او را فردی آرام، منعطف و کسی که به صداهای مختلف گوش می دهد توصیف کردند. آن‌ها رفتار ایشان با مردم واهالی مطبوعات را منصفانه دانستند. آن‌ها به حل مشکلات مطبوعات اصلاح‌طلب در هیئت نظارت توسط دستگاه قضاو در چارچوب قانون اعتراف کردند. آن‌ها اذعان کردند رئیسی می تواند دولت وحدت ملی را تشکیل دهد. جلسه با رقبای انتخاباتی، تماس با احمد زیدآبادی منتقد سرسخت وضع موجود و درخواست از او برای ارسال نظرات و پیشنهادات برای اصلاح امورنشانه‌های خوبی است که باید به فال نیک گرفت. به گواه تاریخ افرادی در شرایط خاص کشورشان را نجات داده اند، به عنوان مثال چوئن لای اقداماتی در چین انجام داد که زمینه توسعه وپیشرفت این کشور را فراهم و چین در حال‌خیز برداشتن در جهت تحقق رویای ابرقدرتی است. القصه، با توجه به مشکلات ملموس و عدیده کشور، جادارد همه جریان های سیاسی و مردم دست به دست هم دهند تا از این پتانسیل استفاده وکشور را از بحران نجات دهیم. با توجه به شرایط خاص کشور، آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور آینده باید در وهله اول تصمیم بگیرد آیا حاضر است به عنوان منجی کشور ایفای نقش نماید؟ البته، کار سختی است و هزینه‌هایی نیز دارد. ایشان در صورت پذیرفتن ایفای چنین نقشی باید پیشقدم شود واز همه جریانهای سیاسی و مردم درخواست همکاری نماید. 

تحقق حقوق شهروندی؛ پیش‌نیاز استفاده از نظرات منتقدان

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم علی مجتهدزاده نوشت: در روزهای اخیر اخباری از تماس دفتر آقای ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری منتخب با چهره‌ها و صاحب‌نظران منتقد منتشر شد و افراد متعددی تاکید کردند که چنین تماسی با آنها گرفته شده. در این تماس‌ها از این افراد خواسته شده تا نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل کشور، راهکارها و انتقاداتی که دارند به دفتر رییس‌جمهوری منتخب منتقل کنند. وجه مشترک تمام افرادی که تا حالا نام آنها در این فهرست آمده این است که نه تنها هیچ‌کدام از طرفداران و حامیان آقای رییسی نبوده‌اند بلکه عموما از منتقدان جدی او و شیوه مدیریتی او هستند. حتی در این بین هستند چهره‌هایی که در انتخابات گذشته رسما اعلام کردند که رای هم نداده‌اند و این شیوه برگزاری انتخابات را به نوعی علی‌السویه می‌دانند. مشابه این تماس با بنده هم گرفته شد و اگر از دفتر رییس‌جمهوری منتخب خواستند تا نظرات و ایده‌های خودم را به تیم ایشان منتقل کنم. با کمال میل این پیشنهاد را پذیرفتم و این کار را انجام خواهم داد. طبیعی است که در این اقدام مسائل حقوقی و خصوصا با تاکید بر حقوق شهروندی را بیشتر مدنظر قرار خواهم داد. به هر حال مساله احقاق حقوق شهروندی در کشور ما همچنان با موانعی عمده مواجه است و تلاش‌های سال‌های اخیر نظیر تدوین «منشور حقوق شهروندی» در دولت تدبیر و امید یا ابلاغ «دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی» در قوه قضاییه در عمل به نتایج ملموس و مشخصی نرسیده و بیشتر روی همان کاغذ باقی مانده است. اما تا موعد ارایه آن نظرات به دفتر رییس‌جمهوری منتخب لازم دیدم که یک موضوع بسیار مهم را در همین‌جا خطاب به ایشان مطرح کنم.   گرفتن نظرات و دیدگاه‌های منتقدان و مخالفان سیاسی کار بسیار پسندیده و خوبی است اما لازم است قبل از آن یک اتفاق مهم‌تر صورت بگیرد و آن هم تضمین حقوق حقه و اساسی این افراد است.

شنیده‌ام 10-12 نفر از اعضای کابینه رئیسی جوان خواهند بود

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با عباس امیری‌فر فعال سیاسی اصولگرا می نویسد: شنیده‌ام که قرار است 10-12 نفر نیروی جوان در کابینه بیاورند، خب این خوب است و چرخه مدیریت عوض می‌شود. اما درباره دوستانی که در انتخابات اعلام حمایت کردند مانند آقای محمد یا چهره‌های دیگر به عقیده من می‌توانند حضور داشته باشند و در پست‌های مدیریتی خدمت کنند، به ویژه آقای محمد که سابقه و رزومه خوبی در قرارگاه خاتم الانبیاء داشتند و دولت هم می‌تواند از ایشان استفاده کند. دولت آقای رئیسی ان‌شاءالله با دولت‌های گذشته متفاوت خواهد بود و به‌نظرم آقای رئیسی یک دولت جوان تشکیل خواهد داد یا اگر کمی سن و سال بیشتر از سن جوانی باشد حتما فکر و اندیشه و روحیه جوانی خواهند داشت.

رئیس جمهور منتخب از جامعه حقوقی در بدنه دولت استفاده کند

خبرگزاری ایسنا در گفت و گو با علی سمامی کارشناس مسایل حقوقی نوشت: حقوقدانان و وکلای دادگستری در بدنه دولت حضور داشته باشند و این انتظار می‌رود که رئیس جمهور منتخبی که حقوقدان هم محسوب می‌شود، حتما از جامعه حقوقی در بدنه دولت خود استفاده کند، چون جامعه حقوقی و قضایی کشور با قانون همراه و عجین بوده‌اند و مضامین، موضوعات و مسائل حقوقی و قانونی را در تمام امور و کارهای خود لحاظ می‌کنند و عملا می‌توانند این توانایی‌ها را در اختیار دولت قرار دهند و دولت نیز استفاده بهینه‌ای از این توانایی‌ها در بدنه خود کند. یکی از موارد بسیار مهم دیگر در مورد جذب دانشجویان حقوق است که متاسفانه دانشگاه‌ها به صورت کاملا غیر متعارف کارشناس حقوق جذب می‌کنند. با توجه به اینکه در انتها بسیاری از این افراد توانایی رفتن به کار را ندارند و مشاغل به اندازه کافی برای این همه فارغ التحصیلان دانشکده‌های حقوق در داخل کشور موجود نیست، یکی از موارد بسیار مهم این است که جذب دانشجوی حقوق و تشکیل دانشکده‌های حقوق باید دارای مبنا و اساس درستی باشد و به همین دلیل باید از رشد بی رویه و نادرست دانشکده‌های حقوق و جذب دانشجوی حقوق بدون اینکه آینده‌ای برای آنها در جامعه متصور باشند، جلوگیری شود.

رسانه‌های اعتدالی

ما و فردای انتخابات (3) دولت آینده، واقعیت تحریم

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت نوشت: درباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران با دو دیدگاه مواجه بوده‌ایم؛ یک دیـدگاه تحریـــم را فرصـت اساسی و یا حداقل آن را مســــــألـــه‌ای بی‌اهمیت می‌داند. اســـاســاً زنــدگی با تحریــم را تـــوصیه می‌کند و بیشتر درصدد همزیستی با آثار تحریم است و آن را در درازمدت باعث خودکفایی اقتصاد کشور می‌داند و ابایی از اینکه پرونده ایران مجدداً ذیل فصل هفت منشور ملل متحد برود هم ندارد. دیدگاه دوم نه معتقد به پذیرش اصل وجود تحریم و نه همزیستی با آثار تحریم است و درصدد است با عقب راندن تحریم‌ها، آن را از فرضی واجب در زندگی ایرانیان تبدیل به امری تحمیلی و گذرا کند تا در سایه رفع اصل و آثار تحریم، توانایی‌های داخلی شکوفا شده و کشور را از وضع «اداره سخت» به سمت رشد و توسعه سوق دهد. با روی کار آمدن دولت جدید، این مناقشات ممکن است از نو شروع شده و دشواری‌های تازه‌ای برای رئیس جمهور آتی ایجاد کند. هرچند رئیس‌جمهور منتخب، هوشمندانه برجام را هرگز نفی نکرده و به لحاظ سیاسی مرهون هیچ‌کدام از جناح‌های سیاسی و بویژه اندک تکریم‌کنندگان تحریم نیست؛ اما همچنان متصور است که هواداران اقلیت این دیدگاه بخواهند رئیس جمهور بعدی را به مصایب اقتصادی در داخل مبتلا کنند.

 

رئیسی در مسیر اعتمادآفرینی

روزنامه ایران در گزارشی آورد: زنگ تلفن بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای نام‌آشنا در روزهای آخر هفته گذشته با شماره نامشخص به صدا درآمد. تماس ناشناسی که شاید برخی از آنها را تا پیش از پاسخ دادن نگران کرده بود اما بعد مشخص شد که از سوی دفتر رئیس جمهوری منتخب برقرار شده است تا از برخی دبیران کل احزاب و نیز روزنامه‌نگاران خواسته شود که نظرات و انتقادات و نیز ایده‌های خود را در حوزه‌های مختلف به صورت مکتوب در اختیار دفتر سیدابراهیم رئیسی قرار دهند. نخستین کسی که چنین تماسی را اعلام کرد احمدزیدآبادی روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب بود، اما پس از او روزنامه‌نگاران دیگری همچون اکبر منتجبی معاون سردبیر روزنامه سازندگی، احسان مازندرانی مدیرمسئول پیشین روزنامه فرهیختگان، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان و بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران مخاطب درخواست ارائه نظرات خود واقع شده بودند. فهرستی که در آن روزنامه‌نگارانی با رویکردهای متفاوت حضور داشتند و اغلب فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلبی بودند که در سال‌های گذشته تجربه مواجه شدن با پرونده‌ها و محکومیت را از سر گذرانده بودند و همین طرف مشورت قرار گرفتن آنها را از طرف رئیس جمهور منتخبی که نزدیک به سه سال ریاست قوه قضائیه را نیز برعهده داشت و در دوران مسئولیت‌اش به هر دلیل تا حدود قابل توجهی از حجم احضار و دادگاهی شدن اهالی رسانه کاسته شده بود؛ جالب توجه می‌نمود. مخاطب قرار گرفتن تنها مختص فعالان رسانه‌ای باقی نماند. برخی دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب هم از سوی دفتر رئیس جمهور منتخب به این نظرخواهی فراخوانده شدند. به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی و جواد امام، دبیران کل دو حزب اصلاح‌طلب از جمله کسانی بودند که از برقراری این تماس خبر دادند. اما الیاس حضرتی که پس از استعفای مهدی کروبی دبیرکلی حزب اعتماد ملی را برعهده گرفته است گفت که هنوز تماسی دریافت نکرده است.

رسانه‌های اصولگرا

راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم

روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. به گزارش تسنیم، در این سامانه که با عنوان یاران رئیسی راه‌اندازی شده از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند، نسبت به معرفی وی اقدام کنند. کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن از جمله ویژگی‌هایی است که رئیس جمهور منتخب بر آنها تاکید کرده است. حجت الاسلام رئیسی در معرفی این سامانه خطاب به مردم و نخبگان آورده است: از آنجا که عمیقا بر این باورم هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌ها فراهم شود، نرخ موفقیت بالاتر می رود و همان‌گونه که وعده داده بودم، سامانه‌ای برای مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. وی از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا کرد چنانچه فردی با شاخص‌های یادشده و در تراز دولت مردمی می شناسند، معرفی  کنند.

جزئیات مجوز «گشت ارشاد مسئولان»

خبرگزاری ایکنا در گفت و گو با حجت‌الاسلام خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر آورد: یکی از اقداماتی که با توجه به رویکرد دولت منتخب در رابطه با مبارزه با فساد و تخلفات برخی از مسئولان وجود دارد، موضوع گشت ارشاد مسئولان است و یکی از مجموعه‌هایی که در کشور متولی این امر بوده و بحث امر به معروف و نهی از منکر را حمایت می‌کند، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. پیش از این، مجوزهایی را با عنوان مجوز تشکل‌های مردمی به افراد و مؤسسات مختلف اعطا می‌کردیم که طبق آن، افراد و تشکل‌های مختلف ضمن مطالبه‌گری که داشتند، گزارش‌های خود را به ستادهای استانی در سراسر کشور ارسال می‌کردند و بدین ترتیب مسئله امر به معروف مسئولان از طریق ستاد پیگیری می‌شد. در حال حاضر با توجه به رویکرد و فرمایشات رئیس‌جمهور منتخب و تأکیدات مقام رهبری در مورد احیای حقوق عامه که یکی از مصادیق آن نیز موضوع امر به معروف و نهی از منکر است، سازوکاری در مجموعه ستاد راه‌اندازی شد که مجموعه‌های مردمی و تشکل‌هایی که قصد کمک و مطالبه‌گری در این زمینه داشته باشند، بتوانند به نشانی سایت «میدان مطالبه‌گری» مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند.

سامانه «یاران رئیسی» راه‌اندازی شد

روزنامه رسالت در گزارشی آورد: رئیس‌جمهور منتخب سامانه‌ای تحت عنوان «یاران رئیسی» را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب، سامانه‌ای را برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم معرفی کرد. در این سامانه که با عنوان «یاران رئیسی» راه‌اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت‌شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند. «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» ازجمله ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهوری منتخب بر آن‌ها تأکید کرده است. حجت‌الاسلام رئیسی در معرفی این سامانه خطاب به مردم و نخبگان آورده است: «با حمد و ثنای الهی و ضمن تشکر و قدردانی مجدد از یکایک ملت بزرگ ایران جهت خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حسن اعتماد به این بنده خدا و خادم مردم، آن‌گونه که قبلا نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته‌سالاری و براساس شاخص‌هایی نظیر «کارآمدی»،   «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» انتخاب خواهند شد. ازآنجاکه عمیقا بر این باورم «هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود»، و همان‌گونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق‌الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام نمایند. امیدوارم به لطف و مدد خداوند متعال و پشتوانه مردم تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کاربندم.»

دولت سیزدهم فرصت آزمون و خطا ندارد

خبرگزاری فارس در گزارشی می آورد: آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی یزدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به سالروز شهادت سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی(ره) به دست منافقین کوردل اظهار داشت: علما حد وسط میان امام راحل(ره) و مردم در زمان پیروزی انقلاب و این علما در حقیقت مشروعیت بخش انقلاب بودند. وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم هیچ جایی برای آزمون و خطا ندارد تصریح کرد: همه باید دولت را کمک کنند و از طرف دیگر دولت هم نسبت به نظرات مردم توجه داشته و از آن استفاده کند. امام جمعه بخش مرکزی یزد اظهار امیدواری کرد که دولت سیزدهم، دولتی به تمام معنا با شالوده اسلامی باشد و جدیت، کار و تلاش در فعالیت آن وجود داشته باشد.

برای ارجاع به رئیس‌جمهور منتخب

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: سامانه «یاران رئیسی» برای مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم به رئیس‌جمهوری منتخب راه‌اندازی شد. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در معرفی این سامانه خطاب به مردم و نخبگان عنوان کرده است: با حمد و ثنای الهی و ضمن تشکر و قدردانی مجدد از یکایک ملت بزرگ ایران جهت خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حسن اعتماد به این بنده خدا و خادم مردم، آنگونه که قبلاً نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته سالاری و براساس شاخص‌هایی نظیر کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن انتخاب خواهند شد. ازآنجا که عمیقاً بر این باورم هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می‌رود و همانگونه که وعده داده بودم سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است. از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم تقاضا دارم چنانچه فردی با شاخص‌های فوق الذکر و در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی در سامانه اقدام کنند. امیدوارم به لطف و مدد خداوند متعال و پشتوانه مردم تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار بندم. این سامانه با آدرس https://yaran. raisi. ir/managers در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.

دولت سیزدهم با مشکلات زیادی روبه‌رو است

خبرگزاری مهر در گفت و گو با لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نوشت: رویکرد مردم در انتخاب سید ابراهیم رئیسی نشانگر این است که مشکلات زیادی دارند که برای رفع آنها به دنبال راه حل هستند، البته رئیس جمهور بعدی وارث مشکلاتی خواهد بود که در این هشت سال ایجاد شده یا بخشی مسائل که از دوره‌های قبل باقی مانده است.  البته این مشکلات در یک شب به وجود نیامده‌اند، گرچه خرابی و ویرانی در لحظه اتفاق می‌افتد و تلاش و زمان نمی‌خواهد، اما درست کردن و ساختن بسیار سخت و زمان‌بر است. همچنین تحریم‌ها و تهدیدهای جدیدی از سوی کسانی که دوست نداشتند این دیدگاه روی کار بیاید و در خدمت مردم باشد پیش روی دولت بعدی خواهد بود. مدیران و مسئولانی که در این مدت به رانت عادت کرده‌اند، دوست ندارند شرایط عوض شود، این در حالی است که از طرف دیگر ماجرا، مردمی که حق آنها پایمال شده، انتظار دارند که به حق خود برسند. مشکلات عدیده ای در مسیر وجود دارد اما با توجه به توانمندی، اشراف به کار، روحیه استفاده از خرد جمعی و ظرفیت‌های مختلف و مردمی بودن رئیس جمهور منتخب امید داریم با همراهی ملت و عنایت خدا در این مسیر پیش برویم، البته رسیدن به این اهداف زمان و صبر می‌طلبد.

انتخاب کابینه توانمند؛ آزمون بزرگ آیت‌الله رئیسی در ابتدای دولت سیزدهم

خبرگزاری فارس در گزارشی می نویسد: نکته مهمی که هم اکنون دولت جدید و رئیس جمهور منتخب باید به آن توجه کند این است که بعد از برگزاری انتخابات و مشخص شدن منتخب مردم، نور امیدی برای گره گشایی از مشکلات کشور در دل مردم زنده شد، لذا باید وزرا و مسئولانی برای دولت سیزدهم انتخاب شوند که بتوانند شبانه روزی برای خدمت به مردم و سامان دادن به وضعیت معیشتی و اقتصادی تلاش کنند. یکی از مباحث مهم دیگر بحث رویکرد دولت آینده به بحث سیاست خارجی است. سخنان و رویکرد آیت الله رئیسی نشان می دهد ایشان برای ادامه مسیر مذاکرات و استفاده از ظرفیت های همسایگان برنامه هایی دارد که اگر به درستی اجرا شود، در این حوزه هم می توان شاهد گشایش هایی به نفع ملت بود. نباید فراموش کنیم که دولت سیزدهم امروز قرار است در شرایطی اداره کشور را تحویل بگیرد که اقتصاد کشور با مشکلات زیادی مواجه است، نابسامانی در بازار و اقتصاد مردم را با مشکل مواجه کرده و رکود و تورم بی سابقه ای در کشور حاکم است. اما رئیس جمهور منتخب با به کار گیری نیروهای جوان، با تجربه، کارآمد و انقلابی می تواند اوضاع را سامان دهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/277013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک