راه ترقی

آخرين مطالب

ستادی‌ها و مجلسی‌ها در کابینه ‌نیایند سياسي

ستادی‌ها و مجلسی‌ها در کابینه ‌نیایند
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ابراهیم رئیسی قبلا گفته بود که اعضای کابینه‌اش را از ستادهای انتخاباتی‌اش انتخاب نمی‌کند. حالا هم خبر رسیده که علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی، قرار نیست سمتی در کابینه‌اش داشته باشد. ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا هم گفته که کابینه رئیسی باید متشکل از افرادی مردمی باشد که اهل ستاد نباشند، چنین فردی هر گرایش سیاسی هم داشته باشد دیگر اهمیتی ندارد.
گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه رئیسی به‌ویژه معاون اولی رئیسی هم این روزها زیاد است. مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرائی فرمان امام، یکی از چهره‌هایی است که نامش برای معاون اولی زیاد شنیده می‌شود اما رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرائی فرمان امام با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره عضویت ریاست این ستاد در کابینه دولت آینده تأکید کرده که محمد مخبر با تمام توان پیگیر پروژه‌های ستاد به‌ویژه در موضوع مقابله با کروناست. حجت نیکی‌ملکی در توییتی نوشت: جلسه چند روز قبل دکتر مخبر و دکتر جهانگیری ارتباطی به دولت آینده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای نقش دکتر مخبر در آن نداشته و برای پیگیری پروژه‌های ستاد اجرائی در شورای اقتصاد بوده. ایشان برخلاف برخی ادعاها با تمام توان پیگیر پروژه‌های ستاد به‌ویژه در موضوع مقابله با کرونا هستند.
عباس امیری‌فر یکی از چهره‌هایی که سابقا به احمدی‌نژاد بسیار نزدیک بود هم درباره حضور نیکزاد نایب‌رئیس مجلس و رئیس ستادهای ابراهیم رئیسی به ایلنا گفته است: «الحمدلله قحط‌الرجال هم نداریم، به اندازه کافی افرادی هستند که بتوانند در دولت خدمت کنند به‌ویژه در این دوره اگر قرار بر جوان‌گرایی باشد، اجازه دهند جوان‌ها وارد دولت شوند. اگر خاطرتان باشد حضرت آقا صحبتی داشتند و فرمودند که نمایندگان نباید با توجه به اینکه مجلس تازه تشکیل شده، به دولت بروند؛ لذا حتی‌الامکان باید تلاش صورت گیرد تا این نظر رهبری اعمال شود و دوستان از نمایندگی مجلس به دولت نروند و در مجلس فعالیت کنند». او گفته آقای نیکزاد هم خودشان تمایل ندارند که بیایند و در دولت حضور داشته باشند. من هم نظرم این است که دوستان نباید از مجلس به دولت بروند و مگر اینکه به مصلحت در جایی لازم باشد و در مواردی استنباط این‌گونه باشد که حضور این فرد یا افراد در دولت می‌تواند منشأ اثر بیشتری نسبت به مجلس باشد؛ اما آقای نیکزاد که نایب‌رئیس هستند، حضورشان در مجلس می‌تواند مؤثرتر باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه چینش کابینه دولت سیزدهم و احتمال حضور افرادی مانند سعید محمد یا رستم قاسمی که داوطلب انتخابات بودند اما از رئیسی حمایت کردند هم گفته است شنیده‌ام که قرار است 10، 12 نفر نیروی جوان در کابینه بیاورند، خب این خوب است و چرخه مدیریت عوض می‌شود؛ اما درباره دوستانی که در انتخابات اعلام حمایت کردند مانند آقای محمد یا چهره‌های دیگر به عقیده من می‌توانند حضور داشته باشند و در پست‌های مدیریتی خدمت کنند، به‌ویژه آقای محمد که سابقه و رزومه خوبی در قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتند و دولت هم می‌تواند از ایشان استفاده کند.
حداقل در ظاهر به نظر می‌رسد اصولگرایان روی خوشی به حضور مجلسیان در کابینه رئیسی ندارند؛ اما اسماعیلی نماینده مجلس در توییتی نوشته بود: دوستان و نمایندگان محترم مجلس به دقت جمله رهبر انقلاب (ششم خرداد) را مطالعه کنند؛ یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اولی که وارد مجلس می‌شود، نقشه‌ رسیدن به فلان پستِ مثلا اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان بشود- نه، این وظیفه‌ نمایندگی بسیار مهم است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌‌ها مبنی بر حضور نمایندگان در کابینه دولت آینده، گفته بود در دیداری که به مناسبت سالگرد مجلس یازدهم با مقام معظم رهبری صورت گرفت، ایشان به دو عبارت تأکید کردند، اولین مورد این بود که مجلس یازدهم، مجلس انقلابی است و مورد دیگر این بود که نمایندگان در مجلس بمانند؛ بنابراین نمایندگان هیچ حجت شرعی برای حضور در دولت سیزدهم ندارند و باید کمک کنیم نیروهای با ظرفیت که در بیرون هستند، عضو کابینه دولت آینده شوند. محمدرضا پورابراهیمی گفته بود معمولا برنامه‌های خوب از محافل تخصصی بیرون می‌آید، بر همین اساس تشکیلات نمایندگان ادوار باید ثبت حقوقی شود تا از ظرفیت آنها بتوان بهتر استفاده کرد، البته این تشکیلات برای سهم‌خواهی به وجود نیامدند، چراکه سهم‌خواهی خیانت محسوب می‌شود.‌
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه هم درباره گمانه‌زنی‌ها درمورد حضور نمایندگان مجلس به‌ویژه زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی که از آنها به‌عنوان نامزدهای پوششی یاد می‌شد و کناره‌گیری‌شان ما‌بازای دریافت سهمی از کابینه تعبیر می‌شد گفته است که رئیسی در حد ضرورت از نمایندگان استفاده خواهد کرد، او گفته که قبل از شکل‌گیری هر دولتی گمانه‌‌زنی‌های مختلف از سوی عناصر و جریان‌هایی که به‌ دنبال پست و مقام هستند به ‌طور مستمر در رسانه‌ها براساس ظن و گمان مطرح می‌شود، درحالی‌که هیچ‌یک از اینها، نه واقعیت دارد و نه صحت. برخی با القای این نوع اسامی و افراد بیشتر به ‌دنبال فضاسازی و در واقع مهندسی افکار عمومی برای ارزیابی‌ها و قضاوت انجام می‌گیرد.
میرتاج‌الدینی، نماینده فعلی مجلس، هم درباره احتمال حضور برخی نمایندگان در کابینه رئیسی گفته بود: نمایندگان جایگاه تعریف‌شده و رفیعی در قانون اساسی دارند و اینکه به‌‌ دنبال آن باشند که از این جایگاه به دولت بروند این مطلوب نیست. جایگاه نماینده جایگاهی است که همان‌جا باید برای خدمت متمرکز شوند و این از همه نمایندگان انتظار می‌رود.
الهام امین‌زاده، معاون حقوقی روحانی هم درباره حضور و تمایل نمایندگان مجلس در کابینه رئیسی گفته که نمی‌شود فردی که نماینده مجلس است بخواهد در قوه مجریه باشد، افراد متخصص به اندازه کافی وجود دارند، نمایندگان هم می‌توانند با خیال راحت کارشان را انجام بدهند، مطمئن باشید افرادی به قوه مجریه راه می‌یابند که می‌توانند به‌خوبی کار خودشان را انجام دهند؛ بنابراین تفکیک قوا و تقسیم قوا اقتضا می‌کند افرادی که مردم روی آنها سرمایه‌گذاری کردند و حضورشان در پارلمان تصویب شده در همان‌جا باقی بمانند. با توجه به آنکه انتخاب گزینه‌های کابینه بر عهده کمیته‌های انتصاب است، آنها ارزیابی لازم را انجام می‌دهند و سوابق افراد و پاک‌دستی آنها و تخصص آنها و تجربه و تعهد و توان جسمی و فکری آنها ارزیابی می‌شود و پس از آن اسامی به آقای رئیسی اعلام می‌شود و سهم‌خواهی در کابینه ایشان هیچ معنایی ندارد، شایسته‌سالاری مهم است. مردم انتظار دارند افرادی که برای وزارتخانه مربوطه شایستگی لازم را دارند، عهده‌دار آن شوند، آقای رئیسی خودشان را ملتزم کردند تا با مردم صحبت کنند و برای مردم توضیح دهند و قاعدتا هر چهره‌ای که در کابینه می‌نشیند این توضیحی دارد که به چه دلیل این فرد در کابینه نشسته است و بررسی ایشان خیلی دقیق است و امیدواریم افرادی در کابینه جا بگیرند که با همدلی و هماهنگی، مشکلات کشور را حل کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/277321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

باقری: خواب دیدم به تراکتور گل می‌زنم

صادقی: آقای درویش برای شما زشت است!

دقیقی: داوران روز خوبی نداشتند؛ خیلی تند با بازیکنانم حرف زدم

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک