راه ترقی

آخرين مطالب

حساب‌کشی از آژانس جاسوسان! سياسي

حساب‌کشی از آژانس جاسوسان!
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در پی انتشار اخباری مبنی بر محدودیت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دسترسی به تاسیسات نطنز، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» مدعی شد معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، این خبرنگار در رشته توئیتی نوشت: همان‌طور که رویترز گزارش داد، انتظار می‌رود بازرسان هفته آینده (به وقت غرب) دسترسی مناسب به نطنز داشته باشند. متوجه شدم که یک مقام ارشد آژانس هفته آینده، بعد از آنکه ایران درخواست دیدار او به منظور گفت‌وگو را در اواخر ژوئن رد کرده بود، به تهران سفر خواهد کرد. 
پیش از این خبرگزاری رویترز پنجشنبه گذشته به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که پس از وقوع خرابکاری در مجتمع غنی‌سازی سوخت هسته‌ای نطنز در اوایل ماه آوریل (اواخر فروردین‌ماه)، ایران دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات نطنز را محدود کرده است. یک دیپلمات مستقر در وین، در این باره ادعا کرد: «در پی حادثه/ خرابکاری ماه آوریل [در تأسیسات نطنز]، دسترسی‌های مشخصی به دلیل ملاحظات ایمنی و امنیتی محدود شده است. این محدودیت‌ها اثر کمی بر توانایی آژانس برای انجام راستی‌آزمایی دارد». این دیپلمات که رویترز نامش را فاش نکرد، در ادامه گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره با ایران گفت‌وگو کرده است تا از دائمی شدن این محدودیت‌ها و آغاز روند تأثیرگذاری منفی آنها بر ظرفیت‌های راستی‌آزمایی آژانس در ایران جلوگیری کند».
خبرنگار وال‌استریت ژورنال همچنین مدعی شد: برخی دیپلمات‌ها فکر می‌کنند بسته به بازخوردی که معاون مدیرکل آژانس هفته آینده در تهران می‌گیرد، ممکن است گزارشی در روزهای آینده به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شود که می‌تواند به برگزاری جلسه شورای ویژه (جلسه ویژه شورای حکام) منتهی شود. نورمن در ادامه اعلام کرد: همه اینها در شرایطی است که ایران هیچ شفافیتی درباره اینکه آیا توافق نظارت با آژانس (تفاهمنامه فنی موقت ایران و آژانس) را تمدید کرده یا خیر، نداشته و همچنین در حالی است که تاریخ جدیدی برای گفت‌وگوهای وین به منظور ازسرگیری مذاکرات احیای برجام که متوقف شده، مشخص نشده است. 
رفتار حساب‌شده ایران در کاهش دسترسی آژانس به نطنز در حالی است که طی یک سال گذشته و در دوره مدیریت رافائل گروسی بر این نهاد بین‌المللی، این تاسیسات 2 بار مورد حملات شدید خرابکارانه قرار گرفته است. همچنین همزمان با مذاکرات وین و در سلسله اقدامات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران، 3 تیرماه اقدام خرابکارانه دیگری علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج صورت گرفت که البته با شکست همراه شد. 
با وجود تشدید عملیات خرابکارانه در زیرساخت‌های هسته‌ای و حتی ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید محسن فخری‌زاده، تهران در پی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت مصوب مجلس، باز هم از روی حسن نیت فرصت 3 ماهه‌ای برای آژانس در نظر گرفت که یک بار هم آن را تمدید کرد. 
با این حال با سر آمدن موعد این توافق در سوم تیرماه، آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی گزارشی درباره انقضای توافق فنی میان ایران و این نهاد بین‌المللی به شورای حکام ارائه کرد. آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس 17 ژوئن نامه‌ای به مسؤولان ایرانی درباره اتمام موعد توافق فنی نوشته است اما «ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده است که آیا قصد حفظ توافق فعلی را دارد یا خیر».
این در حالی بود که ارائه گزارش به شورای حکام آژانس درباره این توافق در دایره وظایف و مأموریت‌های این نهاد بین‌المللی نبود و البته تذکر «کاظم غریب‌آبادی»، نماینده ایران در آژانس را در پی داشت. وی در این رابطه گفت: «آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین‌المللی) درباره تفاهم منقضی‌شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد».
همچنین از زمان مدیریت رافائل گروسی، درز گزارش‌های محرمانه آژانس درباره ایران در رسانه‌ها بارها اعتراض کشورمان را در پی داشته است. بر این اساس پس از رفتار متقابل ایران در محدودیت‌های نظارتی برای آژانس، باز هم رافائل گروسی دستپاچه شده و معاون خود را برای پیگیری به تهران می‌فرستد. گروسی ماه گذشته طی چندین مصاحبه از اینکه بازرسی‌ها در ایران کاهش یافته ابراز نگرانی شدید کرد و حتی اذعان کرد که آژانس بشدت تحت فشار قرار گرفته است. 
* تا احیای برجام خبری از فیلم دوربین‌ها نیست
در همین حال شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد ایرانی اعلام کرد تا زمانی که مذاکرات وین برای احیای برجام به نتیجه نرسد، اطلاعات موجود روی دوربین‌های نصب‌شده در تأسیسات هسته‌ای ایران را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار نخواهیم داد. این شبکه خبری آمریکایی بدون آنکه نام مقام ایرانی را ذکر کند، در گزارشی اعلام کرد یک مقام ارشد جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با این شبکه آمریکایی گفته است: «اگر مذاکرات به موفقیت برسد، ایران قطعا نوارهای ویدئویی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان خواهد داد». وی ادامه داد: «به اشتراک‌گذاری نوارها به شیوه پیشروی مذاکرات [وین برای احیای برجام] بستگی دارد. کلید این مساله، توافق است. [توافقی که طبق آن] آنها درباره چیزی توافق کنند که درهای همکاری و فهم بهتر از جمله در زمینه شفافیت را باز کند». این مقام ایرانی همچنین هر گونه ادعا مبنی بر اینکه ممانعت از دسترسی فعلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به داده‌های ضبط‌شده روی دوربین‌ها، احتمال حصول توافق هسته‌ای را از بین می‌برد، رد کرده و گفته آژانس در نهایت در صورت احیای برجام، می‌تواند تمام تصاویر را به صورت یکجا مشاهده کند. 
* سفر معاون گروسی در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی است
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در توئیتی با اشاره به سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «ماسیمو آپارو» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته جاری به ایران سفر خواهد کرد. «کاظم غریب‌آبادی» افزود: آپارو همچنین یکی از بازرسان تعیین‌شده برای ایران است و هدف بازدید او از تهران در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است. نماینده ایران در آژانس یادآور شد: اگر چه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس مداوم هستیم اما هیچ برنامه گفت‌وگوی از پیش تعیین‌شده‌ای برای آپارو در مدت حضورش در تهران پیش‌بینی نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/277327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

علی لاریجانی پیام داد

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

تصاویر کمتر دیده شده از استاد محمدرضا شجریان در جوانی

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی