راه ترقی

آخرين مطالب

مدال ملیحه 5 زندانی را آزاد کرد معاونت امور زنان و خانواده

مدال ملیحه 5 زندانی را آزاد کرد
  بزرگنمايي:

راه ترقی -

گفت‌وگو با بانوی ورزشکاری که پویش آزادی زندانیان با مدال‌های ورزشی را به‌ راه انداخته است
بچگی‌هایش را در مدارس منطقه 12 گذرانده و خاطرات فراوانی از کوچه‌پسکوچه‌های این منطقه دارد.
فاطمه عسگری نیا: او این روزها ساکن خیابان سمیه در منطقه 7 است؛ کسی که با راه‌اندازی پویش آزادی زندانیان و حراج مدال‌های ورزشی قهرمانی خود به نفع آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، نقل محافل و مجالس شده است. صحبت از «ملیحه حصارخانی» بانوی 43 ساله ورزشکار و قهرمانی است که با حراج مدال قهرمانی پاراوزنه‌برداری خود به ارزش 110 میلیون تومان 5 زندانی را آزاد کرد و حالا از دوستان ورزشکار و قهرمانان مسابقات ورزشی دعوت کرده تا به پویش او بپیوندند و زمینه آزادی زندانیان را فراهم کنند. در گپ‌وگفتی صمیمی با این بانوی ورزشکار و نیکوکار، قصه زندگی‌اش را مرور کرده‌ایم. 
هنوز هم وقتی زنگ ورزش را در برنامه کلاس‌های درسی می‌بیند یاد خاطرات دوران کودکی و تحصیل می‌افتد؛ دورانی که کسی حاضر نبود توانایی‌ها و استعدادهای او را باور کند و ردیف نمره ورزش او صرفاً با جمله «معاف است» پر می‌شد؛ واژه‌ای که برای او همراه با تلخی‌های فراوان بود: «در 8 ماهگی به خاطر تب شدید دچار فلج اطفال از ناحیه پای راست شدم. گرچه بارها و بارها تحت جراحی‌های متعدد قرار گرفتم و این جراحی‌ها موجب تغییر جزئی وضعیت من شد، اما در نهایت نتوانست مانع از همراهی عصا، بریس و ویلچر در زندگی من شود. چیزی که تمام دنیای کودکانه‌ام را تحت تأثیر قرار داد. به دلیل این معلولیت نه اجازه ورزش کردن داشتم، نه نمره ورزش می‌گرفتم. جای نمره این درس، کلمه معاف در کارنامه‌ام قرار می‌گرفت که مایه عذاب من بود. استدلال معلمان و آموزش‌وپرورش از معافیت، حفاظت از من در برابر آسیب‌های احتمالی بود، اما این دلیل و منطق دردی از من دوا نمی‌کرد، چراکه تمام زنگ‌های ورزش دوره مدرسه را باید با حسرت ورزش کردن دیگران سپری می‌کردم و این یکی از تلخ‌ترین خاطرات من است.»
قانون را دور زدم
درست است که قوانین آموزش‌وپرورش اجازه ثبت نمره ورزش را برای او و همتایانش در کارنامه دوران مدرسه نمی‌داد، اما هیچ‌کدام از این قوانین نتوانست مانع ورزشکار شدن ملیحه شود: «سال دوم دبیرستان بودم که به دلایلی تصمیم گرفتم بی‌خیال درس و مدرسه شوم. اما به جای درس خواندن، فعالیت‌های ورزشی را در زندگی‌ام جایگزین کردم. از رشته شنا، آن هم به‌صورت تفریحی در سئانس‌های محدودی که در اختیار معلولان بود، شروع کردم. بعد کم‌کم با رشته ویلچررانی آشنا شدم، ویلچررانی هم شامل دوها می‌شد، هم رشته‌های میدانی. 6 دوره در این رشته قهرمان کشور شدم. در رشته پرتاپ نیزه هم مقام سوم را کسب کردم، اما این رشته برچیده شد. این مسئله باعث شد تا دوباره به فکر ادامه تحصیل بیفتم و این تصمیم همزمان شد با ازدواجم، اما با توجه به همراهی و پشتیبانی همسرم خللی در برنامه‌ریزی‌ام وارد نشد.»
تشکیل تیم پاراوزنه‌برداری تهران
با تشویق و همراهی همسرش تحصیلاتش را تا مقطع فوق‌لیسانس ادامه می‌دهد و با مربیگری در باشگاه ویژه معلولان می‌کوشد تا همنوعان خود را به سمت ورزش‌های قهرمانی هدایت کند: «ابتدا که به باشگاه پیام رفتم کسی باور نمی‌کرد یک معلول، مربی ورزشی معلولان دیگر شود، اما من مثل همیشه کوتاه نیامدم و با تمرینات و برنامه‌های خوبی که به ورزشکاران می‌دادم، ثابت کردم ما توانایی‌های زیادی داریم و این توانایی‌ها باید اول از سمت خودمان باور شود. یواش‌یواش به تعداد شاگردانی که در کلاس من ثبت‌نام می‌کردند، افزوده شد و این شروعی شد برای تشکیل نخستین تیم پاراوزنه‌برداری تهران. با تأمین اسپانسر و تمرینات سخت موفق شدیم در مسابقات استانی عنوان سوم تیمی را کسب کنیم. خودم نیز عنوان دوم این رقابت‌ها را کسب کردم. سال دوم فعالیت ما در این رشته همراه شد با شیوع کرونا. گرچه تمرینات تیم و خودم تحت تأثیر این شرایط قرار گرفت، اما موفق شدم عنوان دوم رقابت‌ها را کسب کنم.»
حراج مدال‌ها به نفع زندانیان
درکلکسیون افتخارات ملیحه مجموعه گرانبهایی از مدال‌های ورزشی دیده می‌شود. مدال‌هایی که او تصمیم گرفته با به حراج گذاشتنشان دردی از دردهای جامعه را درمان کند: «یک روز نشستم و با خودم فکر کردم هر قهرمان ورزشی چقدر برای کسب این مدال‌ها تلاش می‌کند؟ چرا این مدال‌ها باید در نهایت به سینه دیوار آویزان شوند؟ همین شد که تصمیم گرفتم پویش آزادی زندانیان را با حراج مدال‌های ورزشی راه‌اندازی کنم و در گام نخست خودم پیشقدم اجرای این پویش شدم. خوشبختانه در ماه مبارک رمضان، بعد از حضور در یک برنامه تلویزیونی و اعلام این پویش، مدال من به ارزش 110 میلیون تومان به نیت آزادی 5 زندانی فروخته شد.»
ترویج ورزش پهلوانی و قهرمانی
ملیحه حالا گرچه دیگر آن مدال را ندارد، اما دلش آرام گرفته و انگیزه‌اش برای کسب مدال‌های بیشتر و گره‌گشایی‌های بزرگ‌تر بیشتر شده است: «قصدم از این کار ترویج مهربانی، گذشت و همدلی در جامعه بود؛ چیزی که جامعه امروز ما شدیدا به آن احتیاج دارد. پیشینه ورزش در کشور ما نشان می‌دهد که اخلاق ومنش پهلوانی بر همه چیز در وجود یک ورزشکار غلبه دارد و ماباید این بعد را در میان جامعه ورزشکار تقویت کنیم.»
تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی معلولان
ملیحه حصارخانی امروز دبیر کانون معلولان یک ناحیه در منطقه 7 شهرداری تهران است. البته قبل از این دبیر کل کانون معلولان منطقه 12 بوده است و همواره کوشیده تا در این جایگاه در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان قدم بردارد: «قبل از شیوع کرونا برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و ورزشی معلولان در منطقه با حضور حداکثری معلولان برگزار می‌شد؛ از چهارشنبه‌های معلولان گرفته تا دورهمی‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری. در یک سال اخیر این برنامه‌ها تحت تأثیر همه‌گیری قرار گرفته است.»
او و همکاران دیگرش در کانون‌های معلولان با تشکیل گروه تسهیلگری «همپا» کوشیده‌اند تا کیفیت زندگی شهری دوستانشان بهتر شود: «دراین زمینه، ضمن شناسایی موانع و نقاط دسترس‌ناپذیر برای معلولان در هر محله، معبر و بوستان کوشیدیم تا تردد شهری برای این قشر آسان‌تر شود. خوشبختانه عمده این موانع رفع شده‌اند و با همسطح‌سازی و مناسب‌سازی معابر امروز شاهد تردد آسان‌تر معلولان در منطقه هستیم.» ملیحه با اشاره به طرح دوچرخه‌های بی‌دود می‌گوید: «چه اشکالی دارد امکانات مشابهی هم برای معلولان که بخشی از شهروندان هستند، فراهم شود و ما بتوانیم در معبرهای شهری فارغ از هر دغدغه‌ای پویش ویلچررانی عمومی را راه‌اندازی کنیم.»
حصارخانی این روزها در سرای محله بهار به پیگیری امور معلولان می‌پردازد و می‌گوید: «جامعه معلولان ما توانایی‌های زیادی در بخش تولیدات صنایع‌دستی دارند. آنها می‌توانند در صورت فروش این محصولات بعد اقتصادی زندگی‌شان را پیش ببرند؛ این در حالی است که نه بازارچه‌های‌فروشی که در اختیارشان قرار می‌گیرد مناسب است، نه حمایت می‌شوند.»
منبع: همشهری آنلاین

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/277650/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!