راه ترقی

آخرين مطالب

صحبت‌های فردریک بکمن درباره رمان‌ها، تفریحات و سرگرمی هایش انديشه

صحبت‌های فردریک بکمن درباره رمان‌ها، تفریحات و سرگرمی هایش
  بزرگنمايي:

راه ترقی - خبرگزاری کتاب ایران /فردریک بکمن، نویسنده پرفروش سوئدی درباره رمان‌هایش، روند نویسندگی و تفریحات و سرگرمی‌های مورد علاقه‌‌اش صحبت کرده است.
 به نقل از د هندو-فردریک بکمن، نویسنده پرفروش رمان «مردی به نام اوه» می‌گوید قرنطینه چندان تاثیری در زندگی او نداشته است؛ زیرا او چندان علاقه‌ای به سفر و تفریحاتی از این دست ندارد؛ اما به نظر می‌رسد آخرین رمان این نویسنده سوئدی با عنوان «مردم عصبی» درباره دوران کرونا و قرنطینه نوشته شده است. روایتی داستانی از 8 فرد غریبه‌ که داخل یک آپارتمان گرفتار و محبوس شده‌اند به همان اندازه که درباره اضطراب و عصبانیت و افسردگی‌ست درباره امید و مهربانی نیز هست. او در یک مصاحبه تلفنی از منزلش در سوئد با روزنامه د ایندو می‌گوید «ایده نوشتن این کتاب زمانی که با همسرم به دنبال آپارتمان بودیم به ذهنم رسید. یک روز از 9 آپارتمان بازدید کردیم و من گفتم که همه‌شان خوب است. یکی را انتخاب کنیم و در آن شرایط شاهد به وجود آمدن حسی عجیب از رقابت بودم که باعث عصبانیت و ناامنی بین مردم شده بود. در واقع به درام‌های رابطه علاقه‌مند هستم؛ به این‌که چرا برخی مثل احمق‌ها عمل می‌کنند. به نظرم موضوع جالبی است.
در یک گفت‌و‌گوی گزینش‌شده، نویسنده «مردی به نام اوه» درباره کار خود، شخصیت‌های کتاب‌ها و روایت‌هایش و موضوعات دیگر صحبت کرده که در ادامه می‌خوانیم.
بگذارید از ابتدا شروع کنیم. کی بود که احساس کردید به نوشتن علاقه دارید؟
نه من هرگز نخواستم که یک نویسنده باشم. نوشتن برای من به مثابه یک راه خوب برای برقراری ارتباط بود. وقتی چیزی را می‌نویسید می‌توانید قبل از آنکه به کسی نشانش دهید بازنویسی و آن متن ویرایش کنید. به عنوان یک بچه فکر می‌کردم که می‌تواند راه مفید و موثری باشد و حتی همین حالا هم همین نظرم همین است. در واقع شخصا خودم را یک نویسنده نمی‌دانم و اگر 10 کلمه برای توصیف چیزی در اختیار داشته باشم آسان‌ترینشان را انتخاب می‌کنم و فکر می‌کنم همین باعث شده تا ترجمه کتاب‌هایم چندان کار چندان دشواری نباشد زیرا مترجم برای پیدا کردن معادل دقیق واژه‌ها لازم نیست زیاد جستجو کند.
آیا روند نوشتن خاصی دارید؟ آن روند چگونه است؟
ای کاش داشتم. من همیشه به داستان‌هایم فکر می‌کنم و این کار مورد علاقه من است. نویسندگان جوان اغلب از من درباره روتین و نحوه نوشتن‌ احتمالی‌ام سوال می‌کنند؛ اما به نظرم مهم‌ترین چیز داشتن یک روند و یک روتین نویسندگی نیست. روتین فکرکردن و تفکر است که اهمیت دارد. می‌توانید برای مدت 10 ساعت روبه‌روی لپ‌تاپ خود بنشینید؛ اما اگر ایده‌ای در ذهنتان نداشته باشید، چه چیزی را می‌خواهید بنویسید. اول لازم است که ایده و ذهنیتی درباره آنچه می‌خواهید بنویسید، داشته باشید. برخی فکر می‌کنند من خلوتی برای نوشتن فراهم می‌آورم و سر جایم می‌نشینم و کلمات خودشان جاری می‌شوند و فوران می‌کنند. شاید این کار مفید باشد و بشود؛ اما من دست کم به 100 ساعت فکر درباره ایده‌هایم نیاز دارم.
کتاب‌های شما معمولا شخصیت‌های زیادی دارند. چطور می‌توانید این همه را مدیریت و دنبال می‌کنید؟
خب دلیلش این است که به آن‌ها به عنوان یک آدم و صرفا شخصیت کتاب‌هایم فکر می‌کنم. درون ذهنم با آن‌ها برای مدت طولانی زندگی می‌کنم و آن‌قدر به آن‌ها فکر می‌کنم که تبدیل به آدم‌های واقعی در خیالم می‌شوند. هر شخصیت ترکیبی از چند آدم واقعی است و برای ساختن آن‌ها از حدود 20 شخصیت واقعی الهام می‌گیرم تا این‌که سرانجام در ذهنم بدل به یک شخصیت واحد می‌شوند. هرکدام از آن‌ها باید برای من احساسی از واقعی بودن داشته باشند؛ در غیر این صورت برای شما و خوانندگان نیز ملموس و واقعی به نظر نمی‌رسند. بنابراین وقتی مردم از من می‌پرسند چطور این همه شخصیت را در کتاب‌هایم دنبال و پیگیری می‌کنم، جوابم به آن‌ها این است که همان‌طور که شما افراد فامیل و دوستانتان را می‌شناسید و دنبال می‌کنید.
رمان شما با عنوان «شهر خرس» به موضوعات سنگینی مانند تجاوز و تروما می‌پردازد. چگونه با حساسیت به چنین موضوعاتی نزدیک می‌شوید؟
در واقع زمان زیادی را صرف تحقیق درباره آن کتاب کردم. با بیش از 100 نفر که در موقعیت‌های مشابهی قرار داشتند صحبت کردم و برخی از آن‌ها داستان‌های وحشتناکی برای بازگوکردن داشتند. نوشتن آن کتاب دشوار بود و همین طور هم باید می‌بود.
بخش عمده‌ای از رمان «شهر خرس» درباره ورزش هاکی است. آیا با این ورزش از کودکی زیاد مانوس بوده‌اید و خاطره دارید؟
من در تمام طول زندگی‌ام ورزش کرده‌ام. در جنوب سوئد بزرگ شده‌ام که زیاد برفی به خود نمی‌بیند. بنابراین هاکی خیلی در آن منطقه مرسوم و متداول نبوده است؛ اما از تماشای آن در تلویزیون لذت می‌برم. ورزشی است که هر چیزی که فکرش را کنی از تو می‌خواهد و در حین انجام این ورزش باید کارهای زیادی را همزمان انجام دهید. باید سریع و زیرک باشید. به قدرت و تمرکز نیاز دارید و همه این‌ها را به مهارت‌ها تکنیکی و فنی پیوند بزنید و البته برای لذت بردن از این کتاب به هیچ‌کدام از این مهارت‌ها نیاز ندارید؛ همان‌طور که ممکن است چیزی از بازی کوییدیچ ندانید اما همچنان از خواندن هری پاتر لذت ببرید.
فیلمی که از رمان «مردی به نام اوه» ساخته شد نامزد در یافت جایزه اسکار شد و چندین مینی‌سریال نیز از «شهر خرس» ساخته شد. چقدر درگیر این کارها و مراحل هستید؟
خیلی کم. همسرم -که نماینده من است- مدیریت مالی تمام کارها را بر عهده دارد. ما مرزهای مشخصی را تعریف کرده‌ایم؛ اما فراتر از آن بر عهده خود آن‌ها است که متن اصلی را چطور تفسیر و بازتعریف کنند. بالاخره آن‌ها که کارهای اقتباسی می‌سازند در شغل خودشان حرفه‌ای هستند و آخرین کاری را که باید انجام دهند جرو‌بحث کردن با من است. (می‌خندد)
سرگرمی‌های مورد علاقه شما شما چی‌است؟
خیلی اهل سفر و مسافرت نیستم و قرنطینه خیلی تاثیری در محدود کردن من نداشته. دوست دارم وقتم را کنار خانواده و دوستانم بگذرانم. این روزها وقتی دخترم را برای تمرین فوتبال همراهی می‌کنم از بحث و سر و کله زدن با او لذت می‌برم.
در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستید؟
فعلا مشغول کار روی بخش سوم «شهر خرس» یعنی دنباله «ما در برابر شما» هستم که در سال 2018 منتشر شد و آیا این کار ادامه خواهد داشت؛ خودم هم نمی‌دانم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/283825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

خواهرم رو بیشتر دوست داشتم

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

فرصت مذاکره؟

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

جمله خاص رودیگر بعد از حذف سیتی؛ الله اکبر

خیابانی: با این تیم در جام ملت های آسیا خواهیم باخت

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

رودیگر جهت پنالتی ستاره سیتی را لو داد

برخورد گرم کریم باقری با پیشکسوتان فوتبال

ستاره بایرن: اول رئال، بعد فینال تمام آلمانی!

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!