راه ترقی

آخرين مطالب

قریبیان: قانون گذاری ها در شبکه نمایش خانگی سلیقه ای است فرهنگ و هنر

قریبیان: قانون گذاری ها در شبکه نمایش خانگی سلیقه ای است
  بزرگنمايي:

راه ترقی - فارس /بازیگر سینما و تلویزیون گفت: در سریال «کلبه ای در مه» اجازه نداشتیم مصرف مواد مخدر را نشان دهیم اما در سریال «زخم کاری» رسما همین سکانس را نشان داد. اینها همه نشان از قانون گذاری های سلیقه ای است. «سام قریبیان» بازیگر و کارگردان سینما و تلوبیون درباره اینکه در شبکه نمایش خانگی به محتوا اهمیت داده نمی شود و محتوا را با زدن برچسب سنی ابتدای تیتراژ زیر پایشان می گذارند، گفت: زدن برچسب سنی در ایران اساسی ندارد و در خارج از کشور اینطور نیست و بخش نامه ای دارند که سریال ها بر چه اساسی سن گذاری شود.
وی ادامه داد: در ایران برای مثال می گویند این کار چون خونریزی در آن دیده می شود باید بالای 13 سال باشد و از آن طرف یک سریال کمدی می سازند و اغلب شوخی های جنسی را در آن قرار می دهند و اصلا گروه سنی برایش تعیین نمی کنند. در اصل سیاست گذاری برای سن در ایران ادابازی است.
قریبیان گفت: اصلا محتوا را نگاه نکرده می گویند حالا که فلان کارگردان ساخته احتمالا خون و خونریزی دارد و بگذاریدش بالای 15 سال. از طرفی هم جدیدا این برچسب زنی سنی یک جوری تبلیغات شده است و برای مثال وقتی می گویند بالای 15 سال ببینند،‌ همه زیر 15 سال ها می روند و سریال را تماشا می کنند.
این بازیگر ادامه داد: در وهله بعدی ما شورای با صلاحیتی نداریم که تشخیص دهد. در خارج از کشور ژانرهایی وجود دارد که مسائل خط قرمزی ما در آن ژانر قرار دارد و ما چنین ژانری نداریم و این رده بندی سنی که برخی سریال ها می زنند 13 سال و برخی 14 و 15 و 18 اصلا توجیه منطقی ندارد. اساسا این یک سال بین این سن ها بر چه اساسی تعیین می شود؟ و به عبارتی می خواهند ادای خارجی ها را دربیاورند.
وی افزود: درباره فیلم 360 درجه که من ساختم زمان تبلیغات، به من گفتند به شرطی به تو اجازه تبلیغات می دهیم که در پوسترهای فیلم بنویسید بالای 15 سال باید ببینند. باید این را بدانید که این گروه بندی سنی فقط بالای 18 سال است و عدد سنی 18 ملاک اصلی است. در مورد فیلم خودم وارد سالن که می شدیم می دیدیم که بچه 9 ساله هم نشسته و دارد فیلم را تماشا می کند و در اصل رعایت نمی شود.
این بازیگر همچنین درباره اینکه صداوسیما هم اگر قرار است مسئولیت شبکه نمایش خانگی را برعهده بگیرد نباید مثل وزارت ارشاد به این بی بند و باری بیافتد و در محتوای شبکه نمایش خانگی مخاطب تغییری در محتوا ببیند، گفت: من همه اینها را مصداق قدرت طلبی می دانم و هر کدام از این ارگان ها می خواهند بگویند من قدرت بیشتری دارم برای اعمال سلیقه و نظرهایشان. برای مثال نظارت وزارت ارشاد با سازمان صداوسیما فرق دارد. ملاک های حجاب در تئاتر با سینما و نمایش خانگی کاملا متفاوت است و هر سه اینها هم زیر نظر شبکه خانگی هستند. در تلویزیون هم همینطور است و شبکه یک و دو و سه قانون هایشان با هم فرق دارد و همه اینها بستگی به نظر مدیران دارد.
وی افزود: اگر قانونی وضع شود که بگویند یک تار موی خانم ها نباید دیده شود و همه این ارگان های ارشاد و صداوسیما رعایت کنند این می شود قانون همگانی. اما وقتی می گویند خانم ها نخوانند یک جا می خوانند و یک جا کنسرت می گذارند و یک جا نه و حذفش می کنند این نمی شود قانون. قانونی وجود ندارد و همه چیز سلیقگی است.
این بازیگر ادامه داد: آنچه در زخم کاری وجود داشت و به خاطر همان هم حذف و سانسورهایی شد، را اگر چهار سال پیش در متن یک سریال به ارشاد می دادیم رد می شد. در همین سریال «کلبه ای در مه» اجازه نداشتیم مصرف مواد مخدر را نشان دهیم اما در همین زخم کاری رسما همین سکانس را نشان داد. یا اینکه شاید من دوست داشته باشم سریالی بسازم که وقتی فرد را می کشد خونریزی راه بیفتد و به من اجازه ندهند اما به فرد دیگری اجازه دهند که همین را بسازد. بنابراین اینکه چه کسی می خواهد کار را کارگردانی کند هم مهم است. به برخی اجازه می دهند و به برخی هم نه!
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.rahenou.ir/Fa/News/284116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«دودکش 2» روی شوخی‌های کلامی و تکیه کلام‌ها در جا نزد

یادی از سریال خاطره انگیز سلطان و شبان

حال و روز خواهری که برادرش را گم کرده باشد

«ناهید» آماده تور جهانی می‌شود

شعر کنایه آمیز کاویانی در پاسخ به انتقادها

یادی از آهنگی که موسیقی پاپ را تکان داد

میانکاله برای بیست و دومین بار طعمه حریق شد

افشای راز قتل دختر جوان در خانه نو

١٢ درصد از تصادفات به دلیل تغییر مسیر ناگهانی است

تولید حداقل یک میلیونی واکسن رازی از شهریور 1400

بامداد 6 مرداد به جستجوی شهاب‌های "دلتادلوی" بروید/ملاقات "ماخ‌هولز" و ماه در آغاز قرن پانزدهم

هلال پدر و پسر

نگاهی به اِشکال‌های گفتاری و نوشتاری امروز

می‌گویند درباره کافه رفتن ننویسید

سرمقاله خراسان/ این پنجره باز را دریابیم!

سرمقاله کیهان/ انشای پرغلط

سرمقاله وطن امروز/ رکوردشکنی تا سن‌پترزبورگ

سرمقاله فرهیختگان/ حمله داعش به ایران!

سرمقاله اعتماد/ در دوراهی امنیت و دموکراسی

سرمقاله ایران/ کرونای افسارگسیخته در شهر

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ذی‌نفعان رانت سیمانی

سرمقاله حمایت/ مدافع حقوق مردم

سرمقاله جمهوری اسلامی/ شوخی با کرونا!

وانت 6×6 آپوکالیپس وارلرد مبتنی بر رم 1500 TRX معرفی شد

فعال‌ترین و مرگ‌بارترین گسل‌ زلزله خیز در قلب پایتخت

آغاز واکسیناسیون رانندگان تاکسی تهران

تو نیکی میکن و در دجله انداز

آهنگ جدید/ علی عبدالمالکی از "ستاره دنباله دار" خواند

بیماران ‌ام‌اس سرگردان در بازار سیاه دارو

هشدار قوه قضاییه درباره کلاهبرداری جدید پیامکی به اسم ابلاغیه قوه قضاییه

کاهش 20 درصدی زاد و ولد طی 3 سال گذشته

گفتگو با پدری که دختر 5 ساله اش را به قتل رساند!

فشردن حاج سید جلال

آموزش مهارت زندگی سوپاپ اطمینانی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است

حقش نبود رسانه ملی نگاه "حذفی" به معاونت زنان داشته باشد

من تو کل زندگیم یک بار عاشق شدم!

هنوز زبونم سالمه خودم میتونم حرف بزنم!

لحظه لو رفتن عملیات نیروهای امنیتی در سریال گاندو

مجری رباط صلیبی پاره کرد

شما طرفدار کدام شخصیت روزی روزگاری هستید؟

خوشبین و امیدوار به آینده ی چهار پدیده

بهترین نقش‌آفرینی مهدی پاکدل در کدام فیلم بود؟

6 کارگردان جوان در سریال «تازه وارد»

پیام های جالب بینندگان عطسه

دل همیشه پر مادرها از خانواده‌ی شوهر!

دخترم میگه بیا خرجت رو بدم

آموزش کبدی در سریال طنز

وقتی به خاطر پیدا کردن کار مدیریتی جو گیر میشی

شیطان پیش جواهر باید شاگردی کنه!

زیرشلواری علی صادقی به دادش رسید